(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 29 października 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko
rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób
umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Bułgaria poinformowała Komisję o obecnej sytuacji w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na swoim terytorium w następstwie wystąpienia trzech ognisk tej choroby u owiec i kóz: jednego w obwodzie Stara Zagora, potwierdzonego w dniu 11 października 2024 r. oraz dwóch w obwodzie Chaskowo, potwierdzonych w dniu 16 i 17 października 2024 r. zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687; Bułgaria ustanowiła obszary objęte ograniczeniami obejmujące obszary zapowietrzone i zagrożone oraz obszary buforowe, w których stosuje się ogólne środki zwalczania choroby określone w tym rozporządzeniu delegowanym, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby.
(5) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest szybkie określenie na poziomie Unii obszarów objętych ograniczeniami w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz, które obejmują obszary zapowietrzone i obszary zagrożone, a także obszary buforowe w Bułgarii.
(6) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych oraz okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, powinny opierać się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie ospy owiec i ospy kóz w danym państwie członkowskim, a także na poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Okres obowiązywania środków należy również wyznaczyć z uwzględnieniem norm międzynarodowych Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH). W obecnej sytuacji istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że niedawne ogniska ospy owiec i ospy kóz wystąpiły ponad miesiąc później i w odległości ponad 80 km od poprzedniego ogniska choroby w obwodzie Jamboł oraz w ciągu 6 dni i około 35 km od siebie, co sugeruje, że choroba rozprzestrzenia się na tym obszarze.
(7) Ze względu na powagę i pilny charakter sytuacji oraz w celu natychmiastowego ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby po tym drugim wystąpieniu w tym państwie członkowskim konieczne jest zapewnienie, aby nie odbywało się przemieszczanie zwierząt z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych do miejsc przeznaczenia poza zewnętrzny obwód obszarów buforowych, a także wykluczenie na pewien okres ewentualnych odstępstw od zakazu przemieszczania zwierząt przewidzianego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na duże odległości. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na obszary państw członkowskich, ważne jest, aby nie dochodziło do przemieszczania zwierząt z obszarów objętych ograniczeniami.
(8) W związku z tym w załączniku do niniejszej decyzji należy określić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Bułgarii, ustalić czas trwania tej regionalizacji oraz ograniczyć przemieszczanie zwierząt. Przy ustalaniu czasu trwania tej regionalizacji należy uwzględnić minimalne okresy stosowania środków na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(9) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładu, w którym wystąpiła choroba, w Bułgarii do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich środki określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(10) W związku z tym, w oczekiwaniu na opinię Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, należy niezwłocznie ustanowić obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Bułgarii i umieścić je w wykazie w załączniku do niniejszej decyzji oraz ustalić czas trwania tego podziału na obszary.
(11) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz dokona przeglądu niniejszej decyzji na swoim następnym posiedzeniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2778 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2778 dotycząca niektórych tymczasowych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii |
| Data aktu: | 24/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2024 |