uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 38n ust. 3,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/930 2 określono opłaty związane z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji ("DRSP"). Zakres tego rozporządzenia delegowanego ograniczał się do zatwierdzonych podmiotów publikujących ("APA") i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych ("ARM") podlegających nadzorowi ESMA. Zakres tego rozporządzenia delegowanego nie obejmował innych DRSP podlegających nadzorowi ESMA, w tym dostawców informacji skonsolidowanych ("CTP"). Ten ograniczony zakres wynikał z braku DRSP świadczących usługi publikacji informacji skonsolidowanych w Unii oraz z trwającego przeglądu rozporządzenia (UE) nr 600/2014, które zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 3 ("reforma MiFIR"). Reforma MiFIR weszła w życie w dniu 28 marca 2024 r.
(2) Dzięki reformie MiFIR usunięto przeszkody utrudniające powstanie CTP w Unii i określono harmonogram, zgodnie z którym ESMA wybierze CTP dla obligacji, CTP dla akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF i CTP dla instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym oraz udzieli im zezwolenia. W świetle zbliżającego się procesu udzielania zezwoleń dla CTP konieczna jest zmiana zakresu rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/930 w celu zapewnienia, aby obejmowało ono wszystkich DRSP podlegających nadzorowi ESMA, w tym CTP.
(3) Opłaty nadzorcze nakładane na CTP powinny obejmować stałą opłatę za zezwolenie oraz roczną opłatę nadzorczą na pokrycie wszystkich kosztów związanych z zadaniami dotyczącymi udzielania zezwoleń i bieżącego nadzoru. CTP otrzymują zezwolenie dopiero po wybraniu ich w drodze konkurencyjnej procedury wyboru zorganizowanej przez ESMA zgodnie z art. 27da i 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W związku z tym oznacza to, że gdy CTP ubiegają się o zezwolenie, nawiązali już stosunki z ESMA i w związku z tym nie powinni być obciążani odrębną opłatą za złożenie wniosku.
(4) Roczna opłata nadzorcza pobierana przez ESMA od CTP powinna zasadniczo obejmować wszystkie działania prowadzone w związku z nadzorem nad nimi. W tym celu ESMA powinna co roku oceniać bezpośrednie i pośrednie koszty nadzoru w odniesieniu do CTP, w tym koszty personelu ESMA, który jest bezpośrednio przypisany do zadań nadzorczych, oraz koszty usług horyzontalnych, takie jak koszty wsparcia operacyjnego i administracyjnego udzielanego personelowi bezpośrednio zaangażowanemu w zadania nadzorcze. Taka ocena powinna umożliwić ESMA pobieranie od każdego pojedynczego CTP opłaty pokrywającej te koszty i proporcjonalnej do jego dochodów w porównaniu z łącznymi dochodami wszystkich CTP. Dochody CTP związane z działalnością dodatkową bezpośrednio dotyczącą usług podstawowych powinny być uwzględniane przy obliczaniu właściwego obrotu w zakresie, w jakim mogą mieć wpływ na nadzór ESMA nad takimi CTP i nie są jeszcze objęte odrębnymi działaniami nadzorczymi. Roczne opłaty nadzorcze należy dostosowywać co roku tak, aby odpowiadały szacowanym kosztom nadzorczym ESMA. Opłaty za działania nadzorcze ESMA prowadzone w związku z CTP należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku powtarzających się deficytów lub nadwyżek należy zmienić wysokość opłat.
(5) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/930 zawiera wymóg, zgodnie z którym roczną opłatę nadzorczą dla danego DRSP w danym roku (n) ustala się na podstawie jego właściwego obrotu. Ten właściwy obrót oblicza się zgodnie z art. 4 tego rozporządzenia delegowanego, który wymaga, aby co do zasady właściwy obrót był obliczany na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego tego DRSP za rok (n-2). W przypadku CTP, którzy rozpoczną świadczenie usług po raz pierwszy, nie będzie wiarygodnych danych dotyczących właściwego obrotu do celów obliczania rocznej opłaty nadzorczej w pierwszych dwóch latach działalności. W związku z tym konieczny jest specjalny system oparty na stałej rocznej opłacie nadzorczej w odniesieniu do tego okresu. Aby zapobiec tworzeniu barier utrudniających wejście na rynek i zapewnić proporcjonalność, odzwierciedlając jednocześnie szacunkowe wydatki niezbędne do wykonywania zadań nadzorczych związanych z CTP, tę stałą opłatę należy ustalić na 400 000 EUR. W pierwszym roku działalności opłatę tę należy stosować proporcjonalnie.
(6) Należy dokonać rozróżnienia między CTP, którzy rozpoczynają działalność w pierwszej połowie roku, a CTP, którzy rozpoczynają działalność w drugiej połowie roku. W przypadku CTP, którzy rozpoczynają działalność w pierwszej połowie roku, w tym roku działalności roczną opłatę nadzorczą należy ustalić na podstawie proporcjonalnego stosowania stałej rocznej opłaty nadzorczej. W drugim roku CTP powinni uiścić pełną kwotę stałej rocznej opłaty nadzorczej. Począwszy od trzeciego roku, ci CTP nie powinni już podlegać specjalnemu systemowi, a tym samym powinni uiszczać normalną roczną opłatę nadzorczą. W przypadku CTP, którzy rozpoczynają działalność w drugiej połowie roku, w tym roku działalności roczną opłatę nadzorczą należy ustalić na podstawie proporcjonalnego stosowania stałej rocznej opłaty nadzorczej. W drugim i trzecim roku CTP powinni uiścić pełną kwotę stałej rocznej opłaty nadzorczej. Konieczne jest przedłużenie specjalnego systemu dla tych CTP na trzeci rok, biorąc pod uwagę, że w pierwszym roku mogą oni działać jedynie przez bardzo ograniczony okres. Począwszy od czwartego roku, ci CTP nie powinni już podlegać specjalnemu systemowi, a tym samym powinni uiszczać normalną roczną opłatę nadzorczą.
(7) Za okres między datą udzielenia zezwolenia CTP a datą rozpoczęcia działalności tego CTP, w przypadku gdy daty te są różne, CTP powinien uiścić opłatę nadzorczą na podstawie proporcjonalnego stosowania stałej opłaty za zezwolenie, aby pokryć koszty poniesione przez ESMA w celu (i) nadzorowania działań przygotowawczych CTP w tym okresie, w szczególności aby zapewnić zawarcie odpowiednich ustaleń umownych z podmiotami przekazującymi dane i wprowadzenie dla nich skutecznych interfejsów cyfrowych, (ii) monitorowania terminowego wdrażania przez CTP odpowiednich funkcji przyjmowania i dostępności danych oraz kierowania tym wdrażaniem, (iii) oceny gotowości technicznej CTP oraz (iv) monitorowania wdrożenia wszystkich zainteresowanych stron i ich danych.
(8) Specjalny system oparty na stałej rocznej opłacie nadzorczej nie powinien mieć zastosowania do CTP, którzy już oferują usługi CTP dla tej samej klasy aktywów i którzy są wybierani względem tej klasy aktywów na kolejne pięć lat.
(9) W przypadku, gdy co najmniej jeden CTP podlega specjalnemu systemowi opartemu na stałej rocznej opłacie nadzorczej, a co najmniej jeden inny CTP nie podlega już temu specjalnemu systemowi, nie można stosować metodyki obliczania rocznych opłat nadzorczych na podstawie właściwego obrotu. Konieczne jest zatem określenie metodyki ustalania rocznej opłaty nadzorczej dla każdego CTP niepodlegającego już temu specjalnemu systemowi, która powinna uwzględniać jedynie szacunkowe wydatki wynikające z działań nadzorczych w odniesieniu do tych CTP oraz ich właściwy obrót.
(10) W celu zapewnienia, aby właściwy obrót DRSP był obliczany w sposób zharmonizowany, ESMA powinna przeliczać na euro dochody DRSP wyrażone w walucie innej niż euro. W tym celu ESMA powinna stosować oficjalny referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.
(11) W przypadkach, w których dany APA lub ARM zostaje objęty nadzorem ESMA w następstwie ponownej oceny, o której mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/466 4 , konieczne jest określenie metodyki obliczania rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym APA lub ARM zostaje objęty nadzorem ESMA.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/930,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2025 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.884 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/884 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/930 w odniesieniu do opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami informacji skonsolidowanych |
| Data aktu: | 07/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 02/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2025 |