uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 45 lit. a), c) i h),
(1) W art. 11 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/126 2 ustanowiono przepisy dotyczące inwestycji w nawadnianie w ramach interwencji sektorowych w sektorze owoców i warzyw, sektorze pszczelarskim, sektorze wina, sektorze chmielu, sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz innych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115.
(2) W celu zapewnienia, aby beneficjenci inwestujący w nawadnianie w ramach interwencji sektorowych i interwencji związanych z rozwojem obszarów wiejskich przestrzegali tych samych zasad, wymogi dotyczące inwestycji w nawadnianie w ramach interwencji sektorowych należy skorygować i dostosować do wymogów określonych w art. 74 rozporządzenia (UE) 2021/2115 w odniesieniu do inwestycji w nawadnianie w ramach rozwoju obszarów wiejskich.
(3) Wymóg ustalenia wartości procentowych dla potencjalnych oszczędności wody i rzeczywistego ograniczenia zużycia wody, o którym mowa w art. 11 ust. 4 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126, ma zastosowanie wyłącznie do inwestycji w poprawę istniejącej instalacji nawadniającej lub elementu infrastruktury nawadniającej, ponieważ jest to jedyna inwestycja w nawadnianie, w przypadku której takie oszczędności można skutecznie zmierzyć. W związku z tym należy sprostować obecne brzmienie art. 11 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126, aby wyraźnie umieścić ten wymóg wśród warunków mających zastosowanie do inwestycji w poprawę istniejących systemów nawadniania, o których mowa w art. 11 ust. 5 tego rozporządzenia delegowanego.
(4) Warunki określone w art. 11 ust. 6 lit. a) i b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 muszą być spełnione łącznie. Brzmienie tego przepisu należy sprostować tak, by było to wyraźnie wskazane.
(5) Należy sprostować kilka niezamierzonych błędów składniowych występujących w art. 11 ust. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126.
(6) W art. 31 ust. 6 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 ustanowiono przepisy dotyczące podstawy obliczania wartości produkcji sprzedanej, w szczególności w odniesieniu do kosztów transportu wewnętrznego do organizacji producentów. Ze względu na niezamierzone pominięcie części tekstu tego ustępu obecny przepis przewiduje wyłączenie wszystkich kosztów transportu wewnętrznego do organizacji producentów, podczas gdy brzmienie poprzedniego przepisu art. 22 ust. 6 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 3 pozwalało na uwzględnienie części tych kosztów w obliczeniach. Wartość produkcji sprzedanej obejmuje bowiem kilka rodzajów kosztów, w tym koszty transportu wewnętrznego do organizacji producentów, które są ponoszone przez organizację producentów. Koszty te są uwzględniane w cenie sprzedaży, gdy organizacja producentów wprowadza swoją produkcję na rynek. W związku z tym takie koszty nie powinny być całkowicie wyłączone z obliczania wartości produkcji sprzedanej. Aby jednak zapobiec nadmiernemu wykorzystywaniu tych kosztów, w obliczeniach należy uwzględnić jedynie ich część, tj. koszty transportu wewnętrznego do organizacji producentów, w sytuacji gdy odległość między scentralizowanymi punktami składowania lub pakowania organizacji producentów a punktem dystrybucji organizacji producentów nie przekracza 300 km. Należy zatem sprostować art. 31 ust. 6 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 poprzez dodanie brakującej części ustępu.
(7) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2022/126.
(8) Aby zapewnić sprawne wdrożenie planowanych interwencji oraz umożliwić rolnikom ich odpowiednie planowanie, a właściwym organom - ich uwzględnienie, istotne jest pilne skorygowanie niezamierzonych błędów w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/126. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1159 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1159 w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 |
| Data aktu: | 31/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/06/2025 |