uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Wymogi określone w art. 35 ust. 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 mają również zastosowanie, zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem oraz, w przypadku gdy jest to wymagane przez właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące.
(2) Oceniając okoliczności wymagające zwiększenia funduszy własnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, właściwe organy powinny brać pod uwagę wpływ niepowodzenia tokenów na stabilność finansową, w tym wykup na dużą skalę, sprzedaż po skrajnie obniżonych cenach z powodu trudnej sytuacji finansowej pod względem aktywów rezerwowych lub wycofywanie depozytów, co może powodować znaczące zakłócenia na rynku, negatywne konsekwencje dla finansowania oraz ryzyko systemowe w całym systemie finansowym.
(3) Ponieważ tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem oraz ich emitenci stanowią nowość w systemie finansowym, nie istnieją uniwersalne ramy oceny ryzyka. Podejmując decyzję o tym, czy zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych jest uzasadnione, właściwe organy powinny zatem przeanalizować indywidualną sytuację każdego emitenta, przeprowadziwszy szeroko zakrojoną ocenę wszystkich istotnych kryteriów ryzyka określonych w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Wymóg ewentualnego zwiększenia wymogów w zakresie funduszy własnych powinien zależeć od okoliczności specyficznych dla danego emitenta. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, którzy podlegają takim wymogom w zakresie funduszy własnych, powinni zawsze dysponować odpowiednimi poziomami kapitałów w stosunku do ryzyka, na jakie są narażeni. Do celów wspomnianej szeroko zakrojonej oceny i analizy należy wykorzystać wszystkie historyczne i aktualne informacje, które są dostępne. Ogólnie rzecz biorąc, zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych powinno być konieczne tylko wtedy, gdy istnieje wyższy poziom ryzyka, którego jeszcze nie uwzględniono, a środki danego emitenta są niewystarczająco skuteczne, aby ryzyko to ograniczyć.
(4) W przypadku gdy właściwy organ wymaga zwiększenia wymogów w zakresie funduszy własnych emitenta tokenów, ramy czasowe przewidziane na dostosowanie się do takiego zwiększenia powinny być jak najkrótsze, ponieważ dany emitent, stosując właściwe i skuteczne zarządzanie ryzykiem, powinien zawsze dysponować odpowiednimi poziomami kapitałów w stosunku do ryzyka, na jakie jest narażony.
(5) Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że ryzyko, w tym zmienność, związane z danym tokenem powiązanym z aktywami lub tokenem będącym e-pieniądzem może prowadzić do znacznego pogorszenia sytuacji finansowej danego emitenta lub wpłynąć na jego stabilność finansową, powinien wyznaczyć danemu emitentowi krótsze ramy czasowe na zwiększenie funduszy własnych.
(6) W celu zapewnienia, aby emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem podejmowali rozważne decyzje w zakresie zarządzania ryzykiem, tacy emitenci i ich odpowiednie właściwe organy powinni rozumieć ryzyko finansowe i operacyjne związane ze zwiększonym wykorzystaniem tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem. Ponadto powinni oni brać pod uwagę powiązania z ekosystemem emitentów tokenów w szerszym ujęciu oraz nieodłączne powiązania z tradycyjnym sektorem finansowym wynikające z utrzymywanych rezerw aktywów. W związku z tym konieczne jest doprecyzowanie testów warunków skrajnych dotyczących ryzyka wypłacalności i płynności emitentów.
(7) Wpływ tak zwanego ryzyka ucieczki oznaczającego nagły wzrost żądań wykupu tokenów i skutkującego wyprzedażą aktywów rezerwowych zabezpieczających tokeny, należy przeanalizować za pomocą testów warunków skrajnych w zakresie płynności. Konieczne jest zatem określenie minimalnych cech testów warunków skrajnych w zakresie płynności, takich jak cechy związane z zarządzaniem, infrastrukturą danych, kategoryzacją ryzyka i częstotliwością.
(8) Aby zapewnić adekwatność wyników, emitenci znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni przeprowadzać test warunków skrajnych w zakresie wypłacalności co kwartał, a emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, które nie są znaczące- co pół roku. Test warunków skrajnych w zakresie płynności należy przeprowadzać co miesiąc.
(9) W testach warunków skrajnych należy uwzględnić groźne, choć realistyczne scenariusze finansowych i pozafinansowych warunków skrajnych, takie jak szoki płynnościowe i kredytowe, wstrząsy związane ze stopami procentowymi i kursami walutowymi, ryzyko związane z żądaniami wykupu oraz wstrząsy operacyjne i wstrząsy związane z osobami trzecimi. Testy te powinny również zapewniać stosowanie wewnętrznych zasad zarządzania i odpowiedniej infrastruktury danych pozwalających emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem i właściwym organom zrozumieć ryzyko charakterystyczne dla działalności takich emitentów, określać je ilościowo i gromadzić dowody na to, że emitenci ci na bieżąco skutecznie rozkładają i ograniczają ryzyko.
(10) Przyjęto zasadę przewodnią, że zasady i podejście dotyczące programów testów warunków skrajnych powinny być podobne do zasad i podejścia dotyczącego testów warunków skrajnych przeprowadzanych przez instytucje kredytowe na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 . Biorąc jednak pod uwagę, że ryzyko związane z działalnością w zakresie kryptoaktywów prowadzoną przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem innych niż instytucje kredytowe jest różne od ryzyka związanego z działalnością instytucji kredytowych, do celów testów warunków skrajnych konieczne jest grupowanie działalności w zakresie kryptoaktywów w różne kategorie ryzyka. Ponadto grupowanie działalności w zakresie kryptoaktywów i związanego z tym ryzyka powinno zapewnić, aby emitenci odpowiednich tokenów i właściwe organy byli w stanie zidentyfikować wszystkie funkcje, procesy i podmioty oraz związane z nimi ryzyko, w tym wszelkie czynniki środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego, oraz zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy lub zagrożenia. Identyfikacja ta powinna ułatwić opracowanie scenariuszy dotyczących konkretnego ryzyka i przypisanie ich do różnych rodzajów działalności danego emitenta. Scenariusze te powinny być dobrze zdefiniowane w celu ilościowego określenia ich potencjalnego wpływu, zakresu potencjalnych strat oraz zakresu wiarygodności związanego ze zidentyfikowanymi scenariuszami dotyczącymi konkretnego ryzyka. W związku z tym przy identyfikowaniu konkretnych rodzajów ryzyka odpowiedni emitent powinien określić horyzont czasowy scenariusza warunków skrajnych, który powinien wynosić trzy lata w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie wypłacalności i maksymalnie jeden rok w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie płynności.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2024 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.415 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/415 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dostosowanie się do wymogu w zakresie funduszy własnych i minimalne cechy programów testów warunków skrajnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem |
| Data aktu: | 13/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2025 |