Rezolucja 2025/1603 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1603
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny,

- uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0054/2025),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażaniu koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny ("Komitet") jest organem doradczym Unii stanowiącym forum konsultacji, dialogu i konsensusu między przedstawicielami różnych gospodarczych, społecznych i obywatelskich komponentów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego z państw członkowskich;

C. mając na uwadze, że Komitet uczestniczy w unijnym procesie decyzyjnym oraz - przekładając politykę Unii na sytuację gospodarczą, społeczną i obywatelską - realizuje swoją misję lepszego stanowienia prawa, oddolnej demokracji uczestniczącej i propagowania wartości europejskich;

D. mając na uwadze, że w niektórych przypadkach Komisja lub Rada mają obowiązek zasięgnąć opinii Komitetu, ale Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy, korzystając z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w Jednolitym akcie europejskim, traktacie z Maastricht i traktacie z Amsterdamu, co umożliwia Parlamentowi zasięganie jego opinii;

E. mając na uwadze, że Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF) Komitetu jest jego organem kontrolnym w zakresie wszystkich procedur budżetowych, a w szczególności w kwestii sporządzania preliminarza budżetowego, wykonania budżetu, rocznego sprawozdania z działalności, uzyskiwania absolutorium i działań następczych podejmowanych w związku ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał");

F. mając na uwadze, że w ostatnich latach Komitet podjął inicjatywy mające na celu przyciągnięcie i zatrzymanie wykwalifikowanych pracowników, optymalizację swojej struktury organizacyjnej i metod pracy oraz promowanie przyjaznego środowiska pracy w kontekście ograniczonego budżetu;

1. zauważa, że budżet Komitetu wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2023 r. wyniósł łącznie 12,3 mld EUR, tj. 6,4 % wydatków z budżetu UE; zauważa, że w 2023 r. budżet Komitetu stanowił 1,29 % środków działu 7 WRF;

2. zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2023 ("sprawozdanie roczne") zbadał próbę 70 transakcji w dziale 7, z czego 21 (30 %) zawierało błędy; zauważa ponadto, że w przypadku pięciu z tych błędów, które zostały skwantyfikowane przez Trybunał, Trybunał oszacował poziom błędu poniżej progu istotności;

3. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, które w 2023 r. stanowiły około 70 % łącznych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał stwierdził, podobnie jak w poprzednich latach, że ogólnie wydatki administracyjne są obarczone niskim ryzykiem; zauważa, że w 2023 r. Trybunał nie wskazał żadnego konkretnego problemu dotyczącego Komitetu;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. zauważa, że w 2023 r. ostateczny budżet Komitetu wyniósł 158 767 970 EUR, co stanowi ogólny wzrost o 4,1 % w porównaniu z rokiem 2022; na podstawie odpowiedzi Komitetu na pytania zawarte w kwestionariuszu przedłożonym przez Komisję Kontroli Budżetowej w celu udzielenia absolutorium z wykonania budżetu za 2023 r. ("kwestionariusz") i rocznego sprawozdania z działalności Komitetu za 2023 r. ("sprawozdanie roczne") zauważa, że linia budżetowa dotycząca wynagrodzeń i dodatków (wydatki związane z pracownikami i członkami) wzrosła w latach 2022-2023 o 8,4 % ze względu na inflację; na podstawie kwestionariusza zauważa, że budżet na pomoc zewnętrzną związaną z działaniem, opracowywaniem i utrzymywaniem systemów komputerowych wzrósł w latach 2022-2023 o 33,70 % ze względu na fakt, że Komitet uznał wdrożenie strategii cyfrowej na lata 2024-2026 za priorytet w 2023 r.; zauważa, że jeśli chodzi o pozostałe linie budżetowe, podział środków w budżecie Komitetu na 2023 r. pozostał porównywalny z podziałem środków z poprzednich lat;

5. zauważa z zadowoleniem, że w odniesieniu do środków na zobowiązania Komitetu na bieżący rok wskaźnik wykonania budżetu wzrósł jeszcze bardziej z 96,12 % w 2022 r. do 98,70 % w 2023 r., po serii niższych wskaźników wykonania budżetu odnotowywanych w poprzednich latach ze względu na pandemię COVID-19 i związane z nią ograniczenia w podróżowaniu; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wzrósł z 88,12 % w 2022 r. do 90,67 % w 2023 r.; zauważa, że średni czas płatności w 2023 r. wyniósł 20,14 dnia, czyli więcej niż w 2022 r. (tj. 18,34 dnia);

6. zauważa, że środki przeniesione z 2023 r. na 2024 r. wyniosły 13 827 713 EUR (tj. ok. 8,70 % budżetu Komitetu na 2023 r.), co stanowi spadek w stosunku do poziomu z poprzedniego roku wynoszącego 20 162 518 EUR (tj. ok. 13 % budżetu Komitetu na 2022 r.); zauważa ponadto z uznaniem, że wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2022 r. na 2023 r. wyniósł 86,76 % w 2023 r. w porównaniu z 76,91 % w 2022 r.; zachęca Komitet do dalszego efektywnego wykorzystywania przyznanych funduszy;

7. zauważa, że w 2022 r. służby własne Komitetu uruchomiły 12 procedur negocjacyjnych na kwotę poniżej 60 000 EUR, głównie na potrzeby studiów przypadków, badań i wsparcia logistycznego; zauważa, że Komitet rozpoczął również sześć postępowań o udzielenie zamówienia z udziałem służb wspólnych z Europejskim Komitetem Regionów (KR-em), głównie w dziedzinie logistyki i utrzymania;

8. zauważa, że w 2023 r. Komitet nadal poprawiał efektywność kosztową swoich działań, w tym poprzez pracę hybrydową, zwiększoną telepracę, pełną dematerializację obiegu środków finansowych i mniejsze zużycie energii; na podstawie kwestionariusza zauważa, że w 2023 r. Komitet osiągnął oszczędności finansowe w wysokości 65 000 EUR ze względu na zmniejszenie zużycia energii; wyraża uznanie dla Komitetu za podpisanie nowej umowy ramowej na badania lekarskie, która przewiduje niższe ceny, większą elastyczność i ogólnie lepsze usługi niż poprzednia umowa; dostrzega znaczne oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte przez Komitet dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności dzięki służbom wspólnym z KR-em i zlecaniu Komisji (umowy o gwarantowanym poziomie usług) określonych usług zarządzania zasobami ludzkimi i korzystania z narzędzi informatycznych do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, a także dzięki udziałowi w międzyinstytucjonalnych procedurach udzielenia zamówień prowadzonych przez inne instytucje; na podstawie kwestionariusza zauważa, że całkowity koszt poniesiony przez Komitet w związku ze zlecaniem Komisji określonych usług wzrósł z 743 600 EUR w 2022 r. do 793 000 EUR w 2023 r.;

9. przypomina, że w decyzji Rady z 25 maja 2023 r. dietę za zdalny udział członków Komitetu w posiedzeniach pozastatutowych ustalono na 145 EUR dziennie za każde posiedzenie zdalne, co stanowi 50 % diety dziennej za fizyczną obecność w 2023 r.; uważa, że chociaż udział zdalny jest ważnym instrumentem dla nowoczesnych instytucji, ponieważ m.in. zmniejsza koszty posiedzeń i umożliwia szerszy udział, przyznanie dodatku za zdalny udział w posiedzeniach, nawet ograniczonego i przeznaczonego tylko na niektóre rodzaje wydarzeń, jest trudne do zrozumienia dla opinii publicznej, tym bardziej, jeśli wziąć pod uwagę różnicę wypłacaną członkom Komitetu i członkom KR-u za zdalny udział; na podstawie sprawozdania z działań następczych Komitetu w związku z rezolucją Parlamentu w sprawie wykonania budżetu Komitetu za rok 2022 ("sprawozdanie uzupełniające") zauważa z zadowoleniem, że zastosowanie tej decyzji przyniosło już oszczędności budżetowe w wysokości 1 677 000 EUR ze względu na niższe koszty podróży i wypłacone diety, a także oszczędności środowiskowe w postaci około 553,66 ton CO2 ze względu na mniejszą liczbę podróży w 2023 r.; na podstawie sprawozdania rocznego zauważa, że liczba dni posiedzeń ze zdalnym udziałem podlegającym zwrotowi kosztów wyniosła 2006 (6 259 w 2022 r.) oraz że średni czas trwania posiedzeń wynosił trzy godziny, a całkowity koszt w 2023 r. wyniósł 294 930 EUR (922 925 EUR w 2022 r.); z zadowoleniem przyjmuje liczne kontrole przeprowadzane przez Komitet w celu udowodnienia zdalnego uczestnictwa członków przed wypłatą diety;

10. zauważa, że wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie nadal wywierał presję na budżet Komitetu w 2023 r. poprzez rosnącą inflację i dostosowania wynagrodzeń, wyzwania związane z projektami budowlanymi ze względu na opóźnienia i wyższe ceny surowców, indeksację umów najmu (+10,3 % w 2023 r. w porównaniu z 2022 r.), a także indeksację umów o świadczenie usług w zakresie utrzymania i ochrony (+13,50 % w 2023 r. w porównaniu z 2021 r.); zauważa w szczególności, że koszty energii w latach 2021-2022 wzrosły z 726 000 EUR do 3 125 000 EUR, a następnie zmniejszyły się do 1 923 391 EUR w 2023 r.; przyjmuje do wiadomości pułap wzrostu wynoszący 2 % w przypadku wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami; w tym kontekście pochwala inicjatywę Komitetu dotyczącą sprostania wyzwaniom na poziomie budżetowym, na przykład poprzez wdrożenie strategii oszczędności energii za pomocą środków krótkoterminowych, a także średnio- i długoterminowych, które nie wymagały budżetu korygującego w 2023 r.;

11. odnotowuje zmniejszenie środków na bieżący rok w linii budżetowej 1 0 0 4 (wydatki na podróże posłów, w tym diety za pobyt i udział w posiedzeniach) z 19,790 mln EUR w 2022 r. (z czego wypłacono 15,895 mln EUR) do 19,761 mln EUR w 2023 r. (z czego wypłacono 18,344 mln UE); z zadowoleniem odnotowuje poprawę wskaźnika wykonania tych środków z 80,31 % w 2022 r. do 92,83 % w 2023 r.; zauważa, że przewodniczący Komitetu uczestniczył w 35 wyjazdach na łączną kwotę 71 926 EUR w 2023 r. w porównaniu z 26 wyjazdami w 2022 r. na łączną kwotę 38 042 EUR;

12. na podstawie kwestionariusza zauważa, że Wspólna Dyrekcja ds. Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i KR przeznacza około 3 % swojego budżetu informatycznego na cyberbezpieczeństwo, co jest dalekie od celu 10 % przewidzianego w odpowiednich przepisach; apeluje do współprawodawców i Komisji o uwzględnienie tego faktu w ramach rocznej procedury budżetowej;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

13. na podstawie sprawozdania rocznego zauważa, że w ramach rocznego programu prac na 2023 r. Komitet ustanowił łącznie 31 celów ukierunkowanych na wszystkie działy administracji, a w ramach strategii Sekretariatu Generalnego na lata 2021-2025 Komitet określił pięć podstawowych wartości i pięć kluczowych celów strategicznych; na podstawie kwestionariusza zauważa, że kluczowymi wskaźnikami służącymi do pomiaru wyników działania Komitetu są liczba sporządzonych opinii i udział w posiedzeniach wysokiego szczebla; na podstawie kwestionariusza zauważa, że Komitet dysponuje wskaźnikami wyników działania w różnych obszarach, takich jak informatyka, zasoby ludzkie, tłumaczenia pisemne i komunikacja; zwraca się do Komitetu o uwzględnienie w przyszłych sprawozdaniach wykazu wszystkich kluczowych wskaźników wyników działania i celów dotyczących tych wyników w podziale na działania, a także celu (%) wyznaczonego do ich osiągnięcia oraz poziomu ich osiągnięcia (%);

14. zauważa, że Komitet wypełnia swoje główne zadanie za pomocą opinii, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wnioski o wydanie opinii), opinii z własnej inicjatywy wzywających instytucje Unii do podjęcia działań oraz opinii rozpoznawczych, które stanowią wkład w prace Komisji nad jej planowanymi inicjatywami, a także że stanowisko Komitetu może być wskazywane w rezolucjach lub włączane do raportów z oceny i raportów informacyjnych; wyraża uznanie dla Komitetu za uzyskane wyniki we wspieraniu Parlamentu, Rady i Komisji w cyklu legislacyjnym w 2023 r.; zauważa w tym kontekście, że w 2023 r. Komitet przyjął 213 opinii i sprawozdań, co stanowi wzrost z 202 w 2022 r., oraz zorganizował 146 wysłuchań i 23 konferencje w porównaniu z odpowiednio 116 i 29 w 2022 r.; zauważa, że w 2023 r. członkowie Komitetu uczestniczyli w 429 posiedzeniach, szczytach i konferencjach wysokiego szczebla w porównaniu z 345 w 2022 r.;

15. docenia, że w 2023 r. Komitet podjął kroki w celu poprawy widoczności i wpływu swoich prac dotyczące formatu opinii, metodyki sporządzania opinii następczych, współpracy z Parlamentem i Komisją oraz innych projektów o charakterze przekrojowym, a także innowacyjnych inicjatyw, takich jak m.in. test wpływu polityki UE na młodzież, inicjatywa na rzecz członka-obserwatora z kraju kandydującego i europejska platforma zainteresowanych stron gospodarki o obiegu zamkniętym;

16. pochwala podejmowane przez Komitet inicjatywy służące wspieraniu aktywnego zaangażowania młodzieży w proces kształtowania polityki;

17. z zadowoleniem przyjmuje projekt pilotażowy realizowany od września 2022 r. do kwietnia 2023 r. w celu wzmocnienia działań następczych w związku z wybranymi opiniami w odniesieniu do wszystkich instytucji, biorąc pod uwagę, że w ramach tego projektu wybrano 19 opinii do wzmocnionych działań następczych; na podstawie kwestionariusza odnotowuje ogólne pozytywne wyniki projektu pilotażowego, takie jak wzmocnienie zdolności Komitetu do podejmowania działań następczych, lepsze ustalanie priorytetów prac Komitetu oraz zwiększenie zasięgu i wpływu wybranych opinii;

18. podkreśla, że skuteczne zarządzanie ograniczonymi zasobami pozostało głównym wyzwaniem przez cały 2023 r. ze względu na ograniczenia kadrowe, spotęgowane przez wzmożoną działalność w ramach stałej stabilnej polityki kadrowej; odnotowuje zamiar przyjęcia przez Komitet nowego podejścia do strategicznego planowania zatrudnienia i przydziału pracowników poprzez pozyskiwanie bardziej kompleksowych danych na temat umiejętności pracowników, czynne zasięganie opinii w całej organizacji i refleksje organów politycznych Komitetu na temat priorytetów strategicznych; zwraca się do Komitetu o informowanie Parlamentu o wynikach tego nowego planu, ponieważ mógłby on zainspirować inne instytucje borykające się z podobnymi powtarzającymi się wyzwaniami w dziedzinie zasobów;

19. zauważa w odniesieniu do standardów kontroli wewnętrznej, że analiza zgodności z 2023 r. wykazała poprawę w porównaniu z 2022 r.; zauważa w tym kontekście, że zgodność, a mianowicie stopień wdrożenia wymogów 16 standardów kontroli wewnętrznej, wzrosła z 80,30 % w 2022 r. do 87,40 % w 2023 r., natomiast skuteczność, tj. stopień, w jakim wdrożenie tych wymogów przebiega zgodnie z założeniami, wzrosła z 74 % w 2022 r. do 78,10 % w 2023 r.; zauważa ponadto, że roczna ocena ryzyka za 2023 r. wykazała, że stosowanie kontroli wewnętrznych zmniejszyło ryzyko nieodłączne (w kategoriach "krytyczne" i "bardzo ważne") o 53 % w 2023 r., tj. z 40 do 19;

20. zauważa, że w 2023 r. przeprowadzono restrukturyzację Służby Audytu Wewnętrznego (IAS), która zwiększyła jej zgodność z międzynarodowymi standardami audytu oraz pozwoliła na usprawnienie i udokumentowanie wszystkich jej procesów;

21. zauważa, że w obszarze transakcji finansowych Służba Audytu Wewnętrznego Komitetu przyjęła na początku 2023 r. nową decyzję w sprawie oceny ryzyka związanego z wdrożeniem procedury uproszczonej; zauważa ponadto, że w 2023 r. Prezydium Komitetu przyjęło nową kartę audytu wewnętrznego i kartę Komitetu ds. Audytu zawierającą przepisy proceduralne;

22. na podstawie sprawozdania rocznego i kwestionariusza zauważa, że w 2023 r. Służba Audytu Wewnętrznego rozpoczęła cztery audyty, które dotyczyły zezwoleń na posiedzenia, wyboru delegatów do Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle, cyklu strategicznego oraz dodatków związanych z czasem trwania podróży i odległością dla członków Komitetu; wzywa Komitet do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tych audytów oraz do wdrożenia wszystkich otwartych zaleceń wynikających z poprzednich audytów (dotyczących terminów instytucjonalnych, interpretacji, weryfikacji, etyki i uczciwości, praw ustawowych i terminów płatności);

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

23. zauważa, że na koniec 2023 r. Komitet zatrudniał ogółem 707 pracowników, podczas gdy w 2022 r. było ich 706; zauważa ponadto, że w 2023 r. zatrudnionych było 49 pracowników kontraktowych i 130 pracowników zatrudnionych na czas określony (z czego 52 zatrudniono w 2023 r.) (podczas gdy w 2022 r. pracowników kontraktowych było 50, a pracowników zatrudnionych na czas określony 128); zauważa ponadto, że Komitet zatrudniał 12 pracowników tymczasowych i 10 pracowników zewnętrznych pracujących na miejscu, z wyłączeniem zewnętrznych usługodawców w dziedzinie logistyki i IT; zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł 95,50 % w 2023 r., podczas gdy w 2022 r. wynosił 95,10 %, a wskaźnik rotacji pracowników w 2023 r. wyniósł 7 %;

24. z zadowoleniem przyjmuje ciągłe dążenie Komitetu do ulepszenia ram kadrowych, aby stać się atrakcyjnym pracodawcą i miejscem pracy, w którym każda osoba jest ceniona i może w pełni rozwijać swój potencjał; zauważa, że w ramach wdrażania strategii kadrowej na lata 2023-2025 Komitet zrealizował w 2023 r. kilka kluczowych etapów, przyjmując nowe decyzje dotyczące m.in. warunków pracy (praca hybrydowa, nadgodziny, urlopy okolicznościowe), strategii i planu działania na rzecz różnorodności i włączenia społecznego na lata 2023-2027, mobilności pracowników i metodyki dotyczącej newralgicznych stanowisk, a także systemu oceny pracowników i awansu; z zadowoleniem odnotowuje opublikowane w maju 2023 r. pozytywne wyniki ankiety dotyczącej zadowolenia pracowników, w której zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza wyrazili wysoki poziom zadowolenia w odniesieniu do różnych kwestii kadrowych, w szczególności organizacji pracy - obszaru, w którym wydaje się, iż Komitet wypracował doskonałą równowagę;

25. zauważa, że drugi rok z rzędu Komitet stał się importerem netto talentów (z innych instytucji) w wyniku wdrożenia ukierunkowanego planu podnoszenia atrakcyjności zatrudnienia i zatrzymywania talentów; dostrzega jednak utrzymujące się wyzwania wynikające z polegania na pracownikach zatrudnionych na czas określony w związku z niedoborami kandydatów na listach rezerwowych EPSO (Europejskiego Urzędu Doboru Kadr), co stwarza ryzyko zastoju wiedzy fachowej; podkreśla znaczenie stałego personelu dla utrzymania umiejętności, ciągłości i produktywnego środowiska pracy; zaleca Komitetowi podjęcie inicjatyw mających na celu sprostanie tym wyzwaniom, na przykład przez organizację konkursów wewnętrznych;

26. zauważa, że aby lepiej rozdysponować ograniczone zasoby, w 2023 r. zakończono zewnętrzny audyt mapowania zasobów ludzkich, zlecony przez Komitet; z zaniepokojeniem zauważa, że wyniki tego audytu potwierdziły duże obciążenie pracą w wielu różnych służbach Komitetu, zagrażające realizacji przez Komitet jego misji i obowiązków; wzywa Komitet do wdrożenia zaleceń z tego audytu, w tym przeglądu systemu oceny i wyników do 2025 r., przyjęcia nowej decyzji w sprawie warunków pracy oraz regularnego monitorowania zaangażowania pracowników; podkreśla znaczenie strategicznego planowania zatrudnienia dla optymalnej alokacji zasobów, zapewnienia zgodności z priorytetami wysokiego szczebla określonymi przez władze polityczne oraz dalszego podejmowania wysiłków na rzecz efektywności kosztowej i optymalizacji;

27. zauważa, że w 2023 r. nadal utrzymywały się zapoczątkowane w 2022 r. pozytywne trendy, jeżeli chodzi o rekrutację pracowników; wyraża uznanie dla Komitetu za działania podjęte w tej dziedzinie, takie jak m.in. dostosowanie publikacji ogłoszeń o wolnych stanowiskach do publikacji nowych list rezerwowych EPSO lub publikowanie informacji o możliwościach zatrudnienia na stronie internetowej Komitetu i na LinkedIn; zwraca się do Komitetu o informowanie Parlamentu o wynikach projektu pilotażowego dotyczącego budowania marki pracodawcy; podkreśla, że wdrażanie nowych pracowników do pracy w instytucji stanowi ważny czynnik dostosowania strategicznego, gdyż gwarantuje, że pracownicy zostają poinformowani o zasadach i strategiach obowiązujących w danej instytucji; pochwala Komitet za wzmocnienie procesu integracji nowych pracowników w 2023 r. dzięki zaktualizowanej broszurze i pismu powitalnemu, pakietowi powitalnemu obejmującemu przyjazne środowisku gadżety, a także dzięki informacjom zwrotnym na temat doświadczeń związanych z integracją w nowej pracy, lepszym terminom sesji powitalnych, zmodernizowanemu kącikowi dla nowych pracowników oraz wskazówkom dla kadry kierowniczej dotyczącym integracji nowych pracowników;

28. przypomina, że Komitet przyjął decyzję 282/23 A, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r., ustanawiającą elastyczną, opartą na zaufaniu politykę pracy hybrydowej przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz zwiększeniu zdolności adaptacyjnych i efektywności; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie organu udzielającego absolutorium o wszelkich nowych wydarzeniach dotyczących tej sprawy;

29. z zadowoleniem przyjmuje mianowanie kobiety na stanowisko sekretarza generalnego w styczniu 2024 r. jako pozytywny krok w kierunku osiągnięcia równowagi płci; ubolewa jednak, że odsetek kobiet wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla pozostał niski w 2023 r., przy czym tylko dwa z siedmiu stanowisk kierowniczych wyższego szczebla zajmują obecnie kobiety; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że Komitet uznaje równowagę płci wśród swoich pracowników, a w szczególności wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla, za ważny czynnik, i zwraca się do Komitetu o szybką poprawę sytuacji na najwyższym szczeblu Komitetu przez zapewnienie zrównoważonej reprezentacji zgodnie z zobowiązaniami Komitetu na rzecz różnorodności i włączenia społecznego;

30. ubolewa, że Komitet nie był w stanie dostarczyć danych na temat przypadków wypalenia zawodowego w 2023 r., i nie zgadza się z poglądem wyrażonym przez Komitet w jego sprawozdaniu z działań następczych, zgodnie z którym wypalenie zawodowe jako takie nie jest uznaną diagnozą medyczną i że przyczyny wypalenia zawodowego mogą być wielorakie; przypomina o znaczeniu danych statystycznych dotyczących wypalenia zawodowego w celu ułatwienia podejmowania decyzji dotyczących dobrostanu pracowników, co powinno być także oparte na wnioskach wyciągniętych z dotychczasowych bardzo niefortunnych doświadczeń oraz na zewnętrznych ocenach obecnych ram; dostrzega ograniczenia w zakresie ochrony danych, ale podkreśla znaczenie zanonimizowanych danych statystycznych dla świadomych decyzji zarządczych; z zaniepokojeniem odnotowuje ustalenia wskazujące na duże obciążenie pracą w kilku służbach ze względu na ograniczone zasoby ludzkie; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie nowych ustaleń roboczych, które stanowią krok w dobrym kierunku, ale zachęca Komitet do podjęcia dalszych działań w celu zapewnienia publikacji zanonimizowanych danych dotyczących przypadków wypalenia zawodowego;

31. zauważa, że w 2023 r. Komitet zatrudniał pracowników z wszystkich państw członkowskich, przy czym niektóre państwa były nadmiernie reprezentowane (np. Belgia, Włochy); zauważa, że w 2023 r. 24 % kadry kierowniczej Komitetu pochodziło z 13 państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z 21 % w 2022 r. i 19 % w 2021 r.; ponownie zachęca Komitet, by nadal podejmował działania służące osiągnięciu zrównoważonego rozkładu geograficznego pochodzenia pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla kierowniczego;

32. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komitetu na rzecz stworzenia zdrowego środowiska pracy dla pracowników; pochwala w szczególności przywiązywanie przez Komitet wagi do zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników oraz wysiłki podejmowane w zakresie podnoszenia świadomości na temat kwestii związanych ze zdrowiem; odnotowuje podjęte przez Komitet środki dotyczące zarządzania zwolnieniami chorobowymi, takie jak niepełny wymiar czasu pracy z powodów zdrowotnych i rozszerzona praca zdalna, dzięki którym zapewnia się pracownikom długoterminowo nieobecnym z powodu choroby powrót do pracy w odpowiednim czasie oraz dzięki którym odsetek pracowników bez nieobecności wzrósł z 27 % w 2022 r. do 30 % w 2023 r.; z zadowoleniem zauważa, że Komitet zorganizował bezpłatną kampanię badań przesiewowych w kierunku raka skóry w siedzibie Komitetu, w ramach której w 2023 r. zewnętrzni dermatolodzy zbadali w czasie czterodniowej kampanii 104 pracowników;

Ramy etyczne i przejrzystość

33. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie nowej strategii w zakresie różnorodności i inkluzywności, która będzie obowiązywać do 2027 r.; pochwala konkretne działania uświadamiające na temat niepełnosprawności podjęte na początku 2024 r.; z zadowoleniem zauważa, że szkolenia w zakresie różnorodności i inkluzywności pozostają obowiązkowe dla kadry kierowniczej i są zalecane pracownikom; uznaje zdecydowane zaangażowanie Komitetu na rzecz wspierania w pełni inkluzywnego miejsca pracy; zachęca Komitet do podjęcia dalszych kroków w celu monitorowania reprezentacji pracowników z niepełnosprawnościami oraz do zapewnienia publikacji zanonimizowanych danych w tym zakresie;

34. zauważa, że Komitet kontynuował wewnętrzny proces reform i przyjął w 2023 r. decyzję w sprawie ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących dochodzeń administracyjnych i przepisów wykonawczych dotyczących postępowań dyscyplinarnych; wyraża uznanie dla Komitetu za zrealizowanie tego ostatniego etapu niezbędnego do pełnego wdrożenia środków na rzecz wzmocnionych ram etycznych Komitetu; na podstawie sprawozdania z działań następczych zauważa, że Komitet i audytor wewnętrzny uzgodnili plan działania dotyczący kontroli etyki i uczciwości Komitetu; w ramach tego planu wdrożono i zamknięto osiem zaleceń, natomiast dwa zalecenia nadal pozostają do wdrożenia do marca 2025 r.; wzywa Komitet, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

35. zauważa, że w 2023 r. Komitet nadal szkolił pracowników i podnosił świadomość na tematy związane ze zgłaszaniem nieprawidłowości, konfliktami interesów i innymi kwestiami etycznymi: w tym kontekście z zadowoleniem odnotowuje wyniki przeprowadzonej w 2023 r. ankiety dotyczącej zaangażowania pracowników, które wskazują na wysoką świadomość pracowników w kwestii ram etycznych Komitetu, w szczególności sieci zaufanych doradców (93 %) i doradców ds. etyki (83 %); zauważa, że w 2023 r. Komitet zorganizował 12 sesji szkoleniowych poświęconych tym kwestiom, a uczestniczyło w nich łącznie 79 pracowników; wyraża uznanie dla Komitetu za organizację obowiązkowych szkoleń na temat szacunku i godności w pracy, adresowanych do wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej;

36. zauważa, że w 2023 r. zgłoszono jedną skargę dotyczącą molestowania, która została zamknięta w tym samym roku w wyniku dochodzenia i mediacji ze strony Komitetu, bez nałożenia sankcji; przypomina, że Komitet jest stroną cywilną w postępowaniu sądowym, które wszczęły belgijskie władze krajowe przeciwko byłemu członkowi oskarżonemu o popełnienie wykroczenia i które jest obecnie rozpatrywane przez belgijskie sądy; zwraca się do Komitetu, by informował Parlament o postępach w tym względzie; uważa, że promowanie kultury szacunku i godności, wspieranej przez politykę zerowej tolerancji wobec molestowania, ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania zarzutom oraz dla zapewnienia bezpiecznego i inkluzywnego środowiska pracy w Komitecie;

37. przypomina, że polityka zerowej tolerancji wobec molestowania jest konieczna, aby chronić dobrostan pracowników, i jest obowiązkiem każdego pracodawcy; przypomina, że przy rozpatrywaniu skarg dotyczących molestowania należy zastosować podejście oparte na wyciągniętych wnioskach, aby uniknąć ewentualnych nadużyć; nadal uważa, że zewnętrzne i niezależne dochodzenie w sprawie będącej obecnie przedmiotem postępowania sądowego byłoby korzystne, ponieważ ulepszyłoby sposób reakcji Komitetu na podobne sprawy;

38. docenia gotowość Komitetu do współpracy z organami dochodzeniowymi Unii, a mianowicie z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz Prokuraturą Europejską (EPPO) i Rzecznikiem Praw Obywatelskich; zauważa, że w 2023 r. wszczęto dwie sprawy OLAF-u, z których obie zostały umorzone w tym samym roku: jedna dotyczyła braku wystarczających dowodów, a drugą skierowano do Komitetu w celu podjęcia działań następczych; wzywa Komitet, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej drugiej sprawie; zauważa ponadto, że w 2023 r. Rzecznik wszczęła dochodzenie w sprawie zarządzania sprawą dotyczącą zarzutów molestowania; wzywa Komitet do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego dochodzenia;

39. z zadowoleniem odnotowuje podjęte przez Komitet w 2023 r. prace na rzecz większej przejrzystości; zauważa w tym kontekście przyjęcie decyzji rozszerzającej wybór dokumentów dostępnych online za pośrednictwem rejestru służącego przejrzystości; dokumenty te obejmują m.in. protokoły posiedzeń Komitetu i listy obecności; odnotowuje także decyzję zobowiązującą członków Komitetu do spotykania się wyłącznie z zarejestrowanymi zainteresowanymi stronami, publikowania listy posiedzeń i załączania "śladu legislacyjnego" do swoich opinii; docenia, że Komitet publikuje w internecie informacje na temat swojego rocznego budżetu, wskaźników wykonania, wydatków lub zamówień publicznych; apeluje o publikowanie informacji o wszystkich spotkaniach członków EKES-u z osobami trzecimi;

40. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitet wprowadził solidne zasady i procedury w celu zapobiegania konfliktom interesów i unikania efektu "drzwi obrotowych" w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działania zewnętrzne lub członków, którzy podejmują pracę po zakończeniu służby w Komitecie; zauważa w tym kontekście, że w 2023 r. Komitet wprowadził nowy formularz oświadczenia majątkowego; zauważa, że wypełniony formularz ma być przedkładany przez członków, delegatów, zastępców i doradców sprawujących funkcje zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie lub prowadzących działalność, za którą otrzymują lub nie otrzymują wynagrodzenia; ponadto wyraża uznanie dla Komitetu za jego zaangażowanie w 2023 r. w negocjacje polityczne w sprawie utworzenia międzyinstytucjonalnego organu ds. etyki, którego zadaniem ma być ustanowienie norm etycznych w celu zwiększenia przejrzystości i uczciwości;

41. zauważa, że 21 marca 2023 r. Prezydium Komitetu przyjęło szereg środków służących przejrzystości zgodnie z zasadami określonymi w odniesieniu do unijnego rejestru służącego przejrzystości, takich jak zalecenie, aby członkowie sprawujący urząd spotykali się wyłącznie z zarejestrowanymi zainteresowanymi stronami, obowiązek publikowania przez członków sprawujących urząd list posiedzeń oraz dobrowolny "ślad legislacyjny" dla sprawozdawców; zauważa, że podjęto szereg działań w celu wdrożenia decyzji Prezydium, w tym wydano notę służbową określającą praktyczne zasady wdrażania decyzji, zorganizowano kampanię informacyjną oraz przyjęto przepisy dotyczące wzorów komunikatów, które mają być zawarte w korespondencji między członkami Komitetu a zewnętrznymi zainteresowanymi podmiotami, z zachętą do przyłączenia się do unijnego rejestru służącego przejrzystości (w stosownych przypadkach);

42. wzywa EKES do wdrożenia monitorowania zgłaszanych konfliktów interesów w czasie rzeczywistym i zobowiązania wszystkich członków i pracowników wyższego szczebla do publicznego ujawniania co roku interesów finansowych, aktywów i powiązań zewnętrznych, aby zapobiec nadmiernemu wpływowi na proces decyzyjny;

43. zauważa, że w 2023 r. nie odnotowano przypadków nadużyć finansowych, konfliktów interesów i sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa, że przeprowadzono przegląd skuteczności przyjętych przez Komitet środków służących zwalczaniu nadużyć finansowych w celu opracowania strategii zwalczania nadużyć finansowych, której nadal brakuje pomimo kilku wniosków Parlamentu zawartych w rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium o podjęcie działań w celu poprawy ogólnego systemu zwalczania nadużyć finansowych; przypomina o znaczeniu kompleksowej strategii zwalczania nadużyć finansowych i wzywa Komitet do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach wyżej wspomnianego przeglądu, który powinien był zakończyć się przyjęciem w 2024 r. strategii zwalczania nadużyć finansowych;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

44. zauważa, że łączny budżet IT Komitetu i KR-u wyniósł w 2023 r. 12 700 000 EUR - w porównaniu z 11 712 000 EUR w 2022 r., co oznacza wzrost o 8,4 %, przy czym 350 000 EUR z tego budżetu (czyli 3 %) wypłacono w 2023 r. na cyberbezpieczeństwo; zauważa ponadto, że 6,24 % łącznego budżetu Komitetu na 2023 r. stanowiły wydatki na działania służące wdrożeniu nowej strategii cyfrowej na lata 2024-2026 (DS2026) przygotowanej przez wspólną Dyrekcję Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i KR-u (DIIT) w 2023 r.;

45. zauważa, że DS2026 zarysowuje wizję przyszłość, w której technologia łączy się z podstawową misją Komitetu, przy czym nacisk położony ma zostać na wydajność, szybkość i ciągłą ewolucję cyfrową, a w centrum transformacji cyfrowej umieszczona zostanie administracja i członkowie Komitetu, w dążeniu do poprawy świadczenia usług przez Komitet oraz wzmocnienia jego roli i zdolności adaptacyjnych; zauważa, że DS2026 opiera się na ośmiu celach, ośmiu kluczowych zasadach i czterech dużych projektach, takich jak przyjęcie Ares i EdiT, które mają zostać wdrożone odpowiednio w 2026 r. i 2025 r.; na podstawie kwestionariusza z zadowoleniem odnotowuje postępy poczynione w 2023 r. przez DIIT we wdrażaniu DS2026, w tym m.in. przyjęcie adresowanych do pracowników wytycznych dotyczących sztucznej inteligencji, połączenie przepływu prac nad poprawkami z narzędziami tłumaczeniowymi oraz ustanowienie biura zarządzania projektami;

46. na podstawie sprawozdania rocznego odnotowuje działania Komitetu w dziedzinie ochrony i przetwarzania danych osobowych; zauważa, że w 2023 r. Komitet stworzył nową internetową wersję rejestru oraz nowy wspólny rejestr zapisów z KR-em, przy czym na koniec 2023 r. pierwszy z tych rejestrów obejmował 121 zapisów, a drugi - 25; zauważa ponadto, że w 2023 r. Komitet przyjął nową procedurę postępowania w przypadku naruszeń ochrony danych, opublikował przewodnik dotyczący ochrony danych i wdrożył szereg inicjatyw uświadamiających adresowanych do pracowników i członków Komitetu; zauważa ponadto, że w 2023 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych wszczął jedno postępowanie wyjaśniające dotyczące zarządzania audytem zewnętrznym i kontynuował starsze postępowanie wyjaśniające w sprawie korzystania z usług w chmurze w ramach umów "Cloud II" przez instytucje Unii, a ustalenia z tych dwóch postępowań nie są jeszcze dostępne; zwraca się do Komitetu o informowanie organu udzielającego absolutorium o dalszych działaniach w tych kwestiach;

47. zauważa, że w 2023 r. Komitet sfinalizował swój projekt instalacji wyposażania we wszystkich salach posiedzeń, a dodatkowo 14 sal zostało wyposażonych w technologie, dzięki którym są one w pełni gotowe do wykorzystania w trybie hybrydowym; docenia, że w 2023 r. Komitet przeprowadził wszystkie procedury udzielania zamówień o dużej wartości w sposób w pełni zdigitalizowany, stosował kwalifikowany podpis elektroniczny w odniesieniu do wszelkiego rodzaju umów i zapewnił pracownikom szkolenia na temat przejścia na system narzędzi zarządzania zamówieniami publicznymi oraz na temat portalu o finansowaniu i przetargach;

48. pochwala Komitet za konkretne podjęte w 2023 r. działania mające na celu dopilnowanie, by jego pracownicy zdobyli umiejętności cyfrowe niezbędne w coraz bardziej cyfrowym miejscu pracy; odnotowuje w tym kontekście działania, takie jak "minihakatony" organizowane w ramach sieci partnerskiej ustanowionej z KR-em w celu promowania lepszego wykorzystania i zrozumienia narzędzi cyfrowych opartych na współpracy, a także partnerski coaching i wymianę doświadczeń; zauważa, że wyniki tych działań zostały włączone do oferty szkoleniowej Komitetu;

49. zauważa, że w październiku 2023 r. przyjęto wytyczne dla personelu dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji (AI), zorganizowano sesję informacyjną dla wszystkich pracowników, w której podkreślono możliwości i wyzwania, a dalszą komunikację z personelem zapewniono za pośrednictwem opartych na wiedzy artykułów uświadamiających w intranecie Komitetu;

50. zauważa, że w 2023 r. kontynuowano prace nad przyjęciem i stosowaniem ram cyberbezpieczeństwa NIST zarówno w Komitecie, jak i w KR, podczas gdy działania podjęte w tym roku koncentrowały się na niektórych zasadach tych ram, tj. na zasadach ochrony i wykrywania; zauważa, że strategie łagodzące są wdrażane z wykorzystaniem ram cyberbezpieczeństwa "Essential Eight"; zauważa ponadto, że w 2023 r. Komitet nie doświadczył żadnych cyberataków, ale pod koniec 2022 r. i na początku 2024 r. stał się celem krótkotrwałego ataku typu "odmowa usługi" wymierzonego w zewnętrzne strony korporacyjne Komitetu;

51. wzywa EKES do zwiększenia budżetu na cyberbezpieczeństwo do co najmniej 10 % całkowitych wydatków na IT zgodnie z dyrektywami UE w sprawie cyberbezpieczeństwa, co zapewni lepszą ochronę przed cyberzagrożeniami, zwłaszcza w odniesieniu do danych wrażliwych związanych z kwestiami politycznymi i budżetowymi;

Budynki

52. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komitetu z 3 czerwca 2024 r. informujące organ udzielający absolutorium o polityce Komitetu w zakresie nieruchomości, zgodnie z art. 266 ust. 1 rozporządzenia finansowego Unii; na podstawie tego sprawozdania zauważa z zadowoleniem, że Komitet wraz z KR-em osiągnął jeden z głównych priorytetów swojej strategii w zakresie nieruchomości z 2017 r., tj. "geograficzną koncentrację budynków"; zauważa ponadto, że osiągnięcie to przyniosło już oszczędności ze względu na niższe koszty wynajmu całego budynku VMA w porównaniu z trzema wcześniej wynajmowanymi budynkami; rozumie, że oszczędności te wynoszą ok. 1,8 mln EUR, co - zgodnie z tym sprawozdaniem - odpowiada czynszowi płaconemu za budynek B100; zauważa, że Komitet pracuje obecnie nad aktualizacją swojej długoterminowej strategii w zakresie nieruchomości z 2017 r. oraz że prace te powinny zakończyć się do końca 2025 r.; wzywa Komitet do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego procesu;

53. z zadowoleniem przyjmuje zakończenie renowacji (tj. prac wykończeniowych) nowo nabytego budynku VMA, które obejmowały instalację inteligentnych technologii energooszczędnych; popiera planowane przez Komitet przeprowadzenie audytów technicznych i środowiskowych wszystkich budynków, gdyż wyniki tych audytów powinny umożliwić identyfikację wszystkich instalacji technicznych i elementów budynków, które należy poddać pełnej lub częściowej renowacji, a także tych, które należy zachować w obecnym stanie, z myślą o dostosowaniu budynków do celów Europejskiego Zielonego Ładu; zwraca się do Komitetu o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium aktualnych informacji na temat wyników tych audytów i działań następczych;

54. zauważa, że ustanowiona w 2022 r. grupa zadaniowa ds. nowych sposobów pracy opublikowała pierwsze sprawozdanie prospekcyjne w 2023 r., koncentrujące się na dostępnych przestrzeniach biurowych i możliwych wariantach optymalizacji; odnotowuje, że Komitet planuje kontynuować ten proces w ramach partycypacyjnego procesu z udziałem pracowników w celu wspólnego projektowania przyszłych przestrzeni roboczych; zwraca się do Komitetu, by informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

55. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu i KR-u do systematycznego stosowania zasady "projektowania dla wszystkich" w odniesieniu do ich infrastruktury, a także do zapewnienia dostępności budynków już na etapie projektowania; zauważa, że w 2023 r. oba komitety podjęły szereg różnych środków w celu zapewnienia dostępności swoich budynków dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym dokonując modernizacji wind w budynku JDE;

Środowisko i zrównoważony rozwój

56. z zadowoleniem przyjmuje ekologiczne praktyki Komitetu i pochwala stwierdzone w działalności Komitetu w 2023 r. dalsze ograniczenie (w porównaniu z 2019 r.) zużycia gazu, energii elektrycznej i wody oraz emisji dwutlenku węgla, a także zwiększenie współczynnika recyklingu; zauważa nieznaczne pogorszenie sytuacji, jeżeli chodzi o ilość odpadów w porównaniu z poziomami z 2019 r., ilość odpadów wzrosła z -66 % w 2022 r. do -56 % w 2023 r. ze względu na większą obecność pracowników w biurach;

57. zauważa, że efektywność energetyczną i redukcję emisji osiągnięto dzięki inwestycjom w innowacyjne energooszczędne instalacje w budynkach, w tym dzięki inteligentnym technologiom energooszczędnym zainstalowanym w budynku VMA, zakupowi 100 % zielonej energii elektrycznej, wprowadzeniu (spersonalizowanych) kryteriów środowiskowych we wszystkich procedurach przetargowych o wartości co najmniej 60 000 EUR, stosowaniu elektronicznego obiegu dokumentów, a także dzięki innym środkom, takim jak skrócenie czasu działania oświetlenia, obniżenie zimowej temperatury referencyjnej we wszystkich budynkach do 19 °C lub zamknięcie budynków w okresach niskiej obecności pracowników; zauważa, że Komitet zmniejszył zużycie energii o 3,4 %, co odpowiada zyskowi finansowemu w wysokości 65 395 EUR;

58. na podstawie sprawozdania uzupełniającego zauważa, że inteligentne technologie energooszczędne zainstalowane w niedawno wyremontowanym budynku VMA przyczyniły się do zmniejszenia przez Komitet zużycia energii (gazu i energii elektrycznej) o 20-30 % w 2023 r.; ponownie jednak wzywa Komitet, aby przedstawił Parlamentowi aktualne informacje o zwrocie z inwestycji w odniesieniu do tych instalacji technologicznych;

59. z zadowoleniem zauważa, że Komitet przyjął strategię oszczędności energii obejmującą środki krótko-, średnio- i długoterminowe; zauważa w tym kontekście, że Komitet rozpoczął audyt środowiskowy wszystkich swoich budynków, aby określić m.in., w jakim stopniu zadowalająca jest charakterystyka energetyczna obecnych konstrukcji i urządzeń, a także oszacować środowiskowy zwrot z niezbędnych inwestycji w porównaniu z ogólnymi kosztami (utrzymanie, zużycie itp.) w okresie 30 lat; zauważa ponadto, że badania dotyczące środków w zakresie efektywności energetycznej zaplanowano na lata 2024 i 2025; wzywa Komitet, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tych kwestiach;

60. przypomina, że w 2022 r. energia elektryczna wytwarzana przez panele słoneczne Komitetu odpowiadała 15,5 MWH lub 0,25 % rocznego zużycia energii przez Komitet, podczas gdy w 2023 r. wartość ta spadła do 5,75 MWh; na podstawie kwestionariusza z zadowoleniem odnotowuje, że Komitet daje dobry przykład, jeżeli chodzi o środki i działania podejmowane na rzecz zrównoważonej mobilności;

Współpraca międzyinstytucjonalna

61. pochwala ścisłą współpracę prowadzoną na szczeblu administracyjnym przez Komitet z KR-em dzięki nowej umowie o współpracy podpisanej w 2022 r., zgodnie z którą oba komitety korzystają ze wspólnych pomieszczeń i służb w obszarze tłumaczeń pisemnych, infrastruktury, logistyki, bezpieczeństwa, zamówień publicznych, zarządzania finansami i IT, zachowując przy tym pełną autonomię instytucjonalną; z zadowoleniem przyjmuje pozytywne zmiany, jakie miały miejsce w 2023 r., kiedy oba komitety uzgodniły dalszy rozwój i finansowanie współdzielonej strefy komunikacji ze wspólną infrastrukturą audiowizualną w budynku JDE; zwraca się do Komitetu o wskazanie oszczędności budżetowych osiągniętych w pierwszym roku wdrażania tego porozumienia w obszarze audiowizualnym i o poinformowanie o nich Parlamentu; ponownie apeluje do Komitetu o kontynuowanie i rozszerzanie tej współpracy w innych obszarach, aby uniknąć powielania działań i jeszcze bardziej racjonalizować koszty operacyjne usług dostępnych w pomieszczeniach współdzielonych przez Komitet i KR; zachęca Komitet i KR do zbadania możliwości utworzenia jednej administracji dla ich służb wspólnych, z zachowaniem oddzielnych dyrekcji lub działów dla służb zajmujących się sprawami związanymi z ich szczególnymi i niezależnymi mandatami; zachęca Komitet i KR do kontynuowania wysiłków na rzecz dalszego rozwijania współpracy i synergii;

62. zauważa, że w 2023 r. nadal realizowane były oszczędności budżetowe i działania w zakresie poprawy wydajności dzięki aktywnej współpracy między Komitetem a innymi instytucjami Unii, w tym poprzez organizowanie sesji plenarnych Komitetu w budynkach Komisji i Parlamentu, w których pomieszczenia i powiązane usługi były zapewniane bezpłatnie lub po stawkach niższych niż zewnętrzne ceny rynkowe;

63. zauważa z zadowoleniem, że w 2023 r. Komitet i Parlament ponownie wynegocjowały, a następnie w 2024 r. podpisały porozumienie międzyinstytucjonalne, a porozumienie to ma na celu zapewnienie bardziej adekwatnych i terminowo przekazywanych uwag w całym cyklu legislacyjnym oraz wzmocnienie współpracy dwustronnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nowy protokół o współpracy Komitetu z Komisją, podpisany w 2022 r., przyczynił się już do poprawy wpływu Komitetu, na przykład na etapie przedlegislacyjnym, w drodze opinii rozpoznawczych; zachęca do dalszego wzmacniania synergii politycznej, ustawodawczej i komunikacyjnej między Komitetem a Parlamentem, zwłaszcza w kontekście europejskiej inicjatywy obywatelskiej i europejskiego semestru;

64. ponownie wyraża uznanie dla outsourcingu (umowy o gwarantowanym poziomie usług) konkretnych usług powierzanych Komisji w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz stosowania narzędzi IT w zarządzaniu finansami i zasobami ludzkimi, a także wyraża uznanie dla Komitetu w związku z jego udziałem w międzyinstytu- cjonalnych postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych przez inne instytucje, dzięki któremu w 2023 r. Komitet nadal korzystał z synergii w dziedzinie IT, podróży służbowych, ubezpieczeń, transportu, tłumaczeń i sprzętu audiowizualnego;

65. zauważa rolę, jaką Komitet odgrywa w umacnianiu powiązań z krajowymi radami gospodarczo-społecznymi (KRSG) i pomiędzy nimi; na podstawie kwestionariusza odnotowuje środki, które Komitet podjął w celu wzmocnienia sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych i skupionej wokół nich społeczności internetowej - tj. środki takie jak ustanowienie wspólnych grup roboczych i programów wymiany, praca nad informatyczną platformą współpracy oraz udział we wspólnych wydarzeniach; apeluje o dalszą współpracę w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz o wymianę dobrych praktyk, podkreślając kluczową rolę społeczeństwa obywatelskiego w stawianiu czoła wyzwaniom, przed którymi stoi Unia;

Komunikacja

66. zauważa, że całkowity budżet Komitetu na komunikację w 2023 r. wyniósł 2,15 mln EUR, co stanowi wzrost w porównaniu z 2022 r., kiedy budżet ten wyniósł 1,5 mln EUR; zauważa, że budżet ten został przeznaczony przede wszystkim na cztery sztandarowe wydarzenia zorganizowane w 2023 r. (europejska inicjatywa obywatelska, impreza skierowana do młodzieży. "Twoja Europa - twoje zdanie!", konkurs o nagrody ekologiczne UE i 14 edycja konkursu o nagrodę dla Społeczeństwa Obywatelskiego), a także na poprawę lub reorganizację mediów społecznościowych Komitetu, na zewnętrzną stronę internetową i produkcję audiowizualną, a także publikacje medialne i prasowe; wyraża uznanie dla Komitetu za działania komunikacyjne służące realizacji priorytetów komunikacyjnych na 2023 r., jak m.in. inicjatywa "Niebieski Ład", COP28, rezolucja w sprawie demokracji oraz 65. rocznica utworzenia Komitetu;

67. pochwala działania Komitetu związane z jego strategiczną komunikacją w 2023 r.; zauważa, że Komitet przyjął nową strategię komunikacyjną mającą na celu wzmocnienie jego wizerunku i zasięgu oddziaływania; zauważa, że w ramach tej strategii Komitet transmitował swoje główne wydarzenia na żywo w internecie, przeważnie we wszystkich językach Unii, wprowadził nowe narzędzia komunikacji, takie jak seria materiałów wideo "Sprawozdania z sesji plenarnej", skoncentrował swoje zasoby komunikacyjne na sztandarowych wydarzeniach Komitetu w 2023 r. i podjął szczególne wysiłki w celu poszerzenia grupy odbiorców w mediach społecznościowych;

68. wzywa EKES, aby wzmocnił monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie praw pracowniczych, włączenia społecznego i naruszeń praw człowieka w ramach programów finansowanych przez UE, co zapewni większą rozliczalność funkcji doradczych i zaleceń politycznych;

69. zauważa, że w 2023 r. liczba obserwujących media społecznościowe Komitetu na jego platformach korporacyjnych znacznie wzrosła (o 25 000); zauważa, że do końca 2023 r. Komitet zgromadził 61 416 obserwujących na X, co stanowi wzrost o 5 % w porównaniu z 2022 r., 61 761 obserwujących na LinkedIn, co oznacza wzrost o 30 % w porównaniu z 2022 r., 46 868 obserwujących na Facebooku, co stanowi wzrost o 5,3 % w porównaniu z 2022 r. i 17 428 obserwujących na Instagramie, co stanowi wzrost o 45 % w porównaniu z 2022 r.;

70. z zadowoleniem przyjmuje pozytywne podejście Komitetu do stosowania rozwiązań w zakresie otwartego oprogramowania w komunikacji internetowej; zauważa, że w lipcu 2023 r. Komitet otworzył swoje pierwsze konto na EU Voice Mastodon, zdecentralizowanej i wykorzystującej bezpłatne i otwarte sieci mediów społecznościowych platformie, która łączy użytkowników w środowisku dbającym o prywatność i wolnym od reklam; zauważa, że w drugiej połowie 2023 r. Komitet aktywnie zamieszczał informację na koncie Mastodon, publikując w każdym dniu roboczym posty na temat swoich działań i priorytetów i podnosząc w ten sposób świadomość na temat Unii; przyjmuje do wiadomości decyzję Komitetu o wycofaniu się z tej platformy od 2024 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1603

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Rezolucja 2025/1603 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 07/05/2025
Data ogłoszenia: 08/10/2025