Decyzja wykonawcza 2024/2488 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej PsychedeliCare zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2488
z dnia 11 września 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "PsychedeliCare" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 6086)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 24 lipca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "PsychedeliCare".

(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest wezwanie Komisji do "wspierania sprawiedliwego, szybkiego, przystępnego cenowo, bezpiecznego i legalnego dostępu do innowacyjnych terapii wspomaganych psychodelikami". Organizatorzy przedstawili założenia inicjatywy w formie trzech celów szczegółowych. W ramach pierwszego celu wzywa się Komisję do "udzielenia wsparcia w procesie wypracowania przez ekspertów konsensusu odnośnie do standardów opieki z użyciem psychodelików, w tym wsparcia psychologicznego, szkoleń w zakresie terapii, wytycznych etycznych i środków bezpieczeństwa, co pozwoliłoby zapewnić bezpieczne i skuteczne wprowadzenie terapii z użyciem psychodelików." oraz do "wsparcia wysiłków na rzecz tworzenia zdolności, jeżeli chodzi o multidyscyplinarne programy szkoleniowe dotyczące zdrowia psychicznego, przygotowane specjalnie pod kątem potrzeb dotyczących szkoleń w zakresie terapii z użyciem psychodelików, organizowanych dla świadczeniodawców". W ramach drugiego celu organizatorzy wzywają Komisję do "zintensyfikowania finansowanych przez UE badań nad zastosowaniami psychodelików do celów terapeutycznych, aby wzmocnić dowody na ich bezpieczeństwo i skuteczność". W ramach trzeciego celu wzywa się do "przyjęcia wspólnego stanowiska na forach ONZ, aby opowiadać się za pragmatycznymi, postępowymi uregulowaniami transnarodowymi, które dotyczyłyby składników psychodelików", a także "przygotowania stosownych zaleceń celem zweryfikowania składników psychodelików, które są ujęte w pochodzącej z 1971 r. Konwencji ONZ o substancjach psychotropowych".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Zapisano w nim, że "w UE mamy do czynienia z kryzysem zdrowia psychicznego" oraz że "dostępne obecnie terapie psychiatryczne okazują się nieskuteczne w przypadku aż 50 % pacjentów". W załączniku wyjaśniono, że "rosnąca liczba dowodów naukowych wskazuje jednak na skuteczność terapii wspomaganych psychodelikami" i uważa, że "Komisja powinna wykorzystać tę dynamikę i aktywnie podejść do ustanowienia ram prawnych i określenia uwarunkowań medycznych na potrzeby włączenia psychodelików do realizowanych w UE terapii". Organizatorzy wzywają zatem do uznania "wyjątkowej specyfiki terapii z zużyciem psychodelików i ich potencjału w zakresie zaspokajania niespełnionych potrzeb wynikających z zaburzeń zdrowia psychicznego i zaburzeń związanych z używaniem substancji", które to zaburzenia zdaniem organizatorów "stanowią obciążenie dla jednostek, systemów opieki zdrowotnej, społeczeństw i gospodarek".

(4) Jeżeli chodzi o pierwszy cel inicjatywy, Komisja mogłaby przedłożyć wniosek dotyczący aktu prawnego wspierającego bezpieczne i skuteczne wprowadzanie terapii z użyciem psychodelików na podstawie art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), o ile zgodnie z art. 168 ust. 7 TFUE nie koliduje to z kompetencjami państw członkowskich w dziedzinie refundacji leków lub terapii.

(5) Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy, Komisja mogłaby - na podstawie art. 182 TFUE - przedłożyć wniosek mający na celu pobudzenie finansowanych przez UE badań nad zastosowaniem terapeutycznym psychodelików w celu wzmocnienia dowodów na ich bezpieczeństwo i skuteczność.

(6) I wreszcie, jeżeli chodzi o trzeci cel, Komisja mogłaby przedłożyć - na podstawie art. 218 ust. 9 TFUE - zalecenie dotyczące decyzji Rady określającej stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do składników psychodelików w organach Organizacji Narodów Zjednoczonych, powołanych na mocy umowy i przyjmujących akty mające skutki prawne.

(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "PsychedeliCare".

(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "PsychedeliCare".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "PsychedeliCare", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Théo GIUBILEI i Flavio CANDELI.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2488

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2488 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej PsychedeliCare zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 11/09/2024
Data ogłoszenia: 19/09/2024