uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2023/194 1 ustalono uprawnienia do połowów na 2023 r. w odniesieniu do niektó- tych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) oraz środki funkcjonalnie związane z TAC ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2023/194 należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi podczas posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO).
(2) W rozporządzeniu (UE) 2023/194 ustanowiono tymczasowy TAC w odniesieniu do sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarze ICES 8 na okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 30 czerwca 2023 r., w oczekiwaniu na udostępnienie opinii naukowej na temat tego stada na 2023 r. W dniu 16 grudnia 2022 r. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) opublikowała opinię naukową na temat przedmiotowego stada na 2023 r. Ostateczny TAC w odniesieniu do tego stada na 2023 r. należy ustalić zgodnie z tą opinią.
(3) W dniach 9-13 marca 2023 r. przeprowadzono konsultacje dwustronne między Unią a Zjednoczonym Królestwem dotyczące poziomu TAC w odniesieniu do dobijaków i powiązanych przyłowów (Ammodytes spp.) w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4, wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a i wodach Unii rejonu 3a. Konsultacje te przeprowadzono na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2 (TCA) oraz na podstawie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 2 marca 2023 r. Wynik tych konsultacji został udokumentowany w pisemnym protokole. Odpowiedni TAC należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.
(4) Unia i Norwegia przeprowadziły dwustronne konsultacje w sprawie: (i) stad wspólnie eksploatowanych i zarządzanych w cieśninie Skagerrak, w tym krewetki północnej (Pandalus borealis) i witlinka (Merlangius merlangus) w rejonie ICES 3a, w celu uzgodnienia zarządzania tymi stadami, w tym uprawnień do połowów; (ii) dostępu do wód; oraz (iii) wymiany uprawnień do połowów. Konsultacje w sprawie zarządzania stadami w cieśninie Skagerrak przeprowadzono w okresie od dnia 9 listopada do dnia 9 grudnia 2022 r. na podstawie stanowiska Unii uzgodnionego przez Radę. W okresie od dnia 9 listopada 2022 r. do dnia 16 marca 2023 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie dostępu do wód i wymiany uprawnień do połowów, również na podstawie stanowiska Unii uzgodnionego przez Radę. Wynik tych konsultacji udokumentowano w dwóch uzgodnionych protokołach podpisanych przez szefów delegatur Unii i Norwegii w dniu 17 marca 2023 r. Odpowiednie uprawnienia do połowów należy ustalić na poziomie określonym w tych uzgodnionych protokołach, a inne przepisy zawarte w uzgodnionych protokołach należy wprowadzić do prawa Unii. Należy odpowiednio zmienić stosowne uprawnienia do połowów określone w rozporządzeniu (UE) 2023/194 i uprawnienia do połowów gromadnika (Mallotus villosus) w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 określone w rozporządzeniu Rady (UE) 2022/109 3 .
(5) Na 11. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. Regionalna Organizacja ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO) przyjęła limity połowowe w odniesieniu do ostroboka (Trachurus murphyi), utrzymała zwiady rybackie dotyczące antarów (Dissostichus spp.) oraz usunęła limit nakładu połowowego dla połowów pelagicznych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(6) Na dorocznym posiedzeniu w 2022 r. Komisja ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC) utrzymała limity połowowe w odniesieniu do tuńczyka żółtopłetwego (Thunnus albacores) w obszarze podlegającym kompetencji IOTC w ramach planu odbudowy tego stada. W rozporządzeniu (UE) 2023/194 określono kwotę Unii w odniesieniu do tego stada na 2023 r. zgodnie z tym środkiem przyjętym przez IOTC. W następstwie zmiany podstawowego rocznego limitu połowowego Unii w ramach planu odbudowy tuńczyka żółtopłetwego w obszarze podlegającym kompetencji IOTC IOTC wprowadziła zmianę kwoty Unii w odniesieniu do tego stada na 2023 r. zgodnie z planem odbudowy. Zmienioną kwotę Unii należy wprowadzić do prawa Unii.
(7) Zgodnie z kilkoma zaleceniami Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) Unia może, na wniosek, przenieść pewien procent swojej niewykorzystanej kwoty w odniesieniu do stad w obszarze objętym konwencją ICCAT z przedostatniego lub poprzedniego roku na dany rok, zgodnie z ustanowionymi przez ICCAT zasadami dla każdego stada. Zalecenia te należy jak najszybciej wprowadzić do prawa Unii na podstawie wniosku Komisji, tak aby państwa członkowskie mogły wykorzystać kwoty unijne w odniesieniu do stad ICCAT w całości, jak przewidziano w ICCAT na 2024 r. Do czasu wprowadzenia tych zaleceń do prawa Unii w rozporządzeniu (UE) 2023/194 ustanowiono kwoty dla poszczególnych państw członkowskich w odniesieniu do niektórych stad na podstawie całkowitej kwoty Unii na 2023 r. uzgodnionej przez ICCAT przed dokonaniem jakichkolwiek dostosowań z powodu przełowienia lub niedołowienia przez państwa członkowskie.
(8) Unijne kwoty w odniesieniu do stad w obszarze objętym konwencją ICCAT na 2023 r. zostały dostosowane podczas dorocznego posiedzenia ICCAT w listopadzie 2022 r. zgodnie z kilkoma zaleceniami ICCAT, na podstawie których Unia może, na wniosek, przenieść ustalony procent niewykorzystanej kwoty uprawnień do połowów z 2021 r. na 2023 r. Kwoty dla poszczególnych państw członkowskich w odniesieniu do tych stad na 2023 r. powinny uwzględniać przeniesienia niewykorzystanych kwot unijnych dozwolonych przez ICCAT przed rozpoczęciem okresów połowu w odniesieniu do tych stad. Należy zatem zmienić kwoty w odniesieniu do północnego tuńczyka białego (Thunnus alalunga) (ALB/AN05N), południowego tuńczyka białego (ALB/AS05N), opastuna (Thunnus obesus) w Oceanie Atlantyckim (BET/ATLANT), a także włócznika (Xiphias gladius) w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (SWO/AN05N) oraz włócznika w Oceanie Atlantyckim na południe od 5° N (SWO/AS05N), w celu odzwierciedlenia takich dostosowań z uwzględnieniem zasady względnej stabilności. Ponadto należy utrzymać niektóre środki funkcjonalnie związane z uprawnieniami do połowów w celu przestrzegania międzynarodowych zobowiązań Unii.
(9) Ograniczenia nakładu połowowego dla unijnych statków rybackich w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) na obszarze objętym konwencją ICCAT oraz maksymalna wprowadzana ilość tuńczyka błękitno- płetwego i maksymalna zdolność w zakresie jego chowu i hodowli w miejscach chowu i hodowli w Unii na tym obszarze opierają się na informacjach zawartych w rocznych planach połowowych, planach zarządzania zdolnością połowową i rocznych planach zarządzania hodowlą tuńczyka błękitnopłetwego w państwach członkowskich. Państwa członkowskie mają zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1627 4 przekazywać te plany Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku. Ograniczenia nakładu połowowego oraz maksymalna wprowadzana ilość tuńczyka błękitnopłetwego i maksymalna zdolność w zakresie jego chowu i hodowli są następnie zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1627 zgłaszane przez Komisję do sekretariatu ICCAT za pośrednictwem unijnego planu zarządzania połowami i zdolnością połowową w celu omówienia i zatwierdzenia przez ICCAT. Ograniczenia nakładu połowowego Unii oraz maksymalną wprowadzaną ilość tuńczyka błękitnopłetwego i maksymalną zdolność Unii w zakresie jego chowu i hodowli na 2023 r. należy ustalić zgodnie z planem Unii zatwierdzonym przez ICCAT w dniu 8 marca 2023 r.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/194.
(11) Uprawnienia do połowów przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2023/194 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące uprawnień do połowów powinny zatem również mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. z wyjątkiem uprawnień do połowów gromadnika w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14, które powinny mieć zastosowanie od dnia 15 października 2022 r. do dnia 15 kwietnia 2023 r. Stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ objęte nim uprawnienia do połowów zwiększono. Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.95.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/730 zmieniające rozporządzenie Rady (UE) 2023/194 w sprawie ustalenia w odniesieniu do niektórych stad ryb uprawnień do połowów na 2023 r. mających zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także ustanowienia na lata 2023 i 2024 takich uprawnień do połowów w odniesieniu do niektórych stad głębokowodnych, oraz rozporządzenie (UE) 2022/109 |
| Data aktu: | 31/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 04/04/2023, 15/10/2022, 01/01/2023 |