(Dz.U.UE L z dnia 27 maja 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 akapit pierwszy i art. 104,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 51,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 104 ust. 1 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że art. 4 ust. 1 lit. b), art. 5, art. 7 ust. 3, art. 9, 17, 21 i 34, art. 35 ust. 4, art. 36, 37, 38, 40-43, 51, 52, 54, 56, 59, 63, 64, 67, 68, 70-75, 77, 91-97, 99 i 100, art. 102 ust. 2 oraz art. 110 i 111 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nadal mają zastosowanie - w przypadku Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) - w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rok budżetowy 2024.
(2) Art. 64 akapit drugi lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/128 3 stanowi, że art. 2, art. 3 ust. 1 akapit pierwszy, art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 1 lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 21-25, art. 27, art. 28, art. 29, art. 30 ust. 1 lit. a), b) i c), art. 30 ust. 2, 3 i 4 oraz art. 31-40 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 4 nadal mają zastosowanie - w przypadku EFRG - w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rok budżetowy 2024.
(3) Art. 64 akapit drugi lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 stanowi, że załączniki II i III do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 nadal mają zastosowanie do celów art. 32 lit. f) i g) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128, na rok budżetowy 2024.
(4) Art. 40 akapit drugi rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/127 5 stanowi, że art. 5, art. 5a, art. 7 ust. 3 i 4, art. 10, art. 11 ust. 1 akapit drugi, art. 11 ust. 2, art. 12, art. 13 oraz art. 41 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 6 nadal mają zastosowanie do EFRG w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych za rok budżetowy 2024.
(5) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2116 Komisja, w oparciu o roczne sprawozdania finansowe przekazane przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia rachunków i opinią z audytu co do kompletności, dokładności i prawdziwości rachunków oraz sprawozdaniami jednostek certyfikujących, ma rozliczyć rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i art. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2116 przed dniem 31 maja roku następującego po danym roku budżetowym.
(6) Zgodnie z art. 35 rozporządzenia (UE) 2021/2116 rolniczy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu 16 października roku "N-1" i kończy się w dniu 15 października roku "N". Przy rozliczaniu rachunków za rok budżetowy 2024 należy wziąć pod uwagę wydatki poniesione przez państwa członkowskie pomiędzy dniem 16 października 2023 r. a dniem 15 października 2024 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(7) Art. 33 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 i art. 35 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 przewidują, że kwoty, które mają być odzyskane od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 33 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 i w art. 35 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128, ustala się poprzez potrącanie płatności miesięcznych w danym roku budżetowym z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z art. 33 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 i art. 35 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128. Komisja potrąca tę kwotę od płatności miesięcznej odnoszącej się do poniesionego wydatku w drugim miesiącu następującym po miesiącu, w którym podejmowana jest decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, lub ją do niej dodaje.
(8) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła państwa członkowskie o wynikach swej weryfikacji oraz o proponowanych przez siebie poprawkach.
(9) W przypadku wszystkich agencji płatniczych roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych.
(10) Zgodnie z art. 41 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oraz art. 39 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116 Komisja weryfikuje przestrzeganie przez państwa członkowskie terminów płatności i pułapów finansowych określonych w przepisach Unii w odniesieniu do wypłacania pomocy na rzecz beneficjentów oraz podejmuje decyzję w sprawie ewentualnych zmniejszeń płatności miesięcznych na rzecz państw członkowskich.
(11) Zgodnie z, odpowiednio, art. 40 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i art. 38 rozporządzenia (UE) 2021/2116 w związku z art. 5 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127, w przypadku gdy płatności dokonano po najpóźniejszej możliwej dacie płatności, Komisja zmniejsza kwotę płatności miesięcznych przyznanych państwom członkowskim i dostosowuje wpływ finansowy zmniejszenia proporcjonalnie do opóźnienia płatności, stosując różne stawki przewidziane w art. 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 oraz art. 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 i art. 5 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127 wszelkie przekroczenia terminów płatności mają być uwzględnione najpóźniej w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków. Część wydatków
(12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 7 nadal ma zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat składania wniosków rozpoczynających się przed dniem 1 stycznia 2023 r. zgodnie z art. 154 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 8 . W kilku rozporządzeniach Komisji uzupełniających rozporządzenie (UE) nr 1307/2013 ustanowiono pułapy finansowe dla niektórych środków finansowanych w odniesieniu do płatności bezpośrednich w ramach EFRG. Każde przekroczenie takich pułapów, po uwzględnieniu liniowego zmniejszenia, dyscypliny finansowej i zmniejszenia płatności określonych odpowiednio w art. 7, 8 i 11 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, stanowi podstawę do zmniejszeń płatności miesięcznych na rzecz danego państwa członkowskiego zgodnie z art. 41 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Po ostatecznej ocenie po przedłożeniu rocznego sprawozdania finansowego w niniejszej decyzji należy uwzględnić wszelkie wykryte przekroczenia pułapów, które nie zostały potrącone od płatności miesięcznych.
(13) Zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i art. 39 rozporządzenia (UE) 2021/2116 Komisja dokonała już zmniejszenia szeregu płatności miesięcznych za rok budżetowy 2024 z powodu wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii. W niniejszej decyzji Komisja powinna uwzględnić takie zmniejszone kwoty, aby uniknąć jakichkolwiek niewłaściwych lub nieterminowych płatności lub zwrotów, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. Kwoty, o których mowa, powinny zostać zbadane, w stosownych przypadkach, według procedur rozliczania zgodności zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i art. 55 rozporządzenia (UE) 2021/2116.
(14) Komisja zmniejszyła już odpowiednie płatności miesięczne za rok budżetowy 2024 o kwoty należne EFRG w wyniku decyzji w sprawie rozliczenia finansowego i rozliczenia zgodności, zgodnie z art. 51 i 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oraz art. 53 i 55 rozporządzenia (UE) 2021/2116, wykonanych przez Komisję w roku budżetowym 2024. Wszelkie takie kwoty zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
(15) Na podstawie art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi dane państwo członkowskie, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ujmowania w rocznych sprawozdaniach finansowych przekazywanych Komisji, zgodnie z art. 29 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014, poświadczonej tabeli z kwotami obciążającymi je w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które mają być odzyskane, określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 zawarto wzór tabeli, którą muszą stosować państwa członkowskie przy dostarczaniu informacji o kwotach, które mają być odzyskane. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, cztery lata lub osiem lat.
(16) Na podstawie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie mogą w należycie uzasadnionych przypadkach zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy kwota poniesionych i prawdopodobnych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie kwot, bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy
odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu Unii. Kwoty, w odniesieniu do których państwo członkowskie podjęło decyzję o zaprzestaniu odzyskiwania, oraz powody jego decyzji należy zawrzeć w rocznym sprawozdaniu, o którym mowa w art. 54 ust. 4 tego rozporządzenia. Kwotami takimi nie należy zatem obciążać państw członkowskich, których to dotyczy, i zostają one w związku z powyższym pokryte z budżetu Unii.
(17) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2116 niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla przyszłych decyzji, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków na podstawie art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oraz art. 54 i 55 rozporządzenia (UE) 2021/2116,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.972 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/972 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) za rok budżetowy 2024 |
| Data aktu: | 23/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/05/2025 |