(Jedynie teksty w języku estońskim, fińskim, litewskim, łotewskim, polskim i szwedzkim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 1 , w szczególności jego art. 55 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Oczekuje się, że transgraniczny projekt Rail Baltica odegra kluczową rolę w zapewnieniu funkcjonowania europejskich korytarzy transportowych Morze Północne-Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie-Morze Czarne- Morze Egejskie. Linia Rail Baltica będzie interoperacyjnym i wydajnym połączeniem kolejowym między Polską a państwami bałtyckimi oraz pośrednio Finlandią. Stworzy ona punkty połączenia transportu kolejowego, morskiego, lotniczego i drogowego. Linia Rail Baltica, stanowiąca brakujące ogniwo w obu korytarzach, pomoże również połączyć region z Ukrainą i Mołdawią, które są częścią korytarzy Morze Północne-Morze Bałtyckie i Morze Bałtyckie-Morze Czarne-Morze Egejskie. Oczekuje się, że przyczyni się do promowania mobilności bezemisyjnej zgodnie z odpowiednimi celami Unii w zakresie redukcji emisji CO2.
(2) Biorąc pod uwagę obecny kontekst międzynarodowy, znacznie wzrosła geostrategiczna wartość linii Rail Baltica. W kontekście jej budowy należy uwzględnić wkład w obronność, bezpieczeństwo i mobilność wojskową.
(3) Na projekt Rail Baltica miały wpływ nadzwyczajne okoliczności, takie jak wybuch pandemii COVID-19 i pełnoskalowa wojna Rosji przeciwko Ukrainie, co spowodowało poważne zakłócenia w jego wdrażaniu. Wymaga to ponownej oceny harmonogramu realizacji określonego w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1723 2 .
(4) Rail Baltica jest realizowana jako linia szybkiej kolei konwencjonalnej na potrzeby mieszanych usług pasażersko- towarowych. Powinna przyczynić się do osiągnięcia ambitnego celu, jakim jest połączenie wszystkich europejskich stolic za pomocą kolei dużych prędkości.
(5) Linia Rail Baltica powinna połączyć trzy kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową w 2030 r. i zintegrować je z jednolitym europejskim obszarem kolejowym.
(6) Rail Baltica jest podstawą europejskiego systemu kolejowego opartego na standardowej europejskiej nominalnej szerokości toru wynoszącej 1 435 mm w Estonii, na Łotwie i Litwie. W przyszłości ten europejski system szerokości toru powinien być stopniowo rozszerzany w regionie, zgodnie z krajowymi planami dostosowania.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1679, bez uszczerbku dla art. 8 ust. 5 tego rozporządzenia, państwa członkowskie mają ukończyć sieć bazową do dnia 31 grudnia 2030 r. Ponadto art. 8 ust. 5 stanowi, że realizacja projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania zależy od ich stopnia przygotowania, zgodności z unijnymi i krajowymi procedurami prawnymi oraz dostępności środków finansowych, bez naruszenia zobowiązań finansowych danego państwa członkowskiego lub Unii.
(8) Estonia, Łotwa, Litwa i Polska powinny dołożyć wszelkich starań, aby dotrzymać docelowego terminu wyznaczonego na 2030 r. dla sieci bazowej. Jednak ze względu na wyzwania techniczne i finansowe związane z projektem Rail Baltica nie zostanie on zakończony przed końcem 2030 r.
(9) Biorąc pod uwagę, z jednej strony, czas i zasoby niezbędne do budowy kompletnej linii Rail Baltica, a z drugiej strony strategiczne znaczenie jak najszybszego połączenia Estonii, Łotwy i Litwy z europejską siecią kolejową, linia ta powinna zostać zbudowana w dwóch etapach.
(10) W ramach pierwszego etapu do końca 2030 r. należy zbudować podstawową linię Rail Baltica, aby połączyć Estonię, Łotwę i Litwę z europejską siecią kolejową. W ramach drugiego etapu należy wdrożyć dalsze elementy, które są niezbędne do wykorzystania pełnego potencjału linii Rail Baltica, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1679.
(11) Aby linia ta mogła zacząć działać jak najwcześniej, Estonia, Łotwa i Litwa powinny w pierwszym etapie wybudować linię Rail Baltica jako linię jednotorową od Tallina do Kowna. Aby pobudzić rozwój ruchu transgranicznego w korytarzu Rail Baltica w ramach pierwszego etapu, Litwa powinna mieć możliwość wdrożenia instalacji podsystemów "Energia" i "Sterowanie" na istniejącym torze kolejowym na standardowej europejskiej nominalnej szerokości toru 1 435 mm na odcinku między Polską a Kownem.
(12) Podział na etapy powinien dać wszystkim zaangażowanym partnerom pewność, że podstawowe połączenia transgraniczne zostaną zbudowane w pierwszej kolejności, do końca 2030 r.
(13) Estonia, Łotwa, Litwa, Polska i Finlandia powinny ściśle współpracować podczas planowania i budowy linii Rail Baltica, aby zapewnić skoordynowaną i w pełni interoperacyjną linię kolejową. Grupa zadaniowa ds. Rail Baltica, której przewodniczy koordynator europejski ds. korytarza "Morze Północne-Morze Bałtyckie", powinna zapewnić współdziałanie między ministerstwami Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Finlandii oraz Komisją w celu wspierania koordynacji, kierowania projektem i umożliwienia sprawnej realizacji.
(14) Estonia, Łotwa, Litwa i Polska uzgodniły budowę linii Rail Baltica w bliskiej współpracy i w ścisłej koordynacji z Finlandią.
(15) Państwa bałtyckie powinny współpracować ze spółką joint venture RB Rail AS, która nadal pełni funkcję koordynatora projektu i jest głównym rozmówcą partnerów Rail Baltica, a mianowicie Estonii, Łotwy i Litwy oraz ich krajowych podmiotów powiązanych, w ramach wymiany informacji z Komisją w celu zapewnienia spójnego wdrażania. Spółka joint venture RB Rail AS i krajowe podmioty powiązane powinny realizować projekt transgraniczny Rail Baltica zgodnie z uzgodnioną strukturą projektu.
(16) W niniejszej decyzji należy określić działania i harmonogram ich realizacji w celu ukierunkowania prac partnerów projektu i zapewnienia jasności zainteresowanym stronom zaangażowanym w realizację projektu. Powinna ona również odzwierciedlać zaktualizowaną strategię realizacji opartą na geograficznych odcinkach operacyjnych, jak określono w umowie w sprawie zarządzania projektem zawartej 28 lutego 2024 r. między spółką joint venture RB Rail AS, właściwymi ministerstwami Estonii, Łotwy i Litwy oraz krajowymi podmiotami powiązanymi z projektem Rail Baltica.
(17) Zgodnie z art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1679 Komisja aktualizuje niniejszą decyzję co cztery lata lub na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego.
(18) Ponieważ harmonogram i środki określone w decyzji wykonawczej (UE) 2018/1723 są nieaktualne, a kontekst geopolityczny uległ zmianie, należy uchylić tę decyzję wykonawczą.
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 61 rozporządzenia (UE) 2024/1679,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1332 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1332 w sprawie realizacji projektu transgranicznego Rail Baltica w europejskim korytarzu transportowym Morze Północne-Morze Bałtyckie i europejskim korytarzu transportowym Morze Bałtyckie-Morze Czarne-Morze Egejskie w zastosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1723 |
| Data aktu: | 09/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2025 |