Rozporządzenie delegowane 2025/789 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki i wskaźniki stosowane przez EUNB do stwierdzenia, czy wystąpiły wyjątkowe okoliczności w rozumieniu art. 325az ust. 5 i art. 325bf ust. 6 tego rozporządzenia

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/789
z dnia 23 kwietnia 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki i wskaźniki stosowane przez EUNB do stwierdzenia, czy wystąpiły wyjątkowe okoliczności w rozumieniu art. 325az ust. 5 i art. 325bf ust. 6 tego rozporządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 325az ust. 10 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie ze standardami Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego dotyczącymi ryzyka rynkowego właściwe organy mogą zezwolić instytucjom w wyjątkowych sytuacjach na niespełnianie niektórych wymogów alternatywnej metody modeli wewnętrznych w odniesieniu do wymogu dotyczącego weryfikacji historycznej oraz wymogu dotyczącego przypisania zysków i strat. Zgodnie z zasadą ustanowioną w tych standardach uznaje się, że wystąpienie wyjątkowych okoliczności można stwierdzić wyłącznie w przypadku zaistnienia znacznych napięć na transgranicznych rynkach finansowych lub poważnej zmiany warunków rynkowych, które mają istotny wpływ na instytucje w całej Unii.

(2) Kolejnym warunkiem stwierdzenia wystąpienia wyjątkowych okoliczności powinno być to, że instytucje nie są w stanie spełnić wymogów dotyczących weryfikacji historycznej określonych w art. 325bf ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ani wymogu dotyczącego przypisania zysków i strat określonego w art. 325bg tego rozporządzenia z powodu zdarzeń pozostających poza ich kontrolą, pod warunkiem że niespełnianie tych wymogów nie wynika z niedoskonałości modelu wewnętrznego.

(3) Zarówno weryfikacja historyczna, jak i test przypisania zysków i strat opierają się na danych za 250 dni roboczych poprzedzających datę odniesienia, w odniesieniu do której przeprowadza się dany test. Wystąpienie wyjątkowych okoliczności należy zatem stwierdzić, w przypadku gdy okres znacznych napięć na transgranicznych rynkach finansowych lub poważna zmiana warunków rynkowych, które mają istotny wpływ na instytucje w całej Unii i prowadzą do odstępstw niewynikających z niedoskonałości modelu wewnętrznego, wystąpił w pełni lub częściowo w okresie tych 250 dni roboczych.

(4) Cechy kryzysu prowadzącego do znacznych napięć na transgranicznych rynkach finansowych lub poważnej zmiany warunków rynkowych, które mają istotny wpływ na instytucje w całej Unii, są wyjątkowe dla każdego takiego kryzysu lub każdej takiej zmiany warunków rynkowych. Nie byłoby zatem właściwe ustanawianie w wiążący sposób wyczerpującego zestawu wskaźników, które zawsze w odpowiedni sposób odzwierciedlałyby charakter i intensywność napięć na rynkach finansowych lub poważnej zmiany warunków rynkowych. Jednakże w oparciu o dotychczasowe doświadczenia, znaczny wzrost poziomu zmienności, zmiany poziomów korelacji oraz fakt, że znaczne napięcia na transgranicznych rynkach finansowych lub poważna zmiana warunków rynkowych pojawiają się bardzo szybko i nagle, należy uznać za wspólne cechy wyjątkowych okoliczności. Sam nagły wzrost poziomu zmienności lub same zmiany poziomów zmienności mogą jednak nie być wystarczające, aby daną sytuację można było określić jako znaczne napięcia na transgranicznych rynkach finansowych lub poważną zmianę warunków rynkowych, a zatem nie powinny automatycznie prowadzić do stwierdzenia wyjątkowych okoliczności, o których mowa w art. 325az ust. 5 i art. 325bf ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Warunki i wskaźniki stosowane przez EUNB do oceny, czy wystąpiły wyjątkowe okoliczności

1. 
EUNB uznaje każdy okres 250 dni roboczych, który instytucje wykorzystują do oceny, czy spełniają wymogi dotyczące weryfikacji historycznej określone w art. 325bf rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub wymogi testu przypisania zysków i strat określone w art. 325bg tego rozporządzenia, za okres wyjątkowych okoliczności, jeżeli okres ten obejmuje przedział czasu, w odniesieniu do którego EUNB ustalił, że spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
zaobserwowano znaczne napięcia na transgranicznych rynkach finansowych lub nastąpiła poważna zmiana warunków rynkowych;
b)
znaczne napięcia na transgranicznych rynkach finansowych lub poważna zmiana warunków rynkowych, o których mowa w lit. a), prawdopodobnie sprawią, że wynik weryfikacji historycznej przeprowadzonej zgodnie z art. 325bf rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub testu przypisania zysków i strat przeprowadzonego zgodnie z art. 325bg tego rozporządzenia nie będzie prawidłowo odzwierciedlał adekwatności modelu wewnętrznego do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych, w tym w przypadku gdy te weryfikacje i testy dają wyniki, które nie wynikają z niedoskonałości modelu wewnętrznego.
2. 
Oceniając, czy warunki określone w ust. 1 są spełnione, EUNB bierze pod uwagę wskaźniki, które są reprezentatywne dla znacznych napięć na transgranicznych rynkach finansowych lub poważnej zmiany warunków rynkowych bądź odzwierciedlają charakter takich napięć lub takiej zmiany, w tym wszystkie poniższe elementy:
a)
wyniki analizy wskaźników zmienności i wskaźników zmienności zrealizowanych, które EUNB uznaje za odpowiednie do odzwierciedlenia charakteru znacznego napięcia na transgranicznych rynkach finansowych lub poważnej zmiany warunków rynkowych;
b)
wyniki oceny tego, czy te znaczne napięcia na transgranicznych rynkach finansowych lub ta poważna zmiana warunków rynkowych doprowadziły do poziomów zmienności porównywalnych z poziomami zaobserwowanymi podczas światowego kryzysu finansowego lub pandemii COVID-19 bądź przewyższających te poziomy, lub też spowodowały względną zmianę poziomów zmienności, która jest porównywalna ze zmianą zaobserwowaną podczas tego kryzysu lub tej pandemii;
c)
wyniki oceny tego, jak szybko doszło do znacznych napięć na transgranicznych rynkach finansowych lub jak szybko nastąpiła poważna zmiana warunków rynkowych;
d)
wyniki analizy odpowiednich korelacji i wskaźników korelacji, w tym ocenę, czy zaobserwowano nagłą i znaczącą zmianę poziomu korelacji.

Do celów akapitu pierwszego lit. c) niniejszego artykułu, w odniesieniu do weryfikacji historycznej przeprowadzanej zgodnie z art. 325bf rozporządzenia (UE) nr 575/2013, EUNB w szczególności bierze pod uwagę, czy i w jakim zakresie cechy statystyczne zaobserwowane w okresie znacznych napięć na transgranicznych rynkach finansowych lub poważnej zmiany warunków rynkowych różnią się od cech zaobserwowanych w okresie odniesienia, który instytucje wykorzystują do kalibracji pomiaru wartości zagrożonej.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2025 r.

1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.789

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/789 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki i wskaźniki stosowane przez EUNB do stwierdzenia, czy wystąpiły wyjątkowe okoliczności w rozumieniu art. 325az ust. 5 i art. 325bf ust. 6 tego rozporządzenia
Data aktu: 23/04/2025
Data ogłoszenia: 01/08/2025
Data wejścia w życie: 21/08/2025