uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit piąty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63,
mając na uwadze, że należy uwzględnić doświadczenie zdobyte w toku dotychczasowego stosowania regulaminu postępowania w celu wyjaśnienia zakresu niektórych z jego przepisów lub, w stosownym przypadku, ich uzupełnienia lub uproszczenia, w szczególności, by wspierać proaktywne zarządzanie sprawami, mając także na uwadze, że wprowadzenie w życie reformy struktury sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynikającej, z jednej strony, z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/2422 z dnia 16 grudnia 2015 r. zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 1 i z drugiej strony, z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2016/1192 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie przekazania Sądowi właściwości do rozpoznawania w pierwszej instancji sporów między Unią Europejską a jej pracownikami 2 , uczyniło koniecznym dostosowanie przepisów proceduralnych, w szczególności po to, by częściowa specjalizacja izb, o której zdecydował Sąd, nie została pozbawiona skuteczności (effet utile) podczas cotrzyletniej zmiany składu izb,
mając ponadto na uwadze, że należy zmienić regulamin postępowania w celu uwzględnienia rozwoju uregulowań w dziedzinie ochrony danych osobowych osób fizycznych w Unii Europejskiej, w szczególności, aby lepiej przedstawić zasady ochrony wobec opinii publicznej takich danych zawartych w informacjach związanych ze sprawami zawisłymi przed Sądem, bądź z urzędu, bądź na wniosek złożony przez stronę sporu lub przez składającego wniosek o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta,
mając na uwadze, że mechanizm ustanowiony w okresie kryzysu zdrowotnego, umożliwiający stronom przedstawienie stanowiska na rozprawie w formie wideokonferencji, pozwolił wyciągnąć wnioski, które powinny znaleźć wyraz w systemie prawnym przewidzianym w regulaminie postępowania,
mając wreszcie na uwadze, że ustanowienie mechanizmu sprawy pilotażowej i organizowanie wspólnej rozprawy dla kilku spraw, które Sąd uznał za działania umożliwiające bardziej efektywne rozpoznawanie niektórych spraw, wymagają dodania podstaw prawnych w regulaminie postępowania,
za zgodą Trybunału Sprawiedliwości,
za zgodą Rady udzieloną w dniu 18 listopada 2022 r.,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.44.8 |
| Rodzaj: | Regulamin |
| Tytuł: | Zmiany do Regulaminu postępowania przed Sądem |
| Data aktu: | 14/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 14/02/2023 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2023 |