Ustalenie powierzchni lokali biurowych.

UCHWAŁA NR 441
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 24 maja 1952 r.
w sprawie ustalenia powierzchni lokali biurowych.

Celem dostosowania powierzchni lokali biurowych, zajmowanych przez władze, urzędy i instytucje wymienione w art. 27 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 36, poz. 343), do istotnych ich potrzeb i unormowania maksymalnej powierzchni tych lokali biurowych oraz celem racjonalnego wykorzystania powierzchni lokali przekraczających ustalone normy Prezydium Rządu uchwala:
§  1.
Uchwała niniejsza normuje powierzchnię lokali biurowych w miejscowościach objętych publiczną gospodarką lokalami, z wyjątkiem lokali biurowych resortów obrony narodowej i bezpieczeństwa publicznego.
§  2.
1.
Ustala się następujące określenia powierzchni lokali biurowych w rozumieniu niniejszej uchwały:
1)
przez podstawową powierzchnię użytkową rozumie się powierzchnię lokali biurowych, w których odbywa się stała praca biurowa;
2)
przez powierzchnię pomocniczą rozumie się powierzchnię lokali służących celom biurowym, w których nie odbywa się stała praca biurowa, jak czytelnie, biblioteki, sale konferencyjne, świetlice itp.
2.
Do podstawowej powierzchni użytkowej ani do powierzchni pomocniczej nie wlicza się powierzchni komunikacyjnej i gospodarczej, jak korytarze, halle, klatki schodowe, warsztaty, garaże, kotłownie itp.
§  3.
Ustala się następujące normy podstawowej powierzchni użytkowej dla lokali biurowych, zajmowanych przez władze, urzędy i instytucje wymienione w art. 27 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 36, poz. 343):
1)
przeciętna podstawowa powierzchnia użytkowa na jednego pracownika umysłowego w lokalach i budynkach zajmowanych przez władze naczelne oraz urzędy i instytucje centralne wynosi od 4 do 5 m2;
2)
przeciętna podstawowa powierzchnia użytkowa na jednego pracownika umysłowego w lokalach i budynkach zajmowanych przez pozostałe jednostki organizacyjne wynosi 4 m2;
3)
przy ustalaniu wykorzystania lokalu biurowego bierze się pod uwagę łączną powierzchnię wszystkich izb, w których odbywa się praca biurowa, oraz ilość pracowników danej instytucji według ustalonych etatów.
§  4.
W przypadkach gdy w lokalach i budynkach o przeznaczeniu biurowym znajdują się również pomieszczenia o charakterze produkcyjnym, jak laboratoria, kopiarnie, pracownie, biura projektów itp., podstawowa powierzchnia użytkowa może być odpowiednio zwiększona.
§  5.
1.
Powierzchnia pomocnicza nie powinna w zasadzie przekraczać 15% podstawowej powierzchni użytkowej.
2.
Przy ustalaniu powierzchni pomocniczej należy mieć na względzie jedynie niezbędne potrzeby danej instytucji, w przypadkach zaś, gdy w jednym budynku mieści się kilka instytucji, pomieszczenia przeznaczone na świetlice, sale konferencyjne itp. powinny być z reguły wykorzystywane wspólnie przez te instytucje.
§  6.
1.
Zleca się Prezesowi Rady Ministrów zarządzenie:
1)
ustalenia przez wyznaczone w tym celu komisje powierzchni lokali biurowych, jakie zajmują władze naczelne, urzędy i instytucje centralne, oraz powierzchni, jaka przypada na nie według norm określonych w § 3;
2)
zgłoszenia przez te komisje wniosków co do sposobu wykorzystania stwierdzonej nadwyżki powierzchni ponad określone normy.
2.
Po dokonaniu ustaleń wymienionych w ust. 1 pkt 1 Prezes Rady Ministrów oznaczy przeciętną powierzchnię użytkową na jednego pracownika dla poszczególnych władz, urzędów i instytucji w granicach norm wskazanych w § 3 pkt 1.
§  7.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej zarządzi, by wojewódzkie komisje lokalowe przeprowadziły ustalenia przewidziane w § 6 w odniesieniu do lokali biurowych władz, urzędów i instytucji nie wymienionych w tym przepisie. Prezydia miejskich i gminnych rad narodowych w oparciu o przepisy art. 22 pkt 8 dekretu o publicznej gospodarce lokalami będą w powyższych sprawach współdziałać z wojewódzkimi komisjami lokalowymi na swoim obszarze działania.
§  8.
W przypadkach wymienionych w § 4 ustalenia przewidziane w §§ 6 i 7 powinny uwzględniać również zwiększenie podstawowej powierzchni użytkowej pomieszczeń o charakterze produkcyjnym, uznane przez komisję za konieczne.
§  9.
Stwierdzona w trybie określonym w §§ 6 i 7 nadwyżka powierzchni lokali biurowych, nadająca się do wykorzystania, powinna być wykorzystana przy przestrzeganiu następujących zasad:
1)
nadwyżka powinna być przede wszystkim przeznaczona na cele biurowe dla nowopowstających władz, urzędów i instytucji, następnie dla władz, urzędów i instytucji, które znajdują się w trudnych warunkach lokalowych; po zaspokojeniu powyższych potrzeb nadwyżki powierzchni lokali biurowych w budynkach z przeznaczenia:
a)
mieszkalnych - przeznacza się na cele mieszkaniowe, o ile nie istnieje uzasadniona potrzeba przeznaczenia ich na inne cele,
b)
biurowych - przeznacza się na przeniesienie do nich biur, zajmujących pomieszczenia w budynkach mieszkalnych celem zwolnienia ich na cele mieszkaniowe;
2)
przydział lokalu na cele biurowe ze stwierdzonej nadwyżki nie może w żadnym przypadku prowadzić do przekroczenia maksymalnej normy wskazanej w § 3;
3)
dalsze korzystanie przez władze, urzędy i instytucje z lokali biurowych w budynkach z przeznaczenia mieszkalnych dopuszczalne jest tylko wówczas, gdy wszystkie lokale biurowe w budynkach nie będących z przeznaczenia mieszkalnymi będą wykorzystane zgodnie ze wskazanymi normami.
§  10.
Prezes Rady Ministrów w odniesieniu do lokali wymienionych w § 6 na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Lokalowej po dokonaniu ustaleń przewidzianych w § 6 zarządzi wykorzystanie nadwyżek powierzchni lokali biurowych przy przestrzeganiu zasad wskazanych w § 9, zawiadamiając zarazem Ministra Gospodarki Komunalnej o nadwyżkach powierzchni, które w myśl powyższych zasad podlegają przeznaczeniu na cele mieszkaniowe.
§  11.
1.
Wojewódzkie komisje lokalowe po przeprowadzeniu ustaleń określonych w § 7 ustalą w oparciu o przepis art. 27 ust. 1 pkt 4 dekretu o publicznej gospodarce lokalami maksymalną powierzchnię lokali biurowych i zwrócą się do właściwych władz kwaterunkowych o przeprowadzenie odpowiednich zmian w stanie posiadania lokali biurowych zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 8 powyższego dekretu, przy przestrzeganiu zasad wskazanych w § 9. Zarazem wojewódzkie komisje lokalowe prześlą szczegółowe sprawozdania z wyników akcji do Państwowej Komisji Lokalowej.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej po otrzymaniu sprawozdań wymienionych w ust. 1 zawiadomi Ministra Gospodarki Komunalnej o wynikach akcji i nadwyżkach powierzchni, które zgodnie z zasadami wskazanymi w § 9 podlegają przeznaczeniu na cele mieszkaniowe.
§  12.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej sprawować będzie kontrolę nad akcją wojewódzkich komisji lokalowych przewidzianą w §§ 7 i 11 i nad przestrzeganiem przez nie postanowień niniejszej uchwały.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-49.672

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie powierzchni lokali biurowych.
Data aktu: 24/05/1952
Data ogłoszenia: 07/06/1952
Data wejścia w życie: 07/06/1952