uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3 i art. 259 ust. 1,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność chowu, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w ich wywozie do państw trzecich.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882. W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano pewne środki, które należy wprowadzić w przypadku urzędowego potwierdzenia wystąpienia ogniska choroby kategorii A u zwierząt utrzymywanych, w tym afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń. Przepisy te przewidują zwłaszcza ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami, obejmującego obszary zapowietrzone i zagrożone, oraz zakazy przemieszczania zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie i pozyskanych od nich lub z nich produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 3 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez pewien okres przez państwa członkowskie, które są wymienione lub których obszary są wymienione w załącznikach I i II do tego rozporządzenia ("zainteresowane państwa członkowskie"). W tym rozporządzeniu wykonawczym ustanowiono przepisy dotyczące umieszczenia na poziomie Unii w załączniku I do tego rozporządzenia obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w następstwie wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń oraz przepisy dotyczące umieszczenia na poziomie Unii w załączniku II do tego rozporządzenia w następstwie wystąpienia ogniska tej choroby w państwie członkowskim lub strefie uprzednio uznawanych za wolne od choroby.
(4) W przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w państwie członkowskim przewidziano również, w art. 3 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.
(5) Niemcy poinformowały Komisję o ówczesnej sytuacji w zakresie afrykańskiego pomoru świń na swoim terytorium w następstwie potwierdzenia wystąpienia jednego ogniska tej choroby u utrzymywanych świń w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie w dniu 7 czerwca 2024 r. w strefie uprzednio uznawanej za wolną od choroby. Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/594 Niemcy ustanowiły obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone, na którym stosowano ogólne środki zwalczania chorób określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby.
(6) W następstwie otrzymania od Niemiec informacji dotyczących tego ogniska u utrzymywanych świń w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie tego państwa członkowskiego przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/1695 4 .
(7) Następnie obszar objęty ograniczeniami ustanowiony przez właściwy organ Niemiec w kraju związkowym Meklem- burgia-Pomorze Przednie wymieniono w części B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1857 5 , a decyzję wykonawczą (UE) 2024/1695 uchylono. Ten obszar objęty ograniczeniami miał zastosowanie do dnia 7 września 2024 r.
(8) Niemcy poinformowały Komisję o obecnej korzystnej sytuacji w zakresie afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na obszarze objętym ograniczeniami w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie oraz o tym, że środki dotyczące obszarów zapowietrzonych i zagrożonych zostały należycie wdrożone zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby.
(9) Biorąc pod uwagę obecną korzystną sytuację w zakresie afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie oraz środki należycie wdrożone przez Niemcy zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środki określone w art. 21 i 22 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, należy usunąć ten obszar w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie z wykazu w części B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ze względu na niewystąpienie w ciągu ostatnich trzech miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tym obszarze objętym ograniczeniami, który obejmował obszary zapowietrzone i zagrożone.
(10) Obszary wymienione jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 wyznaczono w oparciu o sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii.
(11) Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 został ostatnio zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2491 6 w następstwie zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia wykonawczego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do tej choroby w niektórych państwach członkowskich uległa zmianie.
(12) Wszelkie zmiany obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 powinny również opierać się na sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na obszarach występowania tej choroby oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w zainteresowanym państwie członkowskim, poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, a także naukowych zasadach i kryteriach określania podziału geograficznego na obszary ze względu na afrykański pomór świń, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi afrykańskiego pomoru świń opracowanymi przez Komisję i państwa członkowskie 7 . Zmiany takie należy również wprowadzać z uwzględnieniem norm międzynarodowych, takich jak Kodeks zdrowia zwierząt lądowych 8 Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH), oraz uzasadnień podziału na obszary podanych przez właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich.
(13) Od dnia przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/2491 zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/594 odnotowano nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w Polsce i we Włoszech. Ponadto na niektórych obszarach Litwy, Szwecji, Węgier i Włoch poprawiła się sytuacja epidemiologiczna świń utrzymywanych, a także dzikich świń.
(14) W następstwie tych niedawnych ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w Polsce i we Włoszech oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Unii, podział na obszary w tych państwach członkowskich został ponownie oceniony i zaktualizowany zgodnie z art. 5 i 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanowiono przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami I w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych lub dzikich świń na obszarze państwa członkowskiego graniczącym z obszarem, na którym oficjalnie nie potwierdzono ogniska afrykańskiego pomoru świń. W art. 7 tego rozporządzenia ustanowiono przepisy szczególne dotyczące umieszczania w wykazie obszarów objętych ograniczeniami III lub obszarów objętych ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w państwie członkowskim. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano środki zarządzania ryzykiem wprowadzone we wspomnianych państwach członkowskich. Zmiany te należy również odzwierciedlić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(15) We wrześniu 2024 r. odnotowano dwa ogniska afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w regionie Piemont we Włoszech, na obszarze wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami III w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, wspomniany obszar Włoch, który jest obecnie wymieniony jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do tego rozporządzenia wykonawczego i na którym wystąpiły te niedawne ogniska afrykańskiego pomoru świń, powinien zostać teraz wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i III również należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(16) We wrześniu 2024 r. odnotowano także ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w regionie Piemont we Włoszech, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami I w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I należy wymienić w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i III również należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(17) Ponadto we wrześniu 2024 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w województwie kujawsko-pomorskim w Polsce, na obszarze objętym ograniczeniami III wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami II w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W związku z tym ten obszar Polski wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II należy wymienić w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami II i III również należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(18) We wrześniu 2024 r. odnotowano również ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w województwie zachodniopomorskim w Polsce, na obszarze wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami III i II w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w tym załączniku. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, ten obszar Polski obecnie wymieniony w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I należy wymienić w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I, II i III również należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(19) Na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Węgry oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych na Węgrzech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, niektóre obszary w komitatach Jász-Nagykun-Szolnok i Békés na Węgrzech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami II oraz dlatego, że obszary objęte ograniczeniami I nadal graniczą z tymi obszarami objętymi ograniczeniami II.
(20) Dodatkowo, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Węgry oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami I wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 oraz na obszarach objętych ograniczeniami, z którymi graniczą wspomniane obszary objęte ograniczeniami I, stosowanych na Węgrzech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, niektóre obszary w komitatach Jász-Nagykun-Szolnok, Békés i Pest na Węgrzech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami I powinny teraz zostać usunięte z wykazu w tym załączniku ze względu na niewystą- pienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami I oraz na obszarach, z którymi graniczą te obszary objęte ograniczeniami I.
(21) Podobnie, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych we Włoszech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszary w regionach Liguria i Piemont we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami II oraz dlatego, że te obszary objęte ograniczeniami I nadal graniczą z obszarami objętymi ograniczeniami II.
(22) Ponadto, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami I wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych we Włoszech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszary w regionach Liguria i Piemont we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami I powinny teraz zostać usunięte z wykazu w tym załączniku ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami I oraz na obszarach, z którymi graniczą te obszary objęte ograniczeniami I.
(23) Podobnie, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych we Włoszech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszar w regionie Kalabria we Włoszech wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń. Ten obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń.
(24) Dodatkowo, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na obszarach objętych ograniczeniami III i I wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych we Włoszech zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, niektóre obszary w regionie Sardynia we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III i I powinny teraz zostać usunięte z wykazu w tym załączniku ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami III i I oraz na obszarach, z którymi graniczą te obszary objęte ograniczeniami III i I.
(25) Ponadto, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Litwę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w Litwie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, obszar w okręgu mariampolskim w Litwie wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystą- pienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń. Ten obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń.
(26) Wreszcie, na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Szwecję oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami II i I wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w Szwecji zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w kodeksie WOAH, niektóre obszary w regionie Västmanland w Szwecji wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II i I powinny teraz zostać usunięte z wykazu w tym załączniku ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami II i I oraz na obszarach, z którymi graniczą te obszary objęte ograniczeniami II i I.
(27) Aby uwzględnić niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby; w Litwie, w Polsce, na Węgrzech i we Włoszech należy wyznaczyć nowe obszary objęte ograniczeniami o odpowiedniej wielkości oraz wymienić je jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, a niektóre części obszarów objętych ograniczeniami I, II i III należy usunąć z wykazu w tym załączniku dla Litwy, Szwecji, Węgier i Włoch. Ponadto obszar objęty ograniczeniami, który obejmuje obszary zapowietrzone i zagrożone, należy usunąć z wykazu w części B załącznika II do tego rozporządzenia dla Niemiec.
(28) Ponieważ sytuacja w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń jest w Unii bardzo dynamiczna, przy wyznaczaniu tych nowych obszarów objętych ograniczeniami wzięto pod uwagę sytuację epidemiologiczną na otaczających je obszarach.
(29) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(30) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2526 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2526 zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego szczególne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń |
| Data aktu: | 23/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2024 |