Rozporządzenie 2025/2262 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/826 w celu wyjaśnienia definicji i niektórych aspektów warunków pomiaru oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/2533 w odniesieniu do między innymi do metodyki obliczania średniej wilgotności końcowej, identyfikacji i dostępności części zamiennych oraz informacji dotyczących napraw

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2025/2262
z dnia 11 listopada 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/826 w celu wyjaśnienia definicji i niektórych aspektów warunków pomiaru oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/2533 w odniesieniu do między innymi do metodyki obliczania średniej wilgotności końcowej, identyfikacji i dostępności części zamiennych oraz informacji dotyczących napraw
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2023/826 2  należy zmienić definicję "elementu budynku napędzanego silnikiem", aby zapewnić jasność prawa i dostosowanie do produktów wymienionych w pkt 6 załącznika II jako elementów budynku napędzanych silnikiem.

(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/826 należy dodać definicję terminu "jednostka sterująca", aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do elementów budynku napędzanych silnikiem objętych tym rozporządzeniem.

(3) Pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/826 zawiera wykaz urządzeń zaprojektowanych, zbadanych i wprowadzonych do obrotu do użytku domowego, do których mają zastosowanie odpowiednie wymogi dotyczące ekoprojektu. W celu zapewnienia pewności prawa w punkcie tym należy określić rodzaj młynków, do których czyni się odniesienie.

(4) Należy zmienić załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2023/826 określający metody pomiarów i obliczenia, tak aby warunki pomiarów zawarte lit. d) tego załącznika miały zastosowanie do wszystkich rodzajów ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwie domowym objętych tym rozporządzeniem, a nie tylko do tych, które uznaje się za urządzenia sieciowe.

(5) Należy doprecyzować zakres procedury opisanej w lit. c) załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2023/826 w odniesieniu do metod pomiarów i obliczeń.

(6) Aby osiągnąć korzystniejsze wyniki, konieczne jest zapobieganie praktykom nielegalnie zmieniającym efektywność produktów. Art. 40 ust. 1-4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 3 , który zapewnia kompleksowe zapobieganie obchodzeniu przepisów, ma zastosowanie do produktów objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2533 4 . W związku z tym art. 6 rozporządzenia (UE) 2023/2533 staje się zbędny i należy go skreślić.

(7) Aby zapewnić pewność prawa, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2533 należy dodać definicję "średniej wilgotności końcowej", a definicje dotyczące trybów niskiego zużycia energii należy dostosować do definicji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2023/826.

(8) W sekcji 5 pkt 1 lit. a) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533 określono minimalny wykaz części zamiennych, które należy udostępnić profesjonalnym serwisom naprawczym. Wykaz ten stanowi również podstawę wyboru części priorytetowych, które uwzględniono przy obliczaniu wskaźnika możliwości naprawy określonego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 5 . Należy zmienić wykaz w celu zapewnienia zgodności między częściami zamiennymi regulowanymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/2533 a częściami priorytetowymi regulowanymi na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2534. Obejmuje to zmianę nazwy oznaczającej niektóre części zamienne oraz dodanie nowej części zamiennej, która ma znaczenie dla obliczenia wskaźnika możliwości naprawy.

(9) Należy zmienić sekcję 5 pkt 1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533, tak aby informacje dotyczące naprawy części zamiennych, których dostępność jest ograniczona do profesjonalnych serwisów naprawczych, nie były publicznie dostępne za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej.

(10) W sekcji 5 pkt 1 lit. e) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533 wymaga się, aby części zamienne można było wymienić przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi. Termin "powszechnie dostępne narzędzia" jest niejednoznaczny i nie pozwala na jednoznaczne określenie, o jakie narzędzia chodzi. Wzór na obliczanie wskaźnika możliwości naprawy określony w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2534 obejmuje ponadto kryterium punktowej oceny dotyczące rodzaju narzędzi wykorzystywanych do demontażu określonej części priorytetowej, przy czym punktowa ocena zależy od tego, czy narzędzia te są narzędziami podstawowymi, narzędziami dostarczanymi z częściami zamiennymi, czy narzędziami dostępnymi na rynku. W celu zapewnienia spójności między oboma rozporządzeniami termin "powszechnie dostępne narzędzia" w rozporządzeniu (UE) 2023/2533 należy w stosownych przypadkach zastąpić terminologią stosowaną w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2534 i dostosować do niej. Należy zatem wprowadzić definicje "narzędzi dostępnych na rynku", "narzędzi podstawowych" i "narzędzi zastrzeżonych".

(11) Należy zmienić sekcję 6 pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/2533 w celu wyjaśnienia wartości, które producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać w odniesieniu do poszczególnych parametrów programu "eco" i innych programów, jeżeli są one dostępne.

(12) W sekcji 1 lit. f) załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/2533 nałożono na producentów i importerów obowiązek zgłaszania średniej wilgotności końcowej dla programu "eco". Zadeklarowanie w dokumentacji technicznej wilgotności końcowej wsadu wynoszącej 0 %, co stanowi wartość wymaganą w tym rozporządzeniu, mogłoby skutkować suszeniem pranych materiałów powyżej ich naturalnej zawartości wody, powodując niepożądane skutki, takie jak nadmierne zużycie energii i ewentualne uszkodzenie tkanin. Konieczne jest zatem skreślenie średniej wilgotności końcowej z wymogów informacyjnych określonych w załączniku II oraz z metod pomiaru i obliczeń określonych w załączniku III. Do obliczenia tego parametru należy natomiast stosować metody pomiaru i obliczeń zawarte w normach zharmonizowanych, które przewidują odpowiednie dopuszczalne odchylenia.

(13) Aby zapewnić jasność, treść tabeli 1 w załączniku IV należy podzielić na dwie odrębne tabele.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 dyrektywy 2009/125/WE.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2023/826 i (UE) 2023/2533,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany rozporządzenia (UE) 2023/826

W załącznikach I, II i IV do rozporządzenia (UE) 2023/826 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Zmiany rozporządzenia (UE) 2023/2533

W rozporządzeniu (UE) 2023/2533 wprowadza się następujące zmiany:

1)
uchyla się art. 6 rozporządzenia;
2)
art. 13 dotyczący wejścia w życie i stosowania otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.";
3)
w załącznikach II, III i IV wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie czwartego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
W rozporządzeniu (UE) 2023/826 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
(i)
definicja "elementu budynku napędzanego silnikiem" w pkt 21 otrzymuje brzmienie:

"21. »Element budynku napędzany silnikiem« oznacza urządzenie otwierające lub zapewniające komfort do użytku w budynkach lub w konstrukcjach powiązanych, z wyłączeniem urządzeń wentylacyjnych, które może się poruszać albo obracać, lub wykonywać te obydwa rodzaje ruchu, korzystając z sieci zasilania elektrycznego. Element budynku napędzany silnikiem jest wyposażony w silnik elektryczny lub siłownik oraz jednostkę sterującą i jest obsługiwany przez użytkownika końcowego za pomocą przewodowych lub bezprzewodowych urządzeń sterujących, za pośrednictwem sieci lub sterowania automatycznego za pomocą czujników.";

(ii)
po pkt 21 dodaje się definicję w brzmieniu:

"22. »Jednostka sterująca« oznacza jednostkę, która odbiera sygnały od użytkownika końcowego za pomocą przewodowych lub bezprzewodowych urządzeń sterujących, za pośrednictwem sieci lub za pomocą czujników oraz umożliwia przeprowadzenie wymaganej operacji silnika lub siłownika elementu budynku napędzanego silnikiem. Czujniki podłączone do jednostki i zasilane z tego samego punktu sieci zasilania co pozostała część elementów budynku napędzanych silnikiem uznaje się za część jednostki sterującej.";

b)
pkt 1 tiret ósme załącznika II otrzymuje brzmienie:

"– młynki wykorzystywane w kuchni do przetwarzania żywności,";

c)
w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:
(i)
po akapicie pierwszym dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku wszystkich rodzajów ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwie domowym pomiar przeprowadza się po zakończeniu ostatniego cyklu parzenia lub, w stosownych przypadkach, po zakończeniu procesu usuwania kamienia, procesu automatycznego czyszczenia lub jakiejkolwiek czynności wykonanej przez użytkownika, chyba że uruchomił się sygnał alarmowy wymagający interwencji użytkownika w celu zapobieżenia ewentualnym uszkodzeniom lub wypadkom.";

(ii)
lit. c) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie
"Do pomiaru zużycia energii w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci z uwzględnieniem wymogów dotyczących efektywności energetycznej określonych w załączniku III pkt 1 lit. c) oraz do zbadania funkcji zarządzania zasilaniem stosuje się następującą procedurę:";
(iii)
uchyla się lit. d).
2.
W rozporządzeniu (UE) 2023/2533 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:

"10) »tryb wyłączenia« oznacza stan, w którym suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest podłączona do sieci elektrycznej i nie wykonuje żadnej ze swoich funkcji lub jest w stanie, w którym zapewniane jest jedynie:

a) wskazanie stanu wyłączenia;

b) funkcje mające na celu zapewnienie kompatybilności elektromagnetycznej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE * ;

11) »tryb czuwania« oznacza stan, gdy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest podłączona do sieci zasilania elektrycznego, musi pobierać energię z sieci zasilania elektrycznego, aby działać zgodnie z przeznaczeniem, oraz zapewnia co najmniej jedną z poniższych funkcji przez dowolnie długi czas:

a) funkcja ponownego włączenia;

b) funkcja ponownego włączenia oraz jedynie funkcja ponownego włączenia ze wskazaniem aktywowania funkcji ponownego włączenia;

c) wyświetlanie informacji lub statusu;

(ii)
dodaje się punkty w brzmieniu:

"19) »średnia wilgotność końcowa« oznacza średnią wilgotność wsadu po zakończeniu cyklu suszenia dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu i przy połowie załadowania;

20) »funkcja ponownego włączenia« oznacza funkcję, która za pomocą zdalnego przełącznika, zdalnego sterowania, czujnika wewnętrznego lub zegara zapewnia przejście z trybu czuwania na inny tryb, w tym tryb aktywny, zapewniając dodatkowe funkcje;

21) »wyświetlanie informacji lub statusu« oznacza stale włączoną funkcję wyświetlania na wyświetlaczu informacji lub wskazywania statusu urządzenia, w tym zegary. Prostego wskaźnika świetlnego nie uważa się za wyświetlacz statusu;

22) »tryb aktywny« oznacza stan, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego i aktywowana jest co najmniej jedna z funkcji głównych danego urządzenia;

23) »funkcja główna« oznacza funkcję zapewniającą główną(-e) usługę(-i), na potrzeby której(-ych) urządzenie zostało zaprojektowane, zbadane i wprowadzone do obrotu i która odpowiada zamierzonemu zastosowaniu urządzenia;

24) »narzędzie dostępne na rynku« oznacza narzędzie, które jest dostępne do zakupu dla ogółu społeczeństwa i nie jest ani podstawowym narzędziem, ani narzędziem zastrzeżonym;

25) »narzędzie podstawowe« oznacza wkrętak płaski, wkrętak krzyżakowy, wkrętak do wkrętów z gniazdem sześcioramiennym, klucz nasadowy sześciokątny, klucz płasko-oczkowy, kombinerki, kombinerki do ściągania izolacji i zaciskania końcówek, szczypce półokrągłe, szczypce tnące boczne, szczypce nastawne, szczypce zaciskowe, dźwignię do podważania, pincetę, szkło powiększające, otwierak i otwierak trójkątny;

26) »narzędzie zastrzeżone« oznacza narzędzie, które nie jest dostępne do zakupu dla ogółu społeczeństwa lub w przypadku którego nie istnieją obowiązujące patenty, na korzystanie z których można udzielić licencji na sprawiedliwych, rozsądnych i niedyskryminujących warunkach.";

b)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w sekcji 5 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 1 wprowadza się następujące zmiany:
w lit. a) wprowadza się następujące zmiany:
ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii) pompa wodna;";

ppkt (v) otrzymuje brzmienie:

"(v) pasy transmisyjne między silnikiem a bębnem, takie jak pas bębnowy;";

ppkt (vii) otrzymuje brzmienie:

"(vii) bębny i łożyska bębna;";

dodaje się ppkt w brzmieniu:

"(xx) kondensator silnika;";

lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) dostępność części zamiennych, o których mowa w lit. a), należy zapewnić przez minimalny okres rozpoczynający się najpóźniej 1 lipca 2025 r. lub dwa lata po wprowadzeniu do obrotu pierwszego egzemplarza danego modelu, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza, i kończący się co najmniej 10 lat po wprowadzeniu do obrotu ostatniego egzemplarza danego modelu. W tym celu wykaz części zamiennych i procedura ich zamawiana są powszechnie dostępne na ogólnodostępnej stronie internetowej producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela co najmniej w tym samym okresie i począwszy od daty, o której mowa w niniejszym punkcie;";

lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) producenci lub importerzy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub ich upoważnieni przedstawiciele zapewniają, aby części zamienne, o których mowa w lit. a) i c), można było wymienić bez użycia narzędzi lub przy użyciu narzędzi, które nie są narzędziami zastrzeżonymi, i bez powodowania trwałych uszkodzeń suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych";

2)
pkt 6 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele zapewniają, aby suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych były zaprojektowane w taki sposób, aby materiały i komponenty, o których mowa w załączniku VII do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE * , można było usunąć z urządzenia bez użycia narzędzi lub przy użyciu narzędzi, które nie są narzędziami zastrzeżonymi;

(ii)
sekcja 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wartości dla następujących parametrów:

a) pojemność w kg;

b) czas trwania programu, wyrażony w godzinach i minutach:

c) zużycie energii elektrycznej i, w stosownych przypadkach, gazu w kWh/cykl suszenia;

d) poziom emisji hałasu akustycznego podczas cyklu suszenia.

W przypadku programu "eco" wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się zarówno przy pełnym załadowaniu jak i przy częściowym załadowaniu; Wartość dla parametru, o którym mowa w lit. d), podaje się wyłącznie przy pełnym załadowaniu.

W przypadku programów innych niż program "eco", jeśli są one dostępne, podaje się następujące szacunkowe wartości:

a) dla programu suszenia tkanin syntetycznych wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się przy pełnym załadowaniu;

b) dla programu suszenia tkanin delikatnych/wełny wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się przy pełnym załadowaniu;

c) dla programu suszenia dodatkowego/intensywnego tkanin syntetycznych wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się przy pełnym załadowaniu;

d) dla programu suszenia tkanin syntetycznych do prasowania wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się przy pełnym załadowaniu;

e) dla programu suszenia dodatkowego/intensywnego tkanin bawełnianych wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się zarówno przy pełnym załadowaniu jak i przy częściowym załadowaniu;

f) dla programu suszenia tkanin bawełnianych do prasowania wartości parametrów, o których mowa w lit. a)-c), podaje się zarówno przy pełnym załadowaniu jak i przy częściowym załadowaniu;";

c)
w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
i)
akapity trzeci i czwarty formuły wprowadzającej otrzymują brzmienie:

"Do pomiaru i obliczania wskaźnika EEI, wydajności skraplania, czasu trwania programu i poziomu emisji hałasu akustycznego stosuje się program "eco", który jest łatwy do zidentyfikowania podczas wybierania programu, na wyświetlaczu i przy połączeniu z siecią, w zależności od funkcji zapewnianych przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, bez dalszej zmiany ustawienia wilgotności końcowej. Pomiarów zużycia energii, wydajności skraplania oraz czasu trwania programu dokonuje się jednocześnie.

Obliczeń ważonego zużycia energii, ważonego czasu trwania programu i wydajności skraplania dokonuje się na podstawie trzech cykli suszenia przy pełnym załadowaniu i czterech cykli suszenia przy częściowym załadowaniu.";

ii)
w sekcji 1 skreśla się lit. f) w sprawie obliczenia średniej wilgotności końcowej;
d)
w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:
(i)
punkty 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Określone w tabeli 2 dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji odnoszą się wyłącznie do weryfikacji wartości deklarowanych przez organy państwa członkowskiego i nie mogą być stosowane przez producenta, importera lub upoważnionych przedstawicieli jako dopuszczalne tolerancje do określania wartości w dokumentacji technicznej ani do interpretowania tych wartości w celu osiągnięcia zgodności, ani do podawania, w jakikolwiek sposób, informacji o lepszej charakterystyce produktu.

2. W przypadku gdy model nie jest zgodny z wymogami określonymi w art. 40 rozporządzenia (UE) 2024/1781, uznaje się, że dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają tych wymogów.";

(ii)
pkt 3 lit. b) ppkt (v) otrzymuje brzmienie:

"(v) w przypadku gdy organy państwa członkowskiego badają jedno urządzenie danego modelu, ustalone wartości, tzn. wartości odpowiednich parametrów zmierzone w ramach badań oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów, są zgodne z:

a) kryteriami ważności określonymi w tabeli 1;

b) odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji określonymi w tabeli 2.";

(iii)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Dany model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do tych trzech egzemplarzy, o których mowa w pkt 5, średnia arytmetyczna wartości ustalonych pozostaje w zgodzie z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji określonymi w tabeli 2.";

(iv)
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11. Do celów wymogów, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie kryteria ważności określone w tabeli 1 i dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji określone w tabeli 2 oraz stosują wyłącznie procedurę opisaną w pkt 3-8. Odnośnie do parametrów w tabeli 1 i w tabeli 2 nie stosuje się innych kryteriów ważności ani dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, takich jak odchylenia określone w zharmonizowanych normach lub w ramach innej metody pomiaru.";

(v)
tabela 1 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 1

Kryteria ważności

Parametr Kryteria ważności
Średnia wilgotność końcowa dla programu »eco« μt Ustalona wartość musi być zmierzona i obliczona i być niższa niż 1,5 %."
(vi)
dodaje się tabelę w brzmieniu:

"Tabela 2

Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji

Parametr Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji
Edry i Edry½ Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej Edry i Edry½ o więcej niż 6 %.
Egdry i Egdry½ Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej Egdry i Egdry½ o więcej niż 6 %.
Egdry,a i Egdry½,a Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej Egdry,a i Egdry½,a o więcej niż 6 %.
Ct Wartość ustalona (*) nie może być niższa od wartości deklarowanej Ct o więcej niż 6 %.
Tdry i Tdry½ Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej dry i Tdry½ o więcej niż 6 %.
Po Wartość ustalona (*) Po nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W.
Psm Wartość ustalona (*) Psm nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %, jeżeli wartość deklarowana jest wyższa niż 1,00 W, lub o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana wynosi 1,00 W lub mniej.
Pds Wartość ustalona (*) Pds nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %, jeżeli wartość deklarowana jest wyższa niż 1,00 W, lub o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana wynosi 1,00 W lub mniej.
Poziom emisji hałasu akustycznego Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 2 dB w odniesieniu do 1 pW.
(*) W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5 wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy."
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/125/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 z dnia 17 kwietnia 2023 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009 (Dz.U. L 103, 18.4.2023, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2023/826/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram ustalania wymogów ekoprojektu w odniesieniu do zrównoważonych produktów oraz zmiany dyrektywy (UE) 2020/1828 i rozporządzenia (UE) 2023/1542 i uchylenia dyrektywy 2009/125/WE (Dz.U. L, 2024/1781, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/ 1781/oj).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2533 z dnia 17 listopada 2023 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012 (Dz.U. L, 2023/2533, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2533/oj).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2534 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012 (Dz.U. L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2023/2534/oj).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79, ELI: http://data.europa./eli/dir/2014/30/oj).";
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/19/oj).";

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2262

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/2262 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/826 w celu wyjaśnienia definicji i niektórych aspektów warunków pomiaru oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/2533 w odniesieniu do między innymi do metodyki obliczania średniej wilgotności końcowej, identyfikacji i dostępności części zamiennych oraz informacji dotyczących napraw
Data aktu: 11/11/2025
Data ogłoszenia: 20/11/2025
Data wejścia w życie: 24/11/2025