uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15,
(1) W załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2023/826 2 należy zmienić definicję "elementu budynku napędzanego silnikiem", aby zapewnić jasność prawa i dostosowanie do produktów wymienionych w pkt 6 załącznika II jako elementów budynku napędzanych silnikiem.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/826 należy dodać definicję terminu "jednostka sterująca", aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do elementów budynku napędzanych silnikiem objętych tym rozporządzeniem.
(3) Pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/826 zawiera wykaz urządzeń zaprojektowanych, zbadanych i wprowadzonych do obrotu do użytku domowego, do których mają zastosowanie odpowiednie wymogi dotyczące ekoprojektu. W celu zapewnienia pewności prawa w punkcie tym należy określić rodzaj młynków, do których czyni się odniesienie.
(4) Należy zmienić załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2023/826 określający metody pomiarów i obliczenia, tak aby warunki pomiarów zawarte lit. d) tego załącznika miały zastosowanie do wszystkich rodzajów ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwie domowym objętych tym rozporządzeniem, a nie tylko do tych, które uznaje się za urządzenia sieciowe.
(5) Należy doprecyzować zakres procedury opisanej w lit. c) załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2023/826 w odniesieniu do metod pomiarów i obliczeń.
(6) Aby osiągnąć korzystniejsze wyniki, konieczne jest zapobieganie praktykom nielegalnie zmieniającym efektywność produktów. Art. 40 ust. 1-4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 3 , który zapewnia kompleksowe zapobieganie obchodzeniu przepisów, ma zastosowanie do produktów objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2533 4 . W związku z tym art. 6 rozporządzenia (UE) 2023/2533 staje się zbędny i należy go skreślić.
(7) Aby zapewnić pewność prawa, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2533 należy dodać definicję "średniej wilgotności końcowej", a definicje dotyczące trybów niskiego zużycia energii należy dostosować do definicji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2023/826.
(8) W sekcji 5 pkt 1 lit. a) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533 określono minimalny wykaz części zamiennych, które należy udostępnić profesjonalnym serwisom naprawczym. Wykaz ten stanowi również podstawę wyboru części priorytetowych, które uwzględniono przy obliczaniu wskaźnika możliwości naprawy określonego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 5 . Należy zmienić wykaz w celu zapewnienia zgodności między częściami zamiennymi regulowanymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/2533 a częściami priorytetowymi regulowanymi na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2534. Obejmuje to zmianę nazwy oznaczającej niektóre części zamienne oraz dodanie nowej części zamiennej, która ma znaczenie dla obliczenia wskaźnika możliwości naprawy.
(9) Należy zmienić sekcję 5 pkt 1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533, tak aby informacje dotyczące naprawy części zamiennych, których dostępność jest ograniczona do profesjonalnych serwisów naprawczych, nie były publicznie dostępne za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej.
(10) W sekcji 5 pkt 1 lit. e) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533 wymaga się, aby części zamienne można było wymienić przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi. Termin "powszechnie dostępne narzędzia" jest niejednoznaczny i nie pozwala na jednoznaczne określenie, o jakie narzędzia chodzi. Wzór na obliczanie wskaźnika możliwości naprawy określony w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2534 obejmuje ponadto kryterium punktowej oceny dotyczące rodzaju narzędzi wykorzystywanych do demontażu określonej części priorytetowej, przy czym punktowa ocena zależy od tego, czy narzędzia te są narzędziami podstawowymi, narzędziami dostarczanymi z częściami zamiennymi, czy narzędziami dostępnymi na rynku. W celu zapewnienia spójności między oboma rozporządzeniami termin "powszechnie dostępne narzędzia" w rozporządzeniu (UE) 2023/2533 należy w stosownych przypadkach zastąpić terminologią stosowaną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2534 i dostosować do niej. Należy zatem wprowadzić definicje "narzędzi dostępnych na rynku", "narzędzi podstawowych" i "narzędzi zastrzeżonych".
(11) Należy zmienić sekcję 6 pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533 w celu wyjaśnienia wartości, które producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać w odniesieniu do poszczególnych parametrów programu "eco" i innych programów, jeżeli są one dostępne.
(12) W sekcji 1 lit. f) załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/2533 nałożono na producentów i importerów obowiązek zgłaszania średniej wilgotności końcowej dla programu "eco". Zadeklarowanie w dokumentacji technicznej wilgotności końcowej wsadu wynoszącej 0 %, co stanowi wartość wymaganą w tym rozporządzeniu, mogłoby skutkować suszeniem pranych materiałów powyżej ich naturalnej zawartości wody, powodując niepożądane skutki, takie jak nadmierne zużycie energii i ewentualne uszkodzenie tkanin. Konieczne jest zatem skreślenie średniej wilgotności końcowej z wymogów informacyjnych określonych w załączniku II oraz z metod pomiaru i obliczeń określonych w załączniku III. Do obliczenia tego parametru należy natomiast stosować metody pomiaru i obliczeń zawarte w normach zharmonizowanych, które przewidują odpowiednie dopuszczalne odchylenia.
(13) Aby zapewnić jasność, treść tabeli 1 w załączniku IV należy podzielić na dwie odrębne tabele.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 dyrektywy 2009/125/WE.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2023/826 i (UE) 2023/2533,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2262 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/2262 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/826 w celu wyjaśnienia definicji i niektórych aspektów warunków pomiaru oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/2533 w odniesieniu do między innymi do metodyki obliczania średniej wilgotności końcowej, identyfikacji i dostępności części zamiennych oraz informacji dotyczących napraw |
| Data aktu: | 11/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/11/2025 |