uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 5 akapit czwarty,
(1) Świadczenie usług ICT na rzecz podmiotów finansowych często opiera się na złożonym łańcuchu podwykonawców usług ICT, w ramach którego zewnętrzni dostawcy usług ICT mogą zawierać jedną lub więcej umów podwykonawstwa z innymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT. Pośrednie poleganie na podwykonawcach usług ICT może mieć wpływ na zdolność podmiotu finansowego do identyfikowania i oceny ryzyka oraz zarządzania ryzykiem, w tym ryzykiem związanym z lukami w informacjach dostarczanych przez zewnętrznych dostawców usług ICT, a także ograniczać zdolność podmiotu finansowego do uzyskiwania informacji od tych podwykonawców usług ICT, którzy świadczą usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje lub ich istotne części. W związku z tym, w przypadku gdy świadczenie usług ICT na rzecz podmiotów finansowych opiera się na potencjalnie długim lub złożonym łańcuchu podwykonawców usług ICT, istotne jest, aby podmioty finansowe zidentyfikowały cały łańcuch podwykonawców świadczących usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje.
(2) Podmioty finansowe powinny w szczególności i w sposób ciągły koncentrować się na tych podwykonawcach świadczących usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje, którzy faktycznie wspierają świadczenie usługi ICT wspierającej krytyczne lub istotne funkcje, w tym na wszystkich podwykonawcach świadczących usługi ICT, których zakłócenie mogłoby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo lub ciągłość usługi, jak określono w rejestrze informacji, o którym mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2554.
(3) Podmioty finansowe różnią się znacznie pod względem wielkości, struktury, organizacji wewnętrznej oraz charakteru i złożoności działalności. Aby zapewnić proporcjonalność, różnorodność tę należy wziąć pod uwagę przy określaniu elementów, które podmiot finansowy powinien określić i ocenić, zlecając podwykonawstwo usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje.
(4) Korzystanie z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje zleconych podwykonawcom przez zewnętrznych dostawców usług ICT - o ile jest dozwolone przez podmioty finansowe zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554 - nie może ograniczać ostatecznej odpowiedzialności organów zarządzających tych podmiotów finansowych za zarządzanie ich ryzykiem i przestrzeganie ich obowiązków ustawowych i regulacyjnych. W przypadku gdy podwykonawstwo usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje jest dozwolone, ważne jest, aby podmioty finansowe miały jasny i całościowy obraz ryzyka związanego z podwykonawstwem usług wspierających krytyczne lub istotne funkcje, tak aby były w stanie to ryzyko monitorować, zarządzać nim i je ograniczać. Podmioty finansowe powinny zatem dokonać oceny takiego ryzyka przed zleceniem tych usług podwykonawcom.
(5) Za podwykonawców usług ICT należy uznać podwykonawców usług ICT wewnątrz grupy, którzy świadczą usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje lub ich istotne części, w tym podwykonawców usług ICT wewnątrz grupy, którzy stanowią wyłączną lub zbiorową własność podmiotów finansowych w ramach tego samego systemu ochrony instytucjonalnej.
(6) W stosownych przypadkach, w kontekście grupy, jednostka dominująca podmiotów finansowych powinna zapewnić, aby polityka dotycząca korzystania z podwykonawców świadczących usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje lub ich istotną część była stosowana w obrębie grupy w sposób konsekwentny i spójny.
(7) Ważne jest, aby zapewnić kompleksowe zarządzanie ryzykiem, które może wystąpić w przypadku zlecania podwykonawcom usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje. Z tego powodu podmioty finansowe powinny śledzić etapy cyklu życia ustalenia umownego dotyczącego korzystania z usług ICT wspierających te funkcje i świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT, w tym w przypadku umów podwykonawstwa. Konieczne jest zatem ustanowienie wymogów dla podmiotów finansowych, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w ich ustaleniach umownych z zewnętrznymi dostawcami usług ICT, w przypadku gdy korzystanie z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje zleconych podwykonawcom jest dozwolone.
(8) Aby ograniczyć ryzyko związane z podwykonawstwem, konieczne jest określenie warunków, na jakich zewnętrzni dostawcy usług ICT mogą korzystać z podwykonawców w celu świadczenia usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje. W związku z tym ustalenia umowne dotyczące ICT między podmiotami finansowymi a zewnętrznymi dostawcami usług ICT powinny określać takie warunki, w tym planowanie umów podwykonawstwa, ocenę ryzyka, należytą staranność i proces zatwierdzania nowych umów podwykonawstwa ICT w zakresie usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje lub ich istotne części bądź zatwierdzania dokonanych przez zewnętrznego dostawcę usług ICT istotnych zmian w obowiązujących umowach.
(9) Aby zidentyfikować ewentualne ryzyko, które może wystąpić przed zawarciem przez podmiot finansowy umowy podwykonawstwa z podwykonawcą usług ICT, zewnętrzni dostawcy usług ICT powinni ocenić, w odpowiedni i proporcjonalny sposób, odpowiedniość potencjalnych podwykonawców na podstawie ustaleń umownych dotyczących ICT, które zewnętrzny dostawca usług ICT zawarł z podmiotem finansowym. W takich ustaleniach umownych dotyczących ICT należy zatem wprowadzić wymóg, aby zewnętrzny dostawca usług ICT - lub, w stosownych przypadkach, bezpośrednio podmiot finansowy - dokonał oceny zasobów potencjalnego podwykonawcy, w tym jego wiedzy fachowej oraz tego, czy dysponuje on odpowiednimi zasobami finansowymi, ludzkimi i technicznymi, zapewnianego przez niego bezpieczeństwa informacji oraz jego struktury organizacyjnej, w tym mechanizmów zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznych, które podwykonawca powinien posiadać.
(10) Aby ograniczyć wszelkie podatności i zagrożenia, które mogą stwarzać ryzyko dla ich systemów i operacji ICT, podmioty finansowe powinny być w stanie monitorować świadczenie usług ICT i otrzymywać informacje o wszelkich istotnych zmianach w ich łańcuchu podwykonawstwa usług ICT, jeśli takie zmiany dotyczą krytycznych lub istotnych funkcji.
(11) Aby umożliwić podmiotom finansowym ocenę ryzyka związanego z umowami podwykonawstwa lub istotnymi zmianami w takich umowach, zewnętrzni dostawcy usług ICT powinni informować podmioty finansowe, na rzecz których świadczą usługi ICT, o wszystkich takich nowych umowach lub zmianach na długo przed rozpoczęciem obowiązywania takich umów lub zmian. Z tego samego powodu podmioty finansowe powinny mieć prawo do wypowiedzenia umowy z zewnętrznym dostawcą usług ICT, jeżeli wynik ich oceny ryzyka wskazuje, że nowe umowy lub istotne zmiany wiążą się z poziomem ryzyka przekraczającym ich tolerancję ryzyka.
(12) Europejskie Urzędy Nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o opinię do grup interesariuszy ustanowionych przy poszczególnych EUN zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 , art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 i art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 20 sierpnia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.532 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/532 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających elementy, które podmiot finansowy musi określić i ocenić, zlecając podwykonawstwo usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 02/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 22/07/2025 |