uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 3 i art. 26,
(1) Art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 przewiduje, że sejfnery i synergetyki zostają zatwierdzone, w przypadku gdy spełniają kryteria zatwierdzania substancji czynnych określone w art. 4 tego rozporządzenia. Art. 25 ust. 2 stanowi ponadto, że ogólne zasady stosowane w odniesieniu do procedury zatwierdzania substancji czynnych lub odnawiania tych zatwierdzeń, określone w art. 5-21 tego rozporządzenia, mają również zastosowanie do sejfnerów i synergetyków. W art. 25 ust. 3 tego rozporządzenia wskazano również, że do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków należy określić wymogi dotyczące danych, podobne do tych mających zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzania substancji czynnych.
(2) Co więcej, zgodnie z wymogami art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, należy ustanowić program prac dotyczący stopniowego przeglądu sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie. Aby zapewnić zgodność z odstępstwem przewidzianym w art. 81 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 procedury powinny umożliwiać przegląd sejfnerów i synergetyków w ciągu pięciu lat od przyjęcia programu prac.
(3) W celu zagwarantowania możliwości przeglądu wszystkich sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie należy najpierw ustanowić wykaz sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie, procedury zgłaszania przez potencjalnych wnioskodawców zainteresowania składaniem wniosków o zatwierdzenie tych sejfnerów i synergetyków, termin składania takich wniosków oraz procedury dotyczące oceny dopuszczalności wniosków.
(4) Aby zapewnić spójność ze szczegółowymi warunkami oceny naukowej ustanowionymi na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , należy przewidzieć podobne przepisy dotyczące sejfnerów i synergetyków. W związku z tym należy ustanowić przepisy szczegółowo opisujące proces składania wspólnych wniosków oraz określające procedury konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") poprzedzających złożenie wniosku o zatwierdzenie substancji czynnej i dotyczących planowanych testów i badań mających na celu zapewnienie zatwierdzenia sejfnerów i synergetyków wraz z wymaganymi powiadomieniami o badaniach rozpoczętych lub przeprowadzonych przez potencjalnych wnioskodawców w celu uzasadnienia ich wniosków.
(5) Aby ograniczyć do minimum badania na zwierzętach, wnioskodawcy powinni, w miarę możliwości, podjąć starania w celu uniknięcia badań na zwierzętach oraz poinformować Urząd, w ramach powiadamiania o zleconych lub przeprowadzonych badaniach, czy jakiekolwiek przeprowadzone lub zlecone badania obejmują wykorzystanie alternatywnych metod testowania.
(6) Aby zapewnić odpowiednie zarządzanie udostępnianiem danych oraz chronić prawa i interesy wnioskodawców i innych zainteresowanych stron w zakresie publicznego dostępu do informacji, do programu prac należy stosować zasady ochrony i poufności danych ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009. Zgodnie z zasadami ochrony danych i poufności określonymi w tym rozporządzeniu należy podjąć działania w celu ochrony informacji przedłożonych przez wnioskodawców podczas ustanawiania i realizacji programu prac.
(7) Do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków należy określić wymogi dotyczące danych, podobne do tych mających zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzania substancji czynnych. Poza wymogami dotyczącymi danych mającymi zastosowanie do zatwierdzania substancji czynnych wymagane powinny być też dodatkowe dane, w szczególności te związane z wykazaniem skuteczności sejfnerów i synergetyków.
(8) Z uwagi na istotne powiązania między uprawnieniami określonymi w art. 25 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 dotyczącymi zdefiniowania wymogów dotyczących danych do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków oraz uprawnieniami określonymi w art. 26 tego rozporządzenia dotyczącymi ustanowienia programu prac dotyczącego stopniowego przeglądu sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie - w szczególności w odniesieniu do stosowania tych samych wymogów dotyczących danych - należy ustanowić te przepisy wspólnie w ramach jednego aktu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1487 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1487 określające wymogi dotyczące danych do celów zatwierdzania sejfnerów i synergetyków oraz ustanawiające program prac dotyczący stopniowego przeglądu sejfnerów i synergetyków znajdujących się w obrocie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 |
| Data aktu: | 29/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/06/2024 |