uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6, art. 5 ust. 10 i art. 9 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2022/2379 ustanowiono zintegrowane ramy na potrzeby opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskich statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie.
(2) Aby dane zebrane w poszczególnych państwach członkowskich były porównywalne i aby osiągnąć harmonizację w ramach systemu statystyki rolnictwa, konieczne jest określenie elementów technicznych statystyk, które mają być przekazywane Komisji (Eurostatowi), dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie w odniesieniu do składników odżywczych.
(3) Elementy te obejmują wykaz zmiennych, opis zmiennych, jednostki obserwowane, wymogi dotyczące dokładności i zasady metodologiczne, które należy stosować, a także, w stosownych przypadkach, terminy przekazywania danych.
(4) W stosownych przypadkach należy określić pokrycie zbiorów danych wykraczające poza wymogi określone w art. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2379, aby uniknąć niespójności między państwami członkowskimi.
(5) Należy doprecyzować okresy odniesienia, o których mowa w art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2379, aby zapewnić porównywalność statystyk między państwami członkowskimi.
(6) Europejskie statystyki dotyczące składników odżywczych należy zestawiać zgodnie z metodyką spójną z odpowiednimi standardami uzgodnionymi na szczeblu międzynarodowym, takimi jak standardy Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu lub europejskiego programu monitorowania i oceny.
(7) Bilans składników odżywczych to ważny wskaźnik zrównoważonego charakteru działalności rolniczej. Może on ujawniać utrzymujące się nadwyżki lub niedobory azotu i fosforu w glebie rolnej, a przez to wskazywać na ryzyko dla środowiska. Brak azotu lub fosforu może powodować degradację żyzności gleby, natomiast ich nadmiar może powodować zanieczyszczenie powietrza i wody, potencjalnie prowadząc na przykład do eutrofizacji wód powierzchniowych i skażenia wody pitnej.
(8) Statystyki dotyczące składników odżywczych przyczyniają się do oceny efektywności stosowania nawozów oraz zależności produkcji żywności od tych nakładów. Statystyki te są więc ważnym elementem bezpieczeństwa żywnościowego.
(9) W strategii Komisji "Od pola do stołu" w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu wyznaczono cel ograniczenia o połowę utraty składników odżywczych, przy jednoczesnym zapewnieniu, by nie doszło do pogorszenia żyzności gleby, co ma doprowadzić do ogólnej redukcji stosowania nawozów o co najmniej 20 % do 2030 r. Ponadto bilans składników odżywczych brutto jest wskaźnikiem kontekstowym stosowanym do monitorowania wspólnej polityki rolnej. Porównywalne i aktualne dane dotyczące bilansów składników odżywczych oraz stosowania nawozów w rolnictwie będą się przyczyniać do oceny wspomnianych wyżej celów oraz innych przyszłych celów polityki. Do terminowej oceny celów i wskaźników wymagane jest, by dane dotyczące bilansów składników odżywczych były dostępne przed 2030 r.
(10) Bilanse składników odżywczych należy obliczać zgodnie z podejściem opartym na bilansie typu "na powierzchni pola", z wykorzystaniem współczynników odzwierciedlających wpływ upraw i zwierząt gospodarskich na przepływy składników odżywczych. Współczynniki te należy obliczać, stosując porównywalną metodykę we wszystkich państwach członkowskich, aby zapewnić spójność i porównywalność. Współczynniki powinny odzwierciedlać stabilny trend, eliminując roczną zmienność.
(11) Dostępność takich współczynników jest warunkiem wstępnym obliczania bilansów składników odżywczych. Współczynniki są stosowane w połączeniu z innymi powiązanymi zbiorami danych, w szczególności statystykami dotyczącymi upraw i produkcji zwierzęcej, przekazywanymi przez państwa członkowskie w celu opracowania rocznych bilansów składników odżywczych.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 września 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2212 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2212 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 w odniesieniu do statystyk dotyczących składników odżywczych |
| Data aktu: | 03/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 26/09/2024 |