Rozporządzenie wykonawcze 2025/2548 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obliczania i publikacji ceny certyfikatów CBAM

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2548
z dnia 10 grudnia 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obliczania i publikacji ceny certyfikatów CBAM
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 21 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono zasady dotyczące certyfikatów CBAM i cechy tych certyfikatów. Zasady te mają zapewnić, aby cena certyfikatów CBAM dokładnie odzwierciedlała ceny unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") w celu zachowania skuteczności CBAM jako środka zapobiegającego ucieczce emisji, natomiast jego cechy wspierają jego ogólne funkcjonowanie.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956 cena certyfikatów CBAM ma racjonalnie odzwierciedlać cenę uprawnień sprzedawanych na aukcji na rynku EU ETS. Aby zapewnić reprezentatywny zakres, obliczanie średniej ceny powinno opierać się na wszystkich aukcjach w ramach EU ETS. Obejmuje to uprawnienia sprzedawane na aukcji na wspólnej platformie aukcyjnej przez wszystkich prowadzących aukcje, a zatem również fundusze unijne i państwa trzecie, a także uprawnienia sprzedawane na aukcji przez państwa członkowskie korzystające z platformy opt-out, ale z wyłączeniem aukcji anulowanych i aukcji uprawnień w odniesieniu do budynków, transportu drogowego i dodatkowych sektorów.

(3) Ponieważ wolumen uprawnień w ramach EU ETS jest różny na poszczególnych aukcjach, nie wszystkie ceny sprzedaży na aukcji powinny być przy obliczaniu średniej ceny traktowane jednakowo. Aby uzyskać dokładniejszą i bardziej reprezentatywną miarę cen uprawnień, średnia powinna być ważona w odniesieniu do każdej aukcji. Dzięki temu w całkowitej cenie reprezentowany będzie względny wpływ wolumenu każdej aukcji, co dokładnie odzwierciedli ceny uprawnień sprzedawanych na aukcji w danym okresie. W ramach ważenia należy przypisać każdej cenie uprawnienia wagę proporcjonalną do wolumenu wszystkich uprawnień sprzedawanych na danej aukcji.

(4) Aby dokładnie odzwierciedlić ceny EU ETS, obliczanie średniej ceny uprawnień w ramach EU ETS w danym okresie powinno opierać się na cenie uznawanej za cenę końcową aukcji. Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2830 2  cenę tę definiuje się jako cenę rozliczenia aukcji, która odpowiada cenie płaconej przez zwycięskich oferentów za każde uprawnienie w ramach EU ETS po zamknięciu okresu składania ofert na danej aukcji. W związku z tym obliczanie ceny certyfikatów CBAM powinno opierać się na cenach rozliczenia aukcji.

(5) Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 1a rozporządzenia (UE) 2023/956 cenę certyfikatów CBAM w odniesieniu do 2026 r. należy obliczać na podstawie czterech średnich kwartalnych cen uprawnień w ramach EU ETS, a począwszy od 2027 r. na podstawie średniej tygodniowej cen uprawnień w ramach EU ETS.

(6) Dla uproszczenia obliczanie średnich tygodniowych i kwartalnych powinno opierać się odpowiednio na tygodniach kalendarzowych i kwartałach kalendarzowych, a średnie należy zaokrąglać tylko do dwóch miejsc po przecinku.

(7) Średnie ceny uprawnień do celów CBAM należy obliczać w euro, stosując takie samo podejście jak w przypadku cen uprawnień na wspólnej platformie aukcyjnej.

(8) Aby zapobiec wszelkim nieuzasadnionym opóźnieniom, Komisja powinna określić cenę certyfikatów CBAM jak najszybciej od momentu, w którym dostępne będą niezbędne informacje. Oznacza to sfinalizowanie ceny po tym, jak wszystkie aukcje w danym okresie się odbyły, a platformy aukcyjne udostępniły Komisji informacje na temat wszystkich cen rozliczenia aukcji i wolumenów sprzedanych na aukcji.

(9) Dla ułatwienia odniesienia należy zadbać o jedno precyzyjne wskazanie ceny. W związku z tym cena certyfikatów CBAM powinna być publikowana wyłącznie przez Komisję. Aby zapewnić pełną przejrzystość, Komisja powinna publikować tę cenę na swojej stronie internetowej, tak aby była ona publicznie dostępna w internecie, w sposób bezpośredni i bezpłatny. W 2026 r. Komisja powinna jak najszybciej podać do wiadomości ceny kwartalne, aby zapewnić zainteresowanym stronom pewność.

(10) Komisja powinna udostępnić cenę certyfikatów CBAM bezpośrednio na rachunkach upoważnionych zgłaszających CBAM w rejestrze CBAM, aby ułatwić im zarządzanie swoimi zobowiązaniami finansowymi w zakresie CBAM. Usprawniłoby to również procesy zakupu i odkupu oraz zwiększyło bezpieczeństwo dzięki zapewnieniu lepszego uzgadniania informacji między wspólną centralną platformą a rejestrem CBAM.

(11) Interpretacja terminu "dni robocze" na potrzeby publikowania ceny certyfikatów CBAM powinna być jednoznaczna, tak by zapewnić jednolitość, przewidywalność i pewność prawa w całej Unii. Ponieważ obowiązek publikowania ceny certyfikatów CBAM spoczywa na Komisji, dni robocze, w których Komisja ma publikować ceny, powinny odnosić się do dni wyznaczonych jako takie przez Komisję zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 3 .

(12) Do celów monitorowania lub prowadzenia dochodzeń Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do platform aukcyjnych EU ETS o informacje niezbędne do obliczenia ceny certyfikatów CBAM w odpowiednim okresie nieprzekraczającym pięciu lat kalendarzowych po roku kalendarzowym, którego te informacje dotyczą. Platformy aukcyjne i Komisja powinny w tym samym okresie prowadzić rejestr takich informacji w bezpieczny sposób w formie elektronicznej.

(13) Komisja powinna obliczać ceny certyfikatów CBAM w 2026 r. na podstawie cen uprawnień w ramach EU ETS sprzedawanych na aukcji od dnia 1 stycznia 2026 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2026 r.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Metoda obliczania ceny certyfikatów CBAM w 2026 r.

1. 
Dla każdego kwartału w 2026 r. Komisja oblicza cenę certyfikatów CBAM jako średnią kwartalną cen rozliczenia aukcji uprawnień, ustalanych zgodnie z art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830.
2. 
Komisja oblicza cenę kwartału w pierwszym tygodniu kalendarzowym następnego kwartału.
3. 
Uwzględnia się ceny rozliczenia aukcji wszystkich uprawnień sprzedanych od ostatniego obliczenia na aukcji zgodnie z art. 10 i 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830 na wspólnej platformie aukcyjnej zdefiniowanej w art. 3 pkt 18 tego rozporządzenia oraz na platformach aukcyjnych opt-out zdefiniowanych w art. 3 pkt 19 tego rozporządzenia. Aukcje, które zostały anulowane, nie są jednak uwzględniane przy obliczaniu średniej kwartalnej.
4. 
Dla każdej aukcji cena rozliczenia aukcji jest ważona na podstawie wolumenu uprawnień sprzedanych na aukcji.
5. 
Cenę kwartalną certyfikatów CBAM oblicza się w euro i zaokrągla w górę lub w dół do najbliższego centa.
6. 
Kwartalna cena certyfikatów CBAM ma zastosowanie do certyfikatów CBAM, które odpowiadają emisjom wbudowanym zadeklarowanym przez upoważnionych zgłaszających CBAM w odniesieniu do 2026 r. dla kwartału przywozu towarów, w którym te emisje są wbudowane.
Artykuł  2

Dostęp do informacji w odniesieniu do 2026 r.

1. 
Platformy aukcyjne, o których mowa w art. 1 ust. 3, przekazują Komisji wszystkie informacje niezbędne do obliczenia ceny certyfikatów CBAM zgodnie z art. 1 po zamknięciu okresu składania ofert każdej prowadzonej przez nie aukcji.
2. 
Komisja musi mieć natychmiastowy, bezpośredni i bezpłatny dostęp do informacji, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  3

Prowadzenie dokumentacji w odniesieniu do 2026 r.

1. 
Platformy aukcyjne i Komisja przechowują informacje, o których mowa w art. 2, w bezpieczny sposób w formie elektronicznej do dnia 31 grudnia 2031 r.
2. 
Do dnia 31 grudnia 2031 r., na wniosek Komisji, platformy aukcyjne przekazują w odpowiednim czasie informacje, o których mowa w art. 2.
3. 
Do dnia 31 grudnia 2031 r. platformy aukcyjne bez zbędnej zwłoki informują Komisję o wszelkich istotnych informacjach, które mogą mieć wpływ na obliczanie średniej kwartalnej ceny zgodnie z art. 1.
Artykuł  4

Publikacja ceny certyfikatów CBAM w odniesieniu do 2026 r.

1. 
Komisja publikuje kwartalną cenę certyfikatów CBAM obliczoną zgodnie z art. 1 na swojej stronie internetowej pierwszego dnia roboczego, wyznaczonego jako taki przez Komisję zgodnie z art. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1182/71, tygodnia kalendarzowego następującego po tygodniu obliczenia, o którym mowa w art. 1 ust. 2.
2. 
Od trzeciego kwartału 2026 r. Komisja udostępnia upoważnionym zgłaszającym CBAM w rejestrze CBAM kwartalne ceny certyfikatów CBAM mające zastosowanie w 2026 r.
Artykuł  5

Metoda obliczania ceny certyfikatów CBAM od 2027 r.

1. 
Od dnia 1 stycznia 2027 r. Komisja oblicza cenę certyfikatów CBAM w każdym tygodniu kalendarzowym jako średnią cen rozliczenia aukcji uprawnień, ustalanych zgodnie z art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830.
2. 
Uwzględnia się ceny rozliczenia aukcji wszystkich uprawnień sprzedanych od ostatniego obliczenia na aukcji zgodnie z art. 10 i 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2830 na wspólnej platformie aukcyjnej zdefiniowanej w art. 3 pkt 18 tego rozporządzenia oraz na platformach aukcyjnych opt-out zdefiniowanych w art. 3 pkt 19 tego rozporządzenia. Aukcje, które zostały anulowane, nie są jednak uwzględniane przy obliczaniu średniej tygodniowej.
3. 
Dla każdej aukcji ceny rozliczenia aukcji są ważone na podstawie wolumenu uprawnień sprzedanych na aukcji.
4. 
Cenę certyfikatów CBAM oblicza się w euro i zaokrągla w górę lub w dół do najbliższego centa.
5. 
Cena certyfikatów CBAM ma zastosowanie do certyfikatów CBAM sprzedanych upoważnionym zgłaszającym CBAM, w okresie określonym w art. 21 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956.
Artykuł  6

Dostęp do informacji od 2027 r.

1. 
Od dnia 1 stycznia 2027 r. platformy aukcyjne przekazują Komisji wszystkie informacje niezbędne do obliczenia ceny certyfikatów CBAM zgodnie z art. 5 po zamknięciu okresu składania ofert każdej prowadzonej przez nie aukcji.
2. 
Komisja musi mieć natychmiastowy, bezpośredni i bezpłatny dostęp do informacji, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  7

Prowadzenie dokumentacji od 2027 r.

1. 
Platformy aukcyjne i Komisja przechowują informacje, o których mowa w art. 6, w bezpieczny sposób w formie elektronicznej przez okres pięciu lat kalendarzowych po roku kalendarzowym, którego te informacje dotyczą.
2. 
W okresie, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, na wniosek Komisji platformy aukcyjne przekazują w odpowiednim czasie informacje, o których mowa w art. 6.
3. 
W okresie, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, platformy aukcyjne bez zbędnej zwłoki informują Komisję o wszelkich istotnych informacjach, które mogą mieć wpływ na obliczanie średniej ceny zgodnie z art. 5.
Artykuł  8

Publikacja ceny certyfikatów CBAM od 2027 r.

1. 
Komisja publikuje cenę certyfikatów CBAM obliczoną zgodnie z art. 5 na swojej stronie internetowej pierwszego dnia roboczego, wyznaczonego jako taki przez Komisję zgodnie z art. 2 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1182/71, tygodnia kalendarzowego następującego po odpowiednich aukcjach.
2. 
Komisja udostępnia cenę certyfikatów CBAM upoważnionym zgłaszającym CBAM w rejestrze CBAM w pierwszym dniu stosowania tej ceny.
Artykuł  9

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.

1 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/956/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2830 z dnia 17 października 2023 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przez ustanowienie przepisów dotyczących harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L, 2023/2830, 20.12.2023, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2830/oj).
3 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1: http://data.europa.eu/eli/reg/1971/1182/oj).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2548

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2548 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obliczania i publikacji ceny certyfikatów CBAM
Data aktu: 10/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2026, 25/12/2025