Decyzja 2023/412 dotycząca przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych przewidzianego w art. 5 Protokołu w sprawie współpracy kulturalnej do Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony

DECYZJA RADY (UE) 2023/412
z dnia 21 lutego 2023 r.
dotycząca przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych przewidzianego w art. 5 Protokołu w sprawie współpracy kulturalnej do Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2015/2169 z dnia 1 października 2015 r. w sprawie zawarcia Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 1 października 2015 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2015/2169.

(2) Protokół w sprawie współpracy kulturalnej 2  (zwany dalej "Protokołem"), załączony do Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony 3  (zwanej dalej "umową o wolnym handlu"), ustanawia ramy współpracy Stron w celu ułatwienia wymiany działalności, dóbr i usług kulturalnych, w tym w sektorze audiowizualnym.

(3) Protokół wyjątkowo zawiera postanowienia dotyczące uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych do korzystania z odpowiednich systemów, które co do zasady zarezerwowane jest dla krajów rozwijających się z rozwijającymi się branżami audiowizualnymi.

(4) Zgodnie z tymi postanowieniami Protokołu po wstępnym okresie trzech lat okres ten ma być przedłużany na kolejne okresy tej samej długości, o ile Strona nie wypowie uprawnienia w drodze pisemnego zawiadomienia na co najmniej trzy miesiące przed upływem pierwotnego lub każdego kolejnego okresu. Zgodnie z tymi postanowieniami okres uprawnienia został ostatnio przedłużony do dnia 30 czerwca 2023 r., ponieważ żadna ze Stron go nie wypowiedziała. Rzeczywisty wpływ Protokołu na koprodukcje audiowizualne ma zostać oceniony w odpowiednim czasie przez Komitet ds. Współpracy Kulturalnej (zwany dalej "Komitetem") oraz stanowić podstawę decyzji Unii w sprawie przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia na kolejny okres trzech lat do 2023 r.

(5) Zgodnie z decyzją (UE) 2015/2169 Komisja ma przekazać Republice Korei informacje o zamiarze Unii dotyczącym nieprzedłużania okresu obowiązywania uprawnienia do koprodukcji, w następstwie procedury określonej w Protokole, chyba że Rada, na wniosek Komisji, zgodzi się w terminie czterech miesięcy przed końcem takiego okresu obowiązywania na jego utrzymanie. Jeżeli Rada zgodzi się na utrzymanie uprawnienia, procedura ta ma zostać ponownie zastosowana z końcem przedłużonego okresu obowiązywania uprawnienia.

(6) W dniu 17 października 2019 r. skonsultowano się z unijną wewnętrzną grupą doradczą, przewidzianą w Protokole, w sprawie przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia zgodnie z postanowieniami Protokołu dotyczącymi uprawnienia dotyczącego zakresie koprodukcji audiowizualnych.

(7) Mając na uwadze bliskie, historyczne i wyjątkowe stosunki między Unią a Republiką Korei, Rada wyraża zgodę na przedłużenie obowiązywania uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych do korzystania z odpowiednich systemów Stron służących promowaniu lokalnych i regionalnych treści kulturowych, przewidzianego w Protokole.

(8) Decyzją Rady (UE) 2020/470 4  przedłużono zatem okres obowiązywania uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych na okres trzech lat, od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Wyrokiem z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie Komisja przeciwko Radzie 5  Trybunał Sprawiedliwości stwierdził jednak nieważność decyzji (UE) 2020/470. W swoim wyroku Trybunał utrzymał również w mocy skutki tej decyzji do czasu usunięcia stwierdzonych przyczyn nieważności.

(9) W dniu 28 listopada 2022 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2022/2335 6  zmieniającą decyzję (UE) 2015/2169 zgodnie z tym wyrokiem.

(10) Aby usunąć wszelkie wątpliwości co do zobowiązania Unii dotyczącego przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia na okres trzech lat, od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2023 r., a tym samym zapewnić właściwe wykonanie Protokołu, nowa decyzja powinna zostać przyjęta na podstawie decyzji (UE) 2015/2169 oraz powinna być stosowana od dnia 1 lipca 2020 r., zgodnie ze wspomnianym wyrokiem.

(11) Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich. W szczególności nie powinna ona wpływać na kompetencje państw członkowskich w zakresie zawierania umów o koprodukcji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Okres obowiązywania uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych do korzystania z odpowiednich systemów Stron służących promowaniu lokalnych i regionalnych treści kulturowych, przewidzianego w art. 5 ust. 4-7 Protokołu, przedłuża się na okres trzech lat, od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2023 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 lutego 2023 r.

1 Dz.U. L 307 z 25.11.2015, s. 2.
2 Dz.U. L 127 z 14.5.2011, s. 1418.
3 Dz.U. L 127 z 14.5.2011, s. 6.
4 Decyzja Rady (UE) 2020/470 z dnia 25 marca 2020 r. dotycząca przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia dotyczącego koprodukcji audiowizualnych przewidzianego w art. 5 Protokołu w sprawie współpracy kulturalnej do Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony (Dz.U. L 101 z 1.4.2020, s. 1).
5 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 1 marca 2022 r., Komisja przeciwko Radzie, C-275/20, ECLI:EU:C:2022:142.
6 Decyzja Rady (UE) 2022/2335 z dnia 28 listopada 2022 r. zmieniająca decyzję (UE) 2015/2169 w sprawie zawarcia Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony (Dz.U. L 309 z 30.11.2022, s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.59.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/412 dotycząca przedłużenia okresu obowiązywania uprawnienia w zakresie koprodukcji audiowizualnych przewidzianego w art. 5 Protokołu w sprawie współpracy kulturalnej do Umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony
Data aktu: 21/02/2023
Data ogłoszenia: 24/02/2023
Data wejścia w życie: 24/02/2023, 01/07/2020