uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 21 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono zasady dotyczące certyfikatów CBAM i cechy tych certyfikatów. Zasady te mają zapewnić, aby cena certyfikatów CBAM dokładnie odzwierciedlała ceny unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") w celu zachowania skuteczności CBAM jako środka zapobiegającego ucieczce emisji, natomiast jego cechy wspierają jego ogólne funkcjonowanie.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956 cena certyfikatów CBAM ma racjonalnie odzwierciedlać cenę uprawnień sprzedawanych na aukcji na rynku EU ETS. Aby zapewnić reprezentatywny zakres, obliczanie średniej ceny powinno opierać się na wszystkich aukcjach w ramach EU ETS. Obejmuje to uprawnienia sprzedawane na aukcji na wspólnej platformie aukcyjnej przez wszystkich prowadzących aukcje, a zatem również fundusze unijne i państwa trzecie, a także uprawnienia sprzedawane na aukcji przez państwa członkowskie korzystające z platformy opt-out, ale z wyłączeniem aukcji anulowanych i aukcji uprawnień w odniesieniu do budynków, transportu drogowego i dodatkowych sektorów.
(3) Ponieważ wolumen uprawnień w ramach EU ETS jest różny na poszczególnych aukcjach, nie wszystkie ceny sprzedaży na aukcji powinny być przy obliczaniu średniej ceny traktowane jednakowo. Aby uzyskać dokładniejszą i bardziej reprezentatywną miarę cen uprawnień, średnia powinna być ważona w odniesieniu do każdej aukcji. Dzięki temu w całkowitej cenie reprezentowany będzie względny wpływ wolumenu każdej aukcji, co dokładnie odzwierciedli ceny uprawnień sprzedawanych na aukcji w danym okresie. W ramach ważenia należy przypisać każdej cenie uprawnienia wagę proporcjonalną do wolumenu wszystkich uprawnień sprzedawanych na danej aukcji.
(4) Aby dokładnie odzwierciedlić ceny EU ETS, obliczanie średniej ceny uprawnień w ramach EU ETS w danym okresie powinno opierać się na cenie uznawanej za cenę końcową aukcji. Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2830 2 cenę tę definiuje się jako cenę rozliczenia aukcji, która odpowiada cenie płaconej przez zwycięskich oferentów za każde uprawnienie w ramach EU ETS po zamknięciu okresu składania ofert na danej aukcji. W związku z tym obliczanie ceny certyfikatów CBAM powinno opierać się na cenach rozliczenia aukcji.
(5) Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 1a rozporządzenia (UE) 2023/956 cenę certyfikatów CBAM w odniesieniu do 2026 r. należy obliczać na podstawie czterech średnich kwartalnych cen uprawnień w ramach EU ETS, a począwszy od 2027 r. na podstawie średniej tygodniowej cen uprawnień w ramach EU ETS.
(6) Dla uproszczenia obliczanie średnich tygodniowych i kwartalnych powinno opierać się odpowiednio na tygodniach kalendarzowych i kwartałach kalendarzowych, a średnie należy zaokrąglać tylko do dwóch miejsc po przecinku.
(7) Średnie ceny uprawnień do celów CBAM należy obliczać w euro, stosując takie samo podejście jak w przypadku cen uprawnień na wspólnej platformie aukcyjnej.
(8) Aby zapobiec wszelkim nieuzasadnionym opóźnieniom, Komisja powinna określić cenę certyfikatów CBAM jak najszybciej od momentu, w którym dostępne będą niezbędne informacje. Oznacza to sfinalizowanie ceny po tym, jak wszystkie aukcje w danym okresie się odbyły, a platformy aukcyjne udostępniły Komisji informacje na temat wszystkich cen rozliczenia aukcji i wolumenów sprzedanych na aukcji.
(9) Dla ułatwienia odniesienia należy zadbać o jedno precyzyjne wskazanie ceny. W związku z tym cena certyfikatów CBAM powinna być publikowana wyłącznie przez Komisję. Aby zapewnić pełną przejrzystość, Komisja powinna publikować tę cenę na swojej stronie internetowej, tak aby była ona publicznie dostępna w internecie, w sposób bezpośredni i bezpłatny. W 2026 r. Komisja powinna jak najszybciej podać do wiadomości ceny kwartalne, aby zapewnić zainteresowanym stronom pewność.
(10) Komisja powinna udostępnić cenę certyfikatów CBAM bezpośrednio na rachunkach upoważnionych zgłaszających CBAM w rejestrze CBAM, aby ułatwić im zarządzanie swoimi zobowiązaniami finansowymi w zakresie CBAM. Usprawniłoby to również procesy zakupu i odkupu oraz zwiększyło bezpieczeństwo dzięki zapewnieniu lepszego uzgadniania informacji między wspólną centralną platformą a rejestrem CBAM.
(11) Interpretacja terminu "dni robocze" na potrzeby publikowania ceny certyfikatów CBAM powinna być jednoznaczna, tak by zapewnić jednolitość, przewidywalność i pewność prawa w całej Unii. Ponieważ obowiązek publikowania ceny certyfikatów CBAM spoczywa na Komisji, dni robocze, w których Komisja ma publikować ceny, powinny odnosić się do dni wyznaczonych jako takie przez Komisję zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 3 .
(12) Do celów monitorowania lub prowadzenia dochodzeń Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do platform aukcyjnych EU ETS o informacje niezbędne do obliczenia ceny certyfikatów CBAM w odpowiednim okresie nieprzekraczającym pięciu lat kalendarzowych po roku kalendarzowym, którego te informacje dotyczą. Platformy aukcyjne i Komisja powinny w tym samym okresie prowadzić rejestr takich informacji w bezpieczny sposób w formie elektronicznej.
(13) Komisja powinna obliczać ceny certyfikatów CBAM w 2026 r. na podstawie cen uprawnień w ramach EU ETS sprzedawanych na aukcji od dnia 1 stycznia 2026 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2026 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2548 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2548 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obliczania i publikacji ceny certyfikatów CBAM |
| Data aktu: | 10/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 25/12/2025 |