uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 126 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii, między innymi w zakresie żywności i bezpieczeństwa żywności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia. W art. 126 tego rozporządzenia uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych ustanawiających warunki wprowadzania do Unii zwierząt i towarów oraz przewidziano, że warunki te muszą pozwalać na identyfikację zwierząt i towarów poprzez podanie ich kodów z Nomenklatury scalonej.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, i określonych towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi w celu zapewnienia ich zgodności z mającymi zastosowanie wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne tym wymogom.
(3) W art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 ustanowiono wymóg, by podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przywożące produkty pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich zapewniały, aby przywóz miał miejsce wyłącznie, gdy państwo trzecie znajduje się w wykazie obejmującym państwa trzecie, z których przywóz danego produktu jest dozwolony, sporządzonym zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , który został zastąpiony art. 126 i 127 rozporządzenia (UE) 2017/625. Z tego przepisu rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wynika, że przywóz produktów pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich, które nie figurują w tych wykazach, nie jest dozwolony.
W art. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 określono kody Nomenklatury scalonej lub pozycje systemu zharmonizowanego (kody CN/HS) produktów pochodzenia zwierzęcego, które mogą być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub jego regionu wymienionych w wykazie dotyczącym tych produktów pochodzenia zwierzęcego. Aby zapewnić spójność między art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i art. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292, w art. 3 należy uwzględnić kody CN/HS niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego, które nie zostały jeszcze uwzględnione w tym artykule, a mianowicie niektórych produktów mlecznych, niektórych dodatków do żywności pochodzących od zwierząt oraz osłonek kolagenowych.
(4) W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi szczególne dotyczące produktów stanowiących zagrożenie dla zdrowia, w szczególności surowego mleka, siary, przetworów mlecznych i produktów na bazie siary (sekcja IX) oraz kolagenu (sekcja XV). W art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymóg, by podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przywożące produkty pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich zapewniały, aby przywóz miał miejsce wyłącznie, gdy zakład dokonujący wysyłki produktu, oraz w którym produkt został otrzymany lub przygotowany, znajdował się w wykazie obejmującym zakłady, z których przywóz danego produktu jest dozwolony w stosownych przypadkach. Art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego, których kody CN/HS określono w tym artykule i w odniesieniu do których wymogi określono w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, mogą być wprowadzane do Unii tylko wówczas, gdy są wysyłane z zakładów, które figurują w wykazach sporządzonych i aktualizowanych zgodnie z art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625, oraz gdy przesyłki te są przyjmowane lub przygotowywane w tych zakładach. Aby zapewnić zgodność z wymogami szczególnymi ustanowionymi w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, oraz ze względu na spójność, należy włączyć do tego artykułu kody CN/HS niektórych produktów mlecznych i osłonek kolagenowych, które nie zostały jeszcze uwzględnione w art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(5) Art. 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że przesyłki m.in. mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych i mięsa oddzielonego mechanicznie oraz produktów mięsnych mogą być wprowadzane do Unii tylko wówczas, gdy zostały wytworzone z surowców uzyskanych w rzeźniach, zakładach obróbki dziczyzny lub zakładach rozbioru mięsa figurujących w wykazach zakładów sporządzonych i aktualizowanych zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/625. Do celów takiego umieszczenia zakładów w wykazie właściwe organy państw trzecich zapewniają gwarancje, że zakłady te podlegają warunkom zgodnym z wymogami równoważnymi wymogom, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625. Niektóre z tych surowców, na przykład do produkcji produktów mięsnych przeznaczonych do wprowadzenia do Unii, można również uzyskiwać z zakładów produkujących mięso mielone, surowe wyroby mięsne lub mięso oddzielone mechanicznie. Zakłady takie powinny zatem również figurować w wykazie zakładów, z których muszą być uzyskiwane surowce. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(6) W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi szczególne dotyczące produktów stanowiących zagrożenie dla zdrowia, w szczególności surowego mleka, siary, przetworów mlecznych i produktów na bazie siary (sekcja IX) oraz kolagenu (sekcja XV). W art. 6 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wprowadzono wymóg, by podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przywożące produkty pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich zapewniały, aby przywóz miał miejsce wyłącznie, gdy produktom tym towarzyszy w stosownych przypadkach świadectwo. W art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 określono kody CN/HS produktów pochodzenia zwierzęcego, które mogą być wprowadzane do Unii tylko wówczas, gdy towarzyszy im świadectwo urzędowe. Aby zapewnić zgodność z wymogami szczególnymi ustanowionymi w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, oraz ze względu na spójność, należy włączyć do tego artykułu kody CN/HS niektórych produktów mlecznych i osłonek kolagenowych, które nie zostały jeszcze uwzględnione w art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(7) Art. 21 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że świadectwo urzędowe nie jest wymagane w przypadku wprowadzania do Unii kapsułek żelatyny objętych kodami CN/HS 3913, 3926 lub 9602 określonymi w części drugiej załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 5 , w przypadku gdy kapsułek tych nie uzyskano z kości przeżuwaczy. Art. 22 ust. 1 lit. a) pkt (i) tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że niektórym produktom złożonym zawierającym wyłącznie kapsułki żelatyny nieuzyskane z kości przeżuwaczy jako produkty przetworzone pochodzenia zwierzęcego musi towarzyszyć poświadczenie prywatne. Ze względu na spójność przepisów Unii nie należy wymagać poświadczenia prywatnego przy wprowadzaniu do Unii produktów złożonych, które nie zawierają żadnych przetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż kapsułki żelatyny nieuzyskane z kości przeżuwaczy. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2025 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.637 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/637 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/2292 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii niektórych produktów mlecznych, niektórych dodatków do żywności pochodzących od zwierząt, osłonek kolagenowych, mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych, mięsa oddzielonego mechanicznie i produktów złożonych zawierających kapsułki żelatyny |
| Data aktu: | 29/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/05/2025 |