Decyzja 2025/1146 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu, w okresie 2025-2029

DECYZJA RADY (UE) 2025/1146
z dnia 27 maja 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu, w okresie 2025-2029

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Memorandum paryskie w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwane dalej "memorandum paryskim"), podpisane w Paryżu w dniu 26 stycznia 1982 r., weszło w życie w dniu 1 lipca 1982 r. Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu (PSCC) memorandum paryskiego, gdyż jego decyzje mogą wywierać decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 1 , na przykład poprzez ustanowienie zobowiązania inspekcyjnego i średniego odsetka braków i zatrzymań na potrzeby profilu ryzyka statku stosowanego do wyboru statków do inspekcji oraz poprzez aktualizację instrukcji i wytycznych dla inspektorów przeprowadzających inspekcje.

(2) Dyrektywą 2009/16/WE ustanowiono unijny system prawny dotyczący kontroli przeprowadzanej przez państwo portu oraz przeformułowano i wzmocniono wcześniejsze prawodawstwo Unii w tej dziedzinie obowiązujące od 1995 r. Unijny system prawny dotyczący kontroli przeprowadzanej przez państwo portu opiera się memorandum paryskim. W odniesieniu do państw członkowskich Unii dyrektywa 2009/16/WE skutecznie wprowadza do zakresu prawa Unii procedury, narzędzia i działania przewidziane w memorandum paryskim.

(3) Posiedzenia PSCC memorandum paryskiego odbywają się co roku., W trakcie tych posiedzeń podejmowane są decyzje dotyczące pewnych kwestii mających skutki prawne.

(4) Terminowe ustalenie na każde coroczne posiedzenie PSCC stanowiska, które należy zająć w imieniu Unii zgodnie z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jest utrudnione ze względu na regulamin memorandum paryskiego. W związku z tym należy ustalić takie stanowisko, na które będą składać się zasady przewodnie i kierunki działania, w perspektywie wieloletniej, wraz z ramami dotyczącymi jego corocznych doprecyzowań. Ponadto większość z tematów będących przedmiotem dyskusji na corocznych posiedzeniach PSCC dotyczy kwestii kontroli przeprowadzanej przez państwo portu i jest na ogół objęta jednym aktem prawnym Unii, a mianowicie dyrektywą 2009/16/WE. W konkretnych okolicznościach, które dotyczą memorandum paryskiego, możliwe jest zatem ustalenie ogólnego stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na wielu posiedzeniach PSCC.

(5) Unia nie jest członkiem memorandum paryskiego. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie, które są członkami memorandum paryskiego, do działania zgodnie ze stanowiskiem, które ma być zajęte w imieniu Unii, oraz do wyrażenia przez nie zgody na związanie decyzjami podjętymi przez PSCC.

(6) Dyskusje techniczne i współpraca techniczna w ramach PSCC z państwami trzecimi będącymi członkami memorandum paryskiego mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia skuteczności i prawidłowego funkcjonowania memorandum paryskiego.

(7) Niniejsza decyzja powinna obejmować okres 2025-2029.

(8) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii, które są członkami PSCC memorandum paryskiego, działające wspólnie w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na corocznych posiedzeniach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu (PSCC) memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwanego dalej "memorandum paryskim"), w okresie 2025-2029, gdy PSCC będzie miał przyjąć decyzje mające skutki prawne, jest określone w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Coroczne doprecyzowanie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na corocznych posiedzeniach PSCC memorandum paryskiego, w okresie 2025-2029, jest określone w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie Unii, które są członkami memorandum paryskim, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja wygasa z dniem 31 grudnia 2029 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu

ZASADY PRZEWODNIE

W ramach memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (memorandum paryskie) państwa członkowskie Unii, które są związane memorandum paryskim, powinny, w imieniu Unii:

a) działać zgodnie z celami dyrektywy 2009/16/WE, w szczególności w celu poprawy bezpieczeństwa morskiego, zapobiegania zanieczyszczeniom oraz poprawy warunków życia i pracy na statkach poprzez radykalne zmniejszenie liczby statków nieodpowiadających normom dzięki skrupulatnemu stosowaniu międzynarodowych konwencji i kodeksów;

b) promować wdrożenie zharmonizowanego podejścia członków memorandum paryskiego do skutecznego egzekwowania tych międzynarodowych norm w odniesieniu do statków żeglujących na wodach, które pozostają pod ich jurysdykcją, i korzystających z ich portów;

c) prowadzić współpracę w ramach memorandum paryskiego w celu uzyskania kompleksowego systemu inspekcji i sprawiedliwego rozłożenia ciężaru związanego z inspekcjami, w szczególności poprzez przyjęcie rocznego zobowiązania inspekcyjnego sporządzanego zgodnie z uzgodnioną metodyką określoną w załączniku 11 do memorandum paryskiego;

d) zapewniać zgodność środków przyjętych w ramach memorandum paryskiego z prawem międzynarodowym, a w szczególności z międzynarodowymi konwencjami i kodeksami dotyczącymi bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczeniom oraz warunków życia i pracy na statkach;

e) promować opracowywanie wspólnego podejścia z innymi organami realizującymi kontrolę przeprowadzaną przez państwo portu;

f) zapewniać spójność z innymi politykami Unii, zwłaszcza w zakresie stosunków zewnętrznych, bezpieczeństwa i środowiska.

KIERUNKI DZIAŁANIA

W celu zapewnienia sprawnego corocznego funkcjonowania unijnego systemu kontroli przeprowadzanej przez państwo portu zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE, państwa członkowskie, które są związane memorandum paryskim, starają się wspierać podejmowanie w jego ramach następujących działań:

1. Przyjęcie następujących elementów profilu ryzyka statku, stosowanych do wyboru statków do inspekcji:

a) biała, szara i czarna lista zgodnie ze wzorem opracowanym w memorandum paryskim i przedstawionym w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 801/2010 2 . Zgodnie z art. 10 ust. 3 dyrektywy (UE) 2024/3099 dotyczącej zmiany dyrektywy 2009/16/WE Komisja przyjmuje rozporządzenie wykonawcze zastępujące rozporządzenie Komisji (UE) 801/2010 ustanawiające metodykę rozpatrywania ogólnych parametrów ryzyka. Ten nowy tekst będzie odzwierciedlał decyzje, które zostały już przyjęte, zasadniczo, przez memorandum paryskie w 2019 r. w celu zmiany metodyki obliczania wzoru dotyczącego "białej", "szarej" i "czarnej" listy oraz przemianowania ich na "wysoki, średni i niski poziom działalności". Oczekuje się, że Komisja przyjmie to rozporządzenie wykonawcze w 2027 r.;

b) ranking uznanych organizacji zgodnie z metodą przyjętą przez Komitet Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu ("PSCC") na jego 37. posiedzeniu w maju 2004 r. (pkt 4.5.2 porządku obrad);

c) średni odsetek braków i zatrzymań dla wzoru działalności przedsiębiorstwa na podstawie załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 802/2010 3 .

2. Przyjęcie zmian lub aktualizacji procedur i wytycznych memorandum paryskiego, które mają skutki prawne i są zgodne z celami dyrektywy 2009/16/WE, zwłaszcza w celu poprawy bezpieczeństwa morskiego, zapobiegania zanieczyszczeniom oraz poprawy warunków życia i pracy na statku.

ZAŁĄCZNIK  II

Coroczne doprecyzowanie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu

Przed każdym corocznym posiedzeniem PSCC memorandum paryskiego należy podjąć niezbędne kroki, aby stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, uwzględniało wszystkie istotne informacje przekazane Komisji, jak również wszelkie dokumenty do omówienia podczas posiedzenia, dotyczące kwestii, które wchodzą w zakres kompetencji Unii zgodnie z zasadami przewodnimi i kierunkami działania określonymi w załączniku I.

Zgodnie z takimi informacjami i dokumentami oraz w oparciu o nie Komisja - z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem PSCC - przekaże Radzie do rozważenia i zatwierdzenia dokument przygotowawczy zawierający szczegóły planowanego stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/16/oj).
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 801/2010 z dnia 13 września 2010 r. w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie kryteriów państwa bandery (Dz.U. L 241 z 14.9.2010, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 802/2010 z dnia 13 września 2010 r. w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa (Dz.U. L 241 z 14.9.2010, s. 4).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1146

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1146 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu, w okresie 2025-2029
Data aktu: 27/05/2025
Data ogłoszenia: 05/06/2025