uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniającą rozporządzenie (UE) 2023/955 1 , w szczególności jej art. 33 ust. 3,
(1) Dyrektywa (UE) 2023/1791 reguluje kwestię efektywności energetycznej przez wyznaczenie celów w zakresie efektywności energetycznej na poziomie Unii oraz ustanowienie wspólnych ram środków na rzecz promowania efektywności energetycznej w Unii. Oprócz tego dyrektywa (UE) 2023/1791 ma przyczynić się do utworzenia nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki w Unii, m.in. przez ustanowienie wspólnego unijnego systemu oceny zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych.
(2) Sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) jest coraz ważniejszy w kontekście zużycia energii. Oczekuje się, że do 2030 r. zapotrzebowanie na energię elektryczną w centrach przetwarzania danych wyniesie 3,2 % całkowitej wartości dla UE, co stanowi wzrost o 28 % od 2018 r. 2 . W europejskiej strategii cyfrowej 3 zauważono, jak potrzebne są wysoce energooszczędne i zrównoważone centra przetwarzania danych, i zaapelowano o środki na rzecz przejrzystości dotyczące operatorów telekomunikacyjnych w odniesieniu do ich śladu środowiskowego.
(3) Zgodnie z art. 12 dyrektywy (UE) 2023/1791 państwa członkowskie muszą wymagać od właścicieli i operatorów centrów przetwarzania danych podawania do wiadomości publicznej informacji dotyczących ich centrów przetwarzania danych określonych w załączniku VII do tej dyrektywy.
(4) Wspólny unijny system powinien określać kluczowe wskaźniki efektywności i metodę ich pomiaru, a także powinien ustanowić wskaźniki zrównoważonego charakteru centrum przetwarzania danych na podstawie tych informacji i kluczowych wskaźników efektywności.
(5) Przy ustanawianiu kluczowych wskaźników efektywności i wskaźników zrównoważonego charakteru należy uwzględnić istniejące przepisy, inicjatywy i normy w sektorze centrów przetwarzania danych.
(6) W niniejszym rozporządzeniu określa się, że podmiotami przedstawiającymi sprawozdanie są operatorzy centrów przetwarzania danych. Operator centrum przetwarzania danych powinien podać do wiadomości publicznej i przekazać do unijnej bazy danych wymagane informacje i kluczowe wskaźniki efektywności dotyczące centrum przetwarzania danych, niezależnie od tego, czy centrum to obejmuje jedną strukturę czy grupę struktur. Operator centrum przetwarzania danych powinien podać do wiadomości publicznej i przekazać do unijnej bazy danych oddzielny zestaw informacji i kluczowych wskaźników efektywności w odniesieniu do każdego centrum przetwarzania danych znajdującego się w innej lokalizacji fizycznej, nawet jeżeli te centra przetwarzania danych znajdują się na terytorium tego samego państwa członkowskiego.
(7) Przez park lub kampus centrów przetwarzania danych rozumie się obiekt, w którym znajdują się co najmniej dwa centra przetwarzania danych. W przypadku takiego obiektu operator każdego centrum przetwarzania danych powinien podać do wiadomości publicznej i przekazać do unijnej bazy danych oddzielny zestaw informacji i kluczowych wskaźników efektywności w odniesieniu do każdego centrum przetwarzania danych znajdującego się w tym obiekcie.
(8) W celu ustanowienia unijnego systemu oceny zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych należy gromadzić dane na temat ich zrównoważonego charakteru. W związku z tym należy ustanowić mechanizm sprawozdawczości dla centrów przetwarzania danych określający, jakie informacje i kluczowe wskaźniki efektywności należy zgłaszać, a także metody monitorowania i pomiaru tych informacji i wskaźników.
(9) Zgodnie z lit. c) załącznika VII do dyrektywy (UE) 2023/1791 kluczowe wskaźniki efektywności służą do pomiaru zużycia energii, wykorzystania mocy, wartości zadanych temperatury, wykorzystania ciepła odpadowego, zużycia wody i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych przez centra przetwarzania danych.
(10) Aby zapewnić jednolitą sprawozdawczość i dostępność zgłaszanych danych dla ogółu społeczeństwa w formie zagregowanej, a także aby odpowiednio wspomóc późniejszą analizę danych, Komisja ma utworzyć unijną bazę danych dotyczącą centrów przetwarzania danych, zgodnie z art. 12 ust. 3 dyrektywy (UE) 2023/1791. Aby centra przetwarzania danych przekazywały informacje i kluczowe wskaźniki efektywności do unijnej bazy danych, baza ta powinna być wyposażona we wspólny interfejs użytkownika oraz wspólny interfejs programowania aplikacji.
(11) Raportujące centra przetwarzania danych powinny dopilnować, aby informacje i kluczowe wskaźniki efektywności określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia delegowanego były wprowadzane do unijnej bazy danych dotyczącej centrów przetwarzania danych. Informacje i kluczowe wskaźniki efektywności powinny być wykorzystywane jako podstawa dla przejrzystego i opartego na dowodach planowania i podejmowania decyzji przez państwa członkowskie i Komisję oraz do oceny niektórych kluczowych elementów zrównoważonego centrum przetwarzania danych, w tym stopnia efektywności wykorzystania energii, ilości tej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii, ponownego wykorzystywania wytwarzanego przez nie ciepła odpadowego, efektywności chłodzenia i zużycia wody. W tym celu należy określić pierwszy zestaw wskaźników zrównoważonego charakteru centrum przetwarzania danych w oparciu o zgłoszone informacje i kluczowe wskaźniki efektywności.
(12) Zgodnie z art. 12 ust. 1 dyrektywy (UE) 2023/1791 do wiadomości publicznej nie mogą być podawane informacje przekazywane przez centra przetwarzania danych podlegające przepisom prawa unijnego i krajowego chroniącym tajemnice handlowe i tajemnice przedsiębiorstwa oraz poufność. W art. 12 ust. 3 określono również wymóg, aby unijna baza danych była publicznie dostępna na poziomie zagregowanym. W związku z tym należy zapewnić poufność kluczowych wskaźników efektywności i innych informacji zgłaszanych do tej bazy danych.
(13) Komisja przeprowadziła badanie, które dotyczyło w szczególności konieczności wprowadzenia systemu sprawozdawczości w zakresie efektywności energetycznej i zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych, w celu ustanowienia wspólnego unijnego systemu oceny; wskazano w nim główne elementy, które powinny określać zakres sprawozdawczości dotyczącej efektywności energetycznej i zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych.
(14) Komisja skonsultowała się z odpowiednimi zainteresowanymi stronami i przedstawicielami państw członkowskich oraz zebrała dowody, uwagi i dobre praktyki dotyczące zakresu, elementów, informacji i kluczowych wskaźników efektywności, które należy uwzględnić we wspólnym unijnym systemie oceny.
(15) Komisja skonsultowała się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 34 dyrektywy (UE) 2023/1791 i zebrała uwagi dotyczące zakresu, elementów, informacji i kluczowych wskaźników efektywności, które należy uwzględnić we wspólnym unijnym systemie oceny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1364 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1364 w sprawie pierwszego etapu ustanawiania wspólnego unijnego systemu oceny centrów przetwarzania danych |
| Data aktu: | 14/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 06/06/2024 |