uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europy zamierza przyjąć zalecenie w celu uwzględnienia wpływu systemów sztucznej inteligencji ("AI"), ich potencjału w zakresie promowania równości, w tym równouprawnienia płci, oraz zagrożeń, jakie mogą one stwarzać dla niedyskryminacji (zwane dalej "zaleceniem"). Zalecenie ma zostać zatwierdzone przez Komisję do spraw równości płci ("GEC") Rady Europy i Komitet Sterujący ds. Przeciwdziałania Dyskryminacji oraz Promowania Różnorodności i Włączenia Społecznego ("CDADI") podczas ich wspólnej sesji plenarnej w listopadzie 2025 r. oraz formalnie przyjęte przez Komitet Ministrów Rady Europy.
(2) Zalecenie ma pomóc państwom członkowskim Rady Europy w promowaniu równości, w tym równouprawnienia płci, oraz w zapobieganiu wszelkim formom dyskryminacji i zwalczaniu jej we wszystkich działaniach tych państw oraz działaniach podmiotów sektora publicznego i prywatnego w cyklu życia systemów AI. Zalecenie koncentruje się na kwestiach równości i AI i chociaż nie jest instrumentem wykonawczym, ma utrzymać spójność z zakresem i treścią Konwencji ramowej Rady Europy w sprawie sztucznej inteligencji, praw człowieka, demokracji i praworządności (zwanej dalej "konwencją ramową"), która została podpisana przez Unię zgodnie z decyzją Rady (UE) 2024/2218 1 .
(3) Konwencja ramowa określa ogólne zasady i obowiązki, których strony konwencji ramowej powinny przestrzegać w celu zapewnienia ochrony praw człowieka, demokracji i praworządności w odniesieniu do działań w ramach cyklu życia systemów AI. Komisja zaproponowała, aby Unia zawarła konwencję ramową. Decyzja Rady w sprawie zawarcia konwencji ramowej jest w trakcie przyjmowania przez Radę.
(4) W dniu 13 czerwca 2024 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły, na podstawie art. 16 i 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 2 , zawierające zharmonizowane przepisy, zasadniczo oparte na pełnej harmonizacji, które regulują wprowadzanie do obrotu, oddawanie do użytku oraz wykorzystywanie systemów AI w Unii. Przepisy te stosuje się bezpośrednio w państwach członkowskich, chyba że wyraźnie stwierdzono inaczej.
(5) Konwencja ramowa ma być wdrażana w Unii wyłącznie za pomocą rozporządzenia (UE) 2024/1689oraz, w stosownych przypadkach, innych odpowiednich elementów dorobku prawnego Unii.
(6) Zalecenie to jest prawnie niewiążące dla państw członkowskich Rady Europy. Będzie ono w stanie wywołać skutki prawne, w szczególności w kontekście wdrażania rozporządzenia (UE) 2024/1689, w którym to przypadku może w sposób decydujący wpłynąć na przepisy Unii, o których mowa w art. 40 ust. 3 i art. 56 ust. 1 tego rozporządzenia. Należy zatem ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zalecenia na wspólnej sesji plenarnej GEC i CDADI, a także na forum Komitetu Ministrów. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla wszelkich innych zaleceń lub innych instrumentów, które mogą zostać przyjęte w przyszłości pod auspicjami Rady Europy lub na innych forach międzynarodowych.
(7) Zakres podmiotowy i przedmiotowy zalecenia pokrywa się w dużej mierze z rozporządzeniem (UE) 2024/1689, które przewiduje przepisy dotyczące AI, zasadniczo oparte na pełnej harmonizacji w Unii.
(8) Unia powinna zapewnić spójność zalecenia z prawem Unii, w szczególności z rozporządzeniem (UE) 2024/1689. W przypadku szczegółowych zaleceń dotyczących rozwijania i stosowania systemów AI, które są w pełni zharmonizowane w Unii, Unia powinna dążyć do zapewnienia spójności tego zalecenia z przepisami rozporządzenia (UE) 2024/1689 i zasadami określonymi w Konwencji ramowej.
(9) Jeśli warunki te zostaną spełnione, zalecenie może zostać zatwierdzone w imieniu Unii na wspólnej sesji plenarnej GEC i CDADI zaplanowanej w listopadzie 2025 r. oraz przyjęte na kolejnym posiedzeniu Komitetu Ministrów.
(10) Ponieważ Unia nie jest członkiem Rady Europy, ale należą do niej wszystkie jej państwa członkowskie, stanowisko Unii ma zostać wyrażone przez jej państwa członkowskie działające wspólnie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2350 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2350 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Ministrów Rady Europy w odniesieniu do projektu zalecenia w sprawie równości i sztucznej inteligencji |
| Data aktu: | 13/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2025 |