uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w żywności. Doświadczenie zdobyte od czasu wejścia w życie tego rozporządzenia ujawniło niejasność niektórych punktów w tabeli w załączniku I do tego rozporządzenia. Konieczne jest zatem wyjaśnienie tych kwestii.
(2) W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej w nieprzetworzonych ziarnach zbóż, z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren żyta, pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie i analiza próbek mają być wykonywane zgodnie z pkt B załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 401/2006 3 . Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2782 4 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić.
(3) W pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 określono najwyższy dopuszczalny poziom toksyn T-2 i HT-2 w wyrobach piekarniczych zawierających co najmniej 90 % produktów mielenia owsa. Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do wyrobów piekarniczych o wysokiej zawartości owsa. W oparciu o doświadczenia związane ze składem żywności dostępnej na rynku w wielu przypadkach wyroby piekarnicze o wysokiej zawartości owsa, takie jak ciastka z owsa, zawierają jednak mniej niż 90 % produktów mielenia owsa, zwykle między 75 % a 85 %. Należy zatem odpowiednio zmienić pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(4) W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych w żywności dla dzieci i produktach zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie próbek i analiza mają być wykonywane zgodnie z części J załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 401/2006. Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2783 5 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić.
(5) Aby zapewnić bezpieczeństwo konsumentów, najwyższy dopuszczalny poziom kwasu cyjanowodorowego w nasionach lnu wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, określony w pkt 2.3.2 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915, powinien mieć zastosowanie niezależnie od procedury przetwarzania nasion lnu. Należy zatem odpowiednio zmienić ten punkt.
(6) Jako że nieprzetworzony owies przed mieleniem jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom zanieczyszczeń w nieprzetworzonym owsie określony w pkt 1.2.9 i 1.5.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonego owsa wraz z łuską, nawet jeżeli łuska jest niejadalna.
(7) Celem rozporządzenia (UE) 2023/915 jest ustanowienie maksymalnych poziomów zanieczyszczeń w odniesieniu do nieprzetworzonych zbóż wprowadzanych do obrotu na etapie tuż przed przetwarzaniem wstępnym. Obecne sformułowanie nie jest wystarczająco precyzyjne, dlatego należy je sprostować w odpowiednich pozycjach w tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(8) W odniesieniu do ochratoksyny A w pkt 1.2.10 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach, oraz dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie "wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego" odnosi się wyłącznie do "zbóż", a nie do "produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż".
(9) Produkty z ryżu są wyłączone z niektórych rodzajów żywności wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. W celu wyjaśnienia zakresu tego wyłączenia należy określić zawartość produktów z ryżu w odpowiednich punktach tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(10) W odniesieniu do zearalenonu w pkt 1.5.3 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, mąki zbożowej, semoliny, otrębów i zarodków jako produktu końcowego wprowadzanego do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie "wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego" odnosi się wyłącznie do "zbóż, otrębów i zarodków", a nie do "mąki zbożowej i semoliny".
(11) W pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 sformułowanie dotyczące odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu cyjanowodorowego w nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania i rafinacji oleju należy dostosować do sformułowania dotyczącego odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn w orzeszkach arachidowych (orzeszkach ziemnych) i innych nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania do produkcji rafinowanego oleju roślinnego, określonych w pkt 1.1.4 tej tabeli. Należy zatem odpowiednio sprostować pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(12) Aby wyeliminować ewentualne niejasności i usprawnić egzekwowanie przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego, należy sprostować sformułowanie dotyczące uwag odnoszących się do tych produktów w sekcji 4 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(13) W celu zapewnienia spójnego sposobu egzekwowania przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i PCB w mięsie jeleniowatych w pkt 4.1.1.8 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy dodać wyjaśnienie dotyczące gatunków zwierząt, z których pochodzi mięso.
(14) W egzekwowaniu przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych produktach dla niemowląt i małych dzieci, ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2023/915, występują niespójności. Aby ich uniknąć, należy dokonać rozróżnienia między produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci substancji w proszku a produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci płynnej.
(15) Obłuskiwanie jest procesem usuwania łusek nasion i uznaje się je za część procesu oczyszczania. Aby uniknąć sytuacji, w której obłuskiwanie można uznać za część przetwarzania wstępnego, należy odpowiednio sprostować przypis 6 do tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (UE) 2023/915.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1756 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1756 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2023/915 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności |
| Data aktu: | 25/06/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/07/2024 |