uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 3 ustanowiono europejską platformę internetowego rozstrzygania sporów (zwaną dalej "platformą ODR") na poziomie Unii i powierzono Komisji zadanie jej opracowania i utrzymywania; platforma ta stanowi jeden punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z internetowych umów sprzedaży lub umów o świadczenie usług.
(2) Platforma ODR ma postać interaktywnej strony internetowej, za pośrednictwem której konsumenci mogą występować do przedsiębiorców o wyrażenie zgody na skorzystanie z usług podmiotu zajmującego się alternatywnym rozstrzyganiem sporów (ADR), który jest wymieniony w wykazie opublikowanym na platformie ODR i spełnia wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE 4 .
(3) Rozporządzeniem (UE) nr 524/2013 nałożono na przedsiębiorców internetowych i pośredników internetowych wymóg zapewnienia na ich stronach internetowych łatwo dostępnego linku do platformy ODR. Obowiązek ten wraz z kampaniami informacyjnymi organizowanymi przez Komisję i krajowe zainteresowane strony zaowocował liczbą dwóch do trzech milionów odwiedzin na platformie ODR rocznie.
(4) Niemniej jednak tylko niewielka część odwiedzających korzysta z platformy ODR w celu złożenia skargi, a jedynie 2 % tych skarg spotyka się z pozytywną odpowiedzią przedsiębiorców, co umożliwia przekazanie wniosku do podmiotu ADR wymienionego na platformie ODR. Ogółem stanowi to około 200 spraw rocznie w całej Unii.
(5) Komisja opublikowała zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczące dostosowania pozasądowego rozstrzygania sporów do rynków cyfrowych; konsultacje te trwały od dnia 28 września do dnia 21 grudnia 2022 r. Komisja stwierdziła, że z platformy ODR korzystało zaledwie 5 % konsumentów, którzy odpowiedzieli na to zaproszenie do zgłaszania uwag, przy czym większość z nich uznała, że platformę ODR należy znacząco usprawnić lub
zlikwidować ją, ponieważ nie jest ona opłacalna. Zebrane dowody oraz fakt, że do podmiotu ADR przekazywanych jest nie więcej niż 200 spraw rocznie, dobitnie świadczą o tym, że dalsze utrzymywanie platformy ODR nie odpowiada zasadom efektywności i skuteczności przewidzianym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 5 .
(6) Należy zlikwidować platformę ODR i w związku z tym uchylić rozporządzenie (UE) nr 524/2013. Należy przewidzieć odpowiedni okres dla zapewnienia adekwatnego rozstrzygnięcia spraw, które są w toku.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 524/2013 dane osobowe związane z danym sporem przechowuje się w bazie danych ustanowionej na mocy tego rozporządzenia przez okres konieczny do osiągnięcia celów, do których zostały zgromadzone, oraz do zapewnienia podmiotom, których dotyczą dane, możliwości dostępu do ich danych osobowychpo to, by skorzystali ze swoich praw. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 524/2013 dane te mają zostać usunięte automatycznie najpóźniej po sześciu miesiącach od daty zakończenia sporu, który został przekazany platformie ODR. Komisja powinna - w odpowiednim czasie, a co najmniej na cztery miesiące przed likwidacją platformy ODR - poinformować jej użytkowników, którch sprawy są w toku, o likwidacji platformy ODR. Komisja powinna zaoferować pomoc użytkownikom platformy ODR, którzy chcą pozyskać dane dotyczące ich spraw.
(8) Ponieważ w innych aktach prawnych Unii zawarte są odniesienia do platformy ODR jako platformy umożliwiającej konsumentom występowanie do przedsiębiorców o wyrażenie zgody na pozasądowe rozstrzyganie sporów, akty te należy zmienić, aby usunąć z nich odniesienia do platformy ODR. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 6 i (UE) 2018/1724 7 . Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 8 , (UE) 2019/2161 9 i (UE) 2020/1828 10 również zawierają odniesienia do rozporządzenia (UE) nr 524/2013. Dyrektywy te mają zostać zmienione odrębnym aktem prawnym,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3228 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3228 w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 524/2013 i zmiany rozporządzeń (UE) 2017/2394 i (UE) 2018/1724 w odniesieniu do likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/01/2025 |