Finansowanie i rachunkowość akcji socjalnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 maja 1951 r.
w sprawie finansowania i rachunkowości akcji socjalnej.

Celem uproszczenia trybu finansowania pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej, zmieniając częściowo i uzupełniając instrukcję Ministra Finansów z dnia 24 lipca 1950 r. w sprawie budżetów akcji socjalnej na rok 1951, zarządza się, co następuje:

I.

Preliminarze pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej.

§  1.
Preliminarze pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej sporządzają i składają Narodowemu Bankowi Polskiemu tylko te jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, które prowadzą własne urządzenia lub placówki socjalne (np. żłobki, przedszkola, świetlice, kolonie letnie, obozy itp.).
§  2.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa pozostające na rozrachunku gospodarczym, nie prowadzące własnych urządzeń i placówek socjalnych, nie sporządzają preliminarzy pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej i nie posiadają w Narodowym Banku Polskim rachunków.
§  3.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, które prowadzą własne urządzenia i placówki socjalne, a ponadto korzystają częściowo z obcych urządzeń socjalnych, własnymi preliminarzami pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej obejmują tylko środki potrzebne na sfinansowanie własnych urządzeń i placówek socjalnych.

II.

Tryb finansowania akcji socjalnej.

§  4.
1.
Jednostki budżetowe, wymienione w § 1, finansują własne urządzenia i placówki socjalne w drodze przelania z kredytów budżetowych (tytuły akcji socjalnej) na rachunek pozabudżetowych środków specjalnych dotacji w wysokości zaplanowanej w zależności od przewidywanego wykorzystania tych urządzeń na potrzeby własnych pracowników.
2.
Urządzenia i placówki socjalne należące do przedsiębiorstw, wymienionych w § 1, finansowane są przez nadrzędne jednostki budżetowe w drodze przelania na rachunek pozabudżetowych środków specjalnych przedsiębiorstwa dotacji budżetowej w wysokości, zależnej od przewidywanego wykorzystania urządzeń socjalnych na potrzeby pracowników przedsiębiorstwa.
3.
Ponadto urządzenia i placówki socjalne, wymienione w ust. 1 i 2, finansowane są z wpływów własnych, a w szczególności z odpłatności rodziców, a w przypadku świadczenia usług na rzecz obcych jednostek budżetowych i przedsiębiorstw - z dotacji budżetowych, udzielanych w trybie postanowień § 5.
§  5.
1.
Jednostki budżetowe, wymienione w § 2, korzystające z obcych urządzeń socjalnych, pokrywają opłaty na rzecz tych urządzeń w drodze przelewu na właściwe rachunki pozabudżetowych środków specjalnych bezpośrednio z kredytów budżetowych, w części podlegającej pokryciu z dotacji budżetowej - z kredytów § 19 lub § 22, w części podlegającej pokryciu z odpłatności rodziców - z kredytów § 1 w formie potrącenia z wynagrodzeń właściwych pracowników.
2.
Opłaty na rzecz obcych urządzeń socjalnych, należne od przedsiębiorstw wymienionych w § 2, mają być pokrywane:
1)
w części podlegającej pokryciu z dotacji budżetowej - przez nadrzędne jednostki budżetowe w drodze bezpośredniego przelewu z kredytów budżetowych na właściwy rachunek pozabudżetowych środków specjalnych albo przez właściwe przedsiębiorstwo w sposób przewidziany w ust. 3;
2)
w części podlegającej pokryciu z odpłatności rodziców - przez przedsiębiorstwo w drodze potrącenia z wynagrodzeń właściwych pracowników i przekazania na właściwy rachunek pozabudżetowych środków specjalnych jednostki prowadzącej urządzenia.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być także pokrywane przez zainteresowane przedsiębiorstwa z akredytyw, otwieranych do ich dyspozycji przez nadrzędne jednostki budżetowe; przy otwieraniu akredytyw mają zastosowanie postanowienia § 103 przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 25 listopada 1950 r., z tą zmianą, że zamiast imion i nazwisk oraz wzorów podpisów pracowników, którzy mają prawo zlecania wypłat z akredytywy, jak również wzoru odcisku pieczęci jednostka budżetowa podaje w piśmie, dotyczącym otwarcia akredytywy, tylko nazwę i siedzibę przedsiębiorstwa, do którego dyspozycji otwiera akredytywę.
4.
Postanowienia niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio również w przypadku korzystania z urządzeń socjalnych, nie objętych pozabudżetowymi środkami specjalnymi.
§  6.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, wymienione w § 3, finansują akcję socjalną w części realizowanej przez własne urządzenia - w trybie § 4, w części zaś realizowanej przez obce urządzenia - w trybie § 5.

III.

Rachunkowość akcji socjalnej.

§  7.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, obowiązane są w zakresie wykonywania preliminarzy oraz rachunkowości i sprawozdawczości pozabudżetowych środków specjalnych (akcji socjalnej) stosować się do przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej.
§  8.
Każda forma akcji socjalnej (tytuł budżetowy) stanowi odrębny rodzaj pozabudżetowych środków specjalnych; w związku z tym należy w rachunkowości wyodrębnić poszczególne formy akcji socjalnej.
§  9.
1.
Urządzenia służące celom akcji socjalnej stanowią majątek akcji socjalnej, który powinien być ujęty w wydzielonej rachunkowości pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej; do majątku akcji socjalnej zalicza się również budynki służące wyłącznie celom akcji socjalnej.
2.
Wydzielone urządzenia należy wprowadzić do księgowości akcji socjalnej na podstawie odpowiedniego protokołu.
§  10.
W zakresie księgowania obrotów, związanych z wykonaniem preliminarzy poszczególnych form akcji socjalnej, mają zastosowanie postanowienia § 118 przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej z następującymi uzupełnieniami:
1)
w celu umożliwienia ścisłej kontroli kosztów jednostkowych należy rachunek kosztów działalności bieżącej obciążać tylko tymi kosztami, które podlegają wliczeniu do jednostkowej stawki dziennej, przewidzianej dla danej formy akcji socjalnej; inne nakłady, jeżeli nie kwalifikują się na pozostałe rachunki przewidziane w § 118, należy księgować na dodatkowym rachunku pn. "Inne nakłady" (np. remont kuchni);
2)
do rachunku kosztów działalności bieżącej należy prowadzić księgowość szczegółową według paragrafów klasyfikacji budżetowej, analogicznie jak do rachunku rozchodów;
3)
wpływy za korzystanie z urządzeń socjalnych księguje się przez obciążenie rachunku wpływów oraz w części pochodzącej z dotacji budżetowej na dobro rachunku funduszu własnego, a w części pochodzącej z odpłatności rodziców - na dobro rachunku dochodów.

IV.

Postanowienia końcowe.

§  11.
Rachunki pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej, otwarte jednostkom budżetowym i przedsiębiorstwom wymienionym w § 2, ulegają likwidacji z dniem wyczerpania sald na tych rachunkach.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024