Ogłoszenie statutu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 października 1947 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 3 czerwca 1947 r. o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (Dz. U. R. P. Nr. 43, poz. 227) ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zatwierdzony przez Radę Ministrów w dniu 11 października 1947 r.
STATUT

Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

I.

Charakter prawny, siedziba i zakres działania.

§  1.
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, w dalszym ciągu niniejszego statutu określany wyrazem "Instytut" jest instytucją prawa publicznego i posiada osobowość prawną. Instytutowi służy prawo używania okrągłej pieczęci o średnicy 39 mm. z wyobrażeniem orła państwowego pośrodku i napisem w otoku "Polski Instytut Spraw Międzynarodowych".
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może zakładać oddziały w innych miastach polskich i tworzyć dla określonych celów placówki swe za granicą.
§  3.
Do zakresu działania Instytutu należy:
a)
prowadzenie i popieranie badań dotyczących stosunków międzynarodowych i ich organizacji, jak również przejawów rozwoju życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego, stosunków prawnych innych krajów oraz wydawanie czasopism i prac, poświęconych tym zagadnieniom;
b)
wydawanie w języku polskim oraz w językach obcych prac naukowych informacyjnych i popularyzacyjnych o Polsce;
c)
zbieranie materiałów i opracowywanie ich dla zainteresowanych władz naczelnych oraz dla poszczególnych instytucji prawa publicznego w formie biuletynów, obejmujące zagadnienia, które należą do zakresu prac Instytutu;
d)
zakładanie i prowadzanie bibliotek oraz urządzanie kursów, wykładów i odczytów, poświęconych zagadnieniom międzynarodowym i krajom obcym;
e)
udzielanie stypendiów dla prowadzenia studiów w kraju i za granicą w zakresie zainteresowań Instytutu;
f)
współpraca z podobnymi instytucjami w kraju i za granicą oraz współudział w kongresach międzynarodowych, wiążących się z zakresem działalności Instytutu;
g)
utrzymywanie łączności z instytucjami naukowymi i szkołami wyższymi w kraju i za granicą, których działalność obejmuje zagadnienia, wchodzące w zakres zainteresowań Instytutu;
h)
urządzanie zjazdów i konferencyj krajowych i międzynarodowych w zakresie prac Instytutu.

II.

Władze i organizacje Instytutu

§  4.
Władzami Instytutu są: Rada Instytutu i Dyrekcja.
§  5.
Rada Instytutu składa się z członków powołanych na okres 2 lat. Przewodniczącego jej i zastępcę powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych. Pozostałych członków Rady powołuje Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami spośród znawców problemów międzynarodowych, wchodzących w zakres działalności Instytutu.
§  6.
Do właściwości Rady należy:
a)
ogólny nadzór nad działalnością Instytutu i ustalanie wytycznych tej działalności oraz zatwierdzanie programów pracy, przedkładanych przez Dyrektora;
b)
opiniowanie preliminarzy budżetowych Instytutu.
§  7.
Radę Instytutu zwołuje jej przewodniczący co najmniej raz na sześć miesięcy.
§  8.
Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy członków. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów; w razie jednakowej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  9.
Dyrekcja Instytutu kieruje całokształtem prac Instytutu w zakresie przewidzianym w § 3. W skład Dyrekcji wchodzi: Dyrektor Instytutu, wicedyrektor, kierownicy działów naukowych i kierownik działu ogólno-administracyjnego.
§  10.
Dyrektora Instytutu powołuje Minister Spraw Zagranicznych. Dyrektor kieruje pracami Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, powołuje i odwołuje pracowników naukowych oraz przyjmuje i zwalnia personel kancelaryjny, techniczny i pomocniczy Instytutu. Członków Dyrekcji powołuje Minister Spraw Zagranicznych na wniosek Dyrektora.
§  11.
Pracownikom Instytutu przysługują uposażenia, świadczenia rzeczowe i inne uprawnienia nie mniejsze niż pracownikom państwowych instytucji naukowych.
§  12.
Prace swe w ramach działów naukowych wykonywa Instytut bądź przy pomocy pracowników naukowych, bądź też przy pomocy specjalistów nie związanych stałym stosunkiem służbowym z Instytutem, powoływanych przez Dyrektora w charakterze współpracowników Instytutu.
§  13.
Rada Instytutu na wniosek Dyrektora może powołać spośród osób, które przyczynią się do rozwoju prac Instytutu lub posiadają wybitne kwalifikacje naukowe, członków korespondentów, członków rzeczywistych i honorowych Instytutu.
§  14.
Współpracownicy Instytutu otrzymują wynagrodzenie za wykonane dzieło na podstawie każdorazowo zawieranej umowy. Członkowie Rady Instytutu oraz członkowie Instytutu otrzymują za udział w posiedzeniach i konferencjach lub też za wyrażenie opinii indywidualnej wynagrodzenie według stawek, określonych przez Dyrektora Instytutu.

Górną granicę stawek wynagrodzenia członków Rady Instytutu i członków Instytutu ustala Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu na wniosek Dyrektora Instytutu.

III.

Budżet i majątek Instytutu. Zamknięcie rachunkowe i sprawozdania.

§  15.
Instytut posiada własny budżet.

Na budżet składają się:

a)
subwencje państwowe,
b)
darowizny,
c)
dochód z posiadanego majątku,
d)
dochód ze sprzedaży wydawnictw oraz
e)
inne źródła.
§  16.
Instytut może posiadać, nabywać, obciążać i zbywać majątek ruchomy i nieruchomy oraz przyjmować darowizny i zapisy. Nabycie i zbycie oraz obciążenie przez Instytut majątku nieruchomego oraz przyjęcie pod warunkiem obciążającym darowizny lub zapisu, wymaga zgody Ministra Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  17.
Na potrzeby Instytutu może być przekazane użytkowanie i zarząd majątku nieruchomego, oddanego mu protokółami w imieniu Skarbu Państwa. Przekazanie lub odjęcie Instytutowi użytkowania i zarządu majątku nieruchomego wymaga uchwały Rady Ministrów.

Minister Spraw Zagranicznych zarządzi po porozumieniu z Ministrem Skarbu protokolarne wyodrębnienie majątku ruchomego z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazanie go Instytutowi na własność.

§  18.
Rokiem administracyjnym Instytutu jest okres przyjęty w administracji państwowej.
§  19.
Za każdy miniony rok administracyjny Instytut sporządza sprawozdanie oraz zamknięcie rachunkowe. W ciągu trzech pierwszych miesięcy następnego roku administracyjnego przedkłada je Radzie Instytutu, Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Spraw Zagranicznych oraz Ministrowi Skarbu.
§  20.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe według zasad ustalonych dla administracji państwowej. Preliminarze budżetowe i stan etatów opiniuje Rada Instytutu, poczem budżet i etaty zatwierdza ostatecznie Minister Spraw Zagranicznych.
§  21.
Zobowiązanie Instytutu, polecenie wypłaty, weksle i czeki oraz potwierdzenie odbioru pieniędzy powinny być podpisywane przez Dyrektora oraz kierownika działu ogólno-administracyjnego; w razie nieobecności Dyrektora podpisuje wicedyrektor Instytutu, w wypadku zaś nieobecności kierownika działu ogólno-administracyjnego - inny członek Dyrekcji.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1947.134.834

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.
Data aktu: 28/10/1947
Data ogłoszenia: 05/11/1947
Data wejścia w życie: 05/11/1947