uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 42a ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 52,
(1) decyzją wykonawczą Komisji 2011/787/UE 3 upoważniono państwa członkowskie do tymczasowego stosowania środków nadzwyczajnych przeciwko rozprzestrzenianiu się Ralstonia solanacearum (Smith) Yabuuchi et al. emend. Safni et al. ("określony agrofag") w odniesieniu do przywozu bulw Solanum tuberosum L., innych niż przeznaczone do sadzenia, pochodzących z Egiptu ("określone rośliny"). Tę decyzję wykonawczą przyjęto na podstawie art. 16 ust. 3 dyrektywy Rady 2000/29/WE 4 .
(2) Dyrektywę 2000/29/WE zastąpiono rozporządzeniem (UE) 2016/2031, a załączniki I-V do tej dyrektywy zastąpiono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 5 .
(3) Określony agrofag jest wymieniony w części B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofag, którego występowanie stwierdzono na terytorium Unii. Wprowadzanie na terytorium Unii określonych roślin podlega wymogowi szczególnemu określonemu w pkt 21 załącznika VII do tego rozporządzenia w odniesieniu do określonego agrofaga i innych gatunków Ralstonia.
(4) Istnieją dowody uzasadniające przyjęcie bardziej rygorystycznych wymogów niż wymogi, o których mowa w pkt 21 załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, oraz wymogi decyzji wykonawczej 2011/787/UE odnoszące się do określonego agrofaga. Dowody te opierają się na doświadczeniu zdobytym podczas stosowania tej decyzji, zwiększonej liczbie przypadków wykrycia określonego agrofaga w dwóch ostatnich sezonach przywozowych określonych roślin oraz na audycie przeprowadzonym przez Komisję w Egipcie w styczniu 2024 r.
(5) Dalsza ocena przeprowadzona przez Komisję wykazała, że określone rośliny stwarzają zagrożenie, które można ograniczyć do dopuszczalnego poziomu w drodze zastosowania środków niezbędnych w celu reagowania na dane zagrożenie fitosanitarne. W ocenie tej uwzględniono między innymi postęp techniczny na polach w Egipcie, systemy badań oparte na nowych protokołach diagnostycznych opracowanych dla określonego agrofaga przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) oraz doświadczenia państw członkowskich w zakresie kontroli przywozu określonych roślin.
(6) W celu ograniczenia do dopuszczalnego poziomu ryzyka fitosanitarnego związanego z wprowadzaniem na terytorium Unii określonych roślin konieczne jest ustanowienie szczegółowych wymogów dotyczących produkcji, pakowania i inspekcji określonych roślin w Egipcie.
(7) Ze względu na charakter określonego agrofaga w celu ochrony fitosanitarnej terytorium Unii konieczne jest zapewnienie, by uprawa określonych roślin wprowadzanych na terytorium Unii odbywała się w punktach produkcji urzędowo uznanych przez egipską organizację ochrony roślin za wolne od określonego agrofaga, zgodnie z odpowiednim międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych. Z tego samego powodu wymaga się, aby w roku produkcji i w trzech poprzednich latach nie stwierdzono w tych punktach zakażenia określonym agrofagiem określonych roślin, innych wegetatywnych części roślin ziemniaka bądź innych uprawnych lub dzikich roślin żywicielskich z rodziny psiankowatych, które mogłyby być żywicielami określonego agrofaga, ani nie stwierdzono zanieczyszczenia określonym agrofagiem żadnych powiązanych źródeł wody. Ponadto konieczne jest zapewnienie, aby żadne określone rośliny pochodzące z tych punktów produkcji nie zostały uznane za zakażone po przeprowadzeniu testów na obecność określonego agrofaga przez egipską organizację ochrony roślin lub państwa członkowskie po opuszczeniu tych punktów produkcji.
(8) Wymogi te mają zapewniać, by produkcja określonych roślin odbywała się na obszarach wolnych od określonego agrofaga oraz na obszarach, na których podjęto działania w celu zapobieżenia występowaniu tego agrofaga. Ponadto powinny one zapewniać, by określone rośliny zostały wyhodowane z roślin spełniających określone kryteria uznania za wolne od określonego agrofaga.
(9) Świadectwo fitosanitarne na potrzeby wprowadzania do Unii określonych roślin powinno zawierać, pod nagłówkiem "Deklaracja dodatkowa", pewne elementy w celu zapewnienia przejrzystości informacji oraz jasności co do pochodzenia określonych roślin i spełnienia odpowiednich wymogów. Elementy te powinny obejmować stwierdzenie "Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/1289", numer partii odpowiadający każdej wywożonej partii określonych roślin, kod punktu produkcji, z którego pochodzi każda partia określonych roślin, oraz nazwy i numery identyfikacyjne urzędowo zatwierdzonych zakładów pakowania i eksporterów.
(10) Należy ustanowić przepisy dotyczące inspekcji, pobierania próbek i testów, przeprowadzanych przez państwa członkowskie w związku z przywozem określonych roślin, aby zapewnić ochronę terytorium Unii przed określonym agrofagiem. Testy należy przeprowadzać w Unii zgodnie ze schematem testów określonym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1193 6 , ponieważ system ten opiera się na mających zastosowanie normach międzynarodowych i okazał się skuteczny w wykrywaniu określonego agrofaga.
(11) Należy ustanowić system, w ramach którego egipska organizacja ochrony roślin będzie skutecznie kontrolować punkty produkcji, eksporterów i zakłady pakowania określonych roślin, zatwierdzać je i umieszczać w odpowiednim wykazie. W przypadku występowania lub podejrzenia występowania określonego agrofaga w określonych roślinach oraz w celu zapobieżenia wprowadzaniu na terytorium Unii określonych roślin zakażonych określonym agrofagiem, wykazy te należy zaktualizować, a w razie potrzeby usuwać z nich odpowiednie kody punktów produkcji, nazwy eksporterów i zakładów pakowania.
(12) Należy ustanowić przepisy dotyczące unieszkodliwiania odpadów z określonych roślin w Unii, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się określonego agrofaga wskutek ewentualnego zakażenia utajonego.
(13) Ponieważ ryzyko fitosanitarne wynikające z wprowadzenia określonych roślin na terytorium Unii, w świetle nowych wymogów niniejszego rozporządzenia, nie zostało jeszcze w pełni ocenione, należy je poddać dalszej ocenie, stosując te wymogi w praktyce. W szczególności należy ocenić ryzyko fitosanitarne po wprowadzeniu nowych wymogów dotyczących produkcji określonych roślin w Egipcie oraz po zastosowaniu schematu testów w odniesieniu do tych roślin i przepisów dotyczących inspekcji, pobierania próbek i testowania określonych roślin w Unii, a także przepisów dotyczących ich etykietowania i gospodarowania odpadami w Unii.
(14) Należy uchylić decyzję wykonawczą 2011/787/UE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem w celu dostosowania jej przepisów do określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/2031 odpowiednich warunków oraz wymogów dotyczących wprowadzania na terytorium Unii roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z państw trzecich.
(15) Wymóg, aby określone rośliny były uprawiane w miejscach produkcji, w których w roku produkcji i w trzech poprzedzających go latach spełnione były określone dodatkowe wymogi, powinien mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2028 r., aby pozostawić czas na zapewnienie zgodności określonych roślin z tymi wymogami.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lipca 2025 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1289 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1289 ustanawiające tymczasowe środki w odniesieniu do bulw Solanum tuberosum L. innych niż przeznaczone do sadzenia, pochodzących z Egiptu, w celu zapobieżenia wprowadzeniu na terytorium Unii Ralstonia solanacearum (Smith) Yabuuchi et al. emend. Safni et al., zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 i uchylające decyzję wykonawczą 2011/787/UE |
| Data aktu: | 02/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2028, 23/07/2025 |