uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5, art. 11 ust. 5, art. 12 ust. 3 akapit trzeci, art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 2,
(1) W celu ustalenia, czy pochłanianie dwutlenku węgla i redukcja emisji z gleby są zgodne z wymogami rozporządzenia (UE) 2024/3012, zasadnicze znaczenie ma prawidłowe i zharmonizowane funkcjonowanie organizacji ds. certyfikacji, jednostek certyfikujących i audytów. Należy zatem ustanowić zharmonizowane przepisy, które zapewnią niezbędną pewność prawa w odniesieniu do przepisów mających zastosowanie do organizacji ds. certyfikacji, jednostek certyfikujących i audytów.
(2) Z myślą o ograniczeniu obciążeń administracyjnych podmiotów gospodarczych przepisy wykonawcze określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć charakter proporcjonalny i ograniczać się do tego, co jest wymagane do zapewnienia, aby w sposób właściwy i zharmonizowany weryfikować zgodność z wymogami rozporządzenia (UE) 2024/3012 oraz w jak największym stopniu minimalizować ryzyko oszustw. Tych przepisów wykonawczych nie należy zatem uznawać za wyczerpujące, a raczej traktować je jak minimalne wymogi, które organizacje ds. certyfikacji mogą w stosownych przypadkach uzupełniać.
(3) W celu zapewnienia porównywalności informacji należy ustanowić standardowe wzory kluczowych dokumentów certyfikacyjnych, w tym planów działania i monitorowania, a także sprawozdań z audytów certyfikacyjnych i recertyfikacyjnych.
(4) Aby zapewnić rzetelny i przejrzysty proces certyfikacji, należy określić wysokie standardy integralności w odniesieniu do zarządzania organizacją ds. certyfikacji, obowiązkowych konsultacji publicznych z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, monitoringu wewnętrznego, rozpatrywania skarg oraz zarządzania dokumentacją, w tym podręcznikami, politykami wewnętrznymi czy też określeniem zakresów odpowiedzialności. Organizacje ds. certyfikacji powinny mieć odpowiednią zdolność techniczną niezbędną do tego, by zapewnić podmiotom doradztwo techniczne w zakresie wdrażania metodyk certyfikacji.
(5) Organizacje ds. certyfikacji powinny ustanowić system monitoringu wewnętrznego w celu weryfikowania zgodności podmiotów gospodarczych z zasadami i procedurami organizacji oraz w celu zapewnienia solidności i wiarygodności prac certyfikacyjnych prowadzonych przez jednostki certyfikujące.
(6) Należy rozróżnić trzy kategorie niezgodności: rażące, poważne i drobne. Każdą niezgodność należy traktować w odpowiedni sposób, przewidując proporcjonalne konsekwencje, w tym środki naprawcze i, w stosownych przypadkach, sankcje.
(7) Podmioty mogą w dowolnym momencie przystąpić do innej organizacji ds. certyfikacji. Potrzebne są jednak przepisy zapobiegające ryzyku "przeskakiwania między organizacjami", polegającemu na tym, że podmiot, który nie przeszedł audytu w jednej organizacji, niezwłocznie występuje o certyfikację w innej. Takie przepisy powinny również dotyczyć sytuacji, w których podmiot zmienił osobowość prawną, ale zasadniczo pozostaje ten sam, tak aby drobne lub czysto formalne modyfikacje, a mianowicie zmiany w strukturze zarządu lub zakresie działalności, nie zwalniały podmiotu z nową tożsamością ze stosowania się do takich przepisów.
(8) Aby zapewnić pełną przejrzystość procesu certyfikacji, kluczowe informacje dotyczące zarządzania organizacjami ds. certyfikacji i ich funkcjonowania należy udostępniać publicznie na ich stronach internetowych oraz, w stosownych przypadkach, w rejestrze Unii.
(9) Aby zapewnić rzetelność certyfikacji, należy wymagać, aby jednostki certyfikujące dochodziły do wniosku, że plan działania, plan monitorowania lub sprawozdanie z monitorowania są wolne od istotnych błędów, pominięć lub zniekształceń przy wystarczającym poziomie pewności, po zweryfikowaniu danych przekazanych przez podmioty lub grupy podmiotów. Wnioski o certyfikat zgodności należy poddawać szczegółowej weryfikacji, przy wystarczającym poziomie pewności, przed rozpoczęciem danego działania. Audyty recertyfikacyjne również należy przeprowadzać przy wystarczającym poziomie pewności.
(10) Techniki węglochłonne są zazwyczaj stosowane przez małe podmioty, dla których obciążenie administracyjne i koszty związane z wymogami weryfikacji przez stronę trzecią mogą stanowić istotną barierę dla uzyskania certyfikacji. Aby uprościć procedury i zarazem utrzymać rzetelną weryfikację, należy dopuścić audyt grupowy dla podmiotów stosujących techniki węglochłonne, przeprowadzany zgodnie ze zharmonizowanymi zasadami opartymi na analizie ryzyka. Zasady te powinny być opracowane w taki sposób, aby były dostępne i przyjazne dla małych podmiotów z wykorzystaniem istniejących technologii, w celu uproszczenia kontroli zgodności.
(11) Jednostki certyfikujące są kluczowymi podmiotami w procesie certyfikacji. W związku z tym konieczne jest, aby organizacje ds. certyfikacji wyznaczały (tj. zatwierdzały) wyłącznie jednostki certyfikujące akredytowane przez krajową jednostkę akredytującą na podstawie odpowiednich unijnych norm technicznych lub uznane przez właściwy organ krajowy na podstawie wspólnych minimalnych wymogów w zakresie kompetencji, w celu zapewnienia, aby audytorzy jednostki certyfikującej posiadali wszystkie umiejętności techniczne i doświadczenie w zakresie audytu niezbędne do prowadzenia działań audytowych. W razie potrzeby państwa członkowskie i Komisja powinny monitorować działalność jednostek certyfikujących i uzyskiwać dostęp do wszystkich istotnych informacji dotyczących certyfikacji, w tym do audytów certyfikacyjnych, recertyfikacyjnych i audytów monitorowania.
(12) Do czasu ustanowienia rejestru Unii do 2028 r. organizacje ds. certyfikacji powinny zapewnić, by ich rejestry spełniały zestaw minimalnych wymogów, tak aby uniknąć podwójnego liczenia i skutecznie rozpatrywać przypadki nieprawidłowego lub nieuczciwego wydawania jednostek certyfikowanych. Aby ułatwić sprawne wdrożenie rejestru Unii, Komisja może wydawać wytyczne techniczne dotyczące funkcjonowania rejestrów certyfikacji oraz ich połączenia z rejestrem Unii.
(13) Należy określić procedurę uznawania przez Komisję organizacji ds. certyfikacji, które mogą ubiegać się o uznanie w odniesieniu do jednej metodyki certyfikacji lub ich większej liczby. Proces uznawania powinien opierać się na dogłębnej ocenie zgodności organizacji z zasadami określonymi w odpowiednich metodykach certyfikacji i w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2358 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2358 ustanawiające przepisy dotyczące organizacji ds. certyfikacji, jednostek certyfikujących i audytów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 |
| Data aktu: | 20/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2025 |