uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 15 października 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/642/WPZiB 1 .
(2) W dniu 24 lutego 2022 r. prezydent Federacji Rosyjskiej ogłosił operację wojskową w Ukrainie i rosyjskie siły
zbrojne rozpoczęły atak na Ukrainę, w tym z terytorium Białorusi. Atak ten stanowił jawne naruszenie integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.
(3) W konkluzjach z 19 lutego 2024 r. Rada zdecydowanie potępiła stałe poparcie, jakiego reżim białoruski udziela Rosji w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, i zaapelowała do Białorusi, by powstrzymała się od takiego działania i przestrzegała swoich zobowiązań międzynarodowych.
(4) Ze względu na powagę sytuacji oraz w odpowiedzi na ciągły udział Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy należy wprowadzić dodatkowe środki ograniczające.
(5) W szczególności zasadne jest rozszerzenie wykazu produktów, które mogą przyczynić się do wzmocnienia potencjału wojskowego i technologicznego Białorusi lub do rozwoju jej sektora obrony i bezpieczeństwa, poprzez dodanie do tego wykazu produktów wykorzystywanych przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie oraz produktów, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji systemów wojskowych Białorusi, w tym elektronicznych podzespołów, dalmierzy, dodatkowych chemikaliów wykorzystywanych do sporządzania materiałów miotających oraz dodatkowych metali, tlenków i stopów wykorzystywanych do produkcji systemów wojskowych.
(6) Zasadne jest także rozszerzenie wykazu towarów podlegających ograniczeniom wywozowym, które to towary mogą przyczyniać się do zwiększania potencjału przemysłowego Białorusi, takich jak sole i rudy, wyroby gumowe, rury, opony, kamienie młyńskie i materiały budowlane.
(7) Ponadto zasadne jest nałożenie kolejnych ograniczeń na dostarczanie Republice Białorusi, jej rządowi, jej organom publicznym, podmiotom prawa publicznego lub agencjom publicznym lub osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi działającym w ich imieniu lub pod ich kierunkiem oprogramowania o określonych zastosowaniach w sektorze bankowym i finansowym oraz na świadczenie na ich rzecz usług, które przyczyniają się do zwiększenia zdolności technologicznych Białorusi, to jest na świadczenie niektórych usług komercyjnych wykorzystujących przestrzeń kosmiczną, niektórych usług sztucznej inteligencji, a także usług w zakresie obliczeń wielkiej skali i usług obliczeń kwantowych. Ponadto należy rozszerzyć zakres obecnych ograniczeń, aby obejmowały one nie tylko badania i analizy techniczne, sklasyfikowane w klasie 8676 Centralnej Klasyfikacji Produktów określonej w dokumentach statystycznych Urzędu Statystycznego Narodów Zjednoczonych (Statistical Papers, seria M, nr 77, CPC prov., 1991 r.), ale również inne usługi należące do grupy 867 Centralnej Klasyfikacji Produktów. Usługi te obejmują sklasyfikowane w klasie 8675 następujące usługi doradztwa naukowego i technicznego związanego z inżynierią: usługi geologiczne, geofizyczne i inne usługi naukowe w zakresie poszukiwań, usługi badania formacji podpowierzchniowych, usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych oraz usługi sporządzania map.
(8) W związku z trwającą rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w którą zaangażowana jest Białoruś, dalsze świadczenie jakichkolwiek usług na rzecz Republiki Białorusi, jej rządu, jej organów publicznych, podmiotów prawa publicznego lub agencji publicznych powinno podlegać ocenie ex ante przeprowadzanej przez właściwy organ, co pozwoli ograniczyć ryzyko, że dana usługa przyczyni się do zwiększenia zdolności wojskowych, technologicznych lub przemysłowych Białorusi. Zasadne jest zatem wprowadzenie wymogu uzyskania uprzedniego zezwolenia właściwego organu w odniesieniu do wszelkich usług świadczonych na rzecz Republiki Białorusi, jej rządu, jej organów publicznych, podmiotów prawa publicznego lub agencji publicznych, które nie podlegają jeszcze środkom ograniczającym określonym w decyzji 2012/642/WPZiB.
(9) Zasadne jest też nałożenie ograniczeń na świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów, na świadczenie usług płatniczych, o których mowa w pkt 5 i 7 załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 2 , i na emisję pieniądza elektronicznego na rzecz obywateli Białorusi, osób fizycznych zamieszkałych na Białorusi, a także osób prawnych, podmiotów lub organów z siedzibą na Białorusi w związku ze znaczeniem tych usług dla rozwoju sektorów technologii finansowej i e-handlu Białorusi oraz potencjalnym wykorzystaniem usług w zakresie kryptoaktywów w celu obchodzenia środków ograniczających. Ograniczenia te nie obejmują realizacji transakcji płatniczych, o których mowa w pkt 3 i 4 załącznika I do dyrektywy (UE) 2015/2366. Nie należy uznawać, że ograniczenia dotyczące świadczenia usług płatniczych nakładają na dostawców świadczących usługę inicjowania płatności obowiązek ustalania obywatelstwa, miejsca zamieszkania lub siedziby użytkowników usług płatniczych w odniesieniu do poszczególnych transakcji, ani że nakładają one na nabywców transakcji płatniczych obowiązek kontroli poszczególnych transakcji kartą płatniczą pod kątem przestrzegania sankcji. Główna odpowiedzialność za przestrzeganie sankcji w odniesieniu do realizacji transakcji płatniczych spoczywa na dostawcy usług płatniczych prowadzącym rachunek. Ograniczenia w świadczeniu usług w zakresie kryptoaktywów są również wiążące dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów działających w ramach systemu przejściowego określonego w art. 143 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 3 .
(10) Ponadto zasadne jest też dodanie wyłączeń niezbędnych w celach humanitarnych, w celu wywozu, sprzedaży, dostarczania, przekazywania lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych lub rolnych i spożywczych, do celów zapewnienia dostępu do postępowań sądowych, administracyjnych lub arbitrażowych w państwie członkowskim, a także do celów uznania lub wykonania wyroku lub orzeczenia arbitrażowego wydanych w państwie członkowskim. Te wyłączenia i odstępstwo pozostają bez uszczerbku dla zakazu świadczenia przez operatorów w Unii usług w zakresie komunikatów finansowych na rzecz podmiotów wymienionych w załączniku V do decyzji 2012/642/WPZiB.
(11) Aby jeszcze bardziej zmniejszyć dochody Białorusi, należy rozszerzyć zakres zakazu zakupu, przywozu lub przekazywania niektórych produktów, które pozwalają Białorusi dywersyfikować jej źródła dochodów, na wszystkie węglowodory acykliczne.
(12) Konieczne są dalsze działania ze strony Unii w celu wprowadzenia w życie niektórych środków.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/642/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2040 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2040 w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy |
| Data aktu: | 23/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/10/2025 |