Decyzja 335/2023 (2024/1420) zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 335/2023
z dnia 8 grudnia 2023 r.
zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG [2024/1420]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków 1 .

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych 2 .

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/852 z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji (UE) 2015/1814 w odniesieniu do liczby uprawnień, które mają zostać umieszczone w rezerwie stabilności rynkowej na potrzeby unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. 3 .

(4) Decyzja Komisji (UE) 2023/1575 z dnia 27 lipca 2023 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji 4 .

(5) Całkowita liczba uprawnień, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, zostanie opublikowana przez Komisję do dnia 1 stycznia 2025 r. i, podobnie jak w przypadku obecnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, Komisja ustali ten pułap jako pulę uprawnień dla całego EOG. Dane wejściowe powinny dostarczyć państwa EOG-EFTA, z którymi będą również prowadzone konsultacje w trakcie przygotowywania odpowiedniej decyzji Komisji.

(6) Włączenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 pozostaje bez uszczerbku dla dokonanej przez państwa EFTA oceny rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego w kontekście zakresu stosowania Porozumienia EOG.

(7) Na podstawie unii regionalnej Liechtensteinu ze Szwajcarią oraz zgodnie z dwustronnym traktatem w sprawie opłat środowiskowych 5  w Liechtensteinie obowiązuje podatek od emisji CO2, którego administrowanie, w tym pobór, monitorowanie i raportowanie, jest dokonywane przez organy i podmioty szwajcarskie. W związku z tym w przypadku Liechtensteinu - w kontekście nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych - właściwe jest dokonanie przeglądu daty wygaśnięcia odstępstwa na podstawie art. 30e ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, zwolnienie z powiązanych przepisów administracyjnych do tego czasu, a także odpowiednie dostosowania danych dotyczących źródeł emisji.

(8) Zgodnie z dyrektywą (UE) 2023/959 państwa EFTA są ujęte w opublikowanych decyzją (UE) 2023/1575 danych liczbowych dotyczących puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r., i rocznej redukcji uprawnień, które mają zostać wydane, wynikającej z zastosowania współczynnika liniowego redukcji.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
w pkt 21al (dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 L 0959: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U.

L 130 z 16.5.2023, s. 134).";

(ii)
dostosowanie d) otrzymuje brzmienie:

"d) art. 3d ust. 4, art. 3ga ust. 3 akapit drugi zdanie czwarte, art. 10 ust. 3, art. 30d ust. 6 oraz art. 30e ust. 3 lit. h) akapit pierwszy nie mają zastosowania do państw EFTA.";

(iii)
w dostosowaniu e) słowa "w art. 9 dodaje się ustępy w brzmieniu" zastępuje się słowami

"po art. 9 akapit pierwszy dodaje się ustępy w brzmieniu";

(iv)
skreśla się dostosowanie j); dostosowania od f) do i) otrzymują oznaczenia od g) do j);
(v)
po dostosowaniu e) dodaje się dostosowanie w brzmieniu:

"f) po art. 9 akapit drugi dodaje się akapit w brzmieniu:

»W odniesieniu do państw EFTA dane liczbowe uwzględniane przy obliczaniu puli uprawnień dla całego EOG, które będą wydawane od 2024 r. zgodnie z niniejszym artykułem, określono w części B dodatku.«";

(vi)
dostosowania t) i u) otrzymują oznaczenia z) i za); dostosowania od l) do s) otrzymują oznaczenia od o) do v); dostosowanie k) otrzymuje oznaczenie l);
(vii)
po dostosowaniu j) dodaje się dostosowanie w brzmieniu:

"k) w art. 10a ust. 1 po słowach »art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE« dodaje się słowa », lub równoważnymi obowiązkami zgodnie z prawem krajowym państw EFTA«";

(viii)
po dostosowaniu l) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"m) w art. 12 ust. 3-d po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

»Decyzje dotyczące państw EFTA są podejmowane przez Wspólny Komitet EOG zgodnie z procedurami określonymi w Porozumieniu EOG.«;

n) po art. 12 ust. 3-c dodaje się akapit w brzmieniu:

»Decyzje dotyczące wspólnych wniosków dwóch państw EFTA są podejmowane przez Wspólny Komitet EOG zgodnie z procedurami określonymi w Porozumieniu EOG.«";

(ix)
tekst dostosowania o) otrzymuje brzmienie:

"w art. 16 ust. 3 po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

»Państwa EFTA określają kary za przekroczenie emisji, które są równoważne z karami w państwach członkowskich UE.«";

(x)
tekst dostosowania s) otrzymuje brzmienie:

"w art. 18b ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W celu wypełnienia swoich zadań wynikających z dyrektywy państwa EFTA i Urząd Nadzoru EFTA mogą zwrócić się o pomoc do EMSA lub innej właściwej organizacji i mogą w tym celu zawierać wszelkie odpowiednie porozumienia z tymi organizacjami.«";

(xi)
po dostosowaniu v) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"w) w art. 30d ust. 4 akapit szósty dodaje się zdanie w brzmieniu:

»Sytuacja, o której mowa w niniejszym akapicie, pozostaje bez wpływu na odsetek uprawnień państw EFTA udostępnionych Społecznemu Funduszowi Klimatycznemu zgodnie z art. 10a ust. 8b niniejszej dyrektywy, na ust. 3 niniejszego artykułu i na niniejszy ustęp«.";

x) w odniesieniu do państw EFTA art. 30e ust. 3 lit. a) otrzymuje brzmienie:

»dane państwo EFTA powiadomi Urząd Nadzoru EFTA o tym krajowym podatku od emisji dwutlenku węgla najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 335/2023 z dnia 8 grudnia 2023 r. oraz udokumentuje stawkę opodatkowania poprzez wskazanie odpowiedniego instrumentu krajowego dotyczącego obecnej stawki podatkowej i wyznaczonych stawek podatkowych do 2030 r.; odnośne państwo EFTA powiadomi Urząd Nadzoru EFTA o wszelkich późniejszych zmianach krajowego podatku od emisji dwutlenku węgla; Urząd Nadzoru EFTA niezwłocznie, a nie później niż miesiąc po tej dacie, przekazuje Komisji wszelkie powiadomienia państwa EFTA;«;

y) w art. 30e ust. 3 dodaje się akapity w brzmieniu:

»W przypadku Liechtensteinu stosowanie daty wygaśnięcia odstępstwa, tj. 31 grudnia 2030 r., zostanie poddane przeglądowi w ramach kolejnej decyzji Wspólnego Komitetu EOG dotyczącej dyrektywy 2003/87/WE, co nastąpi po przeglądzie dyrektywy w lipcu 2026 r., z uwzględnieniem odpowiednich przepisów mających zastosowanie w Liechtensteinie w kontekście unii regionalnej ze Szwajcarią, a w szczególności podatku od emisji CO2 i jego administrowania na podstawie dwustronnego traktatu w sprawie opłat środowiskowych, mając na uwadze równoważność tych przepisów z systemem handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, a także, w miarę możliwości, z uwzględnieniem wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu wdrożenia przepisów rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE zgodnie z art. 30i tej dyrektywy.

Art. 30b. i 30f dyrektywy 2003/87/WE nie stosuje się do Liechtensteinu do czasu wejścia w życie kolejnej decyzji Wspólnego Komitetu EOG w sprawie dyrektywy 2003/87/WE. Wszelkie dane istotne dla dostosowań w odniesieniu do puli uprawnień Liechtensteinu, które mają zostać wydane w całej Unii w ramach ustanowionego na mocy rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE systemu handlu uprawnieniami do emisji, czerpie się z właściwych dla Liechtensteinu wykazów emisji gazów cieplarnianych UNFCCC, dopóki dane z monitorowania, o których mowa w art. 30f dyrektywy, nie są dostępne.«";

(xii)
tekst części B dodatku do dostosowania za) otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ B

Dane liczbowe państw EFTA związane z obliczeniem i dostosowaniem puli uprawnień w całym EOG, które mają być wydane w okresie od 2021 r. do 2030 r. zgodnie z art. 9 i 9a dyrektywy 2003/87/WE

W celu określenia tych danych liczbowych zastosowano współczynnik liniowy wynoszący 2,2 % od 2021 r. do 2023 r., 4,3 % od 2024 r. do 2027 r. i 4,4 % od 2028 r.

Pułap emisji 2021-2030 Islandia Norwegia
2021 1 432642 16 304 948
2022 1 393 440 15 858 793
2023 1 354 238 15 412 638
2024 1 227 504 14 242 697
2025 1 148 901 13 331 215
2026 1 045 721 12 140 314
2027 967476 11 235 954
2028 887411 10 310 563
2029 807 347 9 385 171
2030 727282 8459779

Dane te nie obejmują uprawnień odpowiadających włączeniu do zakresu dyrektywy w sprawie ETS emisji gazów cieplarnianych innych niż emisje CO2 z transportu morskiego od 1 stycznia 2026 r. oraz uwzględnieniu emisji ze statków morskich od dnia 1 stycznia 2027 r. w oparciu o ich emisje za ostatni rok, dla którego dostępne są dane.";

2)
w pkt 21alj (decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 D 0852: decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/852 z dnia 19 kwietnia 2023 r. (Dz.U. L 110 z 25.4.2023, s. 21);

32023 L 0959: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134)";

3)
po pkt 21apn (decyzja Komisji (UE) 2020/1722) dodaje się punkt w brzmieniu:

"21apo. 32023 D 1575: decyzja Komisji (UE) 2023/1575 z dnia 27 lipca 2023 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz.U. L 192 z 31.7.2023, s. 30).";

4)
w pkt 21aw (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE";

(ii)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 R 0957: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja

2023 r. (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105)".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia (UE) 2023/957, dyrektywy (UE) 2023/959 oraz decyzji (UE) 2023/852 i (UE) 2023/1575 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 9 grudnia 2023 r. lub z dniem następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG, w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy * .

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 31 grudnia 2023 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2023 r.
1 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105.
2 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134.
3 Dz.U. L 110 z 25.4.2023, s. 21.
4 Dz.U. L 192 z 31.7.2023, s. 30.
5 Vertrag zwischen dem Fürstentum Liechtenstein und der Schweizerischen Eidgenossenschaft betreffend die Umweltabgaben im Fürstentum Liechtenstein, abgeschlossen am 29. Januar 2010 [Traktat między Księstwem Liechtensteinu a Konfederacją Szwajcarską w sprawie opłat środowiskowych w Księstwie Liechtensteinu, zawarty dnia 29 stycznia 2010 r.] (LGBl. 2010 Nr. 12).
* Wskazano wymogi konstytucyjne.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1420

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 335/2023 (2024/1420) zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG
Data aktu: 08/12/2023
Data ogłoszenia: 13/06/2024
Data wejścia w życie: 13/06/2024