uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnych cykloksydym, dichlorprop-P, flupiradifuron i fosfonian potasu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do substancji czynnych keton metylowo-nonylowy i oleje roślinne/olejek cytronelowy stwierdzono, że NDP nie są wymagane. Te substancje czynne włączono zatem do załącznika IV do tego rozporządzenia. W odniesieniu do substancji czynnej sorbinian potasu nie określono NDP. W związku z tym dla tej substancji czynnej stosuje się wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do cykloksydymu złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do owoców ziarnkowych, moreli/brzoskwiń, grochu (w strąkach), kukurydzy, korzeni buraka cukrowego i mleka (owczego). W przypadku dichlorpropu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do ziarna jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W przypadku fosfonianu potasu wniosek taki złożono w odniesieniu do karczochów zwyczajnych, roszpunki warzywnej, endywii o liściach szerokich, rzeżuchy i innych kiełków i pędów, gorczycznika wiosennego, rokietty siewnej/rukoli, gorczycy sarepskiej, warzyw o młodych/drobnych liściach (w tym gatunków warzyw kapustnych), "sałaty i warzyw sałatowych, pozostałych", portulaki pospolitej, boćwiny, "szpinaku i podobnych liści, pozostałych", rukwi wodnej, nasion maku, jęczmienia, owsa zwyczajnego i żyta zwyczajnego.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(4) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W odniesieniu do cykloksydymu w owocach ziarnkowych, morelach/brzoskwiniach, grochu (w strąkach), kukurydzy, korzeniach buraka cukrowego i mleku (owczym) Urząd stwierdził, że dane są odpowiednie do określenia lub potwierdzenia propozycji NDP dla towarów objętych oceną. Urząd stwierdził również, że wymóg dotyczący danych potwierdzających w odniesieniu do dodatkowych badań pozostałości na powierzchni kukurydzy jest spełniony.
(6) Należy zatem ustalić NDP cykloksydymu dla tych towarów na poziomach zalecanych przez Urząd oraz skreślić przypis dotyczący kukurydzy odnoszący się do niedostępnych badań pozostałości.
(7) W przypadku dichlorpropu-P w ziarnach jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej Urząd stwierdził, że dane są odpowiednie do określenia propozycji NDP w odniesieniu do towarów objętych oceną.
(8) Należy zatem ustalić NDP dichlorpropu-P dla tych towarów na poziomach zalecanych przez Urząd.
(9) W przypadku NDP fosfonianu potasu w karczochach zwyczajnych, roszpunce warzywnej, endywii o liściach szerokich, rzeżusze i innych kiełkach i pędach, gorczyczniku wiosennym, rokietcie siewnej/rukoli, gorczycy sarepskiej, warzywach o młodych/drobnych liściach (w tym gatunkach warzyw kapustnych), "sałacie i warzywach sałatowych, pozostałych", portulace pospolitej, boćwinie, "szpinaku i podobnych liściach, pozostałych", rukwi wodnej, nasionach maku, jęczmieniu, owsie zwyczajnym i życie zwyczajnym Urząd stwierdził, że dane są wystarczające do określenia propozycji NDP w odniesieniu do towarów objętych oceną. Urząd stwierdził, że jest mało prawdopodobne, aby długoterminowe spożycie pozostałości wynikające z nowych proponowanych zastosowań fosfonianów potasu stwarzało ryzyko dla zdrowia konsumentów, oraz że biorąc pod uwagę profil toksykologiczny substancji czynnej, ocena ryzyka w przypadku krótkoterminowego narażenia z dietą nie jest wymagana. W przypadku warzyw o młodych/drobnych liściach, w tym gatunków warzyw kapustnych, Urząd stwierdził, że podmiot zarządzający ryzykiem powinien podjąć decyzję, czy ustalić NDP na poziomie 200 mg/kg, czy też na poziomie 150 mg/kg, przy czym oba te poziomy uznano za bezpieczne dla konsumentów.
(10) Ze względu na krótszy okres wegetacji warzyw o młodych/drobnych liściach oraz fakt, że pozostałość na oczekiwanym poziomie występuje zazwyczaj po ostatnim zastosowaniu, należy ustalić NDP na poziomie 200 mg/kg, który jest taki sam jak dla innych produktów z grupy "sałaty i warzywa sałatowe".
(11) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP cykloksydymu, dichlorpropu-P i fosfonianu potasu są dopuszczalne w odniesieniu do przedmiotowych towarów.
(12) W odniesieniu do flupiradifuronu Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła w dniu 2 grudnia 2023 r. nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") dla tej substancji czynnej 3 .
(13) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(14) Urząd ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 5 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 6 (7 wobec CXL w odniesieniu do niektórych kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym.
(15) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to CXL flupiradifuronu w ananasach i ziarnach słonecznika.
(16) CXL flupiradifuronu w ananasach i ziarnach słonecznika należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz z uwzględnieniem istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(17) Zatwierdzenie ketonu metylowo-nonylowego wygasło w dniu 26 maja 2017 r. 8 Zatwierdzenie ketonu metylowo- nonylowego zostało cofnięte ze względu na nieprzedstawienie wymaganych danych potwierdzających, które nie były związane z pozostałościami ani narażeniem z dietą. Nie stwierdzono jednak żadnych problemów w zakresie zdrowia konsumentów. Ponadto ta substancja czynna jest naturalnie obecna w środkach spożywczych i jest zatwierdzoną substancją aromatyczną, która może być stosowana we wszystkich rodzajach aromatyzowanych środków spożywczych. W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem zachować wpis dotyczący tej substancji oraz skreślić przypis dotyczący jej tymczasowego włączenia.
(18) Zatwierdzenie substancji czynnej oleje roślinne/olejek cytronelowy wygasło w dniu 31 sierpnia 2022 r., ponieważ nie złożono wniosku o jego odnowienie. Różne składniki olejku cytronelowego mogą występować naturalnie w niektórych środkach spożywczych, w związku z czym uznaje się za uzasadnione pozostawienie wpisu dotyczącego tej substancji czynnej w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz skreślenie przypisu dotyczącego jej tymczasowego włączenia.
(19) W dniu 9 października 2015 r. złożono wniosek o zatwierdzenie sorbinianu potasu jako substancji podstawowej, który w 2017 r. 9 nie został zatwierdzony ze względu na obawy dotyczące pozostałości w żywności. Obecnie stosuje się wartość wzorcową NDP wynoszącą 0,01 mg/kg zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Sorbinian potasu jest jednak dopuszczony jako dodatek do żywności. W 2019 r. Urząd dokonał przeglądu bezpieczeństwa sorbinianów, w tym sorbinianu potasu, stosowanych jako dodatki do żywności 10 . Urząd stwierdził, że nie ma obaw zdrowotnych związanych z narażeniem konsumentów na sorbiniany na podstawie wyższego dopuszczalnego dziennego spożycia.
(20) Należy zatem włączyć sorbinian potasu do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2025 r.
"Modification of the existing maximum residue levels for cycloxydim in various crops" (Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2024; 22(9): e8996. https://doi.org/ 10.2903/j.efsa.2024.8996.
"Modification of the existing maximum residue levels for dichlorprop-P in cereal grains" (Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dichlorpropu-P w ziarnach zbóż). Dziennik EFSA 2024; 22(10): e9003. https://doi.org/ 10.2903/j.efsa.2024.9003.
"Modification of the existing maximum residue levels in various plant commodities resulting from the use of potassium phosphonates" (Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w różnych towarach roślinnych wynikających ze stosowania fosfonianów potasu). Dziennik EFSA 2024; 22(6): e8842. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8842.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.581 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/581 zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu, dichlorpropu-P, flupiradifuronu, ketonu metylowo-nonylowego, olejów roślinnych/olejku cytronelowego, sorbinianu potasu i fosfonianu potasu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 27/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/04/2025 |