uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2025/202 1 ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Te uprawnienia do połowów, w tym niektóre środki funkcjonalnie z nimi związane, należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi oraz posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2025/202 TAC dla sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w zachodniej części podobszaru 9 i w podobszarze 10 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) na okres od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r. ustalono tymczasowo na poziomie zerowym w oczekiwaniu na opublikowanie przez ICES opinii naukowej dotyczącej sardeli europejskiej w zachodniej części rejonu ICES 9a na ten okres. Aby umożliwić kontynuowanie połowów do czasu ustalenia ostatecznego TAC dla tego stada, należy ustalić tymczasowy TAC na okres od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2025 r. na poziomie opartym na wyładunkach tego stada dokonanych przez państwa członkowskie w okresie od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., z uwzględnieniem sezonowości połowów.
(3) W dniu 23 czerwca 2025 r. Unia i Norwegia zakończyły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów w odniesieniu do krewetki północnej (Pandalus borealis) w rejonach ICES 3a i 4a wschodnim w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r.; (ii) poziomu TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a; oraz (iii) dodatkowych środków technicznych dotyczących tego stada. Wyniki tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 23 czerwca 2025 r. TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym z Norwegią oraz wprowadzić dodatkowe środki techniczne uzgodnione z Norwegią. Funkcjonalnie powiązane dodatkowe środki techniczne powinny mieć zastosowanie wyłącznie do czasu rozpoczęcia stosowania odpowiedniego aktu delegowanego. Ponadto podczas tych konsultacji Unia i Norwegia rozważały wymianę krewetki północnej w wodach Norwegii Morza Północnego na południe od 62oN z Norwegii do Unii. Ponieważ Unia i Norwegia nie były w stanie uzgodnić dodatkowych transferów krewetki północnej w Morzu Północnym, nieprzydzielone uprawnienia do połowów krewetki północnej w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 należy przydzielić państwom członkowskim. Kwoty państw członkowskich dotyczące krewetki północnej w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(4) W dniu 21 maja 2025 r. Unia, Zjednoczone Królestwo i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów w odniesieniu do szprota (Sprattus sprattus) w podobszarze ICES 4 i w rejonie 3a w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r.; oraz (ii) poziomów TAC dla szprota w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 i rejonu 2a oraz w wodach Unii i wodach Norwegii rejonu ICES 3a na ten okres. Unia uczestniczyła w tych konsultacjach na podstawie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 12 maja 2025 r. Wyniki tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 21 maja 2025 r. Odpowiednie TAC należy zatem ustalić na poziomach uzgodnionych ze Zjednoczonym Królestwem i z Norwegią.
(5) W dniu 12 maja 2025 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2 dwustronne konsultacje w sprawie TAC dla szprota w rejonach ICES 7d i 7e na okres od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r. Unia uczestniczyła w tych konsultacjach na podstawie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 8 maja 2025 r. Wyniki tych konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym w dniu 22 maja 2025 r. TAC dla szprota w rejonach ICES 7d i 7e na okres od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r. należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.
(6) W rozporządzeniu (UE) 2025/202 TAC dla morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w wodach Unii i wodach międzynarodowych podobszaru ICES 10 na okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2025 r. ustalono tymczasowo na poziomie 280 ton, w oczekiwaniu na opublikowanie przez ICES zmienionej opinii naukowej dotyczącej tego stada na 2025 r. Po opublikowaniu tej zmienionej opinii ICES na 2025 r., która zastępuje opinię z dnia 9 czerwca 2023 r. dotyczącą tego stada na lata 2024 i 2025, należy zatem ustalić ostateczny TAC dla morlesza bogara w wodach Unii i wodach międzynarodowych podobszaru ICES 10 na 2025 r. na podstawie tej zmienionej opinii.
(7) W dniu 18 czerwca 2025 r. Kanada przyjęła limit połowowy dla swoich statków poławiających dorsza atlantyckiego (Gadus morhua) w rejonach Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) 2J, 3K i 3L na okres od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r. Następnie w dniu 23 czerwca 2025 r. NAFO przyjęła TAC w odniesieniu do tego stada i tego okresu oraz przydział dla innych umawiających się stron NAFO odpowiadający 5 % TAC, w tym kwotę Unii, która ma być poławiana w obszarze podlegającym regulacji NAFO. Ponadto NAFO utrzymała na ten okres środki odbudowy dla tego stada. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(8) W dniu 1 kwietnia 2025 r. i zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) dotyczącymi transferów Islandia zgodziła się na transfer na 2025 r. na rzecz Unii 200 ton swojej kwoty tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) w części obszaru objętego konwencją ICCAT, w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym. Transfer ten należy wprowadzić do prawa Unii, a kwotę Unii w odniesieniu do tego stada odpowiednio zmienić.
(9) Na dorocznym posiedzeniu w 2025 r. Komisja ds. Rybołówstwa na Północnym Pacyfiku (NPFC) ustanowiła limity połowowe dla makreli japońskiej (Scomber japonicus) dostępne dla wszystkich umawiających się stron NPFC odpowiednio dla trawlerów i sejnerów na okres od dnia 1 czerwca 2025 r. do dnia 31 maja 2026 r. Ponadto NPFC ustanowiła na ten okres dodatkową ilość tego stada ryb przeznaczoną dla Unii. Ustanowiła również powiązane ograniczenia nakładu połowowego. Ponadto NPFC ustanowiła środki funkcjonalnie związane z tymi limitami połowowymi i wspomnianą dodatkową ilością, bez których: (i) ustanowienie limitów połowowych dla wszystkich umawiających się stron NPFC nie byłoby możliwe; oraz (ii) uprawnienia do połowów makreli japońskiej w obszarze objętym konwencją NPFC musiałyby zostać zmniejszone, aby chronić gatunki niedocelowe. Należy wdrożyć te uprawnienia do połowów i funkcjonalnie związane środki do prawa Unii.
(10) Aby rozmnażać się, węgorz europejski (Anguilla anguilla) dojrzały płciowo (węgorz srebrzysty) musi migrować ze śródlądowych, słonawych lub morskich wód Unii do tarlisk w Morzu Sargassowym (migracja zstępująca). Art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2025/202 chroni te węgorze, nakładając na zainteresowane państwa członkowskie obowiązek określenia co najmniej jednego okresu zamkniętego wynoszącego co najmniej 6 miesięcy w odniesieniu do komercyjnej działalności połowowej dotyczącej węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) w wodach Unii podobszarów ICES 3, 4, 6, 7, 8 i 9 (północno-wschodni Atlantyk), z zastrzeżeniem pewnych warunków. Aby utrzymać cel ustanawiania okresu lub okresów zamkniętych polegający na ochronie gatunku zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2025/202, zainteresowane państwa członkowskie mogą pomagać w migracji zstępującej węgorza srebrzystego przed jego dotarciem do wód słonawych poza Unią, gdzie istnieje ryzyko ich złowienia i wyładowania. Zainteresowane państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość poławiania węgorzy srebrzystych o całkowitej długości co najmniej 12 cm w wodach Unii w górę rzeki od wód słonawych poza Unią w głównym okresie migracji, pod warunkiem że odbywa się to wyłącznie w celu transportu i szybkiego uwalniania takich nieokaleczonych węgorzy do pobliskich wód morskich Unii w dolnym biegu rzeki w wyznaczonym miejscu. Przypadkowo złowione węgorze, które nie są dojrzałe płciowo, powinny być natychmiast uwalniane do wody, bez ich okaleczania.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2025/202.
(12) Biorąc pod uwagę, że przepisy należy stosować w sposób ciągły oraz aby uniknąć niepewności prawnej w okresie między zakończeniem stosowania wcześniej obowiązujących przepisów a datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od końca obowiązywania wcześniej obowiązujących przepisów. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone, a w odniesieniu do węgorza ustanawia się dodatkowe odstępstwo od okresu zamkniętego lub okresów zamkniętych.
(13) Rozporządzenie (UE) 2025/202 stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. Aby utrzymać okres sprawozdawczy w odniesieniu do TAC dla morlesza bogara w wodach UE i wodach międzynarodowych podobszaru ICES 10, zmienione TAC powinny mieć również zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ kwoty zostają zwiększone.
(14) Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1350 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/1350 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2025/202 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii |
| Data aktu: | 08/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 10/07/2025 |