Nadanie statutu Centralnemu Urzędowi Geologii.

UCHWAŁA NR 326
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1952 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Urzędowi Geologii.

Na podstawie art. 8 dekretu z dnia 8 października 1951 r. o państwowej służbie geologicznej (Dz. U. R. P. Nr 52, poz. 369) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Centralnemu Urzędowi Geologii nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Równocześnie tracą moc postanowienia dotyczące Centrali Dokumentacji Geologicznej zawarte w uchwale Nr 611 Prezydium Rządu z dnia 18 sierpnia 1951 r. w sprawie organizacji i zakresu działania służby geologicznej.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEGO URZĘDU GEOLOGII

§ 1.
Centralny Urząd Geologii, zwany dalej "Urzędem", działa na podstawie przepisów dekretu z dnia 8 października 1951 r. o państwowej służbie geologicznej (Dz. U. R. P. Nr 52, poz. 369) oraz niniejszego statutu.

CZĘŚĆ  I.

CENTRALNY URZĄD GEOLOGII.

§  2.
Do zakresu działania Urzędu należy realizacja w skali ogólnokrajowej zadań określonych w art. 2 dekretu z dnia 8 października 1951 r. o państwowej służbie geologicznej, a w szczególności:
1)
sporządzanie jednolitego planu państwowej służby geologicznej oraz prowadzenie statystyki i sprawozdawczości, obejmujących całokształt działalności państwowej służby geologicznej;
2)
opracowywanie norm, wytycznych i instrukcji w zakresie wszelkich zagadnień państwowej służby geologicznej;
3)
kierownictwo i koordynacja prac geologicznych i geologiczno-poszukiwawczych na terenie całego kraju oraz kierownictwo prac naukowo-badawczych prowadzonych przez państwową służbę geologiczną;
4)
zatwierdzanie dokumentacji złóż (paszportyzacja złóż);
5)
kontrola organizacji, jakości i wszechstronności prac geologicznych wszystkich jednostek organizacyjnych państwowej służby geologicznej;
6)
prowadzenie badań i orzekanie w sprawach należytego zabezpieczenia udokumentowania zasobami surowców mineralnych poszczególnych gałęzi przemysłu oraz kopalń czynnych i projektowanych z punktu widzenia zapewnienia im należytych perspektyw rozwojowych;
7)
kontrola dostosowania zasobów do planowanej produkcji i wydobycia;
8)
szkolenie i doszkalanie kadr dla państwowej służby geologicznej;
9)
współdziałanie z Ministerstwem Szkolnictwa Wyższego i Polską Akademią Nauk w zakresie ustalania i realizacji planu badań z zakresu geologii i nauk pokrewnych w uczelniach wyższych;
10)
wykonywanie innych zadań z zakresu państwowej służby geologicznej wynikających z planu lub zleconych przez Prezydium Rządu, Prezesa Rady Ministrów i Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  3.
1.
Na czele Urzędu stoi Prezes, mianowany przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Prezes kieruje działalnością Urzędu przy pomocy 2 wiceprezesów.
3.
Wiceprezesów mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Urzędu.
§  4.
1.
W skład Urzędu wchodzą:

Gabinet Prezesa,

Departament Planowania,

Departament Nadzoru Geologicznego,

Departament Gospodarki Złożowej,

Departament Techniki,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Samodzielny Wydział Kadr i Szkolenia.

2.
Przy Urzędzie działa:
1)
Komisja Zasobów Kopalin,
2)
Biuro Dokumentacji Geologicznej.
§  5.
1.
Przy Prezesie Urzędu działa Naukowo-Techniczna Rada Geologiczna.
2.
Prezesowi Urzędu podlegają:

Instytut Geologiczny,

Przedsiębiorstwo Poszukiwań Geofizycznych.

§  6.
Gabinet Prezesa składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Kancelarii Tajnej.

§  7.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych i Koordynacji,

Wydziału Planów Operacyjnych,

Wydziału Inwestycji,

Wydziału Zaopatrzenia,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydziału Organizacji i Zatrudnienia.

§  8.
Departament Nadzoru Geologicznego składa się z:

Wydziału Planu Nadzoru i Analizy,

a w pozostałej części ma organizację bezwydziałową.

§  9.
Departament Gospodarki Złożowej składa się z:

Wydziału Norm i Warunków Technicznych,

Wydziału Zasobów,

Wydziału Użytkowania Zasobów.

§  10.
Departament Techniki składa się z:

Wydziału Techniki Robót Geologicznych,

Wydziału Głównego Mechanika,

Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu,

Wydziału Wydawnictw Geologicznych.

§  11.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Budżetowo-Finansowego,

Wydziału Rachunkowego,

Wydziału Gospodarczego.

§  12.
W skład departamentów wymienionych w §§ 4 - 11 wchodzą sekretariaty, do których należą w szczególności następujące sprawy:
1)
ewidencja aktów normatywnych i wydawnictw urzędowych,
2)
osobowe departamentu,
3)
gospodarcze departamentu,
4)
planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu.
§  13.
Szczegółowy podział czynności poszczególnych departamentów i wydziałów ustali Prezes Centralnego Urzędu Geologii.

CZĘŚĆ  II.

KOMISJA ZASOBÓW KOPALIN.

§  14.
Komisja Zasobów Kopalin, zwana w dalszym ciągu "Komisją", działa przy Centralnym Urzędzie Geologii i jest państwowym organem kontroli prawidłowego obliczania zasobów złóż mineralnych.
§  15.
Do zadań Komisji należy:
1)
sprawdzanie i przedstawianie Prezesowi Centralnego Urzędu Geologii do zatwierdzenia obliczeń zasobów złóż surowców mineralnych wszelkiego rodzaju, które stanowią lub mogą stanowić bazę dla eksploatacji przemysłowej;
2)
opracowywanie zasad klasyfikacji zasobów oraz opracowywanie instrukcji w sprawie zastosowania tych zasad do wszelkiego rodzaju kopalin i typów złóż;
3)
wydawanie instrukcji metodologicznych w sprawie właściwego sposobu obliczania zasobów i ujmowania materiałów w formę wymaganą dla ich zatwierdzenia;
4)
sprawdzanie zgodności obliczania zasobów z ustalonymi zasadami klasyfikacji i obliczenia;
5)
badanie stopnia zabezpieczenia perspektyw rozwojowych przedsiębiorstw, opartych na bazie surowców mineralnych, pod względem należytego ich zabezpieczenia w odpowiednio zbadane i udokumentowane zasoby tych surowców;
6)
ustalenie kolejności i przestrzeganie terminowości przedstawiania zasobów do zatwierdzenia przez właściwe resorty lub podległe im przedsiębiorstwa tak, aby nie dopuścić do zahamowania pracy przemysłu z powodu braku zbadanych i udokumentowanych zasobów lub nieprawidłowej oceny perspektyw złóż.
§  16.
Dla wykonania swych zadań Komisja ma prawo w szczególności:
1)
żądać za pośrednictwem właściwych ministerstw od wszystkich przedsiębiorstw przemysłowych i instytucji działających na bazie surowców mineralnych (eksploatujących lub przetwarzających surowce kopalne) dokumentów i wyjaśnień dotyczących zabezpieczenia ich działalności przemysłowej udokumentowanymi zasobami kopalin;
2)
żądać od jednostek wskazanych w pkt 1 wszystkich materiałów geologicznych (opracowań tekstowych i geofizycznych), niezbędnych do zatwierdzania zasobów złóż kopalin według obowiązującej klasyfikacji;
3)
żądać od właściwych ministerstw i jednostek gospodarczych podania uzasadnienia wymagań, jakim odpowiadać powinny surowce mineralne, których zasoby podlegają zatwierdzeniu, i odrzucać obliczenia zasobów, dla których wymagania te nie zostały podane lub niedostatecznie uzasadnione;
4)
przeprowadzać kontrolę przedstawionych dokumentów według pierworysów i oryginałów, a także zapoznać się na miejscu ze złożami;
5)
powoływać zgodnie z obowiązującymi przepisami komisje do rozpatrzenia poszczególnych zagadnień, organizować posiedzenia w terenie celem rozpracowania zagadnień na miejscu na poszczególnych złożach lub zakładach przemysłowych;
6)
powoływać do udziału w swych pracach ekspertów, jak również przekazywać do rozpatrzenia poszczególne zagadnienia instytucjom i zakładom naukowym lub naukowo-badawczym.
§  17.
Komisja składa się z:

Przewodniczącego,

2 zastępców Przewodniczącego oraz

14 członków.

§  18.
1.
Przewodniczącego Komisji powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Centralnego Urzędu Geologii.
2.
Zastępców Przewodniczącego Komisji powołuje Prezes Centralnego Urzędu Geologii za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
§  19.
1.
W skład Komisji wchodzą jako członkowie:

2 przedstawiciele Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

2 " Ministra Górnictwa,

2 " Ministra Hutnictwa,

2 " Ministra Przemysłu Lekkiego,

1 " Ministra Przemysłu Chemicznego,

1 " Ministra Obrony Narodowej,

1 " Ministra Szkolnictwa Wyższego,

4 " Prezesa Centralnego Urzędu Geologii.

2.
Skład personalny członków Komisji zatwierdza Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  20.
Przewodniczący Komisji i jego zastępcy są stale urzędującymi członkami Komisji. Pozostali członkowie Komisji biorą udział w pracach Komisji przez uczestnictwo w posiedzeniach i wykonywaniu zadań zleconych przez Przewodniczącego,
§  21.
Organem pomocniczym i wykonawczym dla prac Komisji jest Biuro Komisji, składające się z Sekretariatu i Wydziału Obliczeń Zasobów.
§  22.
Przewodniczący Komisji reprezentuje Komisję na zewnątrz, kieruje całokształtem prac Komisji i Biura oraz składa Prezesowi Centralnego Urzędu Geologii sprawozdania z działalności Komisji.
§  23.
1.
Uchwały Komisji zapadają na plenum Komisji większością kwalifikowaną 2/3 głosów obecnych, uprawnionych do głosowania. Dla prawomocności uchwał Komisji konieczna jest obecność co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład Komisji.
2.
Przewodniczący Komisji może dla wstępnego opracowania pewnych zagadnień powoływać spośród członków Komisji zespoły pracy pod przewodnictwem swych zastępców lub też zlecać wykonanie określonych prac członkom Komisji lub ekspertom.
§  24.
Listę ekspertów, którym mogą być powierzone prace wchodzące w zakres Komisji, ustala Przewodniczący i przedkłada ją do zatwierdzenia Prezesowi Centralnego Urzędu Geologii.
§  25.
W obradach Komisji lub jej zespołów mogą brać udział bez prawa głosowania osoby spoza jej grona, zaproszone przez Przewodniczącego.
§  26.
Za udział w posiedzeniu członkowie Komisji określeni w § 19 i osoby wymienione w § 25 otrzymują wynagrodzenie według ogólnych zasad obowiązujących w urzędach państwowych.
§  27.
Komisja używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym pośrodku i z napisem "Centralny Urząd Geologii - Komisja Zasobów Kopalin" w otoku.
§  28.
Szczegółowy tryb pracy i postępowania Komisji oraz tryb przedkładania jej wniosków w sprawach zatwierdzenia zasobów ustali regulamin Komisji, wydany przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii i zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.
§  29.
Organizację pracy i szczegółowy zakres działania Biura Komisji określi w drodze zarządzenia Prezes Centralnego Urzędu Geologii na wniosek Przewodniczącego Komisji.

CZĘŚĆ  III.

BIURO DOKUMENTACJI GEOLOGICZNEJ.

§  30.
Biuro Dokumentacji Geologicznej, zwane w dalszym ciągu "Biurem", działa przy Centralnym Urzędzie Geologii.
§  31.
Do zakresu działania Biura należy:
1)
ewidencja zasobów wszystkich kopalin i sporządzanie bilansów zasobów,
2)
systematyczne opracowywanie wyników prac geologicznych, geologiczno-poszukiwawczych, zdjęciowych, hydrogeologicznych, geologiczno-technicznych, geofizycznych i naukowo-badawczych, wykonywanych przez wszystkie organizacje i jednostki na terenie Państwa,
3)
gromadzenie dokumentacji geologicznej i paszportów złóż,
4)
sporządzanie schematów przeglądowych problemów geologicznych,
5)
rejestracja wszystkich wierceń oraz gromadzenie, przechowywanie i konserwacja próbek wiertniczych,
6)
archiwizacja materiałów geologicznych ze wszystkich wierceń w Państwie.
§  32.
Dla wykonania swych zadań Biuro ma prawo w szczególności:
1)
powoływać oddzielnie komisje (zespoły) złożone ze specjalistów i przedstawicieli zainteresowanych urzędów i przedsiębiorstw,
2)
zażądać za pośrednictwem właściwych ministerstw od wszystkich przedsiębiorstw przemysłowych i instytucji dokonujących prac geologicznych, geologiczno-poszukiwawczych, zdjęciowych, hydrogeologicznych, geologiczno-technicznych i naukowo-badawczych sprawozdań, próbek i wyników tych prac,
3)
przeprowadzać kontrole przedstawionych sprawozdań, próbek i wyników.
§  33.
1.
Na czele Biura stoi dyrektor mianowany i odwoływany za zgodą Prezesa Rady Ministrów przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii.
2.
Dyrektor kieruje działalnością Biura przy pomocy wicedyrektora.
§  34.
W skład Biura wchodzą:

Wydział Planowania,

Sekretariat dyrektora,

Wydział Węgli,

Wydział Rud,

Wydział Nafty i Gazu,

Wydział Surowców Skalnych i Soli,

Wydział Geofizyki,

Wydział Hydrogeologii i Geologii Technicznej,

Wydział Podstawowych Badań Geologicznych,

Wydział Zdjęć Geologicznych,

Wydział Rejestracji Prac Geologicznych,

Wydział Kartograficzny,

Centralne Archiwum Dokumentacji,

Centralne Archiwum Prób Wiertniczych,

§  35.
Szczegółowy podział czynności poszczególnych wydziałów ustali Prezes Centralnego Urzędu Geologii na wniosek Dyrektora Biura.

CZĘŚĆ  IV.

NAUKOWO-TECHNICZNA RADA GEOLOGICZNA.

§  36.
Naukowo-Techniczna Rada Geologiczna, zwana w dalszym ciągu "Radą", działa przy Prezesie Centralnego Urzędu Geologii jako organ opiniodawczy i doradczy w zakresie naukowo-technicznych zagadnień geologicznych.
§  37.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
opiniowanie programów prac geologicznych, geologiczno-poszukiwawczych i ogólno-państwowych planów działalności państwowej służby geologicznej;
2)
opiniowanie planów prac naukowych z zakresu nauk geologicznych prowadzonych w całym kraju i współpraca z Polską Akademią Nauk w tym zakresie;
3)
opiniowanie programów szkoleniowych i organizacji szkolnictwa z zakresu nauk geologicznych i innych, wchodzących w zakres zainteresowań państwowej służby geologicznej;
4)
opracowywanie wniosków co do kierunku działalności jednostek państwowej służby geologicznej;
5)
opracowywanie i opiniowanie wniosków co do organizacji państwowej służby geologicznej;
6)
opiniowanie planów i zakresu działalności wydawniczej i popularyzacyjnej w dziedzinach, stanowiących przedmiot zainteresowań państwowej służby geologicznej, i współpraca w tym zakresie z Polską Akademią Nauk;
7)
opiniowanie sprawozdań z działalności państwowej służby geologicznej.
§  38.
1.
W skład Rady wchodzą:.
1)
przewodniczący - którym jest z urzędu wiceprezes Centralnego Urzędu Geologii do spraw naukowych,
2)
3-ch zastępców przewodniczącego, którymi są: przedstawiciel Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, przedstawiciel Ministra Górnictwa oraz wiceprezes Centralnego Urzędu Geologii do spraw naukowo-technicznych,
3)
członkowie - po jednym przedstawicielu: Polskiej Akademii Nauk, Ministra Szkolnictwa Wyższego, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Hutnictwa, Ministra Przemysłu Lekkiego, Ministra Przemysłu Chemicznego, Prezesa Głównego Urzędu Pomiarów Kraju.
2.
Jako członkowie wchodzą w skład Rady ponadto: Dyrektor Instytutu Geologicznego, Przewodniczący Komisji Zasobów Kopalin, przedstawiciele podstawowych kierunków geologicznych w liczbie 8, powołani przez Prezesa Centralnego Urzędu Geologii.
§  39.
Przewodniczący Rady kieruje jej pracami i reprezentuje Radę na zewnątrz.
§  40.
1.
Zebrania Rady zwołuje przewodniczący co najmniej raz na kwartał kalendarzowy.
2.
Ponadto przewodniczący zwołuje zebrania Rady na żądanie Prezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego lub na pisemny wniosek podpisany przez 5 członków Rady.
§  41.
O terminie i porządku obrad członkowie Rady powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 5 dni naprzód.
§  42.
Z zebrania Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać porządek obrad, ich przebieg oraz powzięte uchwały i wnioski.
§  43.
Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów członków biorących udział w zebraniu. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego. Do prawomocności uchwał konieczna jest obecność co najmniej 2/3 liczby członków.
§  44.
W zebraniach Rady mogą brać udział bez prawa głosowania osoby spoza jej grona, zaproszone przez przewodniczącego Rady.
§  45.
Funkcje sekretariatu Rady pełni Wydział Prezydialny w Gabinecie Prezesa Centralnego Urzędu Geologii.
§  46.
Członkowie Rady otrzymują zwrot kosztów podróży oraz wynagrodzenie za udział w posiedzeniach według ogólnych zasad obowiązujących w urzędach państwowych.
§  47.
Szczegółowy tryb pracy Rady oraz sposób prowadzenia obrad określi regulamin uchwalony przez Radę.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024