uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1, art. 12c, art. 17 ust. 3 i art. 20 ust. 4,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008 ustanowiono unijny system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom (NNN) oraz ich powstrzymywania i eliminowania.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1010/2009 2 ustanowiono szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 1005/2008.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1005/2008 zostało następnie zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2842 3 .
(4) Szereg zmian wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2023/2842 dotyczy przepisów ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1010/2009.
(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 1010/2009, aby dostosować je do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu (WE) nr 1005/2008, zmienionym rozporządzeniem (UE) 2023/2842.
(6) W art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 określono formularz uprzedniego powiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. Formularz ten należy uprościć, aby uniknąć powielania zgłaszanych informacji. Należy zatem zaktualizować art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 i odpowiadający mu załącznik.
(7) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 stanowi, że państwa członkowskie muszą przeprowadzać inspekcje w portach w odniesieniu do co najmniej 5 % operacji wyładunku i przeładunku dokonywanych przez statki rybackie z krajów trzecich zgodnie z poziomami referencyjnymi ustalonymi na podstawie zarządzania ryzykiem. Te poziomy referencyjne ustanowiono w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009. W art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 przewidziano, że Komisja aktualizuje poziomy referencyjne na podstawie wyników sprawozdań państw członkowskich dotyczących ich stosowania. Zmiany poziomów referencyjnych wprowadzono również rozporządzeniem (UE) 2023/2842 w art. 3, 10 i 11 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009.
(8) W art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 wprowadzono uproszczony formularz świadectwa połowowego dotyczący niektórych produktów rybołówstwa pozyskanych przez małe statki rybackie, ze względu na ewentualne ograniczenia, z jakimi borykają się takie statki w związku z właściwym wdrożeniem systemu certyfikacji. Wobec braku ogólnej definicji rybołówstwa łodziowego w art. 6 tego rozporządzenia ustanowiono szczegółowe kryteria, na podstawie których eksporter może wystąpić o zatwierdzenie uproszczonego świadectwa połowowego. Kryteria te powinny uwzględniać ograniczone możliwości przedmiotowych statków rybackich, powodujące, że obowiązek stosowania standardowego systemu świadectw połowowych stanowi nieproporcjonalnie duże obciążenie. Należy zmienić te warunki kwalifikowalności do stosowania uproszczonego formularza, aby ułatwić ich wdrażanie i weryfikację przez właściwe organy w Unii. Ponadto uproszczony formularz świadectwa połowowego należy dostosować do korzystania z bazy danych CATCH oraz do zmiany wprowadzonej rozporządzeniem (UE) 2023/2842 w formularzu świadectwa połowowego określonym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. Aby zapewnić podmiotom gospodarczym i organom krajów trzecich odpowiedni czas na dostosowanie się do zmian w formularzu uproszczonego świadectwa połowowego, należy ustanowić przepisy przejściowe.
(9) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 4 ustanawia się między innymi przepisy dotyczące przeprowadzania przez państwa członkowskie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych dotyczących zwierząt i towarów, które wprowadza się na terytorium Unii, w celu zapewnienia właściwego stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego. Zawiera ono wymóg, aby Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, utworzyła komputerowy system zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (system IMSOC) służący do zarządzania i posługiwania się danymi, informacjami i dokumentami dotyczącymi kontroli urzędowych oraz do automatycznej wymiany tych danych, informacji i dokumentów, jak również aby zarządzała tym systemem.
(10) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1715 5 ustanawia przepisy dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych oraz jego składników systemowych ("rozporządzenie w sprawie systemu IMSOC"). System IMSOC umożliwia integrację i w razie potrzeby aktualizację pewnych systemów informacyjnych zarządzanych przez Komisję oraz pełni rolę łączącego je systemu zapewniającego interoperacyjność oraz, w określonych przypadkach, łączącego również istniejące systemy krajowe państw członkowskich i systemy informacyjne krajów trzecich oraz organizacji międzynarodowych. Jednym ze składników systemowych systemu IMSOC jest zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny (system TRACES), o którym mowa w art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625, wykorzystywany obecnie do zarządzania danymi i informacjami na temat zwierząt i niektórych innych produktów oraz kontroli urzędowych w tym zakresie.
(11) Rozporządzeniem (UE) 2023/2842 zmieniono rozdział III rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 poprzez ustanowienie obowiązku stosowania przez unijnych importerów i właściwe organy w państwach członkowskich bazy danych CATCH do celów zarządzania świadectwami połowowymi i powiązanymi dokumentami. Ta baza danych została opracowana przez Komisję w ramach systemu TRACES. CATCH umożliwia kontrolę opartą na analizie ryzyka, obniżając ryzyko nieuczciwego przywozu i zmniejszając obciążenie administracyjne właściwych organów państw członkowskich.
(12) CATCH, w ramach systemu TRACES, jest zgodny z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1715 dotyczącymi w stosownych przypadkach stosowania i funkcjonowania CATCH.
(13) Należy ustanowić szczegółowe przepisy i instrukcje dotyczące funkcjonowania CATCH, w tym dotyczące generowania, przetwarzania i przedkładania świadectw połowowych i powiązanych dokumentów oraz informacji w nich zawartych.
(14) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 przewidziano uznawanie systemów dokumentacji połowowej przyjętych w ramach regionalnych organizacji ds. rybołówstwa (zwanych dalej RFMO), które to systemy uznano za spełniające wymogi wspomnianego rozporządzenia. W art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 uznano systemy dokumentacji połowowej niektórych regionalnych organizacji ds. rybołówstwa za spełniające wymogi rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 i wymieniono je w części I i II załącznika V. Biorąc pod uwagę rozwój tych systemów i stosowanie CATCH, wykaz ten należy zaktualizować.
(15) Podmioty gospodarcze, które spełniają wymogi dotyczące uzyskania statusu zatwierdzonego podmiotu gospodarczego, mogą korzystać z uproszczonego trybu w odniesieniu do przywozu produktów rybołówstwa na terytorium Unii. Jedną z korzyści wynikających z uzyskania statusu zatwierdzonego podmiotu gospodarczego - na podstawie kryteriów ustanowionych w art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 - jest możliwość informowania właściwych organów państwa członkowskiego o przybyciu produktów oraz przechowywania zatwierdzonych świadectw połowowych i powiązanych dokumentów, o których mowa w art. 14, do celów sprawdzenia zgodnie z art. 16 ust. 1 lub weryfikacji zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia. Art. 12a ust. 2 tego rozporządzenia stanowi jednak, że wszelka wymiana informacji, danych i dokumentów dotyczących przywozu produktów rybołówstwa i powiązanych kontroli, zarządzania ryzykiem, weryfikacji i kontroli, a także w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w rozdziale III wspomnianego rozporządzenia, dotyczących systemu świadectw połowowych na potrzeby przywozu i wywozu produktów rybołówstwa, w tym wniosków lub decyzji, między importerem i właściwymi organami państw członkowskich odbywa się za pomocą CATCH. W związku z tym należy zaktualizować przepisy dotyczące statusu zatwierdzonych podmiotów gospodarczych, aby były one zgodne z obowiązkowym stosowaniem CATCH. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009.
(16) Art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 stanowi, że weryfikacje w ramach systemu świadectw połowowych mają koncentrować się na ryzyku określonym na podstawie wspólnych kryteriów unijnych służących weryfikacji, które zostały następnie ustanowione w art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009.
(17) Te wspólne kryteria służące weryfikacji w ramach systemu świadectw połowowych mają umożliwić systematyczną identyfikację ryzyka i wdrożenie środków niezbędnych do ograniczenia narażenia na takie ryzyko. Celem wspólnych kryteriów unijnych jest zapewnienie zharmonizowanego podejścia do weryfikacji we wszystkich państwach członkowskich oraz stworzenie równych szans dla wszystkich przedsiębiorców.
(18) Art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 umożliwia Komisji aktualizację kryteriów unijnych służących weryfikacji na podstawie własnych obserwacji i sprawozdań, które państwa członkowskie muszą przedkładać co dwa lata na temat stosowania tych kryteriów. Należy zatem zaktualizować art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009 na podstawie wyników sprawozdawczości państw członkowskich dotyczącej stosowania kryteriów, zgodnej z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009, oraz stosowania CATCH.
(19) Należy również zaktualizować obowiązki w zakresie sprawozdawczości i ocenę, ustanowione w art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1010/2009, aby zharmonizować informacje, które mają być zawarte w sprawozdaniach składanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 55 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, oraz aby umożliwić Komisji ewentualne dostosowanie kryteriów unijnych.
(20) W art. 12 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 przewidziano współpracę administracyjną między Komisją i krajami trzecimi w obszarach związanych z wdrożeniem przepisów dotyczących świadectw połowowych. Zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 w porozumieniu z państwami bandery za pomocą uzgodnień administracyjnych świadectwo połowowe może być wystawiane, zatwierdzane lub przekazywane w formie elektronicznej lub może być zastąpione przez elektroniczny system identyfikowalności zapewniający taki sam poziom kontroli przez organy.
(21) Uzgodnienia administracyjne zawarte w ramach współpracy administracyjnej określonej w art. 20 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 wymieniono w załączniku IX do rozporządzenia (WE) nr 1010/2009.
(22) W drodze zmiany rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 rozporządzeniem (UE) 2023/2842 wprowadzono obowiązkowe stosowanie CATCH, a także zmiany we wzorze świadectwa połowowego, aby ograniczyć nieuczciwe stosowanie świadectw połowowych i pomóc właściwym organom państw członkowskich w kontrolach.
(23) CATCH umożliwi kontrole krzyżowe na podstawie danych zawartych w nowych świadectwach połowowych. Kontrole krzyżowe mogą być przeprowadzane tylko wtedy, gdy podane są wszystkie dane wymagane w świadectwie połowowym. Niepełne dane lub dane odbiegające od standardowego wzoru będą oddziaływać na kontrole krzyżowe, a zatem wywrą negatywny wpływ na kontrole przeprowadzane przez organy w państwach członkowskich. Brak takich danych w świadectwach połowowych może również wpłynąć na nowe wymogi dotyczące identyfikowalności ustanowione w CATCH.
(24) W związku z tym uzgodnienia administracyjne zawarte między Komisją a siedmioma krajami trzecimi, określone w załączniku IX do rozporządzenia nr 1010/2009, nie będą już zgodne z CATCH i wymogami systemu świadectw połowowych. Należy zatem uchylić art. 33 wspomnianego rozporządzenia, zawierający powyższe uzgodnienia. Komisja poinformowała wszystkie zainteresowane kraje trzecie, że uzgodnienia administracyjne przestaną obowiązywać z dniem 10 stycznia 2026 r.
(25) Ochronę osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 . Ochronę osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Komisję reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 , w szczególności w odniesieniu do wymogów dotyczących poufności i bezpieczeństwa przetwarzania danych, przekazywania Komisji danych osobowych z systemów krajowych państw członkowskich, legalności przetwarzania oraz prawa podmiotów danych do informacji, dostępu do swoich danych osobowych oraz ich poprawiania i usuwania.
(26) Zgodnie z decyzją Komisji (UE) 2019/1862 8 Komisja może przetwarzać dane osobowe w celu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. Ustanowiono przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczeń niektórych ich praw w kontekście przetwarzania przez Komisję danych osobowych w unijnym systemie zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania.
(27) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1010/2009.
(28) Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych zgodnie z art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, przy wsparciu Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury.
(29) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego.
(30) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 13 czerwca 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1522 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1522 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1010/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 ustanawiającego wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania |
| Data aktu: | 28/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/01/2026, 30/07/2025, 10/01/2027 |