uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulują prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) nałożonego na dostarczane mu towary i świadczone na jego rzecz usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Austria została upoważniona do wprowadzenia szczególnego środka w celu całkowitego wyłączenia z prawa do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary i usługi, w przypadku gdy te towary i usługi są wykorzystywane w ponad 90 % do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub ogólnie do celów innych niż prowadzenie przedsiębiorstwa lub ogólnie do działalności niebędącej działalnością gospodarczą (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2009/1013/UE 2 upoważniono Austrię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 168 dyrektywy 2006/112/WE do dnia 1 stycznia 2013 r. Decyzją wykonawczą Rady 2012/705/UE 3 zmieniono decyzję wykonawczą 2009/1013/UE upoważniającą Austrię do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE do dnia 31 grudnia 2015 r. Upoważnienie to zostało następnie przedłużone decyzjami wykonawczymi Rady (UE) 2015/2428 4 , (UE) 2018/1487 5 i (UE) 2021/1779 6 .
(3) Decyzja wykonawcza Rady 2009/1013/UE wygasa w dniu 31 grudnia 2024 r.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji 20 marca 2024 r., Austria wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka. Do tego wniosku załączono sprawozdanie dotyczące stosowania szczególnego środka, obejmujące przegląd stosowanego wskaźnika proporcji w odniesieniu do prawa do odliczenia VAT, zgodnie z wymogami art. 2 decyzji wykonawczej 2009/1013/UE.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 16 maja 2024 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Austrię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 17 maja 2024 r. Komisja poinformowała Austrię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Zdaniem Austrii szczególny środek okazał się bardzo skuteczny, jeśli chodzi o uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania i unikaniu opodatkowania. Szczególny środek ogranicza obciążenia administracyjne przedsiębiorstw i administracji podatkowej, ponieważ nie ma potrzeby monitorowania późniejszego wykorzystania towarów i usług, do których zastosowano wyłączenie z odliczenia w chwili ich nabycia. Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ zarówno na przedsiębiorstwa, jak i na administrację podatkową, Komisja uważa, że właściwe jest przedłużenie obowiązywania szczególnego środka. Należy zatem upoważnić Austrię do dalszego stosowania szczególnego środka do dnia 31 grudnia 2027 r.
(7) Zgodnie ze sprawozdaniem przedłożonym przez Austrię minimalny wskaźnik proporcji 10 % wykorzystania towarów i usług do celów działalności gospodarczej jest na tyle niski, aby nie mieć znaczącego wpływu na całkowitą kwotę VAT faktycznie pobranego na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Szczególny środek powinien być ograniczony do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanego wskaźnika proporcji w odniesieniu do prawa do odliczenia VAT.
(9) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres.
(10) W przypadku gdy Austria uzna za konieczne przedłużenie obowiązywania szczególnego środka po 2027 r., powinna do dnia 31 marca 2027 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie. Do tego wniosku należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania szczególnego środka, obejmujące przegląd stosowanego wskaźnika proporcji.
(11) Przedmiotowy szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2009/1013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3013 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/3013 zmieniająca decyzję wykonawczą 2009/1013/UE upoważniająca Republikę Austrii do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 28/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2024 |