Decyzja wykonawcza 2024/1273 kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1273
z dnia 7 maja 2024 r.
kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządze- porządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. Procedura

(1) 17 sierpnia 2023 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2092 2  w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, oraz poddała ten przywóz obowiązkowej rejestracji. Komisja opublikowała w tym celu rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/16374 3  w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(2) Dochodzenie wszczęto w następstwie wniosku złożonego przez Europejską Radę Biodiesla ("wnioskodawcy").

(3) Wniosek zawierał dowody na to, że zmiana struktury handlu obejmującego wywóz z Indonezji, Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa do Unii w następstwie wprowadzenia obowiązujących środków wyrównawczych wynikała z praktyki, dla której nie było wystarczających racjonalnych przyczyn ani ekonomicznego uzasadnienia poza nałożeniem cła, a mianowicie wysyłki produktu objętego postępowaniem przez Chińską Republikę Ludową i Zjednoczone Królestwo do Unii. Dowody wykazały również, że praktyka ta osłabiła skutki naprawcze obowiązujących środków wyrównawczych wprowadzonych w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem zarówno pod względem ilości, jak i cen, oraz że produkt objęty dochodzeniem lub jego części nadal korzystają z subsydium. Przedstawione dowody uznano za wystarczające do uzasadnienia wszczęcia dochodzenia.

(4) Komisja poinformowała wnioskodawców, znanych producentów eksportujących w Chińskiej Republice Ludowej i Zjednoczonym Królestwie oraz importerów, a także przedstawicieli Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, o wszczęciu dochodzenia. Producentów produktu objętego postępowaniem w Chińskiej Republice Ludowej i Zjednoczonym Królestwie poinformowano o możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwolnienie, jeżeli mogliby wykazać, że nie uczestniczyli w praktykach obchodzenia środków określonych w art. 23 ust. 3 rozporządzenia podstawowego.

(5) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie oraz złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu.

2. Produkt objęty postępowaniem

(6) Produktem, którego dotyczy możliwe obchodzenie środków, są monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych lub parafinowe oleje napędowe będące produktem syntezy lub hydrorafinacji, o pochodzeniu niekopalnym, w formie czystej lub zawarte w mieszance, klasyfikowane w dniu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2092 do kodów CN ex 1516 20 98 (kody TARIC 1516209821, 1516209829 i 1516209830), ex 1518 00 91 (kody TARIC 1518009121, 1518009129 i 1518009130), ex 1518 00 95 (kod TARIC 1518009510), ex 1518 00 99 (kody TARIC 1518009921, 1518009929 i 1518009930), ex 2710 19 43 (kody TARIC 2710194321, 2710194329 i 2710194330), ex 2710 19 46 (kody TARIC 2710194621, 2710194629 i 2710194630), ex 2710 19 47 (kody TARIC 2710194721, 2710194729 i 2710194730), 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17, ex 3824 99 92 (kody TARIC 3824999210, 3824999212 i 3824999220), 3826 00 10 i ex 3826 00 90 (kody TARIC 3826009011, 3826009019 i 3826009030) i pochodzące z Indonezji ("produkt objęty postępowaniem"). Jest to produkt, do którego mają zastosowanie obecnie obowiązujące środki.

(7) Produktem objętym dochodzeniem jest taki sam produkt jak produkt określony w poprzednim motywie, obecnie objęty kodami CN ex 1516 20 98, ex 1518 00 91, ex 1518 00 95, ex 1518 00 99, ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 16, ex 3824 99 92, ex 3826 00 10i ex 3826 00 90, ale wysyłany z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszony lub niezgłoszony jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa (kody TARIC 1516209822, 1516209823, 1516209831, 1516209832, 1518009122, 1518009123, 1518009131, 1518009132, 1518009510, 1518009511, 1518009922, 1518009923, 1518009931, 1518009932, 2710194322, 2710194323, 2710194331, 2710194332, 2710194622, 2710194623, 2710194631, 2710194632, 2710194722, 2710194723, 2710194731, 2710194732, 2710201122, 2710201123, 2710201131, 2710201132, 2710201622, 2710201623, 2710201631, 2710201632, 2710201691, 2710201692, 3824999211, 3824999213, 3824999215, 3824999216, 3826001021, 3826001022, 3826001051, 3826001052, 3826001090, 3826001091, 3826009012, 3826009013, 3826009031 i 3826009032) ("produkt objęty dochodzeniem").

3. Wycofanie wniosku i ujawnienie ustaleń

(8) Pismem z dnia 19 stycznia 2024 r. wnioskodawcy powiadomili Komisję, iż pragną wycofać swój wniosek.

(9) Wycofanie skargi antysubsydyjnej jest regulowane art. 14 ust. 1 rozporządzenia podstawowego, który stanowi, że "[w] przypadku wycofania skargi postępowanie może zostać zakończone, chyba że takie zakończenie nie jest w interesie Unii". Jak zauważył Sąd w sprawie Philips Lighting Poland i Philips Lighting przeciwko Radzie 4 , instytucje Unii dysponują szerokim zakresem uznania w zakresie kontynuowania lub zakończenia dochodzenia w następstwie wycofania skargi.

(10) Dochodzenie nie ujawniło żadnych okoliczności wskazujących, że takie zakończenie byłoby sprzeczne z interesem Unii.

(11) W związku z powyższym Komisja uznała, że należy zakończyć dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag.

4. Uwagi do ujawnionych ustaleń

(12) Po ujawnieniu ustaleń Komisja otrzymała uwagi od wnioskodawców oraz od Valero Energy Limited, podmiotu ze Zjednoczonego Królestwa zajmującego się mieszaniem biodiesla.

(13) W swoich uwagach wnioskodawcy stwierdzili, że domniemane nieuczciwe praktyki, zarówno w Chinach, jak i w Zjednoczonym Królestwie, są oczywiste w sektorze biodiesla oraz że walka z takimi praktykami jest nierozerwalnie związana z interesem Unii. Odwołano się do art. 325 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 5 , który zobowiązuje Unię do "zwalczania nadużyć finansowych i wszelkich innych działań nielegalnych naruszających interesy finansowe Unii za pomocą środków [...], które mają skutek odstraszający i zapewniają skuteczną ochronę w państwach członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii". W tym względzie wnioskodawcy zwrócili się do Komisji o dołożenie wszelkich starań, aby zaradzić tym domniemanym nieuczciwym praktykom i o ujawnienie zestawienia informacji na temat nadużyć stwierdzonych w toku postępowania w sprawie obejścia środków.

(14) Komisja zauważyła, że przedmiotowe dochodzenie jest prowadzone na podstawie art. 23 rozporządzenia podstawowego, którego celem jest zbadanie możliwego obchodzenia ceł wyrównawczych, a nie ogólnie zwalczanie nadużyć finansowych. W art. 325 TFUE przewidziano inne mechanizmy zwalczania nadużyć finansowych, a Komisja korzysta z nich w stosownych przypadkach. W związku z tym Komisja odrzuciła wniosek wnioskodawców.

(15) Valero Energy Limited poparło planowane przez Komisję zakończenie dochodzenia.

5. Wniosek

(16) W związku z powyższym Komisja uznała, że należy zakończyć dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 w odniesieniu do przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa. W związku z tym należy zakończyć rejestrację takiego przywozu wprowadzoną w drodze rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1637.

(17) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Komitetu ustanowionego na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia podstawowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dochodzenie mające na celu ustalenie, czy przywóz do Unii monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych lub parafinowych olejów napędowych będących produktem syntezy lub hydrorafinacji, o pochodzeniu niekopalnym, w formie czystej lub zawartych w mieszance, obecnie klasyfikowanych do kodów CN ex 1516 20 98, ex 1518 00 91, ex 1518 00 95, ex 1518 00 99, ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 16, ex 3824 99 92, ex 3826 00 10 i ex 3826 00 90, wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa (kody TARIC 1516209822, 1516209823, 1516209831, 1516209832, 1518009122, 1518009123, 1518009131, 1518009132, 1518009510, 1518009511, 1518009922, 1518009923, 1518009931, 1518009932, 2710194322, 2710194323, 2710194331, 2710194332, 2710194622, 2710194623, 2710194631, 2710194632, 2710194722, 2710194723, 2710194731, 2710194732, 2710201122, 2710201123, 2710201131, 2710201132, 2710201622, 2710201623, 2710201631, 2710201632, 2710201691, 2710201692, 3824999211, 3824999213, 3824999215, 3824999216, 3826001021, 3826001022, 3826001051, 3826001052, 3826001090, 3826001091, 3826009012, 3826009013, 3826009031 i 3826009032), stanowi obejście środków wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092, zostaje niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Organom celnym poleca się zaprzestanie rejestracji przywozu ustanowionej zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1637.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2024 r.
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2092 z dnia 28 listopada 2019 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz biodiesla pochodzącego z Indonezji (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 42).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1637 z dnia 16 sierpnia 2023 r. wszczynające dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków wyrównawczych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2092 na przywóz biodiesla pochodzącego z Indonezji przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, oraz poddające ten przywóz obowiązkowej rejestracji (Dz.U. L 204 z 17.8.2023, s. 3).
4 Wyrok z dnia 11 lipca 2013 r., Philips Lighting Poland i Philips Lighting przeciwko Radzie, T-469/07, ECLI:EU:T:2013:370, pkt 87.
5 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 188.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1273

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1273 kończąca dochodzenie w sprawie możliwego obchodzenia, przez przywóz biodiesla wysyłanego z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej i Zjednoczonego Królestwa, środków wyrównawczych dotyczących przywozu biodiesla pochodzącego z Indonezji oraz kończąca rejestrację przywozu
Data aktu: 07/05/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024