Tymczasowy podział funkcji w wydziałach i referatach pracy i pomocy społecznej prezydiów rad narodowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 26 lutego 1951 r.
w sprawie tymczasowego podziału funkcji w wydziałach i referatach pracy i pomocy społecznej prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 11 uchwały Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 814) oraz w związku z uchwałą Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. o zmianie Instrukcji Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-9, poz. 137) ustala się następujące tymczasowe wytyczne podziału funkcji w wydziałach i referatach pracy i pomocy społecznej:

A.

W prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi).

I.

Podział organizacyjny.

§  1.
Wydział pracy i pomocy społecznej dzieli się na następujące oddziały i referaty:
1)
oddział ogólny:
a)
referat organizacyjny,
b)
referat budżetowo-gospodarczy,
c)
referat sprawozdawczości;
2)
oddział inspekcji, ochrony i higieny pracy:
a)
referat nadzoru,
b)
referat techniki i urządzeń bezpieczeństwa pracy,
c)
referat higieny pracy,
d)
referat ochrony pracy kobiet i młodocianych;
3)
oddział pomocy społecznej:
a)
referat nadzoru,
b)
referat pomocy przejściowej,
c)
referat zakładów pomocy społecznej,
d)
referat spraw inwalidzkich,
e)
referat gospodarstw przyzakładowych;
4)
oddział planowania i inwestycji:
a)
referat planowania,
b)
referat inwestycji,
c)
referat zaopatrzenia inwestycyjnego i pozainwestycyjnego;
5)
samodzielny referat produktywizacji inwalidów.

II.

Podział czynności.

§  2.
1.
Oddział ogólny obejmuje sprawy: organizacyjne, budżetowo-gospodarcze oraz sprawozdawczości i statystyki w zakresie działania wydziału, a także sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
2.
Referat organizacyjny załatwia sprawy organizacyjne wydziału oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
3.
Referat budżetowo-gospodarczy załatwia sprawy budżetowo-gospodarcze.
4.
Referat sprawozdawczości załatwia sprawy ogólnej sprawozdawczości i statystyki w zakresie wydziału.
§  3.
1.
Oddział inspekcji, ochrony i higieny pracy obejmuje sprawy inspekcji, ochrony, bezpieczeństwa i higieny pracy.
2.
Referat nadzoru załatwia sprawy:
a)
nadzoru nad działalnością podległych organów w zakresie działalności oddziału,
b)
planowania akcji wizytacyjnej podległych organów inspekcyjnych,
c)
rozpatrywania odwołań od nakazów i orzeczeń podległych organów inspekcyjnych i instruowania ich w zakresie przepisów o ochronie pracy,
d)
udzielania zezwoleń na pracę w godzinach nadliczbowych, pracę nocną oraz w niedziele i święta,
e)
wynikające ze współdziałania z wydziałem handlu w sprawie godzin otwierania sklepów i zakładów usługowych,
f)
przewidziane w przepisach o radach zakładowych, o społecznej inspekcji pracy,
g)
przeprowadzania okresowych konferencji i odpraw z inspektorami pracy,
h)
sprawozdawczości w zakresie działania oddziału.
3.
Referat techniki i urządzeń bezpieczeństwa pracy załatwia sprawy:
a)
opiniowania planów budowy, rozbudowy i przebudowy zakładów pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp),
b)
współdziałania w planowaniu nakładów inwestycyjnych i eksploatacyjnych na urządzenia bhp i kontroli wykonania tych planów na szczeblu centralnych zarządów lub zjednoczeń przemysłów,
c)
prowadzenia badań przyczyn wypadków przy pracy oraz statystyki tych wypadków,
d)
udzielania porad zakładom pracy i instytucjom w zakresie techniki bezpieczeństwa pracy,
e)
współdziałania w prowadzeniu badań specjalnych zagadnień z dziedziny techniki bezpieczeństwa pracy.
4.
Referat higieny pracy załatwia sprawy:
a)
nadzoru lekarskiego nad stanem higieny pracy i urządzeń sanitarnych w zakładach pracy,
b)
zbierania danych dotyczących chorób zawodowych, ustalania ich przyczyn i wydawania zarządzeń zapobiegawczych,
c)
udzielania porad zakładom pracy i instytucjom w zakresie higieny pracy.
5.
Referat ochrony pracy kobiet i młodocianych załatwia sprawy:
a)
prowadzenia akcji wizytacyjnej w zakładach pracy z punktu widzenia ochrony pracy kobiet i młodocianych,
b)
udzielania wyjaśnień w zakresie przepisów o ochronie pracy kobiet i młodocianych,
c)
załatwiania spraw zezwoleń na pracę nocną kobiet,
d)
prowadzenia specjalnych badań w zakresie zagadnień ochrony pracy kobiet i młodocianych,
e)
związane z obowiązkiem szkolnym pracowników młodocianych.
§  4.
1.
Oddział pomocy społecznej obejmuje sprawy: zakładów pomocy społecznej, gospodarstw przyzakładowych i pomocy przejściowej.
2.
Referat nadzoru załatwia sprawy:
a)
nadzoru nad działalnością podległych organów pomocy społecznej oraz fundacji na cele opiekuńcze,
b)
opracowywania zarządzeń w zakresie działania oddziału,
c)
nadawania regulaminów zakładom pomocy społecznej,
d)
odwołań od decyzji podległych organów,
e)
skarg na działalność podległych organów i zakładów pomocy społecznej,
f)
projektowania etatów osobowych dla zakładów pomocy społecznej,
g)
wnioskowania w sprawie przyjęć i zwolnień pracowników zakładów pomocy społecznej,
h)
organizowania odpraw pracowników terenowych,
i)
opiniowania i wnioskowania w sprawach związanych z organizacją zakładów,
k)
sprawozdawczości z działalności oddziału.
3.
Referat pomocy przejściowej załatwia sprawy:
a)
prowadzenia akcji zwalczania nierządu, żebractwa i włóczęgostwa, produktywizacji byłych prostytutek i byłych żebraków oraz sprawy zakładów dla wyżej wymienionych osób,
b)
zbierania materiałów i wnioskowania w sprawach planów organizacji i sieci zakładów w zakresie działania referatu,
c)
opiniowania i wnioskowania w sprawach regulaminów zakładowych,
d)
opiniowania i wnioskowania w sprawach związanych z rozdziałem środków finansowych i materiałowych,
e)
opracowywania elementów do narodowego planu gospodarczego w zakresie budżetu, inwestycji i zaopatrzenia materiałowego,
f)
dożywiania,
g)
pomocy ofiarom klęsk żywiołowych,
h)
pomocy doraźnej gotówkowej i odzieżowej,
i)
protezowania inwalidów cywilnych,
k)
wnioskowania o zasiłki z innych tytułów,
l)
nadzoru fachowego w zakresie działania referatu.
4.
Referat zakładów pomocy społecznej załatwia sprawy:
a)
domów opieki i zakładów specjalnych (dla nieuleczalnie chorych, dla umysłowo upośledzonych, dla epileptyków i dla niewidomych),
b)
organizowania zatrudnienia pensjonariuszy w zakładach,
c)
organizowania pracy kulturalno-oświatowej w zakładach,
d)
zbierania materiałów i wnioskowania w sprawach organizacji sieci domów opieki i zakładów specjalnych,
e)
opiniowania i wnioskowania w sprawach regulaminów zakładowych dla domów opieki i zakładów specjalnych,
f)
opiniowania i wnioskowania w sprawach związanych z rozdziałem środków finansowych i materiałowych,
g)
opracowywania elementów do narodowego planu gospodarczego w zakresie budżetu, inwestycji i zaopatrzenia materiałowego,
h)
nadzoru fachowego w zakresie działania referatu.
5.
Referat spraw inwalidzkich załatwia sprawy.
a)
roszczeń do zaopatrzenia inwalidzkiego,
b)
związane z postępowaniem rewizyjno-lekarskim oraz działalnością inwalidzkiej komisji rewizyjno-lekarskiej i inwalidzkiej komisji odwoławczej,
c)
protezowania i leczenia inwalidów wojennych i wojskowych,
d)
zwrotu kosztów podróży dla inwalidów wojennych,
e)
zwrotu kosztów nieuzasadnionego badania lekarskiego inwalidów wojennych,
f)
wystawiania książeczek inwalidzkich oraz legitymacji na zniżki kolejowe i tramwajowe oraz prowadzenia ich ewidencji,
g)
prowadzenia kartoteki i spisów alfabetycznych inwalidów,
h)
współpracy z innymi władzami, urzędami i instytucjami w zakresie zaopatrzenia inwalidzkiego.
6.
Referat gospodarstw przyzakładowych załatwia sprawy:
a)
opracowywania planów gospodarczych i inwestycyjnych dla gospodarstw przyzakładowych,
b)
opracowywania preliminarzy gospodarczych oraz zestawień okresowych,
c)
kontrolowania materiałów rachunkowych z gospodarstw przyzakładowych,
d)
nadawania kierunku gospodarczego w związku z produktywizacją pensjonariuszy i zaopatrzeniem zakładów,
e)
nadzoru nad gospodarką rolną,
f)
nadzoru nad właściwym wykonaniem inwestycji,
g)
inspekcji gospodarstw,
h)
sprawozdawczości.
§  5.
1.
Oddział planowania i inwestycji obejmuje sprawy: założeń programowych dla planów rocznych i wieloletnich, rozpracowywania szczegółowych wytycznych, opracowywania planów zbiorczych, wykonawstwa inwestycji i remontów, kontroli wykonania planów, sprawozdawczości i statystyki dla kontroli opracowania i wykonania planów, planu zaopatrzenia (inwestycyjnego i pozainwestycyjnego) oraz wykonawstwa planu akcji upłynnienia remanentów.
2.
Referat planowania załatwia sprawy:
a)
założeń programowych do planów rocznych i wieloletnich,
b)
sporządzania szczegółowych wytycznych na podstawie wytycznych otrzymanych z Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej,
c)
opracowywania zbiorczych planów:

-

usługowego pomocy społecznej,

-

zatrudnienia fachowców oraz ogólnego planu zatrudnienia w zakresie potrzeb administracji pomocy społecznej,

-

akcji socjalnej nie scentralizowanej,

-

finansowych w zakresie pomocy społecznej,

d)
kontroli wykonania planów,
e)
sprawozdawczości dla opracowania i kontroli wykonania planów oraz statystyki.
3.
Referat inwestycji załatwia sprawy:
a)
opracowywania planu inwestycyjnego wieloletniego na podstawie wytycznych Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej, w porozumieniu z wojewódzką komisją planowania gospodarczego,
b)
opracowywania planu rocznego w zakresie inwestycji w porozumieniu z wojewódzką komisją planowania gospodarczego i bankami finansującymi inwestycje, a w szczególności:

-

opracowywania założeń projektów,

-

opracowywania wniosków inwestycyjnych wraz z załącznikami,

c)
zawierania umów z biurami projektującymi o wykonanie szczegółowej dokumentacji technicznej dla inwestycji i utrzymywania stałego kontaktu z biurami projektów,
d)
zlecania wykonania robót inwestycyjnych przedsiębiorstwom budowlanym,
e)
kontroli wykonywania planu inwestycyjnego przy współpracy z bankami finansującymi inwestycje,
f)
analizy stanu wykonania planu inwestycyjnego,
g)
opracowywania planu remontów wieloletnich i rocznych,
h)
nadzoru nad wykonywaniem planu remontów,
i)
sporządzania raportów sprawozdawczych z wykonania planu inwestycyjnego i planu remontów.
4.
Referat zaopatrzenia inwestycyjnego i pozainwestycyjnego załatwia sprawy:
a)
opracowywania planu zaopatrzenia inwestycji w maszyny, urządzenia, sprzęt i inwentarz,
b)
opracowywania planu zaopatrzenia pozainwestycyjnego w artykuły reglamentowane i masowe,
c)
opracowywania planu zaopatrzenia w materiały budowlane dla budów prowadzonych systemem gospodarczym (nie zleconym),
d)
opracowywania planu zaopatrzenia z importu,
e)
sporządzania zapotrzebowań i lokowania zamówień we właściwych centralach i biurach sprzedaży,
f)
prowadzenia kartoteki materiałowej i dokonywania kontroli zużycia materiałów,
g)
upłynnienia remanentów.
§  6.
Samodzielny referat produktywizacji inwalidów załatwia sprawy:
a)
związane z zatrudnieniem inwalidów, zwłaszcza ciężko poszkodowanych,
b)
przysposobienia ciężko poszkodowanych i ociemniałych do pracy w przemyśle,
c)
związane z gospodarczym usamodzielnieniem inwalidów,
d)
kwalifikowania inwalidów do szkolenia,
e)
współdziałania z władzami szkolnictwa zawodowego w zakresie organizacji, programu i metod szkolenia inwalidów,
f)
współdziałania w sprawie organizacji inwalidzkich spółdzielni oraz nadzoru nad szkoleniem i zatrudnianiem inwalidów w spółdzielniach zrzeszonych w Centrali Spółdzielni Inwalidzkich,
g)
organizacji kursów szkolenia inwalidów,
h)
zbierania materiałów i wnioskowania w sprawach organizacji i rozbudowy internatów dla ciężko poszkodowanych i ociemniałych,
i)
nadzoru nad zakładami szkolenia inwalidów,
k)
opracowywania elementów do narodowego planu gospodarczego w zakresie budżetu, inwestycji i zaopatrzenia materiałowego,
l)
wniosków w sprawach związanych z rozdziałem środków finansowych i materiałowych w zakładach i na kursach.

III.

Postanowienia ogólne i specjalne.

§  7.
1.
Referaty gospodarstw przyzakładowych (§ 4 ust. 6) tworzy się w wydziałach pracy i pomocy społecznej Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych w Warszawie, Opolu, Poznaniu, Bydgoszczy, Lublinie i Łodzi. Referaty te wykonują czynności nadzoru, wymienione w § 4 ust. 6 lik c)-h), w stosunku do gospodarstw przyzakładowych, położonych na terenie działania wydziałów pracy i pomocy społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych zgodnie z poniższym:
a)
referat gospodarstw przyzakładowych Wydziału Pracy i Pomocy Społecznej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie sprawuje nadzór nad gospodarstwami, położonymi na terenie działania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie i Białymstoku,
b)
referat gospodarstw przyzakładowych Wydziału Pracy i Pomocy Społecznej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Opolu sprawuje nadzór nad gospodarstwami, położonymi na terenie działania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu,
e)
referat gospodarstw przyzakładowych Wydziału Pracy i Pomocy Społecznej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu sprawuje nadzór nad gospodarstwami, położonymi na terenie działania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Szczecinie, Zielonej Górze i Koszalinie,
d)
referat gospodarstw przyzakładowych Wydziału Pracy i Pomocy Społecznej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bydgoszczy sprawuje nadzór nad gospodarstwami, położonymi na terenie działania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gdańsku,
e)
referat gospodarstw przyzakładowych Wydziału Pracy i Pomocy Społecznej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie sprawuje nadzór na gospodarstwami, położonymi na terenie działania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie,
f)
referat gospodarstw przyzakładowych Wydziału Pracy i Pomocy Społecznej Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi sprawuje nadzór nad gospodarstwami, położonymi na terenie działania Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Kielcach.
2.
W wydziałach pracy i pomocy społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych, w których nie zostały utworzone referaty gospodarstw przyzakładowych, czynności wymienione w § 4 ust. 6 lit. a) i b) wykonują referaty zakładów pomocy społecznej w oddziałach pomocy społecznej.

B.

W prezydiach powiatowych i miejskich (miast stanowiących powiaty, a liczących mniej niż 100.000 mieszkańców) rad narodowych.

I.

Zakres czynności.

§  8.
Referat pracy i pomocy społecznej załatwia sprawy:
1)
w zakresie inspekcji pracy:
a)
nadzoru nad przestrzeganiem i wykonywaniem przepisów o ochronie pracy, a w szczególności dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, umów o pracę, urlopów i czasu pracy, pracy kobiet i młodocianych, układów zbiorowych pracy,
b)
wizytowania zakładów pracy i wydawania nakazów w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień,
c)
opiniowania planów budowy, rozbudowy i przebudowy zakładów pracy w zakresie bhp,
d)
współdziałania w planowaniu nakładów inwestycyjnych i eksploatacyjnych na urządzenia bhp w zakładach pracy i kontroli wykonania tych planów,
e)
szkolenia personelu zakładów pracy w zakresie bhp,
f)
udzielania zezwoleń na pracę młodocianych,
g)
udzielania zezwoleń na pracę w godzinach nadliczbowych,
h)
prowadzenia badań przyczyn wypadków przy pracy,
i)
prowadzenia rozpraw karno-administracyjnych w sprawach o przekroczenie przepisów w zakresie ochrony pracy, występowania przed sądami w charakterze oskarżycieli publicznych i biegłych,
k)
sprawowania nadzoru nad stanem mieszkań służbowych i hoteli pracowniczych oraz przyzakładowych ogrodów działkowych,
l)
załatwiania w I instancji spraw przewidzianych w przepisach o radach zakładowych i społecznej inspekcji pracy,
m)
prowadzenia sprawozdawczości i statystyki w zakresie działania inspekcji pracy,
2)
w zakresie pomocy społecznej:
a)
nadzoru nad organami prezydiów gminnych rad narodowych w zakresie pomocy społecznej,
b)
nadzoru bezpośredniego nad domami opieki dla dorosłych i domami rozdzielczymi oraz kierowania do tych domów,
c)
nadzoru bezpośredniego nad zakładami specjalnymi i wnioskowania w sprawie kierowań do tych zakładów,
d)
zwalczania nierządu, żebractwa i włóczęgostwa,
e)
pomocy ofiarom klęsk żywiołowych,
f)
pomocy doraźnej żywnościowej i pieniężnej,
g)
protezowania,
h)
nadzoru nad internatami dla inwalidów ciężko poszkodowanych i ociemniałych oraz dla kobiet pracujących i wnioskowania w sprawie kierowania kobiet do internatów dla kobiet pracujących,
i)
współpracy z innymi władzami, urzędami i instytucjami w zakresie pomocy społecznej,
3)
w zakresie spraw nie wymienionych w pkt 1 i 2:
a)
organizacyjne w zakresie działania referatu,
b)
sprawozdawczości,
c)
budżetowo-gospodarcze,
d)
planowania i inwestycji,
e)
inne sprawy nie wymienione w pkt 1-3.

II.

Postanowienia ogólne i specjalne.

§  9.
Działalność referatów pracy i pomocy społecznej w zakresie inspekcji pracy, wymieniona w § 8, jest uzależniona od ich właściwości terytorialnej, określonej zarządzeniem Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie właściwości terytorialnej wydziałów i referatów pracy i pomocy społecznej prezydiów wojewódzkich i powiatowych (miejskich) rad narodowych (Monitor Polski Nr A-22, poz. 271).

C.

W prezydiach miejskich rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców.

I.

Podział organizacyjny.

§  10.
Wydziały pracy i pomocy społecznej dzielą się na oddziały wymienione w § 1 niniejszej instrukcji ze zmianami wynikającymi z § 11 ust. 4.

II.

Podział czynności.

§  11.
1.
Oddział ogólny załatwia sprawy wymienione w § 8 pkt 3 lit. a), b), c), e).
2.
Oddział inspekcji, ochrony i higieny pracy załatwia sprawy wymienione w § 8 pkt 1.
3.
Oddział pomocy społecznej załatwia sprawy wymienione w § 8 pkt 2 lit. b)-i).
4.
Dla spraw wymienionych w § 6 lit. a), b), c), f) tworzy się w oddziale pomocy społecznej referat produktywizacji inwalidów.
5.
Oddział planowania i inwestycji załatwia sprawy wymienione w § 8 pkt 3 lit. d).

D.

Przepisy końcowe.

§  12.
1.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Jednocześnie traci moc obowiązującą tymczasowa instrukcja Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 28 czerwca 1950 r. Apo. 13a/10, instrukcja Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 22 sierpnia 1950 r. Apo. 13a-20/1 oraz § 4 zarządzenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 25 września 1950 r. Nr Apo. 13a/21/3 w sprawie właściwości terytorialnej wydziałów i referatów pracy i pomocy społecznej prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych wraz z późniejszymi zmianami.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024