Rozporządzenie delegowane 2025/884 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/930 w odniesieniu do opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami informacji skonsolidowanych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/884
z dnia 7 maja 2025 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/930 w odniesieniu do opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami informacji skonsolidowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 38n ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/930 2  określono opłaty związane z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji ("DRSP"). Zakres tego rozporządzenia delegowanego ograniczał się do zatwierdzonych podmiotów publikujących ("APA") i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych ("ARM") podlegających nadzorowi ESMA. Zakres tego rozporządzenia delegowanego nie obejmował innych DRSP podlegających nadzorowi ESMA, w tym dostawców informacji skonsolidowanych ("CTP"). Ten ograniczony zakres wynikał z braku DRSP świadczących usługi publikacji informacji skonsolidowanych w Unii oraz z trwającego przeglądu rozporządzenia (UE) nr 600/2014, które zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 3  ("reforma MiFIR"). Reforma MiFIR weszła w życie w dniu 28 marca 2024 r.

(2) Dzięki reformie MiFIR usunięto przeszkody utrudniające powstanie CTP w Unii i określono harmonogram, zgodnie z którym ESMA wybierze CTP dla obligacji, CTP dla akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF i CTP dla instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym oraz udzieli im zezwolenia. W świetle zbliżającego się procesu udzielania zezwoleń dla CTP konieczna jest zmiana zakresu rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/930 w celu zapewnienia, aby obejmowało ono wszystkich DRSP podlegających nadzorowi ESMA, w tym CTP.

(3) Opłaty nadzorcze nakładane na CTP powinny obejmować stałą opłatę za zezwolenie oraz roczną opłatę nadzorczą na pokrycie wszystkich kosztów związanych z zadaniami dotyczącymi udzielania zezwoleń i bieżącego nadzoru. CTP otrzymują zezwolenie dopiero po wybraniu ich w drodze konkurencyjnej procedury wyboru zorganizowanej przez ESMA zgodnie z art. 27da i 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W związku z tym oznacza to, że gdy CTP ubiegają się o zezwolenie, nawiązali już stosunki z ESMA i w związku z tym nie powinni być obciążani odrębną opłatą za złożenie wniosku.

(4) Roczna opłata nadzorcza pobierana przez ESMA od CTP powinna zasadniczo obejmować wszystkie działania prowadzone w związku z nadzorem nad nimi. W tym celu ESMA powinna co roku oceniać bezpośrednie i pośrednie koszty nadzoru w odniesieniu do CTP, w tym koszty personelu ESMA, który jest bezpośrednio przypisany do zadań nadzorczych, oraz koszty usług horyzontalnych, takie jak koszty wsparcia operacyjnego i administracyjnego udzielanego personelowi bezpośrednio zaangażowanemu w zadania nadzorcze. Taka ocena powinna umożliwić ESMA pobieranie od każdego pojedynczego CTP opłaty pokrywającej te koszty i proporcjonalnej do jego dochodów w porównaniu z łącznymi dochodami wszystkich CTP. Dochody CTP związane z działalnością dodatkową bezpośrednio dotyczącą usług podstawowych powinny być uwzględniane przy obliczaniu właściwego obrotu w zakresie, w jakim mogą mieć wpływ na nadzór ESMA nad takimi CTP i nie są jeszcze objęte odrębnymi działaniami nadzorczymi. Roczne opłaty nadzorcze należy dostosowywać co roku tak, aby odpowiadały szacowanym kosztom nadzorczym ESMA. Opłaty za działania nadzorcze ESMA prowadzone w związku z CTP należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku powtarzających się deficytów lub nadwyżek należy zmienić wysokość opłat.

(5) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/930 zawiera wymóg, zgodnie z którym roczną opłatę nadzorczą dla danego DRSP w danym roku (n) ustala się na podstawie jego właściwego obrotu. Ten właściwy obrót oblicza się zgodnie z art. 4 tego rozporządzenia delegowanego, który wymaga, aby co do zasady właściwy obrót był obliczany na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego tego DRSP za rok (n-2). W przypadku CTP, którzy rozpoczną świadczenie usług po raz pierwszy, nie będzie wiarygodnych danych dotyczących właściwego obrotu do celów obliczania rocznej opłaty nadzorczej w pierwszych dwóch latach działalności. W związku z tym konieczny jest specjalny system oparty na stałej rocznej opłacie nadzorczej w odniesieniu do tego okresu. Aby zapobiec tworzeniu barier utrudniających wejście na rynek i zapewnić proporcjonalność, odzwierciedlając jednocześnie szacunkowe wydatki niezbędne do wykonywania zadań nadzorczych związanych z CTP, tę stałą opłatę należy ustalić na 400 000 EUR. W pierwszym roku działalności opłatę tę należy stosować proporcjonalnie.

(6) Należy dokonać rozróżnienia między CTP, którzy rozpoczynają działalność w pierwszej połowie roku, a CTP, którzy rozpoczynają działalność w drugiej połowie roku. W przypadku CTP, którzy rozpoczynają działalność w pierwszej połowie roku, w tym roku działalności roczną opłatę nadzorczą należy ustalić na podstawie proporcjonalnego stosowania stałej rocznej opłaty nadzorczej. W drugim roku CTP powinni uiścić pełną kwotę stałej rocznej opłaty nadzorczej. Począwszy od trzeciego roku, ci CTP nie powinni już podlegać specjalnemu systemowi, a tym samym powinni uiszczać normalną roczną opłatę nadzorczą. W przypadku CTP, którzy rozpoczynają działalność w drugiej połowie roku, w tym roku działalności roczną opłatę nadzorczą należy ustalić na podstawie proporcjonalnego stosowania stałej rocznej opłaty nadzorczej. W drugim i trzecim roku CTP powinni uiścić pełną kwotę stałej rocznej opłaty nadzorczej. Konieczne jest przedłużenie specjalnego systemu dla tych CTP na trzeci rok, biorąc pod uwagę, że w pierwszym roku mogą oni działać jedynie przez bardzo ograniczony okres. Począwszy od czwartego roku, ci CTP nie powinni już podlegać specjalnemu systemowi, a tym samym powinni uiszczać normalną roczną opłatę nadzorczą.

(7) Za okres między datą udzielenia zezwolenia CTP a datą rozpoczęcia działalności tego CTP, w przypadku gdy daty te są różne, CTP powinien uiścić opłatę nadzorczą na podstawie proporcjonalnego stosowania stałej opłaty za zezwolenie, aby pokryć koszty poniesione przez ESMA w celu (i) nadzorowania działań przygotowawczych CTP w tym okresie, w szczególności aby zapewnić zawarcie odpowiednich ustaleń umownych z podmiotami przekazującymi dane i wprowadzenie dla nich skutecznych interfejsów cyfrowych, (ii) monitorowania terminowego wdrażania przez CTP odpowiednich funkcji przyjmowania i dostępności danych oraz kierowania tym wdrażaniem, (iii) oceny gotowości technicznej CTP oraz (iv) monitorowania wdrożenia wszystkich zainteresowanych stron i ich danych.

(8) Specjalny system oparty na stałej rocznej opłacie nadzorczej nie powinien mieć zastosowania do CTP, którzy już oferują usługi CTP dla tej samej klasy aktywów i którzy są wybierani względem tej klasy aktywów na kolejne pięć lat.

(9) W przypadku, gdy co najmniej jeden CTP podlega specjalnemu systemowi opartemu na stałej rocznej opłacie nadzorczej, a co najmniej jeden inny CTP nie podlega już temu specjalnemu systemowi, nie można stosować metodyki obliczania rocznych opłat nadzorczych na podstawie właściwego obrotu. Konieczne jest zatem określenie metodyki ustalania rocznej opłaty nadzorczej dla każdego CTP niepodlegającego już temu specjalnemu systemowi, która powinna uwzględniać jedynie szacunkowe wydatki wynikające z działań nadzorczych w odniesieniu do tych CTP oraz ich właściwy obrót.

(10) W celu zapewnienia, aby właściwy obrót DRSP był obliczany w sposób zharmonizowany, ESMA powinna przeliczać na euro dochody DRSP wyrażone w walucie innej niż euro. W tym celu ESMA powinna stosować oficjalny referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.

(11) W przypadkach, w których dany APA lub ARM zostaje objęty nadzorem ESMA w następstwie ponownej oceny, o której mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/466 4 , konieczne jest określenie metodyki obliczania rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym APA lub ARM zostaje objęty nadzorem ESMA.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/930,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/930

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/930 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie delegowane ma zastosowanie do »dostawców usług w zakresie udostępniania informacji« (»DRSP«) zdefiniowanych w art. 2 ust. 1 pkt 36a rozporządzenia (UE) nr 600/2014, którzy podlegają nadzorowi ESMA.";

2)
dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Artykuł 1a

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od DRSP obejmują:

a) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z udzielaniem przez ESMA zezwoleń dla DRSP i nadzorem nad nimi zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014;

b) wszystkie koszty, których zwrot przysługuje właściwym organom, które przeprowadziły prace zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014, w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 38o tego rozporządzenia.";

3)
art. 2 i art. 3 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 2

Opłaty za złożenie wniosku i zezwolenie

W przypadku gdy DRSP występuje z wnioskiem o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji, uiszcza:

a) w przypadku APA i ARM opłatę za złożenie wniosku w wysokości 20 000 EUR za pierwszy wniosek i 10 000 EUR za każdy kolejny wniosek o zezwolenie na świadczenie dodatkowych usług w zakresie udostępniania informacji;

b) w przypadku APA i ARM opłatę za zezwolenie w wysokości 80 000 EUR za pierwsze zezwolenie i 40 000 EUR za każde kolejne zezwolenie na świadczenie dodatkowych usług w zakresie udostępniania informacji;

c) w przypadku CTP opłatę za zezwolenie w wysokości 100 000 EUR za pierwsze zezwolenie i 50 000 EUR za każde kolejne zezwolenie na świadczenie dodatkowych usług w zakresie udostępniania informacji.

Artykuł 3

Roczne opłaty nadzorcze dla APA i ARM

1. Od APA i ARM, które podlegają nadzorowi ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą.

2. Całkowitą roczną opłatę nadzorczą i roczną opłatę nadzorczą dla danego APA lub ARM oblicza się w następujący sposób:

a) całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności APA i ARM na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;

b) roczna opłata nadzorcza APA lub ARM za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej ustalonej na podstawie lit. a), podzielonej między wszystkie APA lub ARM, które uzyskały zezwolenie w roku (n), proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego na podstawie art. 4.

3. APA lub ARM zatwierdzone przez ESMA w żadnym przypadku nie uiszczają rocznej opłaty nadzorczej w wysokości mniejszej niż 30 000 EUR.

W przypadku gdy APA lub ARM podlega minimalnym opłatom nadzorczym za więcej niż jedną usługę w zakresie udostępniania informacji, uiszcza on minimalną opłatę nadzorczą za każdą świadczoną usługę.

4. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3 oraz bez uszczerbku dla art. 2 opłata za pierwszy rok dla APA i ARM jest równa kwocie opłaty za zezwolenie, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. b), pomnożonej przez współczynnik równy liczbie dni między udzieleniem zezwolenia a końcem roku, podzielonej przez całkowitą liczbę dni w tym roku. Roczną opłatę nadzorczą w pierwszym roku oblicza się zatem w następujący sposób:

opłata DRSP w pierwszym roku = opłata za zezwolenie x współczynnik

W przypadku gdy APA lub ARM otrzymał zezwolenie w grudniu, nie uiszcza on rocznej opłaty nadzorczej za pierwszy rok.

5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3, jeżeli ponowna ocena, o której mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/466 * , skutkuje odstępstwem od nadzoru ESMA nad APA lub ARM, roczną opłatę nadzorczą za rok, w którym odstępstwo ma zastosowanie, oblicza się jedynie za pięć miesięcy roku, w którym ESMA nadal sprawuje nadzór nad APA lub ARM zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/466.

6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3, jeżeli ponowna ocena, o której mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/466, skutkuje nadzorem ESMA nad APA lub ARM, roczną opłatę nadzorczą za rok, w którym rozpoczyna się nadzór ESMA, oblicza się jedynie za siedem miesięcy roku, w którym ESMA sprawuje nadzór nad APA lub ARM zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/466.

4)
dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Roczne opłaty nadzorcze dla CTP

1. Od CTP, który podlega nadzorowi ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą.

2. Całkowitą roczną opłatę nadzorczą i roczną opłatę nadzorczą dla poszczególnych CTP oblicza się w następujący sposób:

a) całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności CTP na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;

b) roczna opłata nadzorcza dla określonego CTP za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej dla wszystkich CTP obliczonej zgodnie z lit. a) podzielonej między wszystkich CTP, którzy uzyskali zezwolenie w roku (n), proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 4.

3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku, gdy CTP rozpoczyna działalność przed dniem 1 lipca danego

roku (n), roczną opłatę nadzorczą dla tego CTP za lata (n) i (n+1) oblicza się w następujący sposób:

a) w odniesieniu do roku (n) stosuje się ust. 4 i 5;

b) w odniesieniu do roku (n+1) roczna opłata nadzorcza wynosi 400 000 EUR.

Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku, gdy CTP rozpoczyna działalność w dniu 1 lipca danego roku (n) lub po tej dacie, roczną opłatę nadzorczą za lata (n), (n+1) i (n+2) oblicza się w następujący sposób:

a) w odniesieniu do roku (n) stosuje się ust. 4 i 5;

b) w odniesieniu do lat (n+1) i (n+2) roczna opłata nadzorcza wynosi 400 000 EUR za każdy rok.

Uznaje się, że CTP rozpoczął działalność w dniu uzyskania zezwolenia udzielonego przez ESMA zgodnie z art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub w dniu następującym po upływie okresu przejściowego, o którym mowa w art. 27db ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, jeżeli ten okres przejściowy został przyznany przez ESMA.

4. Roczna opłata nadzorcza za rok (n), o której mowa w ust. 3, jest równa kwocie rocznej opłaty nadzorczej w wysokości 400 000 EUR pomnożonej przez współczynnik równy liczbie dni między dniem, w którym CTP rozpoczął działalność, a końcem roku (n), podzielonej przez całkowitą liczbę dni w tym roku. Roczną opłatę nadzorczą oblicza się zatem w następujący sposób:

opłata CTP za rok (n) = 400 000 EUR x współczynnik

5. Bez uszczerbku dla art. 2, w przypadku gdy ESMA przyznał CTP okres przejściowy zgodnie z art. 27db ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, roczna opłata nadzorcza za rok (n) obejmuje również opłatę za dni między dniem udzielenia zezwolenia a dniem, w którym CTP rozpoczął działalność. Opłata ta jest równa kwocie opłaty za zezwolenie, o której mowa w art. 2 lit. c), pomnożonej przez współczynnik równy liczbie dni między dniem udzielenia zezwolenia a dniem, w którym CTP rozpoczął działalność, podzielonej przez całkowitą liczbę dni w roku (n). Opłatę tę oblicza się zatem w następujący sposób:

opłata CTP za dni między dniem udzielenia zezwolenia a dniem, w którym CTP rozpoczął działalność = opłata za zezwolenie * współczynnik

6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku gdy roczna opłata nadzorcza dla co najmniej jednego CTP jest obliczana zgodnie z ust. 3, a roczna opłata nadzorcza dla co najmniej jednego innego CTP nie jest obliczana zgodnie z tym ustępem, roczną opłatę nadzorczą dla tego innego CTP lub tych innych CTP oblicza się w następujący sposób:

a) całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem - na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014 - działalności wszystkich CTP, których roczne opłaty nadzorcze nie są obliczane zgodnie z ust. 3, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;

b) roczna opłata nadzorcza dla określonego CTP za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej dla wszystkich CTP obliczonej zgodnie z lit. a), podzielonej między wszystkich CTP, którzy uzyskali zezwolenie w roku (n) i których roczne opłaty nadzorcze nie są obliczane zgodnie z ust. 3, proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 4.";

5)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się lit. e) i f) w brzmieniu:

"e) dochody uzyskane z tytułu usług CTP;

f) dochody uzyskane z tytułu usług dodatkowych w stosunku do usług CTP.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwy obrót DRSP w danym roku (n) jest sumą:

a) jego dochodów uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM, APA lub CTP na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, za rok poprzedzający go (n-3), oraz

b) jego właściwych dochodów z tytułu usług dodatkowych na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, za rok poprzedzający go (n-3), podzieloną przez sumę:

c) łącznych dochodów wszystkich zatwierdzonych ARM, APA lub CTP uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM, APA lub CTP na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego w ciągu roku (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, w roku poprzedzającym go (n-3), oraz

d) łącznych właściwych dochodów z tytułu usług dodatkowych wszystkich ARM, APA lub CTP na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego w ciągu roku (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, w roku poprzedzającym go (n-3).";

c)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W przypadku gdy dochody, o których mowa w ust. 1, są wykazywane w walucie innej niż euro, ESMA przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te dochody.

W tym celu ESMA stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2025 r.

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/600/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/930 z dnia 10 marca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji (Dz.U. L 162 z 17.6.2022, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_del/2022/930/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń (Dz.U. L, 2024/791, 8.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/791/oj).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/466 z dnia 17 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Dz.U. L 96 z 24.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/466/oj).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/466 z dnia 17 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Dz.U. L 96 z 24.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/466/oj).";

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.884

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/884 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/930 w odniesieniu do opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami informacji skonsolidowanych
Data aktu: 07/05/2025
Data ogłoszenia: 02/09/2025
Data wejścia w życie: 22/09/2025