uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Memorandum paryskie w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwane dalej "memorandum paryskim"), podpisane w Paryżu w dniu 26 stycznia 1982 r., weszło w życie w dniu 1 lipca 1982 r. Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu (PSCC) memorandum paryskiego, gdyż jego decyzje mogą wywierać decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 1 , na przykład poprzez ustanowienie zobowiązania inspekcyjnego i średniego odsetka braków i zatrzymań na potrzeby profilu ryzyka statku stosowanego do wyboru statków do inspekcji oraz poprzez aktualizację instrukcji i wytycznych dla inspektorów przeprowadzających inspekcje.
(2) Dyrektywą 2009/16/WE ustanowiono unijny system prawny dotyczący kontroli przeprowadzanej przez państwo portu oraz przeformułowano i wzmocniono wcześniejsze prawodawstwo Unii w tej dziedzinie obowiązujące od 1995 r. Unijny system prawny dotyczący kontroli przeprowadzanej przez państwo portu opiera się memorandum paryskim. W odniesieniu do państw członkowskich Unii dyrektywa 2009/16/WE skutecznie wprowadza do zakresu prawa Unii procedury, narzędzia i działania przewidziane w memorandum paryskim.
(3) Posiedzenia PSCC memorandum paryskiego odbywają się co roku., W trakcie tych posiedzeń podejmowane są decyzje dotyczące pewnych kwestii mających skutki prawne.
(4) Terminowe ustalenie na każde coroczne posiedzenie PSCC stanowiska, które należy zająć w imieniu Unii zgodnie z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jest utrudnione ze względu na regulamin memorandum paryskiego. W związku z tym należy ustalić takie stanowisko, na które będą składać się zasady przewodnie i kierunki działania, w perspektywie wieloletniej, wraz z ramami dotyczącymi jego corocznych doprecyzowań. Ponadto większość z tematów będących przedmiotem dyskusji na corocznych posiedzeniach PSCC dotyczy kwestii kontroli przeprowadzanej przez państwo portu i jest na ogół objęta jednym aktem prawnym Unii, a mianowicie dyrektywą 2009/16/WE. W konkretnych okolicznościach, które dotyczą memorandum paryskiego, możliwe jest zatem ustalenie ogólnego stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na wielu posiedzeniach PSCC.
(5) Unia nie jest członkiem memorandum paryskiego. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie, które są członkami memorandum paryskiego, do działania zgodnie ze stanowiskiem, które ma być zajęte w imieniu Unii, oraz do wyrażenia przez nie zgody na związanie decyzjami podjętymi przez PSCC.
(6) Dyskusje techniczne i współpraca techniczna w ramach PSCC z państwami trzecimi będącymi członkami memorandum paryskiego mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia skuteczności i prawidłowego funkcjonowania memorandum paryskiego.
(7) Niniejsza decyzja powinna obejmować okres 2025-2029.
(8) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii, które są członkami PSCC memorandum paryskiego, działające wspólnie w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1146 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/1146 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu, w okresie 2025-2029 |
| Data aktu: | 27/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2025 |