Decyzja wykonawcza 2024/1273 kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1273
z dnia 7 maja 2024 r.
kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządze- porządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. Procedura

(1) 17 sierpnia 2023 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2092 2  w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, oraz poddała ten przywóz obowiązkowej rejestracji. Komisja opublikowała w tym celu rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/16374 3  w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(2) Dochodzenie wszczęto w następstwie wniosku złożonego przez Europejską Radę Biodiesla ("wnioskodawcy").

(3) Wniosek zawierał dowody na to, że zmiana struktury handlu obejmującego wywóz z Indonezji, Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa do Unii w następstwie wprowadzenia obowiązujących środków wyrównawczych wynikała z praktyki, dla której nie było wystarczających racjonalnych przyczyn ani ekonomicznego uzasadnienia poza nałożeniem cła, a mianowicie wysyłki produktu objętego postępowaniem przez Chińską Republikę Ludową i Zjednoczone Królestwo do Unii. Dowody wykazały również, że praktyka ta osłabiła skutki naprawcze obowiązujących środków wyrównawczych wprowadzonych w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem zarówno pod względem ilości, jak i cen, oraz że produkt objęty dochodzeniem lub jego części nadal korzystają z subsydium. Przedstawione dowody uznano za wystarczające do uzasadnienia wszczęcia dochodzenia.

(4) Komisja poinformowała wnioskodawców, znanych producentów eksportujących w Chińskiej Republice Ludowej i Zjednoczonym Królestwie oraz importerów, a także przedstawicieli Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, o wszczęciu dochodzenia. Producentów produktu objętego postępowaniem w Chińskiej Republice Ludowej i Zjednoczonym Królestwie poinformowano o możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie, jeżeli mogliby wykazać, że nie uczestniczyli w praktykach obchodzenia środków określonych w art. 23 ust. 3 rozporządzenia podstawowego.

(5) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie oraz złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu.

2. Produkt objęty postępowaniem

(6) Produktem, którego dotyczy możliwe obchodzenie środków, są monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych lub parafinowe oleje napędowe będące produktem syntezy lub hydrorafinacji, o pochodzeniu niekopalnym, w formie czystej lub zawarte w mieszance, klasyfikowane w dniu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2092 do kodów CN ex 1516 20 98 (kody TARIC 1516209821, 1516209829 i 1516209830), ex 1518 00 91 (kody TARIC 1518009121, 1518009129 i 1518009130), ex 1518 00 95 (kod TARIC 1518009510), ex 1518 00 99 (kody TARIC 1518009921, 1518009929 i 1518009930), ex 2710 19 43 (kody TARIC 2710194321, 2710194329 i 2710194330), ex 2710 19 46 (kody TARIC 2710194621, 2710194629 i 2710194630), ex 2710 19 47 (kody TARIC 2710194721, 2710194729 i 2710194730), 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17, ex 3824 99 92 (kody TARIC 3824999210, 3824999212 i 3824999220), 3826 00 10 i ex 3826 00 90 (kody TARIC 3826009011, 3826009019 i 3826009030) i pochodzące z Indonezji ("produkt objęty postępowaniem"). Jest to produkt, do którego mają zastosowanie obecnie obowiązujące środki.

(7) Produktem objętym dochodzeniem jest taki sam produkt jak produkt określony w poprzednim motywie, obecnie objęty kodami CN ex 1516 20 98, ex 1518 00 91, ex 1518 00 95, ex 1518 00 99, ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 16, ex 3824 99 92, ex 3826 00 10i ex 3826 00 90, ale wysyłany z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszony lub niezgłoszony jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa (kody TARIC 1516209822, 1516209823, 1516209831, 1516209832, 1518009122, 1518009123, 1518009131, 1518009132, 1518009510, 1518009511, 1518009922, 1518009923, 1518009931, 1518009932, 2710194322, 2710194323, 2710194331, 2710194332, 2710194622, 2710194623, 2710194631, 2710194632, 2710194722, 2710194723, 2710194731, 2710194732, 2710201122, 2710201123, 2710201131, 2710201132, 2710201622, 2710201623, 2710201631, 2710201632, 2710201691, 2710201692, 3824999211, 3824999213, 3824999215, 3824999216, 3826001021, 3826001022, 3826001051, 3826001052, 3826001090, 3826001091, 3826009012, 3826009013, 3826009031 i 3826009032) ("produkt objęty dochodzeniem").

3. Wycofanie wniosku i ujawnienie ustaleń

(8) Pismem z dnia 19 stycznia 2024 r. wnioskodawcy powiadomili Komisję, iż pragną wycofać swój wniosek.

(9) Wycofanie skargi antysubsydyjnej jest regulowane art. 14 ust. 1 rozporządzenia podstawowego, który stanowi, że "[w] przypadku wycofania skargi postępowanie może zostać zakończone, chyba że takie zakończenie nie jest w interesie Unii". Jak zauważył Sąd w sprawie Philips Lighting Poland i Philips Lighting przeciwko Radzie 4 , instytucje Unii dysponują szerokim zakresem uznania w zakresie kontynuowania lub zakończenia dochodzenia w następstwie wycofania skargi.

(10) Dochodzenie nie ujawniło żadnych okoliczności wskazujących, że takie zakończenie byłoby sprzeczne z interesem Unii.

(11) W związku z powyższym Komisja uznała, że należy zakończyć dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag.

4. Uwagi do ujawnionych ustaleń

(12) Po ujawnieniu ustaleń Komisja otrzymała uwagi od wnioskodawców oraz od Valero Energy Limited, podmiotu ze Zjednoczonego Królestwa zajmującego się mieszaniem biodiesla.

(13) W swoich uwagach wnioskodawcy stwierdzili, że domniemane nieuczciwe praktyki, zarówno w Chinach, jak i w Zjednoczonym Królestwie, są oczywiste w sektorze biodiesla oraz że walka z takimi praktykami jest nierozerwalnie związana z interesem Unii. Odwołano się do art. 325 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 5 , który zobowiązuje Unię do "zwalczania nadużyć finansowych i wszelkich innych działań nielegalnych naruszających interesy finansowe Unii za pomocą środków [...], które mają skutek odstraszający i zapewniają skuteczną ochronę w państwach członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii". W tym względzie wnioskodawcy zwrócili się do Komisji o dołożenie wszelkich starań, aby zaradzić tym domniemanym nieuczciwym praktykom i o ujawnienie zestawienia informacji na temat nadużyć stwierdzonych w toku postępowania w sprawie obejścia środków.

(14) Komisja zauważyła, że przedmiotowe dochodzenie jest prowadzone na podstawie art. 23 rozporządzenia podstawowego, którego celem jest zbadanie możliwego obchodzenia ceł wyrównawczych, a nie ogólnie zwalczanie nadużyć finansowych. W art. 325 TFUE przewidziano inne mechanizmy zwalczania nadużyć finansowych, a Komisja korzysta z nich w stosownych przypadkach. W związku z tym Komisja odrzuciła wniosek wnioskodawców.

(15) Valero Energy Limited poparło planowane przez Komisję zakończenie dochodzenia.

5. Wniosek

(16) W związku z powyższym Komisja uznała, że należy zakończyć dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa. W związku z tym należy zakończyć rejestrację takiego przywozu wprowadzoną w drodze rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1637.

(17) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Komitetu ustanowionego na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia podstawowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dochodzenie mające na celu ustalenie, czy przywóz do Unii monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych lub parafinowych olejów napędowych będących produktem syntezy lub hydrorafinacji, o pochodzeniu niekopalnym, w formie czystej lub zawartych w mieszance, obecnie klasyfikowanych do kodów CN ex 1516 20 98, ex 1518 00 91, ex 1518 00 95, ex 1518 00 99, ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 16, ex 3824 99 92, ex 3826 00 10 i ex 3826 00 90, wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa (kody TARIC 1516209822, 1516209823, 1516209831, 1516209832, 1518009122, 1518009123, 1518009131, 1518009132, 1518009510, 1518009511, 1518009922, 1518009923, 1518009931, 1518009932, 2710194322, 2710194323, 2710194331, 2710194332, 2710194622, 2710194623, 2710194631, 2710194632, 2710194722, 2710194723, 2710194731, 2710194732, 2710201122, 2710201123, 2710201131, 2710201132, 2710201622, 2710201623, 2710201631, 2710201632, 2710201691, 2710201692, 3824999211, 3824999213, 3824999215, 3824999216, 3826001021, 3826001022, 3826001051, 3826001052, 3826001090, 3826001091, 3826009012, 3826009013, 3826009031 i 3826009032), stanowi obejście środków wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092, zostaje niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Organom celnym poleca się zaprzestanie rejestracji przywozu ustanowionej zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1637.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2024 r.
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2092 z dnia 28 listopada 2019 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz biodiesla pochodzącego z Indonezji (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 42).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1637 z dnia 16 sierpnia 2023 r. wszczynające dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 na przywóz biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, oraz poddające ten przywóz obowiązkowej rejestracji (Dz.U. L 204 z 17.8.2023, s. 3).
4 Wyrok z dnia 11 lipca 2013 r., Philips Lighting Poland i Philips Lighting przeciwko Radzie, T-469/07, ECLI:EU:T:2013:370, pkt 87.
5 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 188.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1273

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1273 kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu
Data aktu: 07/05/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024