uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 2 w przypadku środków ochrony indywidualnej zgodnych z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częściami takich norm, domniemywa się, że spełniają one zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji C(2020) 7924 3 Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) o dokonanie przeglądu i zakończenie prac nad normami zharmonizowanymi na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425 w celu zapewnienia, aby nadal odzwierciedlały one powszechnie uznany stan wiedzy technicznej pod kątem spełnienia zasadniczych wymagań dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa określonych w załączniku II do tego rozporządzenia.
(3) Decyzja wykonawcza C(2020) 7924 została zmieniona decyzją wykonawczą Komisji C(2024)2750 4 w celu dostosowania zakresu wniosku poprzez dodanie i usunięcie niektórych norm w celu uwzględnienia najnowszych osiągnięć naukowo-technicznych oraz najnowszych zmian w działalności normalizacyjnej na szczeblu międzynarodowym i europejskim, a także w celu przedłużenia terminów zakończenia działalności normalizacyjnej w odniesieniu do niektórych norm i projektów norm, ponieważ prace nad niektórymi z nich nie mogły zostać zakończone w terminach określonych w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(4) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CENELEC zmienił normę EN 50365:2002, do której odniesienia nie opublikowano wcześniej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN 50365:2023 dotyczącej hełmów elektroizolacyjnych do prac przy instalacjach niskiego i średniego napięcia.
(5) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN zmienił następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/941 5 : EN 360:2002 dotyczącą urządzeń samohamownych, EN 564:2014 dotyczącą linek pomocniczych w sprzęcie alpinistycznym, EN 12841:2006 dotyczącą urządzeń regulacyjnych dla lin, EN 12941:1998, zmienioną przez EN 12941:1998/A1:2003 i EN 12941:1998/A2:2008, dotyczącą wymagań, badania i znakowania oczyszczającego sprzętu z wymuszonym przepływem powietrza wyposażonego w hełm lub kaptur, EN 12942:1998, zmienioną przez EN 12942:1998/A1:2002 i EN 12942:1998/A2:2008, dotyczącą wymagań, badania i znakowania oczyszczającego sprzętu ze wspomaganiem przepływu powietrza wyposażonego w maski, półmaski lub ćwierćmaski, EN 14058:2017 dotyczącą wyrobów odzieżowych chroniących przed chłodem, EN ISO 20345:2022 dotyczącą obuwia bezpiecznego, EN ISO 20346:2014 dotyczącą obuwia ochronnego oraz EN ISO 20347:2012 dotyczącą obuwia zawodowego.
(6) W rezultacie CEN przyjął następujące normy: EN 360:2023, EN 564:2023, EN 12841:2024, EN 12941:2023, EN 12942:2023, EN 14058:2017+A1:2023, zmianę EN ISO 20345:2022/A1:2024, EN ISO 20346:2022 zmienioną przez EN ISO 20346:2022/A1:2024 oraz EN ISO 20347:2022 zmienioną przez EN ISO 20347:2022/A1:2024.
(7) Komisja wspólnie z CEN oceniła, czy normy i ich zmiany są zgodne z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(8) Następujące normy zharmonizowane i ich zmiany spełniają zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa, które mają obejmować i które zostały określone w rozporządzeniu (UE) 2016/425: EN 360:2023, EN 564:2023, EN 12841:2024, EN 12941:2023, EN 12942:2023, EN 14058:2017+A1:2023, zmiana EN ISO 20345:2022/A1:2024, EN ISO 20346:2022 zmieniona przez EN ISO 20346:2022/A1:2024, EN ISO 20347:2022 zmieniona przez EN ISO 20347:2022/A1:2024 oraz EN 50365:2023. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych oraz ich zmian należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/941 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/425. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425 zostały wymienione w jednym akcie, do tego załącznika należy włączyć odniesienia do tych norm oraz do ich zmian.
(10) Należy wycofać odniesienia do następujących norm zharmonizowanych: EN 360:2002, EN 564:2014, EN 12841:2006, EN 12941:1998, zmienionej przez EN 12941:1998/A1:2003 i EN 12941:1998/A2:2008, EN 12942:1998, zmienionej przez EN 12942:1998/A1:2002 i EN 12942:1998/A2:2008, EN 14058:2017, EN ISO 20345:2022, EN ISO 20346:2014 oraz EN ISO 20347:2012 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę, że normy te zostały zmienione. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/941.
(11) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania zmienionej normy, należy odroczyć wycofanie odniesień do następujących norm zharmonizowanych: EN 360:2002, EN 564:2014, EN 12841:2006, EN 12941:1998, zmienionej przez EN 12941:1998/A1:2003 i EN 12941:1998/A2:2008, EN 12942:1998, EN 14058:2017, EN ISO 20345:2022, EN ISO 20346:2014 oraz EN ISO 20347:2012.
(12) Normy zharmonizowane EN 166:2001, EN 169:2002, EN 170:2002, EN 172:1994, zmieniona przez EN 172:1994/A1:2000 i EN 172:1994/A2:2001, oraz EN 379:2003+A1:2009 dotyczące ochrony indywidualnej oczu zostały zmienione przez CEN, a odniesienia do nich zostały włączone do załącznika II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/941, przy czym jako datę wycofania wskazano 11 listopada 2024 r. Nowe normy, które obejmują szeroki zakres produktów do ochrony oczu i twarzy do zastosowań zawodowych, zaktualizowały metody badań określone w poprzednich normach, zwiększyły liczbę konfiguracji badań dla jednego produktu poprzez poprzez wprowadzenie większej liczby kształtów i wielkości głowy, wprowadziły nowe wymogi dotyczące oznakowania produktów oraz nowe wymogi techniczne, takie jak odporność na promieniowanie cieplne, duże uderzenie masowe, substancje chemiczne, właściwości elektrostatyczne itp. W związku z tym producenci potrzebują więcej czasu na dostosowanie produkcji do nowych norm. Ponadto jednostki notyfikowane i laboratoria badawcze są zobowiązane do dostosowania metod badań. Należy zatem odroczyć o kolejny rok datę wycofania następujących norm zharmonizowanych: EN 166:2001, EN 169:2002, EN 170:2002, EN 172:1994, zmienionej przez EN 172:1994/A1:2000 i EN 172:1994/A2:2001, oraz EN 379:2003+A1:2009. Chociaż zmienione normy wprowadzają istotne zmiany w niektórych mających zastosowanie zasadniczych wymogach, nie przewiduje się, aby to odroczenie miało szkodliwy wpływ na poziom bezpieczeństwa danych produktów, ponieważ zmienione normy poprawiają głównie procedury badań. Należy zatem zastąpić wiersze w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/941 dotyczące następujących norm zharmonizowanych: EN 166:2001, EN 169:2002, EN 170:2002, EN 172:1994, zmienionej przez EN 172:1994/A1:2000 i EN 172:1994/A2:2001, oraz EN 379:2003+A1:2009.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2023/941.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2599 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2599 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/941 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości, oczyszczającego sprzętu ochrony układu oddechowego ze wspomaganiem przepływu powietrza, obuwia, hełmów elektroizolacyjnych oraz środków ochrony oczu i twarzy do zastosowań zawodowych, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 |
| Data aktu: | 04/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/04/2026, 08/10/2026, 08/10/2024 |