uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządze- porządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 1,
1. Procedura
(1) 17 sierpnia 2023 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2092 2 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, oraz poddała ten przywóz obowiązkowej rejestracji. Komisja opublikowała w tym celu rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/16374 3 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(2) Dochodzenie wszczęto w następstwie wniosku złożonego przez Europejską Radę Biodiesla ("wnioskodawcy").
(3) Wniosek zawierał dowody na to, że zmiana struktury handlu obejmującego wywóz z Indonezji, Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa do Unii w następstwie wprowadzenia obowiązujących środków wyrównawczych wynikała z praktyki, dla której nie było wystarczających racjonalnych przyczyn ani ekonomicznego uzasadnienia poza nałożeniem cła, a mianowicie wysyłki produktu objętego postępowaniem przez Chińską Republikę Ludową i Zjednoczone Królestwo do Unii. Dowody wykazały również, że praktyka ta osłabiła skutki naprawcze obowiązujących środków wyrównawczych wprowadzonych w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem zarówno pod względem ilości, jak i cen, oraz że produkt objęty dochodzeniem lub jego części nadal korzystają z subsydium. Przedstawione dowody uznano za wystarczające do uzasadnienia wszczęcia dochodzenia.
(4) Komisja poinformowała wnioskodawców, znanych producentów eksportujących w Chińskiej Republice Ludowej i Zjednoczonym Królestwie oraz importerów, a także przedstawicieli Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, o wszczęciu dochodzenia. Producentów produktu objętego postępowaniem w Chińskiej Republice Ludowej i Zjednoczonym Królestwie poinformowano o możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie, jeżeli mogliby wykazać, że nie uczestniczyli w praktykach obchodzenia środków określonych w art. 23 ust. 3 rozporządzenia podstawowego.
(5) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie oraz złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu.
2. Produkt objęty postępowaniem
(6) Produktem, którego dotyczy możliwe obchodzenie środków, są monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych lub parafinowe oleje napędowe będące produktem syntezy lub hydrorafinacji, o pochodzeniu niekopalnym, w formie czystej lub zawarte w mieszance, klasyfikowane w dniu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2092 do kodów CN ex 1516 20 98 (kody TARIC 1516209821, 1516209829 i 1516209830), ex 1518 00 91 (kody TARIC 1518009121, 1518009129 i 1518009130), ex 1518 00 95 (kod TARIC 1518009510), ex 1518 00 99 (kody TARIC 1518009921, 1518009929 i 1518009930), ex 2710 19 43 (kody TARIC 2710194321, 2710194329 i 2710194330), ex 2710 19 46 (kody TARIC 2710194621, 2710194629 i 2710194630), ex 2710 19 47 (kody TARIC 2710194721, 2710194729 i 2710194730), 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17, ex 3824 99 92 (kody TARIC 3824999210, 3824999212 i 3824999220), 3826 00 10 i ex 3826 00 90 (kody TARIC 3826009011, 3826009019 i 3826009030) i pochodzące z Indonezji ("produkt objęty postępowaniem"). Jest to produkt, do którego mają zastosowanie obecnie obowiązujące środki.
(7) Produktem objętym dochodzeniem jest taki sam produkt jak produkt określony w poprzednim motywie, obecnie objęty kodami CN ex 1516 20 98, ex 1518 00 91, ex 1518 00 95, ex 1518 00 99, ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 16, ex 3824 99 92, ex 3826 00 10i ex 3826 00 90, ale wysyłany z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszony lub niezgłoszony jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa (kody TARIC 1516209822, 1516209823, 1516209831, 1516209832, 1518009122, 1518009123, 1518009131, 1518009132, 1518009510, 1518009511, 1518009922, 1518009923, 1518009931, 1518009932, 2710194322, 2710194323, 2710194331, 2710194332, 2710194622, 2710194623, 2710194631, 2710194632, 2710194722, 2710194723, 2710194731, 2710194732, 2710201122, 2710201123, 2710201131, 2710201132, 2710201622, 2710201623, 2710201631, 2710201632, 2710201691, 2710201692, 3824999211, 3824999213, 3824999215, 3824999216, 3826001021, 3826001022, 3826001051, 3826001052, 3826001090, 3826001091, 3826009012, 3826009013, 3826009031 i 3826009032) ("produkt objęty dochodzeniem").
3. Wycofanie wniosku i ujawnienie ustaleń
(8) Pismem z dnia 19 stycznia 2024 r. wnioskodawcy powiadomili Komisję, iż pragną wycofać swój wniosek.
(9) Wycofanie skargi antysubsydyjnej jest regulowane art. 14 ust. 1 rozporządzenia podstawowego, który stanowi, że "[w] przypadku wycofania skargi postępowanie może zostać zakończone, chyba że takie zakończenie nie jest w interesie Unii". Jak zauważył Sąd w sprawie Philips Lighting Poland i Philips Lighting przeciwko Radzie 4 , instytucje Unii dysponują szerokim zakresem uznania w zakresie kontynuowania lub zakończenia dochodzenia w następstwie wycofania skargi.
(10) Dochodzenie nie ujawniło żadnych okoliczności wskazujących, że takie zakończenie byłoby sprzeczne z interesem Unii.
(11) W związku z powyższym Komisja uznała, że należy zakończyć dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag.
4. Uwagi do ujawnionych ustaleń
(12) Po ujawnieniu ustaleń Komisja otrzymała uwagi od wnioskodawców oraz od Valero Energy Limited, podmiotu ze Zjednoczonego Królestwa zajmującego się mieszaniem biodiesla.
(13) W swoich uwagach wnioskodawcy stwierdzili, że domniemane nieuczciwe praktyki, zarówno w Chinach, jak i w Zjednoczonym Królestwie, są oczywiste w sektorze biodiesla oraz że walka z takimi praktykami jest nierozerwalnie związana z interesem Unii. Odwołano się do art. 325 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 5 , który zobowiązuje Unię do "zwalczania nadużyć finansowych i wszelkich innych działań nielegalnych naruszających interesy finansowe Unii za pomocą środków [...], które mają skutek odstraszający i zapewniają skuteczną ochronę w państwach członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii". W tym względzie wnioskodawcy zwrócili się do Komisji o dołożenie wszelkich starań, aby zaradzić tym domniemanym nieuczciwym praktykom i o ujawnienie zestawienia informacji na temat nadużyć stwierdzonych w toku postępowania w sprawie obejścia środków.
(14) Komisja zauważyła, że przedmiotowe dochodzenie jest prowadzone na podstawie art. 23 rozporządzenia podstawowego, którego celem jest zbadanie możliwego obchodzenia ceł wyrównawczych, a nie ogólnie zwalczanie nadużyć finansowych. W art. 325 TFUE przewidziano inne mechanizmy zwalczania nadużyć finansowych, a Komisja korzysta z nich w stosownych przypadkach. W związku z tym Komisja odrzuciła wniosek wnioskodawców.
(15) Valero Energy Limited poparło planowane przez Komisję zakończenie dochodzenia.
5. Wniosek
(16) W związku z powyższym Komisja uznała, że należy zakończyć dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa. W związku z tym należy zakończyć rejestrację takiego przywozu wprowadzoną w drodze rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1637.
(17) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Komitetu ustanowionego na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia podstawowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1273 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1273 kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu |
Data aktu: | 07/05/2024 |
Data ogłoszenia: | 08/05/2024 |