uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/900 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4 i art. 12 ust. 7,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2024/900 ustanowiono zharmonizowane przepisy dotyczące reklamy politycznej i usług powiązanych oraz stosowania technik targetowania i dostarczania reklamy, które wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych w kontekście reklamy politycznej online. Jak wspomniano w motywie 2 rozporządzenia (UE) 2024/900, reklama polityczna może być rozpowszechniana lub publikowana za pośrednictwem tradycyjnych mediów offline, takich jak gazety, telewizja i radio, a także w coraz większym stopniu za pośrednictwem platform internetowych, stron internetowych, aplikacji mobilnych, gier komputerowych i innych interfejsów cyfrowych.
(2) W art. 11 ust. 4 i art. 12 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2024/900 nałożono na Komisję wymóg przyjęcia aktów wykonawczych ustanawiających odpowiednio format i wzór oznakowań, o których mowa w art. 11 ust. 3 tego rozporządzenia, oraz format i specyfikacje techniczne ogłoszeń o przejrzystości, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. e) i art. 12 tego rozporządzenia.
(3) Art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/900 nakłada na wydawców reklamy politycznej wymóg zapewnienia, aby każdy polityczny materiał reklamowy był udostępniany wraz z następującymi informacjami, podanymi w sposób jasny, wyraźny i jednoznaczny:
a) oświadczenie, że jest to polityczny materiał reklamowy;
b) tożsamość sponsora i, w stosownych przypadkach, podmiotu, który ostatecznie kontroluje sponsora;
c) w stosownych przypadkach, wybory, referenda, procedury legislacyjne lub regulacyjne, z którymi związany jest polityczny materiał reklamowy;
d) w stosownych przypadkach, oświadczenie, że w danym politycznym materiale reklamowym zastosowano techniki targetowania lub dostarczania reklamy; oraz
e) ogłoszenie o przejrzystości zawierające informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia, lub wyraźne wskazanie miejsca, w którym można je łatwo i bezpośrednio uzyskać. Na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/900 wydawcy reklamy politycznej są również zobowiązani do zapewnienia kompletności informacji wymienionych w ust. 1 tego artykułu oraz poprawności informacji o tym, gdzie można pobrać ogłoszenie o przejrzystości.
(4) Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/900 informacje, o których mowa w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia, udostępnia się w formie oznakowania zawartego w politycznym materiale reklamowym i dostosowanego do użytego środka przekazu tego politycznego materiału reklamowego. Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/900 takie oznakowania mają być widoczne, mają umożliwiać osobom fizycznym łatwą identyfikację politycznego materiału reklamowego jako takiego i nie można ich usuwać w przypadku dalszego rozpowszechniania tego politycznego materiału reklamowego.
(5) W art. 11 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2024/900 zobowiązano wydawców reklamy politycznej do zapewnienia, aby każdy polityczny materiał reklamowy był udostępniany wraz z ogłoszeniem o przejrzystości zawierającym informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia, lub z wyraźnym wskazaniem miejsca, w którym takie ogłoszenie o przejrzystości można łatwo i bezpośrednio uzyskać. Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/900 ogłoszenia o przejrzystości należy umieszczać w każdym politycznym materiale reklamowym lub mają być one łatwe do odnalezienia podczas całego okresu publikacji danego politycznego materiału reklamowego. Ogłoszenia o przejrzystości mają też być aktualizowane przez cały okres publikacji politycznego materiału reklamowego, przedstawiane w łatwo dostępnym formacie, a jeżeli polityczny materiał reklamowy jest udostępniany w formie elektronicznej - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, oraz muszą być napisane w języku politycznego materiału reklamowego.
(6) Jak podkreślono w motywie 87 rozporządzenia (UE) 2024/900, informacje, które mają być przekazywane na temat stosowania technik targetowania i technik dostarczania reklamy, powinny być przedstawiane w formie, która jest łatwo dostępna, wyraźnie widoczna i przyjazna dla użytkownika, w tym przez użycie prostego języka, a także odpowiednia dla osób z niepełnosprawnościami.
(7) Ponadto w art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/900 zobowiązano wydawców reklamy politycznej do przechowywania swoich ogłoszeń o przejrzystości wraz ze wszystkimi zmianami wprowadzonymi do tych ogłoszeń przez okres siedmiu lat od ostatniej publikacji danego politycznego materiału reklamowego.
(8) Ponadto art. 11 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/900 stanowi, że państwa członkowskie, w tym właściwe organy, oraz Komisja zachęcają do sporządzania dobrowolnych kodeksów postępowania, które mają przyczynić się do właściwego oznaczania politycznych materiałów reklamowych.
(9) Należy ustanowić format i wzór oznakowań i ogłoszeń o przejrzystości oraz zapewnić, aby były one dostosowane do środka przekazu użytego przez polityczne materiały reklamowe. Należy określić ogólne wymogi dotyczące oznakowań i ogłoszeń o przejrzystości politycznych materiałów reklamowych offline i online, tak aby obejmowały szeroki zakres fizycznych i cyfrowych form publikacji, w tym, w stosownych przypadkach, towary promocyjne. Dodatkowe wymogi powinny dotyczyć specyfiki telewizji linearnych i nielinearnych audiowizualnych usług medialnych oraz linearnych i nielinearnych usług radiowych, a także odrębnego formatu mediów drukowanych, takich jak gazety, czasopisma, broszury, broszurki, ulotki lub plakaty, a także szczególnych cech mediów cyfrowych, w tym platform internetowych, stron internetowych, aplikacji mobilnych i gier komputerowych.
(10) Do prezentowania oznakowań i zapewnienia, by obywatele łatwo rozpoznawali polityczne materiały reklamowe online bez interakcji z samym politycznym materiałem reklamowym, najlepiej można wykorzystać elementy interfejsu użytkownika ułatwiające nawigację i wyświetlanie informacji w środkach przekazu online, takie jak miniatury, ikony, wyświetlacze wbudowane, wyskakujące okna lub nakładane wiadomości w aplikacji.
(11) Ważne jest ustanowienie specyfikacji technicznych dla ogłoszeń o przejrzystości udostępnianych online. Te specyfikacje techniczne powinny pozostawać bez uszczerbku dla wymogów technicznych dotyczących przekazywania informacji do europejskiego repozytorium politycznych materiałów reklamowych online, co jest konieczne dla wydawców reklamy politycznej do wypełnienia obowiązków wynikających z art. 13 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2024/900.
(12) Aby zapewnić dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, przy publikacji ogłoszeń o przejrzystości należy uwzględnić odpowiednie wymogi dostępności określone w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 2 , takie jak wymogi określone w sekcji III tego załącznika.
(13) Niniejsze rozporządzenie uwzględnia szczególne potrzeby mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, zgodnie z zasadą proporcjonalności.
(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 17 czerwca 2025 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/900,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1410 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1410 w sprawie formatu, wzoru i specyfikacji technicznych oznakowań oraz ogłoszeń o przejrzystości politycznych materiałów reklamowych zgodnie z art. 11 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/900 |
| Data aktu: | 09/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/08/2025, 10/10/2025 |