Ogłoszenie statutu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 października 1947 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 3 czerwca 1947 r. o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (Dz. U. R. P. Nr. 43, poz. 227) ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zatwierdzony przez Radę Ministrów w dniu 11 października 1947 r.
STATUT

Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

I.

Charakter prawny, siedziba i zakres działania.

§  1.
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, w dalszym ciągu niniejszego statutu określany wyrazem "Instytut" jest instytucją prawa publicznego i posiada osobowość prawną. Instytutowi służy prawo używania okrągłej pieczęci o średnicy 39 mm. z wyobrażeniem orła państwowego pośrodku i napisem w otoku "Polski Instytut Spraw Międzynarodowych".
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może zakładać oddziały w innych miastach polskich i tworzyć dla określonych celów placówki swe za granicą.
§  3.
Do zakresu działania Instytutu należy:
a)
prowadzenie i popieranie badań dotyczących stosunków międzynarodowych i ich organizacji, jak również przejawów rozwoju życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego, stosunków prawnych innych krajów oraz wydawanie czasopism i prac, poświęconych tym zagadnieniom;
b)
wydawanie w języku polskim oraz w językach obcych prac naukowych informacyjnych i popularyzacyjnych o Polsce;
c)
zbieranie materiałów i opracowywanie ich dla zainteresowanych władz naczelnych oraz dla poszczególnych instytucji prawa publicznego w formie biuletynów, obejmujące zagadnienia, które należą do zakresu prac Instytutu;
d)
zakładanie i prowadzanie bibliotek oraz urządzanie kursów, wykładów i odczytów, poświęconych zagadnieniom międzynarodowym i krajom obcym;
e)
udzielanie stypendiów dla prowadzenia studiów w kraju i za granicą w zakresie zainteresowań Instytutu;
f)
współpraca z podobnymi instytucjami w kraju i za granicą oraz współudział w kongresach międzynarodowych, wiążących się z zakresem działalności Instytutu;
g)
utrzymywanie łączności z instytucjami naukowymi i szkołami wyższymi w kraju i za granicą, których działalność obejmuje zagadnienia, wchodzące w zakres zainteresowań Instytutu;
h)
urządzanie zjazdów i konferencyj krajowych i międzynarodowych w zakresie prac Instytutu.

II.

Władze i organizacje Instytutu

§  4.
Władzami Instytutu są: Rada Instytutu i Dyrekcja.
§  5.
Rada Instytutu składa się z członków powołanych na okres 2 lat. Przewodniczącego jej i zastępcę powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych. Pozostałych członków Rady powołuje Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami spośród znawców problemów międzynarodowych, wchodzących w zakres działalności Instytutu.
§  6.
Do właściwości Rady należy:
a)
ogólny nadzór nad działalnością Instytutu i ustalanie wytycznych tej działalności oraz zatwierdzanie programów pracy, przedkładanych przez Dyrektora;
b)
opiniowanie preliminarzy budżetowych Instytutu.
§  7.
Radę Instytutu zwołuje jej przewodniczący co najmniej raz na sześć miesięcy.
§  8.
Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy członków. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów; w razie jednakowej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  9.
Dyrekcja Instytutu kieruje całokształtem prac Instytutu w zakresie przewidzianym w § 3. W skład Dyrekcji wchodzi: Dyrektor Instytutu, wicedyrektor, kierownicy działów naukowych i kierownik działu ogólno-administracyjnego.
§  10.
Dyrektora Instytutu powołuje Minister Spraw Zagranicznych. Dyrektor kieruje pracami Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, powołuje i odwołuje pracowników naukowych oraz przyjmuje i zwalnia personel kancelaryjny, techniczny i pomocniczy Instytutu. Członków Dyrekcji powołuje Minister Spraw Zagranicznych na wniosek Dyrektora.
§  11.
Pracownikom Instytutu przysługują uposażenia, świadczenia rzeczowe i inne uprawnienia nie mniejsze niż pracownikom państwowych instytucji naukowych.
§  12.
Prace swe w ramach działów naukowych wykonywa Instytut bądź przy pomocy pracowników naukowych, bądź też przy pomocy specjalistów nie związanych stałym stosunkiem służbowym z Instytutem, powoływanych przez Dyrektora w charakterze współpracowników Instytutu.
§  13.
Rada Instytutu na wniosek Dyrektora może powołać spośród osób, które przyczynią się do rozwoju prac Instytutu lub posiadają wybitne kwalifikacje naukowe, członków korespondentów, członków rzeczywistych i honorowych Instytutu.
§  14.
Współpracownicy Instytutu otrzymują wynagrodzenie za wykonane dzieło na podstawie każdorazowo zawieranej umowy. Członkowie Rady Instytutu oraz członkowie Instytutu otrzymują za udział w posiedzeniach i konferencjach lub też za wyrażenie opinii indywidualnej wynagrodzenie według stawek, określonych przez Dyrektora Instytutu.

Górną granicę stawek wynagrodzenia członków Rady Instytutu i członków Instytutu ustala Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu na wniosek Dyrektora Instytutu.

III.

Budżet i majątek Instytutu. Zamknięcie rachunkowe i sprawozdania.

§  15.
Instytut posiada własny budżet.

Na budżet składają się:

a)
subwencje państwowe,
b)
darowizny,
c)
dochód z posiadanego majątku,
d)
dochód ze sprzedaży wydawnictw oraz
e)
inne źródła.
§  16.
Instytut może posiadać, nabywać, obciążać i zbywać majątek ruchomy i nieruchomy oraz przyjmować darowizny i zapisy. Nabycie i zbycie oraz obciążenie przez Instytut majątku nieruchomego oraz przyjęcie pod warunkiem obciążającym darowizny lub zapisu, wymaga zgody Ministra Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  17.
Na potrzeby Instytutu może być przekazane użytkowanie i zarząd majątku nieruchomego, oddanego mu protokółami w imieniu Skarbu Państwa. Przekazanie lub odjęcie Instytutowi użytkowania i zarządu majątku nieruchomego wymaga uchwały Rady Ministrów.

Minister Spraw Zagranicznych zarządzi po porozumieniu z Ministrem Skarbu protokolarne wyodrębnienie majątku ruchomego z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazanie go Instytutowi na własność.

§  18.
Rokiem administracyjnym Instytutu jest okres przyjęty w administracji państwowej.
§  19.
Za każdy miniony rok administracyjny Instytut sporządza sprawozdanie oraz zamknięcie rachunkowe. W ciągu trzech pierwszych miesięcy następnego roku administracyjnego przedkłada je Radzie Instytutu, Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Spraw Zagranicznych oraz Ministrowi Skarbu.
§  20.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe według zasad ustalonych dla administracji państwowej. Preliminarze budżetowe i stan etatów opiniuje Rada Instytutu, poczem budżet i etaty zatwierdza ostatecznie Minister Spraw Zagranicznych.
§  21.
Zobowiązanie Instytutu, polecenie wypłaty, weksle i czeki oraz potwierdzenie odbioru pieniędzy powinny być podpisywane przez Dyrektora oraz kierownika działu ogólno-administracyjnego; w razie nieobecności Dyrektora podpisuje wicedyrektor Instytutu, w wypadku zaś nieobecności kierownika działu ogólno-administracyjnego - inny członek Dyrekcji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024