uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek M/396") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(3) Na podstawie wniosku M/396 CEN i CENELEC opracowały normę zharmonizowaną EN 15194:2017 dotyczącą rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Odniesienie do tej normy opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w drodze decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/436 3 .
(4) W dniu 23 sierpnia 2019 r. Niderlandy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 15194:2017, podnosząc argument, iż norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, które mają być nią objęte, określonych w pkt 1.5.5, 1.5.6 i 1.5.7 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niderlandy argumentowały, że norma zharmonizowana EN 15194:2017 informuje jedynie w pkt 4.2.3.1 i 4.2.3.2 o dostępności norm europejskich EN 62133 i EN 50604-1 dotyczących testowania baterii, ale nie uwzględnia w sposób kompleksowy kwestii bezpiecznej integracji baterii w zestawach baterii oraz włączania zestawów baterii do urządzenia końcowego. Niderlandy twierdziły, że jest to niewystarczające do oceny ogólnego poziomu bezpieczeństwa urządzenia końcowego, a mianowicie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, o czym świadczą powtarzające się incydenty z udziałem pojazdów wyposażonych w ogniwa litowo- jonowe lub zestawy baterii.
(5) Formalny sprzeciw został omówiony na forum komitetu ustanowionego na mocy art. 22 dyrektywy 2006/42/WE, na posiedzeniach w dniach 2 i 3 grudnia 2019 r. oraz 19 i 20 lutego 2020 r.
(6) Podczas tych posiedzeń Niemcy zgłosiły dodatkowy sprzeciw, wyrażając opinię, że norma zharmonizowana EN 15194:2017 nie jest również zgodna z pkt 1.5.9 i 3.6.3.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE w kwestii drgań przenoszonych na rowerzystę. Zgodnie z normą zharmonizowaną EN 15194:2017 punkty te nie mają zastosowania do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. W opinii Niemiec takie drgania mogą jednak wystąpić podczas korzystania z tych rowerów na nierównym podłożu.
(7) Formalne zastrzeżenia zgłoszone przez Niderlandy i Niemcy zostały omówione 2 lipca 2021 r. na forum komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4 .
(8) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 15194:2017 - wraz z przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 dyrektywy 2006/42/WE i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 - Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.5.5, 1.5.6, 1.5.7, 1.5.9 i 3.6.3.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(9) Norma zharmonizowana EN 15194:2017 powinna zatem zostać utrzymana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(10) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 15194:2017 znajduje się w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436. Załącznik II do tej decyzji wykonawczej zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, które są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniami. Należy zatem skreślić odniesienie do normy EN 15194:2017 z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 i włączyć je z zastrzeżeniem do załącznika II do tej decyzji wykonawczej.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/436.
(12) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.7.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/69 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/436 w odniesieniu do normy zharmonizowanej dotyczącej rowerów ze wspomaganiem elektrycznym |
| Data aktu: | 09/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 10/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 10/01/2023 |