uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ust. 3,
(1) W dniu 8 marca 2018 r. Stany Zjednoczone Ameryki ("Stany Zjednoczone") - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu (ang. "Trade Expansion Act") z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 23 marca 2018 r., cła ad valorem w wysokości 25 % i 10 % w odniesieniu do przywozu niektórych produktów ze stali i z aluminium. Po dwukrotnym odroczeniu rozpoczęcia stosowania, w dniu 1 czerwca 2018 r. cła te weszły w życie na czas nieokreślony w odniesieniu do przywozu pochodzącego z Unii ("środki ochronne dotyczące stali i aluminium z 2018 r."). Stany Zjednoczone zmieniły następnie lub zawiesiły część tych środków.
(2) W dniu 24 stycznia 2020 r. Stany Zjednoczone - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 8 lutego 2020 r., cła ad valorem w wysokości 25 % i 10 % w odniesieniu do przywozu niektórych produktów pochodnych ze stali i z aluminium ("środki ochronne dotyczące stali i aluminium z 2020 r.") także w odniesieniu do Unii. Stany Zjednoczone zawiesiły następnie te środki.
(3) W dniu 10 lutego 2025 r. Stany Zjednoczone - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. - dostosowały na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 12 marca 2025 r. 2 , cła na przywóz do Stanów Zjednoczonych produktów ze stali i z aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii, o których mowa w motywach 1 i 2, poprzez wprowadzenie lub przywrócenie:
a) środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2018 i 2020 r. w formie dodatkowych ceł na przywóz produktów ze stali i z aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących m.in. z Unii, na pierwotnych poziomach wynoszących odpowiednio 25 % i 10 % ad valorem;
b) podwyższenia stawki środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2018 i 2020 r. do 25 % ad valorem w odniesieniu do przywozu produktów z aluminium i produktów pochodnych z aluminium, które początkowo podlegały stawce 10 % ad valorem i pochodzą między innymi z Unii ("rozszerzone środki ochronne dotyczące stali i aluminium") oraz
c) nowych ceł w wysokości 25 % ad valorem na przywóz dodatkowych produktów ze stali i z aluminium oraz dodatkowych produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii ("środki ochronne dotyczące stali i aluminium z 2025 r.").
(4) W dniu 26 marca 2025 r. Stany Zjednoczone - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony dodatkowe cła ad valorem w wysokości 25 % w odniesieniu do przywozu niektórych samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych oraz niektórych części samochodowych, ze skutkiem od dnia 3 kwietnia 2025 r. w odniesieniu do samochodów oraz od dnia 3 maja 2025 r. w odniesieniu do części samochodowych, także w odniesieniu do Unii ("środki ochronne dotyczące branży motoryzacyjnej").
(5) W dniu 4 kwietnia 2025 r. Stany Zjednoczone - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 4 kwietnia 2025 r., dodatkowe cła przywozowe ad valorem w wysokości 25 % w odniesieniu do zawartości aluminium w niektórych puszkach aluminiowych do piwa i pustych puszkach aluminiowych, w tym w odniesieniu do Unii ("środki ochronne dotyczące puszek").
(6) W dniu 2 kwietnia 2025 r. Stany Zjednoczone wprowadziły - na podstawie amerykańskiej ustawy o uprawnieniach gospodarczych na wypadek międzynarodowej sytuacji nadzwyczajnej oraz ustawy o krajowych sytuacjach nadzwyczajnych - następujące dodatkowe cła przywozowe na szeroki asortyment produktów, w tym w odniesieniu do Unii, w ramach tzw. polityki ceł wzajemnych:
a) cło ad valorem wynoszące 10 % wobec całego przywozu do Stanów Zjednoczonych, w tym z Unii, z wyjątkiem przywozu towarów wyraźnie wyłączonych, od dnia 5 kwietnia 2025 r. na czas nieokreślony,
b) cło ad valorem w wysokości 20 % zastępujące cło ad valorem w wysokości 10 % w odniesieniu do Unii, od dnia 9 kwietnia 2025 r., zawieszone do dnia 9 lipca 2025 r., na czas nieokreślony ("cła wzajemne") 3 .
(7) Następnie w dniach 7 i 11 lipca 2025 r. Stany Zjednoczone zmieniły cła wzajemne w odniesieniu do Unii w następujący sposób:
a) cło ad valorem w wysokości 20 % zastępujące cło ad valorem w wysokości 10 % zostało ponownie zawieszone od dnia 9 lipca 2025 r. do dnia 31 lipca 2025 r.;
b) cło ad valorem w wysokości 30 % zastąpiło cło ad valorem w wysokości 20 % od dnia 1 sierpnia 2025 r. i miało mieć zastosowanie na czas nieokreślony 4 .
(8) Środki wprowadzone przez Stany Zjednoczone, o których mowa w motywach 1-7, są środkami ochronnymi objętymi zakresem porozumienia Światowej Organizacji Handlu ("WTO") w sprawie środków ochronnych, ponieważ stanowią odstąpienie Stanów Zjednoczonych od zobowiązań wynikających z Porozumienia WTO przez wprowadzenie ograniczeń przywozowych, aby chronić przemysł krajowy przed konkurencją ze strony przywozu oraz zapewnić wzrost i dobrobyt handlowy tego przemysłu, oraz przez brak stwierdzenia dumpingu ani subsydiowania w rozumieniu ceł antydumpingowych lub wyrównawczych. Dokonany przez Stany Zjednoczone wybór krajowej podstawy prawnej oraz przedstawione na forum WTO uzasadnienie swoich środków nie umniejszają faktu, że środki te są obiektywnie środkami ochronnymi.
(9) W porozumieniu WTO w sprawie środków ochronnych nadano każdemu z eksportujących państw-członków WTO dotkniętych środkiem ochronnym prawo do zawieszenia stosowania zobowiązań o zasadniczo równoważnych skutkach handlowych na podstawie Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu ("GATT") z 1994 r. względem członka WTO stosującego środek ochronny, pod warunkiem że nie uda się wypracować zadowalającego rozwiązania w drodze konsultacji z tym członkiem i że Rada WTO ds. Handlu Towarami nie zgłosi sprzeciwu wobec takiego zawieszenia. Stany Zjednoczone nie mogą uniemożliwić pozostałym członkom WTO skorzystania z tego prawa do zawieszenia równoważnych zobowiązań poprzez odmowę uznania swoich środków za środki ochronne, jeżeli obiektywnie stanowią one środki ochronne.
(10) W następstwie wniosku Unii o konsultacje ze Stanami Zjednoczonymi, zgodnie z art. 8 i art. 12 ust. 3 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych 5 , nie wypracowano zadowalającego rozwiązania.
(11) Unia ma obowiązek powiadomić Radę ds. Handlu Towarami o zawieszeniu stosowania zasadniczo równoważnych zobowiązań w odpowiedzi na wprowadzone przez Stany Zjednoczone środki ochronne, a zawieszenie to powinno stać się skuteczne po upływie 30 dni od dnia, w którym dokonano powiadomienia, chyba że Rada ds. Handlu Towarami sprzeciwi się temu zawieszeniu. Unia powiadomiła Radę ds. Handlu Towarami:
a) w dniach 18 maja 2018 r. i 7 kwietnia 2020 r. - o środkach równoważących w odniesieniu do środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2018 r. i 2020 r. 6 ;
b) w dniu 15 kwietnia 2025 r. - o środkach równoważących w odniesieniu do rozszerzonych środków ochronnych dotyczących stali i aluminium oraz środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2025 r. 7 ; oraz
c) w dniu 27 maja 2025 r. - o środkach równoważących dotyczących branży motoryzacyjnej i puszek z 2025 r. oraz ceł wzajemnych, zastrzegając jednocześnie prawo do uzupełnienia powiadomienia w celu doprecyzowania jego zakresu 8 .
(12) Po przyjęciu niniejszego rozporządzenia Unia powinna uzupełnić swoje powiadomienie z dnia 27 maja 2025 r., o którym mowa w motywie 11, o dokładny zakres zawieszenia.
(13) Porozumienie WTO w sprawie środków ochronnych umożliwia wykonanie zawieszenia albo natychmiast - w przypadku gdy środek ochronny nie został wprowadzony w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu lub nie jest zgodny z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych - albo po 3 latach od zastosowania środka ochronnego.
(14) Wprowadzone przez Stany Zjednoczone środki ochronne nie są zgodne z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych, między innymi dlatego, że Stany Zjednoczone nie ustaliły, że przedmiotowe produkty są przywożone w tak zwiększonych ilościach, że powodują poważną szkodę lub grożą spowodowaniem takiej szkody dla przemysłu krajowego produkującego podobny lub bezpośrednio konkurencyjny produkt. W związku z tym Unia jest uprawniona do natychmiastowego zawieszenia zasadniczo równoważnych zobowiązań w ramach GATT.
(15) Środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone mogą wywrzeć i wywierają znaczne negatywne skutki gospodarcze w dotkniętych nimi sektorach przemysłu Unii. Znacznie ograniczają one wywóz z Unii odnośnych produktów do Stanów Zjednoczonych, w tym niektórych produktów ze stali i aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i aluminium, niektórych samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych, niektórych części samochodowych, niektórych puszek aluminiowych do piwa i pustych puszek aluminiowych oraz szerokiego asortymentu produktów rolnych, rybołówstwa i innych produktów przemysłowych. Unijny przywóz do Stanów Zjednoczonych odnośnych produktów objętych środkami ochronnymi dotyczącymi stali i aluminium z 2018 i 2020 r., w tym rozszerzonymi środkami ochronnymi dotyczącymi stali i aluminium, wyniósł 8 mld EUR w 2024 r., a produktów objętych środkami ochronnymi dotyczącymi stali i aluminium z 2025 r. - 18 mld EUR w 2024 r. Unijny wywóz do Stanów Zjednoczonych odnośnych produktów objętych środkami ochronnymi dotyczącymi branży motoryzacyjnej wyniósł w 2024 r. około 67 mld EUR, wywóz produktów objętych środkami ochronnymi dotyczącymi puszek wyniósł w 2024 r. około 1 mld EUR, a wywóz produktów objętych cłami wzajemnymi - około 285 mld EUR w 2024 r.
(16) W związku z tym zawieszenie zobowiązań handlowych Unii, które odzwierciedla kwotę, jaka wynikałaby z zastosowania przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz odnośnych pochodzących z Unii produktów, i które nie przekracza tej kwoty, stanowi odpowiednie do sytuacji zawieszenie stosowania zasadniczo równoważnych zobowiązań zgodnie z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych.
(17) Odpowiednie działanie powinno polegać na wprowadzeniu handlowych środków równoważących na mocy rozporządzenia (UE) nr 654/2014, obejmujących zawieszenie koncesji taryfowych i nałożenie nowych lub zwiększonych ceł na przywóz do Unii wybranych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, a także wprowadzenie zakazu wywozu wybranych produktów z Unii do Stanów Zjednoczonych.
(18) Przy opracowywaniu i dokonywaniu wyboru odpowiednich środków oraz decydowaniu o odpowiedniej dacie rozpoczęcia ich stosowania Komisja zastosowała obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, w tym w stosownych przypadkach uwzględniła proporcjonalność wszystkich środków, ich potencjał w zakresie złagodzenia sytuacji sektorów przemysłu Unii, których dotyczą środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone, oraz cel, jakim jest ograniczenie do minimum negatywnych skutków gospodarczych dla Unii. Komisja umożliwiła zainteresowanym podmiotom wyrażenie opinii i przedłożenie informacji dotyczących odpowiednich interesów gospodarczych Unii, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, i uwzględniła uzyskane informacje 9 .
(19) Wybrane środki równoważące są proporcjonalne do wpływu środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone i nie są nadmierne, jak wyjaśniono w motywach 22-28.
(20) Dzięki wybranym środkom może poprawić się sytuacja unijnych sektorów przemysłu, których dotyczą środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone.
(21) Środki przywozowe dotyczą produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od dostaw których Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Środki ograniczające wywóz dotyczą produktów wywożonych do Stanów Zjednoczonych, w odniesieniu do których to produktów eksporterzy unijni nie są w znacznym stopniu uzależnieni od Stanów Zjednoczonych jako rynku przeznaczenia. Podejście to oraz wybrane daty stosowania w jak największym stopniu pozwalają uniknąć wszelkiego negatywnego wpływu na poszczególne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.
(22) W związku z tym w odniesieniu do środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2018 r., które Stany Zjednoczone ponownie w pełni stosują w odniesieniu do przywozu z Unii od dnia 12 marca 2025 r. na czas nieokreślony, należy stosować od dnia 7 sierpnia 2025 r. dodatkowe cło ad valorem w wysokości 10 % lub 25 % na przywóz produktów określonych w załączniku I. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla środki ochronne dotyczące stali i aluminium wprowadzone przez Stany Zjednoczone w 2018 r. w formie dodatkowych ceł na przywóz produktów ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii, które to cła początkowo wynosiły odpowiednio 25 % i 10 % ad valorem (1,6 mld EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2017 r.).
(23) W odniesieniu do środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2020 r., które Stany Zjednoczone ponownie w pełni stosują do przywozu z Unii od dnia 12 marca 2025 r. na czas nieokreślony, należy stosować od dnia 7 sierpnia 2025 r. dodatkowe cło ad valorem w wysokości 20 %, 7 % lub 4,4 % na przywóz produktów określonych w załączniku II. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla środki ochronne dotyczące stali i aluminium wprowadzone przez Stany Zjednoczone w 2020 r. w formie dodatkowych ceł na przywóz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii, które to cła początkowo wynosiły odpowiednio 25 % lub 10 % ad valorem (9 mln EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2019 r.).
(24) W odniesieniu do rozszerzonych środków ochronnych dotyczących stali i aluminium, które Stany Zjednoczone stosują od dnia 12 marca 2025 r. na czas nieokreślony, Unia powinna wprowadzić dodatkowe cło ad valorem w wysokości 25 % na przywóz produktów określonych w załączniku III, które to cło obowiązywałoby od dnia 7 sierpnia 2025 r. Unia powinna jednak stosować cło w wysokości 0 % na przywóz niektórych produktów wymienionych w załączniku III, ponieważ są to produkty, w odniesieniu do których Stany Zjednoczone nie stosują obecnie swoich środków ochronnych. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla wprowadzone przez Stany Zjednoczone zwiększenie ceł z 10 % do 25 % ad valorem w odniesieniu do przywozu pochodzących z Unii produktów z aluminium i produktów pochodnych z aluminium (215 mln EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.).
(25) W odniesieniu do środków ochronnych dotyczących stali i aluminium z 2025 r., które Stany Zjednoczone stosują od dnia 12 marca 2025 r. na czas nieokreślony, Unia powinna wprowadzić dodatkowe cła ad valorem w wysokości 25 % na przywóz produktów określonych w załączniku IV i V, które to cła obowiązywałyby odpowiednio od dnia 7 sierpnia 2025 r. i od dnia 1 grudnia 2025 r. Unia powinna jednak stosować cło w wysokości 0 % na przywóz niektórych produktów wymienionych w załączniku IV, ponieważ są to produkty, w odniesieniu do których Stany Zjednoczone nie stosują obecnie swoich środków ochronnych. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla wprowadzone przez Stany Zjednoczone środki ochronne z 2025 r. dotyczące przywozu pochodzących z Unii dodatkowych produktów ze stali i z aluminium oraz dodatkowych produktów pochodnych ze stali i z aluminium przywożonych z Unii do Stanów Zjednoczonych (4,5 mld EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.).
(26) W odniesieniu do środków ochronnych dotyczących branży motoryzacyjnej, które Stany Zjednoczone stosują w zależności od produktu od dnia 3 kwietnia 2025 r. i 3 maja 2025 r. na czas nieokreślony, Unia powinna wprowadzić dodatkowe cło ad valorem w wysokości odpowiednio 0 %, 25 % lub 30 % na przywóz produktów określonych w załączniku VI i załączniku VII, które to cło obowiązywałoby od dnia 7 września 2025 r. Unia powinna stosować cło w wysokości 0 % na przywóz niektórych produktów wymienionych w załączniku VII, ponieważ są to produkty, w odniesieniu do których Stany Zjednoczone nie stosują obecnie swoich środków ochronnych. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla cła na produkty branży motoryzacyjnej wprowadzone przez Stany Zjednoczone w formie dodatkowych ceł, które odpowiadają kwocie około 16,7 mld EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.
(27) W odniesieniu do środków ochronnych dotyczących puszek, które Stany Zjednoczone stosują od dnia 4 kwietnia 2025 r., Unia powinna wprowadzić dodatkowe cło ad valorem w wysokości 25 % na przywóz produktów określonych w załączniku VIII, które to cło obowiązywałoby od dnia 7 września 2025 r. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla wprowadzone przez Stany Zjednoczone cła na puszki, które odpowiadają kwocie 255 mln EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.).
(28) Jeśli chodzi o cła wzajemne, które Stany Zjednoczone stosują od dnia 5 kwietnia 2025 r. na poziomie 10 % ad valorem, oraz cła wzajemne na podwyższonym poziomie 30 % ad valorem, które mają być stosowane od dnia 1 sierpnia 2025 r., Unia powinna wprowadzić dodatkową cła ad valorem w wysokości 0 %, 7,5 %, 10 %, 14,2 %, 15 % lub 30 % na przywóz produktów wymienionych w załącznikach IX-XIII, które to cła obowiązywałyby od dnia 7 września 2025 r. w przypadku załączników IX, X i XI oraz od dnia 7 lutego 2026 r. w przypadku załączników XII i XIII. Unia powinna stosować cło w wysokości 0 % na przywóz niektórych produktów wymienionych w załącznikach IX i XII, ponieważ są to produkty, w odniesieniu do których Stany Zjednoczone nie stosują obecnie swoich środków ochronnych. Unia powinna również zakazać wywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych produktów określonych w załączniku XIV od dnia 7 września 2025 r. Całkowita kwota ceł ad valorem oraz ograniczeń wywozowych w ramach tej części unijnych środków równoważących odzwierciedla cła wzajemne wprowadzone przez Stany Zjednoczone na przywóz z Unii do Stanów Zjednoczonych, które to cła odpowiadają kwocie około 57,2 mld EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.
(29) Środki unijne powinny zostać zawieszone w odniesieniu do przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, które wchodzą w zakres rozporządzenia Rady (UE) nr 150/2003 10 , ponieważ ze względu na bezpieczeństwo państw członkowskich powinny one móc nabywać najbardziej zaawansowaną technologicznie i odpowiednią broń oraz sprzęt wojskowy dla swoich sił zbrojnych bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Leży to również w interesie Unii. Z tego samego powodu i na tych samych warunkach należy zawiesić środki unijne w odniesieniu do przywozu produktów wymienionych w załącznikach VII, X i XIII do niniejszego rozporządzenia.
(30) Rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2018/724 11 , (UE) 2018/886 12 i (UE) 2025/778 13 Komisja przyjęła i zmieniła środki równoważące, o których mowa w motywie 22. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/502 14 Komisja przyjęła środki równoważące, o których mowa w motywie 23. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/778 Komisja przyjęła środki równoważące, o których mowa w motywach 24-25.
(31) Powody uzasadniające przyjęcie rozporządzeń wykonawczych (UE) 2018/724, (UE) 2018/886, (UE) 2020/502 i (UE) 2025/778 pozostają niezmienione, a środki równoważące przyjęte w tych rozporządzeniach wykonawczych powinny pozostać w mocy. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy jednak skonsolidować wspomniane środki równoważące, jak również nowe środki równoważące, o których mowa w motywach 26, 27 i 28, w jednym rozporządzeniu. Ponadto środki równoważące przyjęte w odpowiedzi na rozszerzone środki ochronne dotyczące stali i aluminium oraz środki ochronne dotyczące stali i aluminium z 2025 r. powinny zostać nieznacznie dostosowane niniejszym rozporządzeniem - zgodnie z wyjaśnieniem w motywach 24 i 25 - w celu wprowadzenia cła w wysokości 0 % na określone produkty, co jest spójne z ogólnym podejściem w odniesieniu do wszystkich środków równoważących.
(32) Należy zatem uchylić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/724, (UE) 2018/886, (UE) 2020/502 i (UE) 2025/778.
(33) W razie potrzeby Komisja zmieni niniejsze rozporządzenie, aby uwzględnić wszelkie zmiany w środkach ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(34) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1564 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1564 w sprawie handlowych środków równoważących dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i niektórych produktów wywożonych z Unii do Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/724, (UE) 2018/886, (UE) 2020/502 i (UE) 2025/778 |
| Data aktu: | 24/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 25/07/2025 |