uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 51 ust. 4 akapit drugi i art. 116 ust. 4 akapit trzeci,
(1) W dyrektywie 2013/36/UE ustanowiono przepisy dotyczące uprawnień i narzędzi nadzorczych w zakresie nadzoru ostrożnościowego sprawowanego przez właściwe organy nad instytucjami kredytowymi. Kolegia organów nadzoru są instrumentami koordynacji działań nadzorczych. Zgodnie z art. 116 dyrektywy 2013/36/UE organy sprawujące nadzór skonsolidowany ustanawiają kolegia organów nadzoru w celu ułatwienia wykonywania niektórych zadań nadzorczych oraz zapewnienia odpowiedniej koordynacji i współpracy z odpowiednimi organami nadzoru państw trzecich. Ponadto zgodnie z art. 51 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE w przypadkach, w których art. 116 tej dyrektywy nie ma zastosowania, właściwe organy sprawujące nadzór nad instytucją posiadającą istotne oddziały w innych państwach członkowskich są zobowiązane do ustanowienia kolegium organów nadzoru i przewodniczenia mu.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/98 2 określono ogólne warunki funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, które to kolegia są ustanawiane zgodnie z art. 51 ust. 3 i art. 116 dyrektywy 2013/36/UE. W dyrektywie 2013/36/UE wprowadzono nowe przepisy dotyczące udzielania zezwoleń niektórym finansowym spółkom holdingowym i finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej, ustanawiania pośrednich unijnych jednostek dominujących oraz dotyczące kolegiów dla grup mających siedzibę w Unii, których jednostki zależne mają siedzibę w państwach trzecich. Ponadto z zakresu dyrektywy 2013/36/UE wyłączono firmy inwestycyjne, ponieważ definicja terminu "instytucja" nie obejmuje już firm inwestycyjnych, podczas gdy niektóre przepisy dyrektywy 2013/36/UE nadal mają do nich zastosowanie. W celu uwzględnienia tych licznych zmian oraz ze względu na pewność prawa konieczne jest uchylenie i zastąpienie rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
(3) Uznaje się, że sporządzenie schematu grupy, który pozwala zidentyfikować należące do grupy podmioty w Unii lub w państwie trzecim oraz opisać w odniesieniu do każdego należącego do grupy podmiotu jego charakter, lokalizację, organy zaangażowane w sprawowanie nad nim nadzoru, obowiązujące zwolnienia ostrożnościowe, jego znaczenie dla grupy i państwa, w którym udzielono mu zezwolenia na prowadzenie działalności lub w którym ma siedzibę, oraz kryteria dotyczące określania takiego znaczenia, stanowi istotny element identyfikacji członków kolegium organów nadzoru i potencjalnych obserwatorów. W tym kontekście informacje na temat znaczenia oddziału dla grupy oraz znaczenia tego oddziału dla państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę, są niezbędne do ustalenia uczestnictwa właściwych organów tego państwa członkowskiego w działaniach kolegium. Informacje na temat charakteru podmiotów należących do grupy, niezależnie od tego, czy są one instytucjami, oddziałami lub innymi podmiotami sektora finansowego, oraz na temat państwa, w którym udzielono im zezwolenia na prowadzenie działalności lub w którym mają siedzibę, niezależnie od tego, czy jest ono państwem członkowskim czy państwem trzecim, są również istotne do celów identyfikowania członków kolegium organów nadzoru i potencjalnych obserwatorów. Aby ustalić to znaczenie, należy określić pewne kryteria.
(4) Zgodnie z art. 21b ust. 2 dyrektywy 2013/36/UE właściwe organy mogą zezwolić instytucjom na posiadanie dwóch pośrednich unijnych jednostek dominujących, co wiąże się z ustanowieniem dwóch kolegiów organów nadzoru. W przypadku gdy ustanowiono dwa kolegia organów nadzoru, należy zapewnić ścisłą współpracę między nimi. W tym celu organ sprawujący nadzór skonsolidowany lub organ sprawujący nadzór nad grupą w ramach jednego kolegium powinien uczestniczyć w drugim kolegium w charakterze obserwatora.
(5) Zgodnie z art. 116 ust. 1a dyrektywy 2013/36/UE organ sprawujący nadzór skonsolidowany ustanawia kolegia organów nadzoru również w przypadku, gdy wszystkie transgraniczne jednostki zależne unijnej instytucji dominującej, unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej lub unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej o działalności mieszanej mają siedziby zarządu w państwach trzecich. W przypadku kolegiów organów nadzoru ustanowionych na mocy tego artykułu istnieje potrzeba zapewnienia, aby organ sprawujący nadzór skonsolidowany zaprosił wszystkie organy państw trzecich, w których istnieją jednostki zależne grupy, do udziału w charakterze obserwatorów w odpowiednim kolegium organów nadzoru, ponieważ będzie to miało kluczowe znaczenie dla ustalenia ich znaczenia i umożliwienia ostrożnego zarządzania ryzykiem na poziomie unijnej jednostki dominującej. We wszystkich innych kolegiach organów nadzoru ustanowionych na mocy art. 116 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE do udziału w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatora należy jednak zapraszać wyłącznie organy państw trzecich, w których obecność grupy jest znacząca. Aby zapewnić spełnienie wymogów zachowania tajemnicy zawodowej lub służbowej określonych w prawie Unii, we wszystkich przypadkach organy państw trzecich powinny mieć możliwość uzyskania statusu obserwatora w kolegiach organów nadzoru tylko wtedy, gdy podlegają wymogom poufności, które są co najmniej równoważne z wymogami mającymi zastosowanie w Unii.
(6) Aby zacieśnić współpracę i poprawić wymianę informacji między właściwymi organami odpowiedzialnymi za sprawowanie nadzoru ostrożnościowego a innymi organami zaangażowanymi w nadzór nad grupą oraz aby zapewnić wymianę informacji na potrzeby wykonywania ich odpowiednich zadań, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien zwrócić się do grupowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wiodącego organu nadzoru w kolegium ustanowionym w celu ułatwienia współpracy między organami ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu ("kolegium ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu"), organów nadzoru państw trzecich, w których mają siedzibę ważne instytucje lub oddziały, organu nadzoru państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę druga pośrednia unijna jednostka dominująca, oraz do koordynatora konglomeratu finansowego, w przypadku gdy organy te zostały wskazane przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, o wzięcie udziału w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów. Status obserwatora powinien umożliwiać zapraszanie tych organów do udziału w posiedzeniach kolegiów organów nadzoru przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, w przypadku, gdy ich obecność jest istotna z punktu widzenia porządku obrad.
(7) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) monitoruje funkcjonowanie kolegiów organów nadzoru oraz wspiera zgodność i spójność w odniesieniu do stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 , dyrektywy 2013/36/UE, rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/99 5 . Wyniki tego monitorowania wykazały, że niektóre aspekty struktury operacyjnej kolegiów organów nadzoru, w tym regularna wymiana wskaźników wczesnego ostrzegania, oraz współpraca z organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub organami ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT) nadal wymagają dalszego wzmocnienia. W związku z tym konieczne jest zwiększenie roli kolegiów organów nadzoru jako narzędzia wymiany informacji między ich członkami oraz współpracy i koordynacji z obserwatorami, w tym z innymi kolegiami sektorowymi.
(8) Aby zwiększyć skuteczność kolegiów organów nadzoru, pisemne uzgodnienia dotyczące koordynacji i współpracy, o których mowa w art. 115 dyrektywy 2013/36/UE, powinny obejmować wszystkie obszary działań kolegium. Pisemne uzgodnienia powinny również obejmować ustalenia dokonywane między niektórymi członkami kolegium zaangażowanymi w określone działania kolegium, takie jak działania realizowane za pośrednictwem specjalnych podstruktur danego kolegium. Pisemne uzgodnienia powinny również obejmować aspekty operacyjne działań kolegium, ponieważ aspekty te mają kluczowe znaczenie dla ułatwienia funkcjonowania danego kolegium organów nadzoru zarówno w sytuacjach normalnych, jak i w sytuacjach nadzwyczajnych. Ponieważ konieczne jest zapewnienie w ramach kolegium współpracy na etapie poprzedzającym wniesienie wkładu na potrzeby kwestii związanych z grupową restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją oraz do celów wnoszenia tego wkładu, w pisemnych uzgodnieniach należy uwzględnić procesy koordynowania odpowiedniego wkładu oraz obowiązki i funkcje organu sprawującego nadzór skonsolidowany w zakresie przekazywania tego wkładu do kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji za pośrednictwem grupowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określonego w art. 2 ust. 1 pkt 44 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 6 . Pisemne uzgodnienia powinny być kompleksowe, spójne i wyczerpujące oraz powinny zapewniać właściwym organom adekwatną i odpowiednią podstawę, tak aby mogły one wykonywać swoje odpowiednie obowiązki i zadania w ramach kolegium organów nadzoru, a nie poza nim.
(9) Członkowie kolegium organów nadzoru powinni omówić i uzgodnić zakres i poziom ewentualnego zaangażowania obserwatorów w działania kolegium organów nadzoru. Aby zacieśnić współpracę i poprawić wymianę informacji z obserwatorami, w tym z grupowym organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, z wiodącym organem nadzoru w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy należy ustanowić ramy współpracy i wymiany informacji z każdym z tych obserwatorów. Pisemne uzgodnienia powinny również obejmować ustalenia dokonywane między członkami kolegium organów nadzoru zaangażowanymi w określone działania kolegium, w tym działania realizowane za pośrednictwem specjalnych podstruktur kolegium organów nadzoru.
(10) W celu realizowania wszystkich działań kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany i pozostali członkowie danego kolegium powinni posiadać informacje na temat działań prowadzonych przez wszystkie podmioty należące do grupy, w tym przez podmioty prowadzące działalność finansową, które nie są uznawane za instytucje, oraz przez podmioty prowadzące działalność poza Unią. Należy promować współpracę między organem sprawującym nadzór skonsolidowany, członkami kolegium, organami nadzoru i organami lub podmiotami publicznymi z państw trzecich odpowiedzialnymi za sprawowanie nadzoru nad podmiotem należącym do grupy lub zaangażowanymi w sprawowanie takiego nadzoru, w tym organami odpowiedzialnymi za sprawowanie nadzoru ostrożnościowego nad podmiotami sektora finansowego należącymi do grupy lub właściwymi organami odpowiedzialnymi za sprawowanie nadzoru nad rynkami instrumentów finansowych, za przeciwdziałanie korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub za ochronę konsumentów, poprzez dopuszczenie w stosownych przypadkach tych organów nadzoru i organów lub podmiotów publicznych z państw trzecich do uczestnictwa w działaniach kolegium w charakterze obserwatorów.
(11) Aby ułatwić identyfikację wczesnych sygnałów ostrzegawczych, potencjalnych zagrożeń i słabości w odniesieniu do grupy i należących do niej podmiotów, w tym wszelkich zdarzeń wywierających istotny niekorzystny wpływ na profil ryzyka grupy lub należących do niej podmiotów, lub w odniesieniu do systemu, w którym działa grupa i należące do niej podmioty, oraz wprowadzanie środków wczesnej interwencji, jak również w przypadku sytuacji nadzwyczajnych, należy zintensyfikować wymianę informacji w kolegiach organów nadzoru.
(12) Członkowie kolegium organów nadzoru uczestniczący w realizacji zadań, o których mowa w art. 113 dyrektywy 2013/36/UE, powinni wykorzystywać kolegium organów nadzoru jako główną platformę wymiany informacji na temat oceny głównych elementów procesu przeglądu i oceny nadzorczej, o którym mowa w art. 97 tej dyrektywy, w przypadku grupy transgranicznej, mając jednocześnie na uwadze, że proces przeglądu i oceny nadzorczej może być przeprowadzany w różny sposób w poszczególnych państwach członkowskich, w zależności od sposobu transpozycji tych przepisów unijnych do prawodawstwa krajowego, uwzględniając również wytyczne wydane przez EUNB zgodnie z art. 107 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE.
(13) Aby ułatwić współpracę między właściwymi organami oraz aby zapewnić koordynację wszelkich decyzji podejmowanych w celu uwzględnienia kwestii spełnienia przez daną instytucję wymogów dotyczących metod wymagających uzyskania pozwolenia właściwych organów przed ich zastosowaniem do celów obliczenia wymogów w zakresie funduszy własnych (zastosowania modeli wewnętrznych do oceny ryzyka kredytowego, ryzyka rynkowego, ryzyka kontrahenta i ryzyka operacyjnego), należy określić warunki współpracy między organem sprawującym nadzór skonsolidowany a odpowiednimi właściwymi organami dotyczące wymiany informacji na temat stosowania takich wewnętrznych metod oraz dotyczące omawiania i uzgadniania środków mających na celu wyeliminowanie zidentyfikowanych niedociągnięć.
(14) Aby promować współpracę w ramach kolegium organów nadzoru oraz zwiększyć skuteczność i efektywność nadzoru nad grupą, organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium organów nadzoru powinni w stosownych przypadkach omówić i uzgodnić powierzanie zadań i przekazywanie obowiązków na zasadzie dobrowolności.
(15) Każde kolegium organów nadzoru powinno decydować o informacjach, które mają być wymieniane i okresowo aktualizowane, oraz powinno zawrzeć te informacje w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy. Aby zwiększyć zdolność kolegium organów nadzoru do identyfikowania rosnących zagrożeń i słabości, członkowie kolegium organów nadzoru oraz, w stosownych przypadkach, obserwatorzy powinni regularnie wymieniać się informacjami ilościowymi i jakościowymi. Ponadto w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy należy uwzględnić procedurę koordynowania właściwego wkładu oraz obowiązki i funkcje organu sprawującego nadzór skonsolidowany w zakresie przekazywania tego wkładu obserwatorom. Aby zapewnić uruchomienie wymiany informacji między organami sprawującymi nadzór skonsolidowany a członkami kolegium organów nadzoru, w przypadku gdy zdarzenie wywierające istotny niekorzystny wpływ dotyka grupę lub należące do niej podmioty, organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium organów nadzoru powinni określić główne cechy takiego zdarzenia w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy, z uwzględnieniem specyfiki grupy, oraz powinni uzgodnić, które informacje mają podlegać wymianie w przypadku wystąpienia zdarzenia wywierającego istotny niekorzystny wpływ.
(16) Aby ułatwić gromadzenie i wymianę istotnych informacji w ramach kolegium organów nadzoru, członkowie kolegium organów nadzoru powinni wymieniać się wszystkimi informacjami niezbędnymi do ułatwienia wykonywania zadań kolegium organów nadzoru, o których mowa w art. 112 i 113 dyrektywy 2013/36/UE. W tym samym celu organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien udostępniać członkom kolegium organów nadzoru informacje otrzymane od kolegium ustanowionego zgodnie z art. 119 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 7 , jeżeli informacje te są istotne dla wykonywania zadań, o których mowa w art. 112 dyrektywy 2013/36/UE, w szczególności dla planowania i koordynacji działań nadzorczych oraz zadań, o których mowa w art. 113 tej dyrektywy, w szczególności dla przeprowadzania oceny ryzyka grupy i wypracowania wspólnych decyzji.
(17) Członkowie kolegium organów nadzoru powinni koordynować swoje działania w zakresie przygotowań na wypadek sytuacji nadzwyczajnych oraz w trakcie takich sytuacji, w tym w przypadku niekorzystnego rozwoju sytuacji, który może poważnie zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych i ich integralności lub zagrozić stabilności całego systemu finansowego w Unii lub jego części, lub w przypadku wystąpienia innych sytuacji, które wpływają lub mogą wyraźnie wpłynąć na sytuację finansową i ekonomiczną grupy bankowej lub jakiejkolwiek należącej do niej jednostki zależnej. Proces planowania i koordynacji działań właściwych organów w zakresie przygotowań na wypadek sytuacji nadzwyczajnych oraz w trakcie takich sytuacji powinien zatem obejmować między innymi działania, o których mowa w odpowiednich przepisach dyrektywy 2014/59/UE, a w szczególności działania ukierunkowane na koordynację planowania naprawy grupy oraz na zapewnienie w razie potrzeby organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji skoordynowanego wkładu w trakcie przygotowań do sytuacji nadzwyczajnych oraz w trakcie takich sytuacji.
(18) W obliczu sytuacji nadzwyczajnej członkowie kolegium organów nadzoru, przy koordynacji ze strony organu sprawującego nadzór skonsolidowany, powinni opracować skoordynowaną ocenę nadzorczą sytuacji, uzgodnić skoordynowaną reakcję w zakresie nadzoru oraz monitorować wdrożenie tej reakcji w celu zapewnienia, aby sytuację nadzwyczajną właściwie oceniono i prawidłowo jej zaradzono. Członkowie kolegium organów nadzoru powinni również zapewnić, aby wszelka komunikacja zewnętrzna była prowadzona w sposób skoordynowany i aby obejmowała elementy uzgodnione wcześniej między członkami kolegium.
(19) Z uwagi na liczne zmiany, których należy dokonać, w celu zapewnienia przejrzystości rozporządzenie delegowane (UE) 2016/98 powinno zostać uchylone i zastąpione. W związku z tym odesłania do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 należy odczytywać jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
(20) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(21) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.791 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/791 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających ogólne warunki funkcjonowania kolegiów organów nadzoru i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/98 |
| Data aktu: | 23/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/08/2025 |
| Data wejścia w życie: | 28/08/2025 |