(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność chowu, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u kóz lub owiec istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są kozy lub owce.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszar buforowy wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/2415 4 przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej niektóre środki nadzwyczajne w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Rumunii. W szczególności art. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2025/2415 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone, który ma zostać ustanowiony przez Rumunię zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, ma obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej, a środki, które należy stosować na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych, należy stosować co najmniej do dat wymienionych w tym załączniku.
(4) Od dnia przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2025/2415 Rumunia powiadomiła Komisję o wystąpieniu dwóch kolejnych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy, znajdujących się w okręgu Teleorman poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi wymienionymi już w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/2415.
(5) W związku z tym obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone w Rumunii określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/2415 należy skorygować zarówno pod względem przestrzennym, jak i czasowym, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby na terytorium Rumunii lub na pozostałą część Unii. Ponadto, w związku z powyższym, w odniesieniu do obecnej sytuacji epidemiologicznej dotyczącej ospy owiec i ospy kóz w Rumunii, konieczne jest ustanowienie obszaru buforowego w okręgach Teleorman, Aluta i Dolj, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby, ponieważ są to obecnie okręgi o wyższym poziomie ryzyka jej rozprzestrzeniania się.
(6) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych oraz okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, w tym na sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie ospy owiec i ospy kóz w państwie członkowskim, w którym wystąpiła ta choroba, a także na poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, i są one zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Okres obowiązywania środków uwzględnia również normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 5 .
(7) W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje także wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy
kóz w Rumunii i na pozostałą część Unii, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Rumunię jest to ponowne wystąpienie tej choroby na obszarze już wcześniej nią dotkniętym, przy czym dostępne jest bardzo mało informacji na temat pochodzenia ogniska i możliwego rozprzestrzeniania się choroby między wystąpieniem ognisk, co wskazuje, że choroba mogła już krążyć na innych obszarach Rumunii niewykryta i bez żadnych środków ograniczających zapobiegających jej rozprzestrzenianiu się lub je spowalniających.
(8) Konieczne jest zatem przyjęcie dodatkowych środków nadzwyczajnych, aby zmniejszyć ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby na terytorium Rumunii i na inne państwa członkowskie oraz uniknąć nieuzasadnionych barier handlowych. W tym celu należy zapewnić, aby przemieszczanie owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych ustanowionych na terytorium Rumunii do miejsc przeznaczenia znajdujących się poza zewnętrznymi granicami obszaru buforowego było zakazane do dnia 23 grudnia 2025 r.
(9) Z uwagi na sytuację epidemiologiczną konieczne jest również określenie obszarów na terytorium Rumunii, na których powinny mieć zastosowanie dalsze środki, takie jak środki mające zastosowanie do obszarów buforowych, przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, oraz na których przemieszczanie owiec i kóz poza zewnętrzne granice tych obszarów jest zakazane od dnia 24 grudnia 2025 r. do dnia 31 stycznia 2026 r.
(10) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów w Rumunii, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do którychkolwiek innych państw członkowskich środki nadzwyczajne określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2534 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2534 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/2415 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Rumunii |
| Data aktu: | 10/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2025 |