Ustalenie powierzchni lokali biurowych.

UCHWAŁA NR 441
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 24 maja 1952 r.
w sprawie ustalenia powierzchni lokali biurowych.

Celem dostosowania powierzchni lokali biurowych, zajmowanych przez władze, urzędy i instytucje wymienione w art. 27 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 36, poz. 343), do istotnych ich potrzeb i unormowania maksymalnej powierzchni tych lokali biurowych oraz celem racjonalnego wykorzystania powierzchni lokali przekraczających ustalone normy Prezydium Rządu uchwala:
§  1.
Uchwała niniejsza normuje powierzchnię lokali biurowych w miejscowościach objętych publiczną gospodarką lokalami, z wyjątkiem lokali biurowych resortów obrony narodowej i bezpieczeństwa publicznego.
§  2.
1.
Ustala się następujące określenia powierzchni lokali biurowych w rozumieniu niniejszej uchwały:
1)
przez podstawową powierzchnię użytkową rozumie się powierzchnię lokali biurowych, w których odbywa się stała praca biurowa;
2)
przez powierzchnię pomocniczą rozumie się powierzchnię lokali służących celom biurowym, w których nie odbywa się stała praca biurowa, jak czytelnie, biblioteki, sale konferencyjne, świetlice itp.
2.
Do podstawowej powierzchni użytkowej ani do powierzchni pomocniczej nie wlicza się powierzchni komunikacyjnej i gospodarczej, jak korytarze, halle, klatki schodowe, warsztaty, garaże, kotłownie itp.
§  3.
Ustala się następujące normy podstawowej powierzchni użytkowej dla lokali biurowych, zajmowanych przez władze, urzędy i instytucje wymienione w art. 27 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami (Dz. U. R. P. z 1950 r. Nr 36, poz. 343):
1)
przeciętna podstawowa powierzchnia użytkowa na jednego pracownika umysłowego w lokalach i budynkach zajmowanych przez władze naczelne oraz urzędy i instytucje centralne wynosi od 4 do 5 m2;
2)
przeciętna podstawowa powierzchnia użytkowa na jednego pracownika umysłowego w lokalach i budynkach zajmowanych przez pozostałe jednostki organizacyjne wynosi 4 m2;
3)
przy ustalaniu wykorzystania lokalu biurowego bierze się pod uwagę łączną powierzchnię wszystkich izb, w których odbywa się praca biurowa, oraz ilość pracowników danej instytucji według ustalonych etatów.
§  4.
W przypadkach gdy w lokalach i budynkach o przeznaczeniu biurowym znajdują się również pomieszczenia o charakterze produkcyjnym, jak laboratoria, kopiarnie, pracownie, biura projektów itp., podstawowa powierzchnia użytkowa może być odpowiednio zwiększona.
§  5.
1.
Powierzchnia pomocnicza nie powinna w zasadzie przekraczać 15% podstawowej powierzchni użytkowej.
2.
Przy ustalaniu powierzchni pomocniczej należy mieć na względzie jedynie niezbędne potrzeby danej instytucji, w przypadkach zaś, gdy w jednym budynku mieści się kilka instytucji, pomieszczenia przeznaczone na świetlice, sale konferencyjne itp. powinny być z reguły wykorzystywane wspólnie przez te instytucje.
§  6.
1.
Zleca się Prezesowi Rady Ministrów zarządzenie:
1)
ustalenia przez wyznaczone w tym celu komisje powierzchni lokali biurowych, jakie zajmują władze naczelne, urzędy i instytucje centralne, oraz powierzchni, jaka przypada na nie według norm określonych w § 3;
2)
zgłoszenia przez te komisje wniosków co do sposobu wykorzystania stwierdzonej nadwyżki powierzchni ponad określone normy.
2.
Po dokonaniu ustaleń wymienionych w ust. 1 pkt 1 Prezes Rady Ministrów oznaczy przeciętną powierzchnię użytkową na jednego pracownika dla poszczególnych władz, urzędów i instytucji w granicach norm wskazanych w § 3 pkt 1.
§  7.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej zarządzi, by wojewódzkie komisje lokalowe przeprowadziły ustalenia przewidziane w § 6 w odniesieniu do lokali biurowych władz, urzędów i instytucji nie wymienionych w tym przepisie. Prezydia miejskich i gminnych rad narodowych w oparciu o przepisy art. 22 pkt 8 dekretu o publicznej gospodarce lokalami będą w powyższych sprawach współdziałać z wojewódzkimi komisjami lokalowymi na swoim obszarze działania.
§  8.
W przypadkach wymienionych w § 4 ustalenia przewidziane w §§ 6 i 7 powinny uwzględniać również zwiększenie podstawowej powierzchni użytkowej pomieszczeń o charakterze produkcyjnym, uznane przez komisję za konieczne.
§  9.
Stwierdzona w trybie określonym w §§ 6 i 7 nadwyżka powierzchni lokali biurowych, nadająca się do wykorzystania, powinna być wykorzystana przy przestrzeganiu następujących zasad:
1)
nadwyżka powinna być przede wszystkim przeznaczona na cele biurowe dla nowopowstających władz, urzędów i instytucji, następnie dla władz, urzędów i instytucji, które znajdują się w trudnych warunkach lokalowych; po zaspokojeniu powyższych potrzeb nadwyżki powierzchni lokali biurowych w budynkach z przeznaczenia:
a)
mieszkalnych - przeznacza się na cele mieszkaniowe, o ile nie istnieje uzasadniona potrzeba przeznaczenia ich na inne cele,
b)
biurowych - przeznacza się na przeniesienie do nich biur, zajmujących pomieszczenia w budynkach mieszkalnych celem zwolnienia ich na cele mieszkaniowe;
2)
przydział lokalu na cele biurowe ze stwierdzonej nadwyżki nie może w żadnym przypadku prowadzić do przekroczenia maksymalnej normy wskazanej w § 3;
3)
dalsze korzystanie przez władze, urzędy i instytucje z lokali biurowych w budynkach z przeznaczenia mieszkalnych dopuszczalne jest tylko wówczas, gdy wszystkie lokale biurowe w budynkach nie będących z przeznaczenia mieszkalnymi będą wykorzystane zgodnie ze wskazanymi normami.
§  10.
Prezes Rady Ministrów w odniesieniu do lokali wymienionych w § 6 na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Lokalowej po dokonaniu ustaleń przewidzianych w § 6 zarządzi wykorzystanie nadwyżek powierzchni lokali biurowych przy przestrzeganiu zasad wskazanych w § 9, zawiadamiając zarazem Ministra Gospodarki Komunalnej o nadwyżkach powierzchni, które w myśl powyższych zasad podlegają przeznaczeniu na cele mieszkaniowe.
§  11.
1.
Wojewódzkie komisje lokalowe po przeprowadzeniu ustaleń określonych w § 7 ustalą w oparciu o przepis art. 27 ust. 1 pkt 4 dekretu o publicznej gospodarce lokalami maksymalną powierzchnię lokali biurowych i zwrócą się do właściwych władz kwaterunkowych o przeprowadzenie odpowiednich zmian w stanie posiadania lokali biurowych zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 8 powyższego dekretu, przy przestrzeganiu zasad wskazanych w § 9. Zarazem wojewódzkie komisje lokalowe prześlą szczegółowe sprawozdania z wyników akcji do Państwowej Komisji Lokalowej.
2.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej po otrzymaniu sprawozdań wymienionych w ust. 1 zawiadomi Ministra Gospodarki Komunalnej o wynikach akcji i nadwyżkach powierzchni, które zgodnie z zasadami wskazanymi w § 9 podlegają przeznaczeniu na cele mieszkaniowe.
§  12.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej sprawować będzie kontrolę nad akcją wojewódzkich komisji lokalowych przewidzianą w §§ 7 i 11 i nad przestrzeganiem przez nie postanowień niniejszej uchwały.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-49.672

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie powierzchni lokali biurowych.
Data aktu: 24/05/1952
Data ogłoszenia: 07/06/1952
Data wejścia w życie: 07/06/1952