Ulgi kredytowe i podatkowe dla niektórych spółdzielni pracy.

UCHWAŁA NR 39
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lutego 1952 r.
w sprawie ulg kredytowych i podatkowych dla niektórych spółdzielni pracy.

W celu umożliwienia spółdzielczości pracy rozszerzenia działalności na działy dotychczas przez nią pomijane lub prowadzone w stopniu niedostatecznym Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Spółdzielnie pracy utrzymujące punkty usługowe, mające za zadanie obsługę i pomoc wsi w zakresie:
1)
remontów maszyn i narzędzi rolniczych;
2)
robót, napraw i usług: kowalskich, ślusarskich, blacharskich, kołodziejskich, powroźniczych, rymarskich, bednarskich, dekarskich, zduńskich, budowy studzien itp.;
3)
robót i wytwarzania artykułów pomocniczych dla rolnictwa i ogrodnictwa;
4)
konserwacji i naprawy urządzeń wodociągowych, instalacji elektrycznych itp.;
5)
napraw i renowacji sprzętu gospodarstwa domowego;
6)
prac i przeróbek: krawieckich, bieliźniarskich, czapniczych, szewskich, zegarmistrzowskich itp.;
7)
usług fryzjerskich, fotograficznych itp.,

korzystają z ulg kredytowych i podatkowych na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów.

§  2.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do wydania zarządzeń w sprawie zastosowania ulg kredytowych i podatkowych dla spółdzielni pracy, wykonujących zadania określone w § 1, w następującym zakresie:
1)
uproszczonego otwierania kredytów do końca 1952 r.;
2)
obniżenia stopy odsetek od kredytów inwestycyjnych i obrotowych o 50% w ciągu pierwszych dwu lat działalności;
3)
obniżenia podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych na okres do końca 1953 r.:
a)
dla spółdzielni prowadzących działalność w zakresie wymienionym w § 1 pkt 1-5 - do 1%,
b)
dla spółdzielni prowadzących działalność w zakresie wymienionym w § 1 pkt 6 i 7 - do 5%;
4)
zwolnienia w pierwszym roku działalności od podatków terenowych.
§  3.
Z ulg kredytowych i podatkowych, o których mowa w § 2, korzysta jedynie dział spółdzielni, mający za zadanie obsługę i pomoc wsi.
§  4.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.

§ 5.Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1952 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-16.184

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ulgi kredytowe i podatkowe dla niektórych spółdzielni pracy.
Data aktu: 02/02/1952
Data ogłoszenia: 25/02/1952
Data wejścia w życie: 25/02/1952, 01/01/1952