uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 2 w przypadku sprzętu elektrycznego spełniającego normy zharmonizowane lub części norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełnia on cele związane z bezpieczeństwem, o których mowa w art. 3 wspomnianej dyrektywy i które określono w załączniku I do niej, a które to cele są objęte tymi normami zharmonizowanymi lub ich częściami.
(2) Pismem nr M/511 z dnia 8 listopada 2012 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) z wnioskiem o przedstawienie pierwszego pełnego wykazu tytułów norm zharmonizowanych oraz o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE norm zharmonizowanych dotyczących sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia ("wniosek"). Cele związane z bezpieczeństwem, o których mowa w art. 3 dyrektywy 2014/35/UE i które określono w załączniku I do wspomnianej dyrektywy, nie uległy zmianie od czasu skierowania wniosku do CEN, CENELEC i ETSI.
(3) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC opracowały nową normę zharmonizowaną EN 50626-2:2023 dotyczącą wymagań dotyczących rur instalacyjnych ze ścianką litą, osprzętu i systemu stosowanych w specjalnych zastosowaniach.
(4) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC dokonały nowelizacji następujących norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/2723 3 : normy EN 60947-8:2003, zmienionej normami EN 60947-8:2003/A1:2006 i EN 60947-8:2003/A1:2012, dotyczącej aparatury rozdzielczej i sterowniczej niskonapięciowej oraz normy EN 61386-24:2010 dotyczącej systemów rur instalacyjnych układanych w ziemi. Doprowadziło to do przyjęcia norm zharmonizowanych EN IEC 60947-8:2023 i EN 50626-1:2023.
(5) Ponadto na podstawie wniosku CEN i CENELEC zmieniły następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/2723: normę EN 60670-21:2007 dotyczącą wymagań szczegółowych dotyczących puszek i obudów z elementami do podwieszania, normę EN 60670-23:2008 dotyczącą wymagań szczegółowych dotyczących puszek i obudów podłogowych oraz normę EN 60670-24:2013 dotyczącą wymagań szczegółowych dotyczących obudów do domowych urządzeń zabezpieczających i innego sprzętu elektrycznego z wydzielaną mocą rozpraszaną. Doprowadziło to do przyjęcia następujących zmieniających norm zharmonizowanych: EN 60670-21:2007/A11:2023, EN 60670-23:2008/A11:2023 i EN 60670-24:2013/A11:2023.
(6) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy przedmiotowe normy oraz ich zmiany opracowane przez CEN i CENE- LEC są zgodne z wnioskiem.
(7) Następujące normy zharmonizowane i ich zmiany spełniają cele związane z bezpieczeństwem, które mają obejmować i które są określone w dyrektywie 2014/35/UE: EN 60670-21:2007 zmieniona normą EN 60670-21:2003/ A11:2023, EN 60670-23:2008 zmieniona normą EN 60670-23:2008/A11:2023, EN 60670-24:2013 zmieniona normą EN 60670-24:2013/A11:2023, EN 50626-1:2023, EN 50626-2:2023 oraz EN IEC 60947-8:2023. Odniesienia do tych norm oraz ich zmian należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN IEC 60947-5-2:2020 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia celów, które ma obejmować i które są określone w dyrektywie 2014/35/UE, ponieważ nie zawiera jasnych, obiektywnych i odtwarzalnych kryteriów. Należy zatem wycofać z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienie do tej normy.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/2723 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2014/35/UE. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE zostały wymienione w jednym akcie, do tego załącznika należy włączyć odniesienia do tych norm oraz do ich zmian.
(10) Z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej należy zatem wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 61386-24:2010 i EN 60947-8:2003 wraz z odniesieniami do wszelkich norm, którymi je zmieniono lub skorygowano, mając na względzie fakt, że zostały one znowelizowane lub zmienione, oraz odniesienia do normy zharmonizowanej EN IEC 60947-5-2:2020, ponieważ nie spełnia ona celów, które ma obejmować. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/2723. Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/2723 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Należy zatem włączyć wspomniane wyżej odniesienia do tego załącznika.
(11) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie ich sprzętu elektrycznego objętego normami zharmonizowanymi EN 61386-24:2010, EN 60947-8:2003 i EN IEC 60947-5-2:2020 oraz ich zmianami, należy odroczyć wycofanie odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2023/2723.
(13) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami, w tym z celami związanymi z bezpieczeństwem, określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1198 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1198 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/2723 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących puszek i obudów do sprzętu elektroinstalacyjnego, systemów rur instalacyjnych układanych w ziemi oraz aparatury rozdzielczej i sterowniczej niskonapięciowej |
| Data aktu: | 19/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/10/2025, 24/04/2024 |