uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 173 ust. 1 lit. a), b), c), d) oraz j), art. 181 ust. 2 oraz art. 223 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 2 stanowi uzupełnienie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do uznawania organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, powiadomień dotyczących cen producenta oraz wartości i ilości niektórych produktów przywożonych przez państwa członkowskie w sektorze owoców i warzyw oraz sektorze przetworzonych owoców i warzyw.
(2) Aby zwiększyć jasność oraz zharmonizować i uprościć zarządzanie organizacjami producentów, definicje międzynarodowej organizacji producentów i międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów należy dostosować do ich horyzontalnych definicji określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/232 3 . Ponadto należy doprecyzować, że do celów uznawania stosuje się do organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów te same przepisy, co do ich międzynarodowych formacji.
(3) Konieczne jest doprecyzowanie, że organizacja producentów uznana w odniesieniu do produktów przeznaczonych wyłącznie do przetworzenia może przetwarzać te produkty samodzielnie, we własnych obiektach lub w obiektach spółki zależnej bądź dostarczać je do zewnętrznego zakładu przetwórczego.
(4) Jeden z wymogów w zakresie uznania organizacji producentów lub zrzeszenia organizacji producentów dotyczy wartości produkcji sprzedanej. Ponieważ obliczanie wartości produkcji sprzedanej jest regulowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 4 , konieczne jest zaktualizowanie odniesienia prawnego do ważnej metodyki obliczania wartości produkcji sprzedanej, która to metodyka jest określona
w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/126 5 . Podobnie konieczne jest zaktualizowanie odniesienia prawnego do metodyki obliczania wartości produkcji sprzedanej międzynarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń. Ponadto należy usunąć z rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 przepisy dotyczące zatwierdzania programów operacyjnych międzynarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń, ponieważ kwestie te są regulowane rozporządzeniem (UE) 2021/2115.
(5) Coraz częstsze występowanie zdarzeń ekstremalnych, takich jak klęski żywiołowe, zjawiska klimatyczne, choroby roślin lub inwazje szkodników, może spowodować znaczny spadek produkcji członków organizacji producentów. W przypadku gdy organizacja producentów sprzedaje również produkty pochodzące od producentów niebędących jej członkami, przestrzeganie wymogu utrzymania wartości tej działalności na określonym poziomie w stosunku do wartości produkcji sprzedanej członków może nadmiernie ograniczyć ogólną działalność gospodarczą organizacji producentów i zagrozić jej uznaniu. Konieczne jest zatem umożliwienie uznanym organizacjom producentów korzystania w tych skrajnych okolicznościach z odstępstwa od zasad obliczania wartości ich produkcji sprzedanej, aby zapewnić stabilność ich działalności.
(6) Koncentracja podaży to główny cel uznanych organizacji producentów. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest połączenie organizacji. W przypadku połączeń, w celu uproszczenia, przepisy dotyczące przydzielania numeru na potrzeby jednego systemu identyfikacji powinny umożliwiać państwom członkowskim utrzymanie w odniesieniu do powstałej organizacji producentów jednego z dotychczasowych numerów identyfikacyjnych lub nadanie nowego numeru.
(7) Państwa członkowskie mają gromadzić i przekazywać informacje określone w art. 222a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W celu zwiększenia jasności w zakresie powiadamiania konieczne jest określenie owoców i warzyw, w odniesieniu do których należy zgłaszać typy lub odmiany oraz formaty opakowań, a także ceny producenta. W celu zapewnienia, aby metodyka gromadzenia informacji o cenach, które mają być zgłaszane, była taka sama w całym łańcuchu dostaw, od gospodarstwa po etap sprzedaży detalicznej, konieczne jest dostosowanie do metodyki określonej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 6 .
(8) Ponieważ finansowanie programów operacyjnych uznanych organizacji producentów jest objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2021/2115, konieczne jest doprecyzowanie, które płatności mogą zostać zawieszone lub odzyskane w przypadku, gdy organizacje producentów nie przestrzegają kryteriów uznania.
(9) Chociaż państwa członkowskie mają nie uwzględniać producentów ekologicznych przy ocenie reprezentatywności organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów, produkcję ekologiczną należy uwzględnić, jeżeli rozszerzenie przepisów ma w sposób wyraźny i konkretny zastosowanie również do producentów ekologicznych, organizacji producentów ekologicznych i zrzeszeń organizacji producentów ekologicznych.
(10) Zasady dotyczące powiadamiania na podstawie art. 164 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 o decyzjach o rozszerzeniu przepisów podjętych przez państwa członkowskie reguluje art. 5 ust. 2a rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/232, w którym określono terminy i informacje podlegające zgłoszeniu. Państwa członkowskie mają obowiązek zgłaszania rozszerzenia przepisów w sektorze owoców i warzyw oraz w sektorze przetworzonych owoców i warzyw również na podstawie art. 70 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891. Aby wyeliminować podwójne powiadamianie, z rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 należy usunąć obowiązek zgłaszania rozszerzenia przepisów.
(11) Zgodnie z art. 70 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 państwa członkowskie są zobowiązane do zgłaszania obszaru gospodarczego lub obszarów gospodarczych, na których ma zastosowanie rozszerzenie przepisów. Przekazanie tych informacji nie jest wymagane na mocy rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/232. Ze względu na specyfikę sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, w przypadku których rozszerzenie przepisów regularnie stosuje się na szczeblu regionalnym lub na określonych obszarach produkcji, ale nie na szczeblu krajowym, w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/232 należy uwzględnić wymóg zgłoszenia obszaru gospodarczego lub obszarów gospodarczych, na których ma zastosowanie rozszerzenie dotyczące tych sektorów.
(12) Państwa członkowskie mają obowiązek zgłaszania cen i ilości niektórych owoców i warzyw na podstawie notowań zebranych na reprezentatywnych rynkach przywozowych, jeżeli przywóz przekracza 10 ton. Ze względu na zmiany w dynamice rynku i rozwój przepływów handlowych konieczna jest poprawa przepisów dotyczących powiadomień, tak aby przepisy te odzwierciedlały wspomniane zmiany i przewidywały alternatywne metody gromadzenia danych w przypadku, gdy państwa członkowskie nie określiły reprezentatywnych rynków przywozowych. Ponadto, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i liczbę powiadomień, a jednocześnie zwiększyć solidność systemu, powiadomienia powinno się przekazywać co tydzień. Konieczne jest również wprowadzenie definicji tygodnia handlowego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891.
(13) Art. 181 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi podstawę dla ustanowienia systemu cen wejścia w odniesieniu do niektórych produktów sektora owoców i warzyw oraz przetworzonych owoców i warzyw. Przy ustalaniu wartości celnej w odniesieniu do owoców i warzyw, o których mowa w załączniku VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, importer musi wnieść zabezpieczenie, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 75 wspomnianego rozporządzenia delegowanego. Konieczne jest zatem jasne określenie okresów obowiązywania, w których wymagane jest złożenie zabezpieczenia przez importera.
(14) Aby zapewnić jasność wykazu produktów do celów systemu cen wejścia, konieczne jest odzwierciedlenie i aktualizacja kodów w załączniku VII do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 zgodnie z najnowszą obowiązującą Nomenklaturą Scaloną.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2016/232 i (UE) 2017/891,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 września 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2184 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/2184 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2016/232 i (UE) 2017/891 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących organizacji producentów, obowiązków powiadamiania o cenach producenta oraz wdrażania niektórych mechanizmów przywozu w sektorze owoców i warzyw |
| Data aktu: | 10/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/12/2025 |