uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Aby zapewnić wystarczające dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są produkowane w Unii w niewystarczających ilościach, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2283 1 otwarto autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii (zwane dalej "kontyngentami"). W ramach tych kontyngentów produkty mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie wystarczających dostaw niektórych produktów przemysłowych, a także uwzględniając fakt, że produkty identyczne, porównywalne lub substytucyjne nie są produkowane w Unii w wystarczających ilościach, konieczne jest otwarcie kontyngentów o numerach porządkowych 09.2032 i 09.2035 z zastosowaniem zerowych stawek celnych dla odpowiednich ilości tych produktów.
(3) Zakres kontyngentów o numerach porządkowych 09.2033 i 09.2034 przestał zaspokajać potrzeby przedsiębiorców w Unii, w związku z czym należy zmienić opis produktów objętych kontyngentami o tych numerach porządkowych. Ponadto należy zmienić kody TARIC dla produktów objętych kontyngentami o tych numerach porządkowych.
(4) W przypadku kontyngentu o numerze porządkowym 09.2728 zmieniono klasyfikację tego produktu w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 (zwanym dalej "Nomenklaturą scaloną"). W związku z tym należy zmienić mający zastosowanie kod Nomenklatury scalonej dla tego kontyngentu.
(5) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odpowiedniej podaży określonego produktu przemysłowego, należy zwiększyć wielkość kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.2551.
(6) Kontyngenty o numerach porządkowych 09.2010, 09.2017, 09.2025, 09.2027, 09.2029 i 09.2031 zostały otwarte początkowo na okres sześciu miesięcy. Okres ten należy przedłużyć, a wielkość tych kontyngentów należy corocznie dostosowywać, ponieważ ich utrzymanie wciąż leży w interesie Unii.
(7) W przypadku kontyngentu o numerze porządkowym 09.2551 kontyngent ten należy otworzyć jedynie na okres sześciu miesięcy, aby uwzględnić ewentualny rozwój produkcji tych produktów w Unii.
(8) Ponieważ utrzymanie kontyngentów o numerach porządkowych 09.2742, 09.2583, 09.2024, 09.2858, 09.2686, 09.2676, 09.2698, 09.2832, 09.2644, 09.2795, 09.2835 i 09.2736 nie leży już w interesie Unii, kontyngenty te należy zamknąć.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2283.
(10) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń taryfowych i autonomicznych kontyngentów taryfowych, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczącym kontyngentów dla omawianych produktów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2026 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2025 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2614 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/2614 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2283 otwierającego i ustalającego sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe |
| Data aktu: | 12/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/2025, 01/01/2026 |