(Jedynie teksty w językach słoweńskim i węgierskim są autentyczne) Tekst mający znaczenie dla EOG
(Dz.U.UE L z dnia 27 lutego 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem pomoru małych przeżuwaczy jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/255 4 przyjęto na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej niektóre tymczasowe środki nadzwyczajne dotyczące zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na Węgrzech w odpowiedzi na potwierdzone ognisko w komitacie Zala, niedaleko granicy ze Słowenią. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2025/255 przewiduje się, że obszary zapowietrzone i zagrożone, które mają ustanowić Węgry, oraz obszar zagrożony, który ma ustanowić Słowenia, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w następstwie wystąpienia ogniska choroby, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(5) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2025/255 Węgry powiadomiły Komisję o dwóch nowych ogniskach zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w komitacie Zala, przy czym jedno z nich znajdowało się w granicach ustanowionego obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/255, a drugie poza tym ustanowionym obszarem objętym ograniczeniami.
(6) W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ Węgier jedno z nowych ognisk choroby znajduje się poza granicami ustanowionego obszaru zagrożonego określonego w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/255, co wskazuje na to, że choroba krążyła i rozprzestrzeniała się na tym obszarze przez pewien czas, zanim została zdiagnozowana.
(7) W związku z tym obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone na Węgrzech oraz obszar zagrożony w Słowenii, określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/255, należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby na Węgrzech i w pozostałej części Unii. Dodatkowo należy ustanowić obszar buforowy na Węgrzech. Należy zatem skorygować wykaz obszarów objętych ograniczeniami na poziomie Unii i przedłużyć okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, określone w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(8) W związku z tym regionalizacja na poziomie Unii wymaga aktualizacji, a w załączniku do niniejszej decyzji należy określić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe na Węgrzech oraz jako obszar zagrożony w Słowenii oraz wyznaczyć okres stosowania tych środków.
(9) Wielkość i okres obowiązywania obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także środki, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Uwzględniono ponadto sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na obszarach dotkniętych chorobą oraz ogólną sytuację epidemiologiczną w zakresie zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w danym państwie członkowskim, a także poziom ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Oprócz tego wyznaczony okres obowiązywania środków nadzwyczajnych uwzględnia normy międzynarodowe określone w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH).
(10) Ze względu na powagę i pilny charakter sytuacji epidemiologicznej konieczne jest przyjęcie dodatkowych środków nadzwyczajnych, aby zmniejszyć ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby na terytorium Węgier i na inne państwa członkowskie oraz uniknąć nieuzasadnionych barier handlowych. W tym celu należy zakazać przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych ustanowionych na terytorium Węgier do miejsc przeznaczenia znajdujących się poza zewnętrznymi granicami obszaru buforowego z jakiegokolwiek powodu innego niż przemieszczanie tych zwierząt bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na terytorium Węgier w celu ich natychmiastowego uboju, a także zadbać o spełnienie niektórych dodatkowych warunków.
(11) Ze względu na sytuację epidemiologiczną należy również wskazać obszary na terytorium Węgier, na których powinny być stosowane dalsze środki, takie jak te mające zastosowanie do obszarów buforowych, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, oraz na których przemieszczanie owiec i kóz poza zewnętrzne granice tych obszarów z jakiegokolwiek powodu innego niż przemieszczanie tych zwierząt bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na terytorium Węgier w celu ich natychmiastowego uboju powinno być zakazane, przez pewien okres po upływie daty ważności środków mających zastosowanie do wszystkich obszarów zapowietrzonych i zagrożonych.
(12) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów na Węgrzech, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich środki nadzwyczajne określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(13) Decyzję wykonawczą (UE) 2025/255 należy zastąpić.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.384 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/384 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na Węgrzech oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/255 |
| Data aktu: | 20/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |