Połączenie Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 5 sierpnia 1952 r.
w sprawie połączenia Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.

Rada Państwa uchwala:
1.
Połączyć Kancelarię Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego w jeden organ pod nazwą Kancelaria Rady Państwa.
2.
Pracownicy dotychczasowej Kancelarii Rady Państwa i Kancelarii Sejmu Ustawodawczego przechodzą do służby w Kancelarii Rady Państwa utworzonej w myśl pkt 1.
3.
Kancelarii Rady Państwa nadaje się tymczasowy statut organizacyjny w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
4.
Wykonanie uchwały porucza się Szefowi Kancelarii Rady Państwa.
5.
Uchwała wchodzi w życie z mocą od dnia 5 sierpnia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY KANCELARII RADY PAŃSTWA

§ 1.
Kancelaria Rady Państwa jest organem pomocniczym Sejmu i Rady Państwa.
§  2.
W skład Kancelarii Rady Państwa wchodzą:

Gabinet Przewodniczącego Rady Państwa,

Wydział Kadr,

Wydział Ogólny,

Biuro Organizacji i Inspekcji,

Biuro Parlamentarne,

Biuro Prawne,

Biuro Odznaczeń,

Biuro Listów i Zażaleń,

Biuro Gospodarczo-Administracyjne,

Biblioteka Sejmowa,

Redakcja "Rady Narodowej",

Redakcja "Ustawodawstwa Polskiego".

§  3.
Gabinet Przewodniczącego Rady Państwa załatwia sprawy związane ze stanowiskiem Przewodniczącego i członków Rady Państwa oraz z prowadzeniem ich sekretariatów.
§  4.
1.
Do zakresu działania Wydziału Kadr należą sprawy osobowe, uposażeń, ewidencji i statystyki pracowników Kancelarii Rady Państwa, sprawy akcji socjalnej oraz kontroli socjalistycznej dyscypliny pracy.
2.
Wydział Kadr składa się z:

Referatu Osobowego,

Referatu Uposażeń,

Referatu Akcji Socjalnej.

§  5.
1.
Do zakresu działania Wydziału Ogólnego należą sprawy przyjmowania i ekspedycji korespondencji zwykłej, sprawy przyjmowania, przechowywania i wysyłania pism tajnych, sprawy archiwum, hali maszyn i powielarni.
2.
Wydział Ogólny składa się z:

Samodzielnego Referatu Podawczego,

Kancelarii Tajnej,

Archiwum,

Hali Maszyn,

Powielarni.

§  6.
1.
Do zakresu działania Biura Organizacji i Inspekcji należą czynności pomocnicze związane z wykonywaniem przez Radę Państwa zwierzchniego nadzoru nad radami narodowymi, a w szczególności:
a)
czuwanie nad prawidłowością wyborów do rad narodowych, wyborów organów wykonawczych i komisji rad narodowych,
b)
udzielanie organom wykonawczym i komisjom rad narodowych pomocy i instruktażu w sprawach przygotowania sesji rad, pracy komisji, łączności radnych z wyborcami i innych form pracy organizacyjno-masowej,
c)
opracowywanie materiałów dotyczących organizacji i działalności rad narodowych i ich organów,
d)
opracowywanie projektów uchwał Rady Państwa w sprawach dotyczących rad narodowych i ich organów.

Do zakresu działania Biura Organizacji i Inspekcji należy ponadto przygotowanie materiałów do decyzji Głównej Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa (ustawa z dnia 23 lipca 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla osób pozostałych po uczestnikach ruchu podziemnego i partyzanckiego i dekret z dnia 13 listopada 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla ofiar wrogów demokratycznego ustroju Polski), obsługa biurowa Komisji oraz wykonywanie jej decyzji.

2.
Biuro Organizacji i Inspekcji składa się z:

Wydziału Organizacji,

Zespołu Inspektorów,

Samodzielnego Referatu Głównej Komisji Kwalifikacyjnej.

§  7.
1.
Do zakresu działania Biura Parlamentarnego należą czynności pomocnicze związane ze zwoływaniem sesji Sejmu, obradami Sejmu i komisji sejmowych oraz opracowywanie protokołów, stenogramów i diariusza z posiedzeń Sejmu i komisji sejmowych.
2.
Biuro Parlamentarne składa się z:

Wydziału Prac Parlamentarnych,

Wydziału Stenografii i Diariusza.

§  8.
1.
Do zakresu działania Biura Prawnego należą czynności pomocnicze w sprawach: ustawodawczych, ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw, stosowania prawa łaski oraz orzekania w sprawach obywatelstwa polskiego.

Do zakresu działania Biura Prawnego należy ponadto opracowywanie protokołów z posiedzeń Rady Państwa oraz udzielanie opinii prawnych dla potrzeb biur i wydziałów Kancelarii Rady Państwa.

2.
Biuro Prawne składa się z:

Wydziału Prac Ustawodawczych,

Wydziału Ułaskawień,

Samodzielnego Referatu Spraw Obywatelstwa.

§  9.
1.
Do zakresu działania Biura Odznaczeń należą czynności pomocnicze związane z nadawaniem odznaczeń państwowych, a w szczególności: analiza i opracowanie wniosków odznaczeniowych, sporządzanie projektów decyzji o nadaniu odznaczeń, wykonywanie decyzji o nadaniu odznaczeń, czuwanie nad należytym wręczaniem nadanych odznaczeń oraz prowadzenie ewidencji osób odznaczonych.
2.
Biuro Odznaczeń składa się z:

Wydziału Analizy i Opracowania Wniosków,

Wydziału Wykonawczego,

Kartoteki Odznaczonych.

§  10.
1.
Do zakresu działania Biura Listów i Zażaleń należą czynności określone w uchwale Rady Państwa Nr 8/51 z dnia 22 lutego 1951 r. w sprawie organizacji i regulaminu działania Biura Listów i Zażaleń.
2.
Biuro Listów i Zażaleń składa się z:

Zespołów Referentów,

Wydziału Prasowego,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

3.
Zespoły referentów powołuje Szef Kancelarii Rady Państwa według podziału rzeczowego w zależności od charakteru napływających skarg i zażaleń.
§  11.
1.
Do zakresu działania Biura Gospodarczo-Administracyjnego należą sprawy finansowo-budżetowe i gospodarczo-administracyjne Kancelarii Rady Państwa, a w szczególności: opracowanie, wykonywanie i kontrola wykonania budżetu Kancelarii Rady Państwa, sprawy rachunkowo-kasowe, wykonywanie planu inwestycyjnego, zarząd, konserwacja i remont budynków i innych nieruchomości, utrzymywanie ogrodów, zawieranie umów na dostawy i roboty, zakupy, sprawy eksploatacji i remontu pojazdów mechanicznych, zaopatrywanie w materiały biurowe, utrzymywanie porządku na terenie gmachów sejmowych.
2.
Biuro Gospodarczo-Administracyjne składa się z:

Wydziału Finansowo-Budżetowego,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Technicznego,

Wydziału Nieruchomości,

Samodzielnego Referatu Inwestycyjnego,

Samodzielnego Referatu Ogrodów,

Straży Marszałkowskiej.

§  12.
1.
Biblioteka Sejmowa gromadzi, opracowuje i udostępnia wydawnictwa krajowe i zagraniczne, ze szczególnym uwzględnieniem nauk społeczno-politycznych i publikacji urzędowych.
2.
Biblioteka Sejmowa składa się z następujących Samodzielnych Referatów:

Ogólnego,

Uzupełnienia Księgozbioru,

Opracowania Księgozbioru,

Czytelni i Biblioteki Podręcznej.

§  13.
Redakcja "Rady Narodowej" wydaje dwutygodnik "Rada Narodowa".
§  14.
Redakcja "Ustawodawstwa Polskiego" wydaje pismo, zawierające teksty polskich ustaw, dekretów i rozporządzeń w językach obcych.
§  15.
W skład biur wchodzą sekretariaty biur, powołane do:
a)
obsługi kancelaryjnej,
b)
zaopatrywania wydziałów i samodzielnych referatów w urządzenia i materiały biurowe,
c)
załatwiania spraw doraźnych, zleconych przez dyrektora biura.
§  16.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy biura, wydziały i samodzielne referaty oraz tok urzędowania w Kancelarii Rady Państwa określi instrukcja wydana przez Szefa Kancelarii Rady Państwa,

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024